艣roda, 15 listopada 2017

Kr贸l Kazimierz Wielki w Strach贸wce


Z konta internauty dowiaduj臋 si臋 coraz wi臋cej o niedzielnej uroczysto艣ci w mojej gminie. Internauta publikuje coraz wiecej zdj臋膰 藕r贸d艂owych: z wizyty w Armenii, z prac, tam w kamienio艂omach, nad naszym przysz艂ym pomnikiem, pokazuje wizualizacj臋 przysz艂ego miejsca chwa艂y i zadumy nad obecno艣ci膮 Ormian w naszym kraju, upublicznia rozszerzone info. Jestem mu wdzi臋czny, 偶e co艣 wiem.

Je艣li inni mieszka艅cy nie maj膮 pyta艅? Ich sprawa. Od zawsze milcz膮?! Taki etap polskiej m艂odziutkiej mentalno艣ci, po odzyskaniu wolno艣ci i prawa do godno艣ci (ONZ i Sob贸r Wat. II). Cho膰 wszyscy Polacy z matur膮 znaj膮 dzi臋ki Pani Dulskiej d艂u偶sz膮 histori臋 s艂owa "ko艂tu艅stwo" (ogrom lenistwa duchowo-intelektualnego)!
Pami臋膰 i to偶samo艣膰 nie wesz艂y jeszcze w艣r贸d Polak贸w na pe艂ny obr贸t. Od kiedy liczy膰?! Powolniutki rozw贸j spo艂ecze艅stwa obywatelskiego jest najwi臋ksz膮 pora偶k膮 ostatnich 28 lat. Gorzej, je艣li jest to organiczny pokomunistyczny rozw贸j os贸b. Os贸b wreszcie (ju偶?) wolnych, z pe艂n膮 godno艣ci膮, 艣wiadomych tej godnosci i zdolnych podj膮膰 pe艂n膮 odpowiedzialno艣膰 za swoje czyny (drog臋-prawd臋-偶ycie).

Czy kr贸l Kazimierz pomo偶e, czy odwrotnie, zaszkodzi, naszemu rozwojowi: osobowemu, spo艂eczno-religijnemu, kulturowo-intelektualnemu? 殴le si臋 to zaczyna. Na Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮. Zaczyna si臋 w niezrozumia艂ym dla mnie klimacie niedom贸wie艅. Nb. pami臋tam sprzwed lat ilu艣 spotkanie w szkole w Strach贸wce, na kt贸rym W贸jt i przedstawiciele jakiej艣 firmy informowali nas dok艂adnie o tym, co ma si臋 wydarzy膰 w zwi膮zku z wywo偶eniem 艣mieci z terenu gminy. Niech nikt si臋 nie obra偶a, to nie jest moj膮 intencj膮, ale wielkie sprawy wymagaj膮 wielkiego 艣wiat艂a. Rozja艣nie艅 wszelakich. A偶 po Veritatis Splendor!!!?, skoro艣my ochrzczeni od 1050 lat.

Jestem mieszka艅cem, 艣wiadomym mieszka艅cem tzw. wsp贸lnoty lokalnej, 艣wiadomym Polakiem, 艣wiadomym wierz膮cym katolikiem (wiara i rozum). Je艣li Maxa Webera nazywa si臋 ojcem (wsp贸艂czesnej) socjologii rozumiej膮cej, to mnie mo偶na nazwa膰 ojcem 艣wiadomych mieszka艅c贸w gminy Strach贸wka. Nie mam zamiaru si臋 wychwala膰, bo to nie jest moj膮 zas艂ug膮, ale rol膮/misj膮 powierzon膮 mi przez si艂y wy偶sze. Najwy偶sz膮 Opatrzno艣膰. Po prostu tutaj postawi艂o mnie 偶ycie w pokoleniach polskich rodzin. Dane mi by艂o poznanie i udzia艂 w najnowszych dziejach - a偶 po to偶samo艣膰 (艣wiadomo艣膰) konstytucyjn膮 Polek i Polak贸w. I c贸偶, 偶e bardzo w艣r贸d nas niepopularn膮, a wi臋c i mnie skazuj膮c膮 na nies艂aw臋 i przemilczanie. Nawet na wrogo艣膰, kt贸ra tyka tak偶e mojej rodziny! Nawet - a jak偶e! - po publicznym wyst膮pieniu przed biskupem Markiem Solarczykiem.

Pe艂ni臋 jednak moj膮 powinno艣膰. Daj Bo偶e, wype艂ni臋 do ko艅ca.
Upominam si臋 w niesko艅czono艣膰 - si臋gaj膮ca ju偶 prawie wieczno艣ci - o pami臋膰 i to偶samo艣膰. Nie w艂asn膮. Te jeszcze utrzymuj臋 na jakim takim poziomie. O Pami臋膰 i To偶samo艣膰偶 naszej ma艂ej(?) polskiej wsp贸lnoty samorz膮dowej na tych ziemiach. Pami臋膰 i to偶samo艣 na miar臋, z natchneinia Jana Paw艂a II.
Proboszcz jednak ze mn膮 walczy, jego jacy艣 przyjaciele-zwolennicy-zwierzchnicy go w tym umacniaj膮? Jak wiecie, dzisiaj nic w Polsce nie dzieje si臋 bez uzgodnienia (jawnego lub niejawnego) z ko艣cio艂em, pisanym z ma艂ej litery. Z lud藕mi w艂adzy w tzw. polskim ko艣ciele. Bo nie w Ko艣ciele Powszechnym, w kt贸rym papie偶 Franciszek nie cieszy si臋 w艣r贸d nich wielk膮 popularno艣ci膮, jest zbyt nowoczeny - zbyt posoborowy.

To, co pisz臋, jest gorzkie. A mog艂oby by膰 najwspanialszym przysmakiem, czekolad膮 belgijsk膮, albo szwajcarsk膮, jak Gwardia Papieska. Mog艂oby by膰 wyr贸偶nikiem, znakiem rozpoznawczym naszej dumnej gminy (dumnej histori膮 i kultur膮 rozpoznan膮 i uznan膮). W dialogu bez l臋ku, nawet z ca艂ym 艣wiatem.
W niedziel臋 19 listopada br. ma przyjecha膰 a偶 biskup. Wielk膮 krzywd臋 wyrz膮dz膮 biskupowi PT Organizatorzy, je艣li nie wprowadz膮 go w t艂o kulturowe niedzielnego wydarzenia. Nie tylko stosunk贸w polsko-arme艅skich. Mam nadziej臋, 偶e ksi臋偶a z diecezji, nie tylko m贸j proboszcz i kuriali艣cie, zapoznaj膮 biskupa z perspektyw膮, kt贸r膮 tutaj roztaczam. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury (JPII, UNESCO 1980). Czyli tak偶e przysz艂o艣膰 Ko艣cio艂a, pomimo jego nadprzyrodzonego charakteru. Bramy piekielne nie zdob臋d膮 go, ale je艣li zabraknie ludzi my艣la膮cych, to c贸偶, b臋dzie tylko nadprzyrodzony, eschatologiczny wielce i tyle. B臋dziemy Go kontemplowa膰 tylko w niebie.

Moja nauka nie jest moja. Moja nauka jest echem nauki 艣wi臋tego Papie偶a-Polaka, rozkochanego w innym Polaku, Wieszczu Narodowym, kt贸rego prapocz膮tki si臋gn臋艂y naszej ziemi. Nasza ziemia, polskie dzieje i kultura go zrodzi艂y. Tutaj naby艂 艣wiadomo艣ci kulturowej, zanim wyjecha艂 na Zach贸d, do W艂och, Pary偶a, USA, Londynu itd.
Nie mo偶na, wszyscy moi kochani, znani i nieznani, wrobi膰 biskupa, w co艣 niedopowiedzianego.

Wie艣膰 uszna nios艂a jak dot膮d nazwiska trzech hierarch贸w, do ostatecznego wyboru/zatwierdzenia przez Opatrzno艣膰 Bo偶膮 2017: jednego kardyna艂a, jednego arcybiskupa, i ostatnio biskupa koadiutora. Je艣li si臋 potwierdzi, ten ostatni, WITAMY z ca艂ego serca! Ka偶dego by艣my witali serdecznie. Ale, co do biskupa-koadiutora: jeste艣my z tego samego pokolenia, mam nadziej臋, 偶e wi臋cej mamy wsp贸lnego, w tym; OSOBISTE/PERSONALISTYCZNE do艣wiadczenia Jana Paw艂a II nie tylko na polskich ziemiach (od E艂ku, Augustowa, po Warszaw臋 itd.), ale i w duchu jego nauczania. W duchu i w 艣wietle ca艂ej "Fides et Ratio".
Ks. biskup koadiutor Romuald by艂 tak偶e kanclerzem kurii warszawsko-praskiej od pocz膮tku jej istnienia. By艂 wybra艅cem. I jako wybraniec (teraz papieski i Bo偶y) wraca z E艂ku. Pami臋tam wspania艂y klimat, jaki za jego kierownictwa/kanclerstwa panowa艂 w kurii na Floria艅skiej na Warszawskiej Pradze, przy misiach. Mog臋 wspomina膰 wr臋cz z rozrzewnieniem. Czu艂em si臋 tam (w gmachu kurii) jak w domu, jak w sercu mojego Ko艣cio艂a, przyja藕nie, go艣cinnie, bratersko. Czy to jeszcze kiedy艣 powr贸ci???

Kulturowe ramy (?), raczej perspektywa, wydarzenia z Kr贸lem Kazimierzem Wielkim w roli g艂贸wnej, wyrastaj膮ce z admiracji(?) polskich Ormian, z potrzeby dzi臋kczynienia, wobec niego i nowej swojej ojczyzny w Kraju nad Wis艂膮, nakazuj膮 widzie膰 wi臋cej. Wszystko, na miar臋 mo偶liwo艣ci. Norwida i Sobieskich nade wszystko. Ale i pomniejszych nas-Polak贸w. Je艣li w trakcie uroczysto艣ci w Ksi臋偶ykach nie padnie nazwisko kaprala J贸zefa Czerwi艅skiego, kawalera orderu Virtuti Militarii za Rok 1920, kt贸ry stamt膮d pochodzi艂, to Kr贸l Wielki zas艂oni twarz r臋kami, a mo偶e i spadnie z tronu. Obym nie by艂 zym prorokiem.

Nie mo偶na nie wspomnie膰 Solidarno艣ci z 3 Maja 1981, dzi臋ki kt贸rej mamy woln膮 ca艂膮 Europ臋, mo偶liwo艣ci wsp贸艂pracy z innym wolnymi narodami i ich kultur膮... i etapu wsp贸艂budowania Polski samorz膮dnej, we wsp贸lnocie patriot贸w mojego pokolenia. Wszak przed Solidarnosci膮 Armenia by艂a cz臋艣ci膮 ZSRR, a Polska - Bloku Wschodniego. Kto艣 zapomnia艂??
Wsp贸艂budowniczym 艂adu spo艂臋cznego na naszym terenie (gminy, dawnego rejonu mi艅skiego i obecnego powiatu wo艂omi艅skiego z Radzyminem w艂膮cznie), mo偶emy i musimy uzna膰  biskupa Kazimierza Romaniuka, Ojca-Za艂o偶yciela naszej diecezji. Dwukrotnie si臋 z nim spotykali艣my, my-samorz膮dowcy I Kadencji. Raz na plebanii w Mi艅sku Mazowieckim, drugi raz ju偶 w murach mienia komunalnego, w Strach贸wce - zachowa艂o si臋 zdj臋cie z biskupem przed budynkiem Urz臋du Gminy w Strach贸wce, zrobione podczas wiekopomnego samorz膮dowego spotkania samorz膮dowc贸w (raczej kulturowo-wsp贸lnotowego,  ni偶 ko艣cielno rytualnego!)! Wi臋cej rozumieli艣my?!

Ksi膮dz biskup Romaniuk 偶ywo by艂 zainteresowany nami. Tworzyli艣my w ko艅cu co艣 historycznego, k艂adli艣my podwaliny pod... pozw贸lcie, 偶e nie doko艅cz臋. Ks bp Kazimierz nawiedzi艂 tak偶e nasz膮 Matk臋 Bo偶膮 Annopolsk膮 i nasz stary (historyczny) dom (1995). A mo偶e jeszcze wi臋cej i bardziej dalekosi臋偶nie? Ufundowa艂 diecezjalne stypendium dla dzieci z niezamo偶nych rodzin. Nasz syn by艂 pierwszym stypendyst膮. Dzisiaj rozwija si臋 dalej, za granic膮, jest studentem 2-giego fakultetu (by艂 tak偶e sta偶yst膮 COMECE, czyli ko艣cielnej kom贸rki w UE). W konserwatywnym spo艂ecze艅stwie na Wyspach, ich rodzina Katy i Jana-Marii Kapaon贸w, nale偶y w statystykach do 6% elity. Tam pami臋膰 i to偶samo艣膰 maj膮 w wy偶szej cenie?! Czy偶 nie cudem zwa膰 trzeba! Prawie ameryka艅skim snem ziszczaj膮cym si臋 w Europie! Na naszych oczach. W naszych rodzinach...

"Co to jest Ojczyzna" - gdyby zapyta艂 kto Jana III id膮cego pod Wiede艅, za Poet膮 Wieszczem Narodowym, Cyprianem Norwidem, pierwszym obywatelem Rzeczpospolitej Norwidowskiej! Co to jest Ojczyzna, pytam w Strach贸wce 2017, w przeddzie艅 ormia艅skiej uroczysto艣ci! Na stronach gminy zapraszaj膮 nas (?) na "wielk膮 patriotyczn膮 uroczysto艣膰". Jak to? Pogardzaj膮c i przemilczaj膮c na codzie艅?! Unikaj膮c dialogu o Ojczy偶nie, pami臋ci i to偶samo艣ci (a偶 konstytucyjnej na naszym terenie)?

Jeszcze gorzej! :-( Kiedy czytam w informacjach opublikowanych w zaproszeniu, 偶e "Pomnik Kazimierza III Wielkiego jest wotum wdzi臋czno艣ci spo艂eczno艣ci ormia艅skiej dla Kr贸la Polski, kt贸ry nada艂 przywileje Ormianom." p艂膮cze moje serce, wiara i rozum. TAK, ciesz臋 si臋, 偶e kto艣 Bogu (?) sk艂ada wotum wdzi臋czno艣ci za wielkie czyny, jakie dokona艂y si臋 w historii wzgl臋dem ofiarodawc贸w/darczy艅c贸w. Ale, jak mam nie dr偶e膰 i nie zap艂aka膰, niczym Jezus nad Jerozolim膮(?), kiedy moje/nasze WOTA WDZI臉CZNO艢CI ZA DAR WOLNO艢CI, GODNO艢CI ODZYSKANEJ... dzi臋ki Solidarno艣ci, zosta艂y pokryjomu wyniesione z naszego ko艣cio艂a? Jak mo偶na godzi膰/艂膮czy膰 takie skrajno艣ci? Kto艣 gra, bawi si臋, manipuluje nasz膮 wra偶liwo艣ci膮, wiar膮... bo rozum si臋 nie da! Bo takie jest domniemanie o marnej polskiej mentalno艣ci/religijno艣ci-polsko-katolickiej bez zdolno艣ci do rozumowego pog艂臋bienia, rozumienia, godno艣ci... BIADA NAM, je艣li si臋 co艣 tak upokarzaj膮cego zgodzimy! W艂a艣nie godno艣膰 - osoby, w tym tak偶e my艣l膮cego Polaka - nie pozwala i krzyczy NON POSSUMUS! Jak mo偶na wrabia膰 w to biskupa? Nie ma wolno艣ci bez prawdy. Nie ma patriotycznych uroczysto艣ci bez prawdy. Nie ma ko艣cielno艣ci, bez prawdy. Bez jawno艣ci, bez dialogu, bez minimalnej cho膰by wsp贸lnoty mi臋dzy nami, i samorz膮dno艣ci! Wiara i rozum pozwalaj膮 kontemplowa膰 prawd臋. Prawa cz艂owieka og艂oszono w 1948, Sob贸r Watyka艅ski II zako艅czy艂 si臋 w 1965. Polska jest wolnym niepodleg艂ym krajem od 1989. Armenia od 1991.

Jest prawda. Jest poznawalna. Poznacie prawd臋, a prawda was/nas wyzwoli (Dobra Nowina od Jezusa z Nazaretu)! Tak偶e u nas, w艣r贸d nas, ka偶demu z nas, kto jest WOLNY OD ZAK艁AMANIA! Ka偶demu z gatunku homo sapiens, kto ma odwage pomy艣le膰! Amen!





PS.
1) Zdj臋cie tytu艂owe, z konta PT Internauty.
2) Zdj臋cie ksi膮偶ki o naszej wi臋kszej pami臋ci, to偶samo艣ci...
3) Zdj臋cie  wielce ko艣cielne i rodzinne z wizyty bp Kazimierza Romaniuka u Matki Bo偶ej Annopolskiej z 1995 (jest zamieszczone tak偶e w w/w ksi膮偶ce o Mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂膮..
4) Zdj臋cie ze spotkania/konferencji w Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej z okazji XXV-lecia Samorz膮dno艣ci w Polsce (obecni: Prof. S艂awomir Sowi艅ski, Minister z Kancelarii Prezydenta RP Olgierd Dzieko艅ski, Starosta Kazimierz Rakowski, W贸jt Piotr Orzechowski, Pose艂 Jan Grabiec, obecny tak偶e na zdj. z 1995 u MBA, oraz - na pierwszym planie stoi - gospodarz spotkania i miejsca Dyrektor Gra偶yna Kapaon, odznaczona Br膮zowym Krzy偶em Zas艂ugi, na ko艅cu autor tego posta) 
5) Ku pe艂nej 艣wiadomo艣ci, o czym pisz臋, a tak偶e dla naszej wsp贸lnotowej (zbiorowej, polskiej, powiatowej, gminnej, parafialnej, diecezjalnej...) pami臋ci i to偶samo艣ci i 偶yciu w prawdzie: - to jest cz臋艣膰 Wot贸w Wdzi臋czno艣ci ofiarowanych Bogu i Polsce w naszej parafii w Strach贸wce, w tym Anio艂 Str贸偶 Ziemi Wo艂omi艅skiej 2008 (takiego samego otrzymali abp. Hoser i abp G艂贸d藕) za krzewienie warto艣ci patriotycznych i religijnych w wychowaniu kolejnych pokole艅 Polek i Polak贸w. W艣r贸d ofiarowanych wot贸w s膮 tak偶e dyplom dla upami臋tnienia wszystkich cz艂onk贸w Komitetu Honorowego inicjatywy wr臋czenia przez Prezydenta RP Orderu Or艂a Bia艂ego ks. Ignacemu Skorupce, Srebrny Medal Opiekuna Miejsc Pamieci Narodowej wraz z legitymacj膮 (z podpisem 艣p. Andrzeja Przewo藕nika) i inne. Korzystam z okazji by je przypomnie膰, bo nie wiem, co ksi膮dz z nimi zrobi艂 i czy wszystkie s膮 teraz w zakrystii. Pami臋膰?! Wi臋ksza, lub mniejsza u niuekt贸rych. To偶samo艣膰? Ma si臋 lub nie. Stara sie o ni膮 i pracuje nad ni膮 w pocie swego czo艂膮, lub nie. Mo偶na skry膰 si臋 w obrz臋dowo艣膰, zwyczajowo艣膰, dla czyjej艣 wygody lub interesu, ludowo艣膰 barzdiej cepeliowsk膮 ni偶 opiewan膮 przez Norwida... Kto jednym wotom przykla艣nie, a inne schowa, jest niewiarygodny. Nie zadba, niczego nie uka偶e w pe艂nej prawdzie. Socjologia rozumiej膮ca chyba t臋 moj膮 tez臋 potwierdzi. Osoba wolna od l臋k贸w i podporz膮dkowa艅 komu艣, czemu艣 - te偶.

APPENDIX ze strony "Po bierzmowaniu"

***

DANO MI ZROZUMIENIE

        /Matce Bo偶ej Annopolskiej/

a ja si臋 nie opar艂em
nie odwr贸ci艂em serca
wiary i ruzumu
drogi-prawdy-偶ycia

i c贸偶 偶e grzeszny ja cz艂owiek
nie dla grzeszno艣ci 偶yjemy
nie dla grzeszno艣ci stworzeni
dla dobra prawdy w nich pi臋kna

dla nimi zachwytu
w nim szcz臋艣cia
i nimi si臋 dzielenia
nim z ma艂ej i wielkiej litery

jak s艂ysz臋 o grzechach dzieci艅stwa
to mnie szlag trafia
uciekajcie od takich religii
czym pr臋dzej

us艂yszcie m贸j g艂os tak偶e
o dobrej nowinie
o prawdzie kt贸ra si臋 nam daje
do kontemplowania

nie mo偶e by膰 s艂uszne zarazem
grzechy dzieci艅stwa
id藕cie i czy艅cie jak one
nie przeszkadzajcie im

nie tylko w tej sprawie
dosta艂em zrozumienie
dzisiaj o Kr贸lu Kazimierzu
kt贸rego obelisk nam stawiaj膮

   (艣roda, 15 listopada 2017, g. 9.12)

***

M脫J DZIWNY PERSONALIZM

             /a jednak osoba i do tego wolna/

nie ja Ty
B贸g mi艂o艣膰
Chrystus pok贸j
B贸g mi艂o艣膰 pok贸j
dobro amen

nie ja ty
to co jest i si臋 dzieje
jest mi dawane codziennie
dary przyjmuj臋 na amen

to co jest
co si臋 dzieje
z pokolenia na pokolenia
nie ja
c贸偶 m贸g艂bym sam znaczy膰

ja tylko patrz臋 widz臋 czuj臋
s艂ysz臋 dotykam rozumiem
jak ka偶dy z nas
bogaty zmys艂ami i rozumem

jedno jest kr贸tkie s艂abe
drugie mocne i d艂ugie
gorzkie s艂odkie lukrane
jakieb膮d藕 raczej odrzucamy

co艣 przytrzyma smakuje
co艣 艂askocze tu tam
cz艂owiek rozwija si臋 w ciele
dlatego wie kim jest

dlatego mo偶e si臋 pozna膰
rozr贸偶nia膰 wybiera膰
szuka膰 dobra i szcz臋艣cia
i znajdywa膰 oczywi艣cie

ka偶demu wiara i rozum
bo jak to rozr贸偶ni膰
w procesie poznawania
pozwala kontemplowa膰

ja tylko si臋 daj臋 prowadzi膰
temu co jest i si臋 dzieje
niczego nie wy艣lam z niczego
co nie jest moj膮 win膮

nie lubi臋 chyba pobo偶no艣ci
lecz kocham realizm
to co jest i si臋 dzieje
rozr贸偶niam rozumiem wybieram

     (wtorek, 14 listopada 2017, g. 10.40)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz