pi膮tek, 17 listopada 2017

Niechciane zak艂opotanie


Ksi膮dz proboszcz wyrzuca mi, 偶e swoim niespodziewanym wyst膮pieniem w ko艣ciele wp臋dzi艂em biskupa w zak艂opotanie. Ja, patrz膮c z zewn膮trz na biskupa, a od wewn膮trz Ko艣cio艂a Powszechnego, zdumia艂bym si臋, gdyby tak by艂o.
Dzisiaj zak艂opotanie mo偶e wyst膮pi膰 u innych os贸b, w zwi膮zku z pomnikow膮 uroczysto艣ci膮 w Ksi臋偶ykach, dla Kr贸la Kazimierza.

呕eby unikn膮膰 wszelkich podejrze艅, oskar偶e艅, zak艂opota艅... odwo艂am si臋 do zdrowej nauki i praktyki, europejskiej i ko艣cielnej. Bo mam najg艂臋bsze przekonanie, 偶e to, co dla niekt贸rych mo偶e by膰 k艂opotliwym i wielce niechcianym zak艂opotaniem, ma prawo by膰 nasz膮 wsp贸ln膮 - i z ka偶dym dniem powi臋kszaj膮c膮 si臋 - chwa艂膮.

Dla przeprowadzenia swojej tezy, wywo艂am ze spo艂ecznego nieistnienia w艣r贸d nas, dwie pary poj臋膰.
    1) pami臋膰 i to偶samo艣膰
    2) kapita艂 ludzki, kapita艂 spo艂eczny
Potrafi臋 sobie (jeszcze) wyobrazi膰, jak te dwie pary poj臋膰 mog艂yby wygl膮da膰, gdyby ci膮g艂o艣膰 i jedno艣膰 polskiej najnowszej (i najstarszej) historii funkcjonowa艂y w naszej przestrzeni publicznej. By艂yby dwoma parami reflektor贸w, o艣wietlaj膮cymi nasze wsp贸lnotowe 偶ycie, tak w gminie, jak i w parafii. A w konsekwencji, o艣wietla艂yby nasze miejsce w historii Polski i Ko艣cio艂a Powszechnego, w Europie, 艣wiecie, w ludzkiej kulturze.

Biskup, ka偶dy, przyje偶d偶aj膮c do Strach贸wki, zna艂by ide臋 Rzeczpospolitej Norwidowskiej, odwo艂ania Norwida do Kr贸la Jana III Sobieskiego i definiowania z jego pomoc膮 (id膮cego pod Wiede艅) Ojczyzn臋. Nasz膮 wsp贸ln膮 Ojczyzn臋 - Polsk臋. Wiedzieliby, 偶e nie tylko gniazda bocianie, ale g艂臋bia polskiej - przemy艣lanej przez Wieszcza Narodowego na wskro艣 - Ojczyzny, si臋ga zenitu Wszechdoskona艂o艣ci dziej贸w.... i dlaczego. Wiedzieliby, 偶e 艣wi臋ty Jan Pawe艂 II m贸wi o Norwidzie jako o prekursorze Vaticanum Secundum i wskazuje go ca艂emu 艣wiatu i ca艂emu Ko艣cio艂owi Powszechnemu. Na wieki. To nas definuje dzisiaj. Takie nam Opatrzno艣膰 wyznaczy艂a zadania.

Ka偶dy biskup, niebiskup, ka偶dy staj膮cy przed pomnikiem Kr贸la Kazimierza, wotum narodu arme艅skiego, wiedzia艂by, 偶e z tych samych Ksi臋偶yk wyszed艂 bohater Wojny 1920, kapral J贸zef Czerwi艅ski, kawaler Orderu Virtuti Militari.
Ka偶dy, widz膮c wotum arme艅skie, mia艂by w oczach wotum narodu polskiego za Wolno艣膰 i Godno艣膰 odzyskane czynem Solidarnosci z 3 Maja 1981 w naszej gminie. Wota sta艂y w ko艣ciele w Strach贸wce - wobec Jezusa, biskup贸w i 艣wiata ca艂ego - dop贸ki ich obecny proboszcz nie wyni贸s艂.

Uczestnicy "wielkiej uroczysto艣ci patriotycznej" zapowiadanej na stronie gminnej, wiedzieliby to na pewno.  A przedstawiciele innych narod贸w z艂o偶yliby wi膮zank臋 kwiat贸w przed polskimi bohaterami, nie tylko w Ksi臋偶ykach, w ko艣ciele, przed koscio艂em (figura JPII), ale i przed D臋bami Katy艅skimi, przy ko艣ciele i przy szkole im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej.

Wielko艣膰 cz艂owieka (i narod贸w) i przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. No i cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a. O! Gdyby艣my t膮 drog膮 pod膮偶ali we wsp贸lnocie ducha, wiary, rozumu... gdzie by艣my dzisiaj byli? Nie miliby艣my, nikt by nie mia艂, a zw艂aszcza 偶aden go艣膰 naszej wsp贸lnoty lokalnej, powod贸w do zak艂opota艅!

Bez troski o rozw贸j pami臋ci i to偶samo艣ci (w europejskich politykach i dokumentadz, ich odpowiednikami s膮  poj臋cia kapita艂u spo艂ecznego i ludzkiego i prawa osoby) wp臋dzamy si臋 w sytuacje wielkiego nieraz zak艂opotania. Prawda objawia i w ten bolesny spos贸b (bywa) swoj膮 moc, je艣li jest niechciana, fa艂szowana lub manipulowana. Ka偶demu za艣, kto j膮 przyjmuje - wierz膮cy, jako objawianie si臋 ka偶dorazowo (mow膮 fakt贸w) Boga samego -  daje dwa skrzyd艂a i unosi ku kontemplacji. Zachwyca, jak (od)wieczne pi臋kno, do pracy! A偶 po Zmartwychwstanie! Te skrzyd艂a nazywaj膮 si臋, po papiesku, Wiara i Rozum. S膮 dla ka偶dego, kto ma odwag臋 ich u偶y膰, w pocie swego czo艂a.

***

WZNIESIENIA

             /niechciane zak艂opotania/

kiedy wiemy kiedy pisa膰
ano ka偶demu jest dane oddzielnie
mam i ja tak膮 siatk臋
karto-ducho-graficzn膮

droga-prawda-偶ycie
je nam kre艣li wzd艂u偶 wszerz w poprzek
tak mnie teraz pisa膰 nakazuje
w po艂膮czeniu ze snem

mia艂em pod艂y
skaka膰 w przepa艣膰 chcia艂em
teraz jest inaczej
wyniesiony pisaniem o Kazimierzu Wielkim

          (pi膮tek, 17 listopada 2017, g. 12.10)

PS.
Czemu akurat biskup Tyrawa na zdj臋ciu tytu艂owym, dla Strach贸wki i Kr贸la Kazimierza Wielkiego?!
To dla mnie niechciane zak艂opotanie (wygl膮da ma艂o ciekawie w tych dekoracjach, i ma pod sob膮 - w swojej w艂adzy - proboszcza pra艂ata dr Kneblewskiego, czyli innego/starszego Jacka Mi臋dlara, ju偶 by艂ego ksi臋dza!). Brrr! :-(




2 komentarze:


  1. Wpadli mi w s艂owo, jakby! :-)

    https://www.facebook.com/EuropeanCommission/videos/vb.107898832590939/1580600611987413/?type=2&theater

    OdpowiedzUsu艅
  2. Prorok? Ba, i kr贸l i kap艂an powszechny! Musz臋/musimy wype艂ni膰 swoj膮 misj臋 do ko艅ca.
    ***
    PROROK

    /umys艂 ponownie zniewolony/

    naprawd臋 tak my艣la艂em
    a raczej my艣l przesz艂a przeze mnie
    gdy maturzyst膮 kiedy艣 by艂em
    偶e jestem inteligentny
    ale za m艂ody by mnie kto艣 pos艂ucha艂
    i musze do偶y膰 jako艣 do czterdziestki

    nie odczyta艂em dobrze tego proroctwa
    bo si臋 okaza艂o 偶e nie ten czas
    ale po czterdziestu musz臋
    czyni膰 swoj膮 powinno艣膰 proroczo-moraln膮
    pisa膰 wo艂a膰 krzycze膰 wielkimi literami
    ludzie opami臋tajcie si臋 na tej pustyni

    co nam czyni膰 trzeba je艣li kto艣 zapyta
    niczego nowego (od siebie) nie powiem
    wska偶臋 te same analizy i prognozy
    Jana Paw艂a II 艣wi臋tego z encyklik
    Centesimus annus Fides et ratio
    prawd臋 o dw贸ch skrzyd艂ach i p艂ucach

    偶e cz艂owiek to ten kto zna siebie
    偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
    偶e jest prawda poznawalna
    w postawie mi艂o艣ci intelektualnej
    zdolna si臋gn膮膰 istoty rzeczy ca艂ej
    rzeczywisto艣ci cz艂owieka 艣wiata i Boga
    (czwartek, 17 listopada 2016, g. 9.09)

    https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10212055189081440

    OdpowiedzUsu艅