Ma艂a bia艂a koperta, niczym wielki p艂at 艣niegu, nastraja mnie do d艂ugiej medytacji.
Medytacja zaczyna si臋 od my艣li. My艣l przychodzi na 偶膮danie, albo spada z nieba. Ta przysz艂a wraz z listonoszem. W kopercie jest zaproszenie na II Zwyczajna Sesj臋 Rady Gminy, w porz膮dku kt贸rej jest zaprzysi臋偶enie nowego w贸jta. Piotr obejmuje rz膮dy.
Ostateczny koniec PRL w Strach贸wce. Historyczna 1-sza kadencja by艂a za kr贸tka i wisia艂y nad ni膮 intrygi, zdrada i przewr贸t Kazimierza 艁apki. Teraz nie ma takich zagro偶e艅. Mo偶e by膰 艂atwiej, trudniej, jak to w 偶yciu, ale on ju偶 nie wr贸ci. Zachodz膮 zmiany pokoleniowe i inne, globalne. Takich przedstawicieli starego systemu i przeterminowanego my艣lenia ju偶 nie b臋dzie.
Ma艂膮 bia艂a koperta z zaproszeniem przysz艂a pierwszy raz od 16 lat! To jest miara perfidii i zacofania Kazika 艁apki.
Ci臋偶ko b臋dzie odbudowywa膰, a w艂a艣ciwie budowa膰 od nowa normalno艣膰. Potrzebny jest ogromny wysi艂ek wszystkich my艣l膮cych i aktywnych mieszka艅c贸w. Nie tylko Piotra - w贸jta. Musi narodzi膰 si臋 co艣 takiego jak gminna opinia publiczna. Publicznej dyskusji o wsp贸lnych sprawach brakowa艂o najbardziej. Ogromn膮 win臋 dla jej braku maj膮 ci, kt贸rzy z racji wykszta艂cenia i powo艂ania powinni t臋 opini臋 wsp贸艂kszta艂towa膰, a przynajmniej stale by膰 obecnymi w dyskusji o sprawach publicznych. Nie da si臋 szybko tego braku nadrobi膰, ale rachunek sumienia jest konieczny. Budowanie normalnych stosunk贸w w gminie, mi臋dzy nami, bez prawdy o minionych 16 latach, b臋dzie budowaniem iluzji, budowaniem na kolejnym fa艂szywym fundamencie. Psu na bud臋. Taki fa艂sz wyszed艂by za jaki艣 czas z jeszcze wi臋ksz膮 niszczycielsk膮 si艂膮.
Ja nie mam problemu z nienawi艣ci膮, z przebaczeniem itp. Nienawi艣ci nie znam w og贸le i nie chc臋 studiowa膰 jej mrok贸w. Zdolno艣膰 przebaczania uratowa艂y moja psychik臋, kiedy 艣ci艣ni臋tego mi臋dzy dwoma SB-kami, z pistoletem uwieraj膮cym w 偶ebra, wywozili mnie z legionowskiego posterunku MO - jako "przyw贸dc臋 m艂odzie偶owej grupy terrorystycznej" - w "nieznanym kierunku". Wyobra藕nia, zbudowana na przekazanych mi warto艣ciach, podsun臋艂a mi obraz "anonimowego" (zawsze ma jakie艣 艣wi臋te wezwanie :-)) ko艣cio艂a, w kt贸rej mogliby艣my przekazywa膰 sobie znak pokoju. Chcia艂em my艣le膰 o tych oficerach, jako o zwyk艂ych ludziach, rodzinnych, w jakiej艣 miejscowo艣ci.
Przebacza膰 chc臋 bez ko艅ca. Wed艂ug porad ewangelicznych. Osobi艣cie przebaczy膰 mo偶na tylko to, co jest uznane i wyznane. Boga mog臋 tak偶e prosi膰, aby przebaczy艂 tym, kt贸rzy "nie wiedzieli, co czyni膮". Jasne. Ale jak przebacza膰 z艂odziejowi, kt贸ry m贸wi, 偶e nie ukrad艂 i nie odda. Takich trzeba chyba izolowa膰 i leczy膰. Ale nawet w takich przypadkach got贸w jestem wys艂ucha膰 autorytet贸w moralnych, i je艣li mi wyja艣ni膮, zmieni臋 zdanie.
Nikt nie wychodzi z tak d艂ugiej i tak wielkiej zapa艣ci (re偶imu) o w艂asnych si艂ach. Na szcz臋艣cie nie brakuje organizacji w sferze NGO, kt贸re maja ju偶 du偶e do艣wiadczenie w diagnozowaniu i budowaniu spo艂ecze艅stwa obywatelskiego. Spo艂ecze艅stwo obywatelskie nie rodzi si臋 od g贸ry, ale od do艂u. Bez powa偶nej dyskusji nic si臋 nie zmieni. Trudno si臋 jej nauczy膰 na staro艣膰, niekt贸rzy pewnie do ko艅ca 偶ycia b臋d膮 tylko szu-szu-szu po k膮tach. Milkn膮c, gdy nie-sw贸j si臋 zbli偶a. C. Norwid w "K贸艂ku" (rodzinnym) kpi, a wi臋cej p艂acze nad nimi. Ale jest jeszcze nowe pokolenie. Ono niestety te偶 jest ma艂o widoczne, nawet w Internecie, w dyskusji o wsp贸lnych sprawach. "Jak niewiele jest ludzi, i jak nie ma prawie, pragn膮cych si臋 objawi膰". ALE INNEJ DROGI NIE MA. Anonimy s膮 drog膮 do piek艂a (anty-solidarno艣ci, anty-religii, anty-honoru, anty-ojczyzny).
Wierz臋, 偶e Solidarno艣膰, B贸g, Honor, Ojczyzna zakr贸luj膮 w gminie. Mam nadziej臋, 偶e zasi膮d臋 jeszcze w gminnym kr臋gu chrze艣cijan (m艂odych, lub starych) nad Ksi臋g膮 呕ycia, nad spraw膮 rodziny i rodzinnej modlitwy. Nad warto艣ciami, kt贸re nigdy si臋 nie starzej膮.
Nie jestem bez winy. Jestem grzesznikiem. Ale od 20, a w艂a艣ciwie 30 lat pracuj臋 nad rozs艂awianiem Strach贸wki, mojej ma艂ej ojczyzny. Wielu zwalcza艂o mnie odwracaj膮c wiar臋 i rozum do g贸ry nogami. Ich solidarno艣ci膮, bo偶kiem, "honorem" i "patriotyzmem" by艂 ich krewniak, albo tylko gwarant pozycji i interes贸w - Kazimierz 艁apka. Ja, wed艂ug nich, by艂em anty-katechet膮.
Nie mam k艂opot贸w z przebaczeniem. Nie mia艂em te偶 偶adnej w艂adzy, 偶eby komu艣 szkodzi膰. Nie walcz臋 z lud藕mi, tylko z fa艂szem. Bez szczero艣ci trudno si臋 spotka膰 i przebaczy膰. Chc臋/chcemy skorzysta膰 z ka偶dej okazji do g艂臋bszego spojrzenia Bogu i sobie w oczy. Zaraz po I turze wybor贸w samorz膮dowych nasz Komitet Wyborczy Wyborc贸w "Wsp贸lnota i Dzi臋kczynienie" zam贸wi艂 msz臋 艣wi臋t膮 dzi臋kczynn膮 za wyniki wybor贸w. Chcieli艣my jak najszybciej, ale nie w niedziel臋, najbli偶szy termin u ksi臋dza by艂 we wtorek 21 grudnia, godz. 7.30. Chcemy budowa膰 - 偶ycie prywatne, rodzinne i wsp贸lnotowe - na trwa艂ym fundamencie.
Dostali艣my (Gra偶yna i ja) zaproszenie na msz臋 rocznicow膮 stanu wojennego w Wo艂ominie i rozdanie Anio艂贸w Ziemi Wo艂omi艅skiej. Zaprzysi臋偶enie w贸jta Piotrka odb臋dzie si臋 14 grudnia, dzie艅 po smutnej rocznicy. Tej znacz膮cej symboliki nie spos贸b nie zauwa偶y膰.
Pisz臋 bloga. Tu i tam. Ka偶dy mo偶e policzy膰 i zmierzy膰 zdania i s艂owa. Blog jest o tym, co w kr贸tkiej zapowiedzi na pocz膮tku. Tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e w j臋zyku angielskim. Chcia艂em pisa膰 do ca艂ego 艣wiata. Ma艂e obszczekiwania na gminnych op艂otkach nie jest moim celem. Jest nim wiara i rozum, wielkie sprawy bytu i egzystencji. Wok贸艂 nich stale si臋 kr臋ci moje my艣lenie i medytacje. Adoracja i kontemplacja. Vade-mecum.
Przez przypadek wpad艂em dzi艣 na chwil臋 na stron臋 Kolonie Caritas 2010 - ile rado艣ci z ogl膮dania i czytania wpis贸w. Tam by艂a ta prawdziwa, ta Bo偶a i ludzka Strach贸wka-RzN, dla kt贸rej pracuj臋 20/30 lat. Nic a nic, nie jestem go艂os艂owny. Cho膰 nawet tam nie by艂em :-)
Dzisiaj prawie wszystko si臋 bada, zanim podejmie si臋 decyzj臋. Index uniwersytetu Michigan ma wp艂yw na warszawskich inwestor贸w gie艂dowych, a mo偶e i na cen臋 w stacji paliw ko艂o ciebie. Index poda艂, 偶e w USA ilo艣膰 zezwole艅 na budowy dom贸w wzros艂a o 4,9 procent, a ilo艣膰 rozpocz臋tych bud贸w dom贸w a偶 o 8,2 procent. Wzrost nast膮pi艂 tylko i wy艂膮cznie dlatego, 偶e o 36 procent wzros艂a ilo艣膰 budynk贸w wielorodzinnych. W kategorii domy jednorodzinne nast膮pi艂 spadek.
Szkoda, 偶e nie bada si臋 deficytu warto艣ci w naszym 偶yciu. Konfesjona艂y nie podaj膮 statystyk. Ale pewnie mo偶na i ten wymiar mierzy膰 (ekonomia warto艣ci :-)) - tylko kto chcia艂by si臋 tym wykresem kierowa膰??
Mo偶e my, wsp贸lnota lokalna w Strach贸wce-Rzeczpospolitej Norwidowskiej!
pi膮tek, 10 grudnia 2010
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz