niedziela, 26 listopada 2017
W najwi臋kszej perspektywie (Polska, RzN i Armenia)
Pomnikiem kr贸la Kazimierza Wielkiego w Ksi臋偶ykach, gm. Strach贸wka, powiat wo艂omi艅ski, zadano nam my艣lenie. Cz艂owiek to ten kto zna siebie. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Nie ma wiary bez my艣lenia. Wiara i rozum mog膮 kontemplowa膰 prawd臋.
Ludzka wdzi臋czno艣膰 stoi za pomnikiem, w jej fundamenty zosta艂a wmurowana. Chcia艂bym o tym rozmawia膰, to jest m贸j 偶ywio艂. Osoba-kultura-nar贸d-pami臋膰-to偶samo艣膰-czas-Duch-Czasu-Poruszyciel.
Z Fundatorami, Gayane i Ashot Arakelyan, Ormianami mieszkaj膮cymi w Polsce (Warszawie) od dwudziestu paru lat. Wielka 2 tysi臋czna kultura nas wo艂a.
Z kolejnych post贸w na Facebooku wiele si臋 dowiaduj臋, ale s膮 to oko艂o-wydarzeniowe odpryski. A ja jestem g艂odny istoty rzeczy. I na razie bardzo smutny, bo nikt moich pyta艅 i oczekiwa艅 powa偶nie nie traktuje. Je艣li mnie, to znaczy nas mieszka艅c贸w gminy Strach贸wka i obywateli Rzeczpospolitej Norwidowskiej. W spotkaniu narod贸w najwi臋cej znacz膮 ludzie, bo nie, najpi臋kniejsze nawet idee. Zw艂aszcza w 艣wiecie, w kt贸rym g艂oszona jest Dobra Nowina o braterstwie nie tylko ludzi i narod贸w mi臋dzy sob膮, ale a偶 cz艂owieka z Bogiem.
Kiedy poznaj臋 historii Armenii i Ormian jestem prowadzony do prze艂omu czas贸w. Do czasu, kt贸ry w ludzkich kalendarzach nabra艂 innego znaczenia. M贸wimy o czasach przed i po narodzeniu Jezusa. Lata najwi臋kszej chwa艂y Ormian i ich kr贸lestwa/imperium przypadaj膮 tu偶 przed prze艂omem historii. „Chwa艂a Armenii nierozerwalnie wi膮偶膮 si臋 z postaci膮 jej kr贸la – Tigranesa Wielkiego (ok. 140 – 56 przed Chrystusem)”.
Kiedy patrzymy na map臋 tamtej cz臋艣ci 艣wiata w owych czasach, natrafiamy na nazwy lud贸w i narod贸w znanych nam z Biblii. Dla nas to tylko i a偶 czasy biblijne, bo Polski wtedy nie by艂o. Czas znaczy dla nas (jakby) co innego, oni mieli ju偶 swoj膮 pami臋膰, to偶samo艣膰, kultur臋. Ciekawy jestem jak kszta艂towa艂 si臋 ich j臋zyk… W ka偶dym Ormianinie b臋d臋 wypatrywa艂 (ich) pocz膮tk贸w. Chce ich o to pyta膰.
Wiem kim jestem. Wiem, kim sam jestem. Znam siebie. Moja to偶samo艣膰 Polaka si臋ga Chrztu w 966, zenitu Wszechdoskona艂o艣ci dziej贸w („DZIEJ脫W” cz艂owieka i ludzko艣ci, pisanych wielkimi literami). Bior臋 Polsk臋 t臋cz膮 zachwytu od samych pocz膮tk贸w. Mam te偶 kr贸tsz膮 perspektyw臋 czasow膮 mojej to偶samo艣ci, zwanej to偶samo艣ci膮 konstytucyjn膮 (3 Maja 1791). Norwid (ze Strach贸wki) i Papie偶-Polak 艣wi臋ty Jan Pawe艂 II s膮 moimi przewodnikami. Ba, Mistrzami.
MOJA OJCZYZNA
Kto mi powiada, 偶e moja ojczyzna:
Pola, zielono艣膰, okopy,
Chaty i kwiaty, i sio艂a - niech wyzna,
呕e - to jej stopy.
Dziecka - nikt z ramion matki nie odbiera;
Pachol臋 - do kolan jej si臋ga;
Syn - piersi dor贸s艂 i rami臋 podpiera:
To - praw mych ksi臋ga.
Ojczyzna moja nie st膮d stawa czo艂em;
Ja cia艂em zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu si臋 wzi膮艂em:
Czynsz p艂ac臋 艣wiatu.
Nar贸d mi臋 偶aden nie zbawi艂 ni stworzy艂;
Wieczno艣膰 pami臋tam przed wiekiem;
Klucz Dawidowy usta mi otworzy艂,
Rzym nazwa艂 cz艂ekiem.
Ojczyzny mojej stopy okrwawione
W艂osami otrze膰 na piasku
Padam: lecz znam jej i twarz, i koron臋
S艂o艅ca s艂o艅c blasku.
Dziadowie moi nie znali te偶 inn茅j;
Ja n贸g jej r臋k膮 tyka艂em;
Sanda艂u rzemie艅 nieraz na nich gminny
Uca艂owa艂em.
Niech偶e nie ucz膮 mi臋, gdzie ma ojczyzna,
Bo pola, sio艂a, okopy
I krew, i cia艂o, i ta jego blizna
To 艣lad - lub - stopy.
(Cyprian Norwid, IV Polski Wieszcz Narodowy)
Gdzie Rzym, gdzie Krym, a gdzie Polska? – 艂atwo powiedzie膰 by艂o kiedy艣, ale dzisiaj?! Norwid jednym tchem wylicza Eufrat, Chaos, Izrael (psalmy, kr贸la Dawida), Rzym, w rozumieniu stolicy chrze艣cija艅stwa. Eufrat i Tygrys to nie tylko Mezopotamia, ale i staro偶ytna Armenia!
„Wy偶yna Arme艅ska by艂a zasiedlona od niepami臋tnych czas贸w. Zdaniem uczonych w艂a艣nie na tych terenach opracowana zosta艂a technologia wytopu oraz zapocz膮tkowano hodowl臋 koni. Zdaniem cz臋艣ci badaczy Wy偶yna Arme艅ska wraz z Azj膮 Mniejsz膮 by艂y praojczyzn膮 Indoeuropejczyk贸w i miejscem, sk膮d wyrusza艂y kolejne grupy osadnik贸w, kt贸re w przysz艂o艣ci mia艂y da膰 pocz膮tek licznym podgrupom j臋zykowo-kulturowym w obr臋bie indoeuropejskiej rodziny j臋zykowej. Zgodnie z t膮 koncepcj膮 Ormianie s膮 potomkami najbardziej rdzennej ludno艣ci tych teren贸w i wraz z przyby艂ymi ze wschodu w okresie p贸藕niejszym ira艅sko-j臋zycznymi Kurdami s膮 obecnie jedynymi indoeuropejskimi narodami zamieszkuj膮cymi te obszary.” (wikipedia)
Dodajmy, 偶e j臋zyk, jakim si臋 pos艂ugujemy, tak偶e ja w tym tek艣cie, j臋zyk polski nale偶y do j臋zyk贸w indoeuropejskich, jak prawie wszystkie j臋zyki nowo偶ytnej Europy (a w sumie, na ca艂ym 艣wiecie, pos艂uguje si臋 nimi ok. 3 miliardy os贸b, co stanowi ok. 40% ziemskiej populacji). Ormia艅skie Wotum Wdzi臋czno艣ci dla polskiego kr贸la i narodu, wci膮ga nas w dalekosi臋偶n膮 dyskusj臋 kulturow膮! Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury (nigdy do艣膰 powtarza膰!).
Czas ko艅czy膰 niedzielne rozwa偶ania ormia艅sko-polsko-kulturowe w Strach贸wce, powiat wo艂omi艅ski. W Rzeczpospolitej Norwidowskiej (a przez to i soborowej) - nie mo偶na nigdy pomin膮膰 tej perspektywy, je艣li chce si臋 co艣 z nas – pami臋ci i to偶samo艣ci najwi臋kszej - rozumie膰. Pami臋膰 i to偶samo艣膰 konstytuuj膮 sens 偶ycia cz艂owieka. Nie mo偶na, nie wolno redukowa膰 poszukiwania sensu 偶ycia do ni偶szych szczebli istnienia i dzia艂ania cz艂owieka (i narod贸w) – tam go nie ma.
Duch Poruszyciel, Duch M膮dro艣ci i wszelkich duchowych dar贸w, kt贸ry Swoim tchnieniem odnowi艂 oblicze naszej ziemi (2 czerwca 1979, Plac Zwyci臋stwa) da艂 o Sobie zna膰 tak偶e niniejszym rozwa偶aniem –
„Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszka艅cy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych cz臋艣ci Libii, kt贸re le偶膮 blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, 呕ydzi oraz prozelici, Krete艅czycy i Arabowie - s艂yszymy ich g艂osz膮cych w naszych j臋zykach wielkie dzie艂a Bo偶e»” – opis Zes艂ania Ducha 艢wi臋tego. Amen.
Spotkania lud贸w i narod贸w, os贸b i kultur, otwiera na wielkie sprawy cz艂owieka (i Boga) na ziemi. My tak偶e mamy co艣 do opowiedzenia naszym go艣ciom, a teraz ju偶 jakby obywatelom RzN – o naszej kr贸tszej historii. O kr贸lu Sobieskim, Norwidzie, polskich bohaterach: kpr. J贸zefie Czerwi艅skim z Ksi臋偶yk, kawalerze Orderu Virtuti Militarii za Wojn臋 Polsko-Bolszewick膮 Roku 1920, za ofiary Katynia (D臋by Katy艅skie przed szko艂膮 i ko艣cio艂em): p艂k. Kazimierzu Jackowskim i st. posterunkowym W艂adys艂awie Piotrowskim, o Solidarno艣ci z 3 Maja 1981. Anio艂 Str贸偶 Ziemi Wo艂omi艅skiej mnie motywuje i przynagla – opieku艅czy duch Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮.
***
NIEWIARYGODNI
/wywiad Prezydenta RP/
w niewiarygodnym ustroju
niewiarygodne jest wszystko
co oficjalne
prezydent premier
nawet ko艣ci贸艂
sprzyjaj膮cy w艂adzy
nie nazywaj膮 rzeczy po imieniu
ale ich cienie
s艂u偶膮ce prezesowi kt贸ry jest ustrojem
wszyscy jeste艣my wyobcowani
w takiej niby RP
samodzielnie my艣l膮cy
dla kogo to najci臋偶szy wyst臋pek
dla tych chyba kt贸rzy
Konstytucji i moralno艣ci strzeg膮
(niedziela, 26 listopada 2017, g. 11.16)
***
呕YWA WIARA I ROZUM
/cz艂owieku poznaj samego siebie/
ka偶dy wierzy
偶e b臋dzie si臋 rozwija艂
prawid艂owo czas jaki艣
raczej d艂u偶szy
dobrze jeszcze 偶eby mia艂 rozum
i prawd臋 kontemplowa艂
na obu czyli dw贸ch skrzyd艂ach
unosz膮c si臋 szybuj膮c szybuj膮c
g艂upi kto zamkni臋ty na oba
skrzyd艂a trzyma pod sob膮
wstydliwie chowa
bez wi臋szego my艣lenia
wiara to nie tylko religia
nie tylko w religii potrzebna
nie ma jej bez my艣lenia
tylko homo sapiens tak ma
nie da si臋 偶y膰 bez wiary
ni godziny ni chwili
dnia i nocy
drogi-prawdy-偶ycia przej艣膰
kto艣 偶y艂 przecie偶 przed nami
dzisiaj s膮 nas miliardy
i b臋d膮 jaki艣 czas
d艂u偶szy albo kr贸cej
m膮dro艣膰 pokole艅 i kultury
nie wzi臋艂a si臋 z niczego
ani tylko z wilgoci
tak偶e z 艢wi臋tych Ksi膮g
(sobota, 25 listopada 2017, g. 20.10)
PS.
Zdj臋cie Fundatora Ashota Arakelyan z profilu fejsbukowego Ambasadora Armenii Edgara Ghazaryan.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz