I
II
Nie wiem, czy s膮 to wa偶ne sprawy, czy tylko ja tak je przedstawiam? Os膮d藕cie sami.
Rada Gminy przyzna艂a nowemu w贸jtowi Piotrkowi najni偶sz膮 stawk臋. By艂a inna, bardziej 偶yczliwa i zach臋caj膮ca propozycja, ale przepad艂a. Przewa偶y艂y g艂osy z "grupy 艁apki" (7 radnych) i "grupy Kry艣ki" (2). S膮siednia gmina przyj臋艂a podobn膮 taktyk臋. Jad贸w ma sw贸j rozum. Zajm臋 si臋 Strach贸wk膮.
Radni maja swoje argumenty, ja swoj膮 ocen臋. Oni twierdz膮, 偶e w ten spos贸b sprawuj膮 kontrol臋 nad w艂adz膮 wykonawcz膮, ja uwa偶am, 偶e kieruj膮 nimi resentymenty i proletariacka pryncypialno艣膰. Niekt贸rymi - kt贸rzy przeg艂osowywali najwy偶sze stawki i ka偶d膮 podwy偶k臋, nagrod臋, premi臋 itd. dla poprzednika, kt贸ry cofa艂 w rozwoju i kompromitowa艂 gmin臋 - pewnie nawet z艂o艣liwa satysfakcja. Maja w膮tpliwe poczucie sprawiedliwo艣ci.
Ja 偶yj臋 nadziej膮. Nadzieja nie ma ceny. Nadzieja zawie艣膰 nie mo偶e :-)
III
O godach s艂ucha艂em przed za艣nieciem. Audycj臋 w kontrowersyjnej stacji prowadzi艂a pani etnograf. Gody, to okres od Bo偶ego Narodzenia do Trzech Kr贸li (25.12-6.6 - 12 dni). Gody to czas 艣wi臋towania. Kiedy艣 - zwyczaj zachowywany na wsi, w r贸偶nych regionach Polski. Dzisiaj cz臋艣ciej interesujemy si臋 pogod膮 panuj膮c膮 w te dni, jako prognoz膮 ca艂oroczn膮, ni偶 g艂臋bi膮 艣wi臋towania. Inne nazwy u偶ywane dla tego okresu roku to - koladka, dwunastnica, Szczodre dni, 艢wi臋tne Dni, Bo偶e Wieczory.
Pani etnograf opowiada o dawnych formach pobo偶no艣ci z wyra藕nym zachwytem. Ja s艂ucham z biblijnym dystansem. R贸偶nimy si臋 w ocenie 偶ywotno艣ci i przydatno艣ci poszczeg贸lnych zwyczaj贸w. Prze偶ywanie Bo偶ego Narodzenia jako tu i teraz, w naszym ko艣ciele, jest dla mnie mocno dyskusyjne. Na katechezach ucz臋, 偶e Jezus z Nazaretu urodzi艂 si臋 raz w Betlejem. B贸g si臋 rodzi za艣 w ka偶dym miejscu i o ka偶dej porze. W cz艂owieku, kt贸ry chce odebra膰 ten por贸d.
Elementem god贸w by艂o chodzenie przebiera艅c贸w - Kol臋dnik贸w , Pod艂a藕nik贸w czy te偶 Herod贸w. Kiedy艣 chodzi艂y du偶e grupy mieszka艅c贸w, dzisiaj raczej dzieci.
Zwyczaje s膮 wa偶ne i dla mnie, ale nie maja absolutnej warto艣ci. Tak膮 ma tylko prawda, poszukiwana i znajdywana ca艂ym swoim osobowym bytem.
IV
Na portalu wp.pl ukaza艂 si臋 dzisiaj felieton profesor Jadwigi Staniszkis pt. "To nieodkryta tajemnica naszego kraju". Nie zawsze zgadzam si臋 z pani膮 profesor, ale zawsze znajduj臋 u niej ciekawe twierdzenia. Zacytuj臋 j膮 z niewielkimi zmianami - "Przed nami zadanie odkrycia Strach贸wki na nowo i stworzenia z niej dynamicznej ca艂o艣ci. Wbrew stereotypom. Takie zadanie rozpocz臋to na naszym terenie najpierw w okresie Solidarno艣ci, w 1981 roku, potem w I kadencji samorz膮du, 1990-94, ale stan wojenny gen. Jaruzelskiego, a p贸藕niej 16 lat w艂adzy Kazimierza 艁apki brutalnie je przerwa艂o. Mo偶e ten trud odkrywania na nowo Polski, Strach贸wki - i siebie - po艂膮czy nas dzi艣 jako spo艂ecze艅stwo? W imi臋 wykorzystania wszystkich zasob贸w, materialnych i duchowych, dla przysz艂o艣ci. Bo wiele z tamtych b艂臋d贸w powielamy do dzi艣".
******
Oczywi艣cie, 偶e ka偶dy mo偶e czyta膰 mojego bloga. Dlatego do艂o偶臋 jeszcze cytat z czyjego艣, o sprawach bli偶szych uczniom i nauczycielom:
"Dzi艣 do pokoju nauczycielskiego jedno cia艂o pedagogiczne z krzykiem na ustach wepchn臋艂o uczennic臋:
- I co ty robi艂a艣?! No, powiedz wszystkim, co!!! - krzycza艂o zczerwienia艂e na twarzy cia艂o ped. nr 1, po czym w u艂amku sekundy odpowiedzia艂o sobie samo:
- Gryz艂a艣 koleg臋!
- Czy to prawda?- zapyta艂o ostro cia艂o ped. nr 2, na co uczennica, 偶e ona tylko z艂apa艂a koleg臋, bo j膮 "wyzywa艂".
- Ale czym go z艂apa艂a艣? - docieka艂o cia艂o nr 2.
- Z臋bami".
*******
呕yje si臋 nie w teorii, ani w Internecie, ale w realu. Sama teoria, np. neurofilozofia itp. jest sucha, antyseptyczna. Antyseptyka zapobiega gniciu i nie dotyczy przedmiot贸w. Dop贸ki ziarno nie obumrze, nie wyda owocu (偶ycia). Sens mo偶e przyj艣膰 tylko z dziedziny 偶ycia. Sensu nie da nauka!!! Mo偶e co najwy偶ej pom贸c w jego zrozumieniu. Da膰 go mo偶e tylko 呕ycie samo i ten, kt贸ry m贸wi o sobie, 偶e jest Drog膮-Prawd膮-i-呕yciem. Via, Verum, Vitae - co widnieje nawet w herbie Uniwersytetu w Glasgow. Sama nauka jest niczym. Nauka jako narz臋dzie poznawcze cz艂owieka jest wielkim, kulturotw贸rczym i cywilizacyjnym darem.
艣roda, 29 grudnia 2010
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz