poniedzia艂ek, 26 listopada 2012

Nasze 偶ycie, 偶ycie szko艂y, 偶ycie ko艣cio艂a


Kl.2
Nie lubi臋 rozk艂adania kabli, sprz臋tu... ale jak inaczej pokaza膰 偶ycie? I cuda tego 偶ycia? Nie ma ich w podr臋cznikach. S膮 w (naszym) 偶yciu. W 偶yciu tzw. wsp贸lnoty lokalnej, kt贸ra ma wszystko, co trzeba, aby sta膰 si臋 prawdziw膮 wsp贸lnot膮. Pokaza艂em dwa zdj臋cia, „wzi臋te” z tego samego 艣wiata, w takiej samej sytuacji - zako艅czenie mszy 艣wi臋tej niedzielnej szkolnej, przed o艂tarzem, na zaproszenie celebransa – proboszcza, tydzie艅 temu i wczoraj.
Cudem by艂o rozmno偶enie obecno艣ci dzieci na mszy niedzieli Chrystusa Kr贸la Wszech艣wiata.



A rysunek i malowanie jest dzisiaj o najwa偶niejszym ko艣ciele katolik贸w i o kluczach do niewidzialnego kr贸lestwa. Niewidzialne klucze zamykaj膮 i otwieraj膮 niebo i nasz膮 dusz臋. Grzech zamyka, modlitwa (艂aska, za trudne s艂owo) otwiera.

A nad wszystkim - niczym S艂o艅ce i mg艂a, kt贸r膮 spotkali艣my w drodze do szko艂y, ko艂o lasu, co jest raczej zjawiskiem rzadkim - unosz膮 si臋 s艂owa i zdarzenia z naszego rodzinnego 偶ycia. Dramaty, tragedie i wspomnienia sprzed lat. Rodzin膮 jeste艣my po艂膮czeni wi臋ksz膮, z lat 1982-89 w Legionowie. W porannej korespondencji zahaczyli艣my o Europ臋, poprzez S艂awka i ks. prof. Mazurkiewicza, kt贸remy sko艅czy艂a si臋 kadencja przewodniczenia COMECE w Brukseli. Zast膮pi go Anglik z Birmingham . Naprawd臋 jest co艣 takiego, jak wi臋kszy ko艣ci贸艂, ponad granicami w Europie i 艣wiecie. Nawet my, w Annopolu i Strach贸wce, nale偶ymy do tego wi臋kszego.
Jest w nim tak偶e Boliwia z odczytywaniem istoty misyjnego powo艂ania?

Kl.5
Wyszed艂 mimowolnie „idea艂 2012”, katecheza internetowa, bo...
Chce rozmawia膰 z nimi o rozmawianiu Dobr膮 Nowin膮. Czy lubi膮 i jakie nowiny? Szybko przechodzimy do rzeczy. Dobra Nowina = (po grecku) Ewangelia. Przejd藕my na j臋zyk polski. Wpisuj臋 has艂o do google.com i l膮dujemy na stronie  "zadane.pl”.
1) Co to jest Dobra Nowina?
2) Zadania Dziecka Bo偶ego...
3) W jaki spos贸b mo偶na si臋 dzieli膰 si臋 Ewangeli膮?
4) Co daje chrzest?
5) Zadania pierwszych chrze艣cijan i rodzic贸w...
6) W co wierz膮 Aposto艂owie?

Troch臋 popracowali艣my j臋zykowo-logicznie. Zrezygnowa艂em z tego, co mia艂em przygotowane na rzecz inter-aktywno艣ci ze 艣wiatem. Zabawa sta艂a si臋 偶yciow膮 katechez膮. Je艣li nie przejd膮 na etap samodzielnych poszukiwa艅 z wykorzystaniem zasob贸w 艣wiata ca艂ego, to niewiele do nich dotrze z mojego i innych gadania. Nasza mowa-trawa.
Oni przepisuj膮 pytania, ja wysy艂am do siebie jako poczt臋 mailow膮.
Pokazuj臋 im sw贸j poranny wpis na Facebooku. Mo偶e m贸j najwa偶niejszy wpis. „呕yj tak, aby by膰 (sta膰 si臋) dobr膮 nowin膮 dla innych.”

Goszcz膮c przez chwil臋 na Facebooku, zahaczeni zostali艣my – ca艂膮 klas膮 na du偶ym ekranie -  pozdrowieniem Micha艂a na czacie „b艂ogos艂awionego ostatniego tygodnia roku J贸zefie”, odpisa艂em „Amen, pisz臋 na katechezie w klasie 5 w RzN”. - „OOO! - to nie przeszkadzam”. - Ale偶 sk膮d, jeste艣my (tym samym) ko艣cio艂em.
Pokaza艂em i zareklamowa艂em stron臋 „Mi艂ujcie si臋” ze swoim komentarzem - "B艂ogos艂awieni czystego serca...” nie jest tylko "anty-seksualne" - m贸wi o ca艂ym cz艂owieku (偶yciu)” pod postem „Ruchu Czystych Serc”.

Kl.6
Szkolny „Dzie艅 Misia” narzuci艂 tok dzia艂a艅. Zdj臋cia, zdj臋cia - utrwal to, co widzisz. Wyt艂umacz. Nawet podczas i w trakcie modlitwy, kt贸ra jest wiecznym aktualizowaniem! Aktualizowanie wieczno艣ci, czyli wyprowadzenia realno艣ci z tego, co potencjalne :-)

Temat – Dzie艅 Dobrej Nowiny
1) Czytaj Bibli臋, m贸dl si臋 co dzie艅, aby艣... (uzupe艂nij zdanie).
2) Czytaj Dobr膮 Nowin臋 na wszystkim i ze wszystkiego.
3) Pisz dobr膮 nowin臋 swoim 偶yciem.

Kl.3
Nie zawsze da si臋 co艣 charakterystycznego z艂apa膰, zanotowa膰... Chyba tylko zwi膮zek znaku ryby w moim signum katechetycznym i pierwszego papie偶a Piotra, 艣wi臋tego m臋czennika-Aposto艂a.

Kl.1
S膮 roz艣piewani. Nast臋puje u nich samowzbudzanie. To nie jest powszechne zjawisko w naszej szkole i 艣rodowisku. Zaczynaj膮 hymn szko艂y, „bo fajny”, a zaraz potem „jak d艂ugo w sercach naszych, Zygmunta bije dzwon...”.

Kl.4
Zako艅czy艂 si臋 dzie艅 misia, Dobrej Nowiny, pl膮tania si臋 w kablach i sprz臋tach: laptopem, projektorem, aparatem fotograficznym, g艂o艣nikiem - noszonych z klasy do klasy, dzie艅 imienin kole偶anki Kasi, kolejna pr贸ba prze偶ycia - z wiar膮 i rozumem na wierzchu - dnia pracy katechetycznej w szkole Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Trudno w tych dniach i tygodniach znaczy膰 tekst ko艅cow膮 „bu藕k膮”. Ty wiesz Panie, dlaczego. 艢miejcie si臋 ze 艣miej膮cymi, p艂aczcie z p艂acz膮cymi. Ty wiesz. Znasz nas, przenikasz serce, dusz臋, nerki... Chc臋 my艣le膰, m贸wi膰 i 偶y膰 Dobr膮 Nowin膮. Trudno pisa膰.

PS.1
Po powrocie do domu czu艂em i wype艂ni艂em obowi膮zek dzielenia si臋 dobrem i pi臋knem. Da艂em na szkolnym Facebooku zdj臋cia i filmiki „z dnia”.

PS.2 Acha! - ju偶 wiem, co mia艂o by膰 w miejscu pod klas膮 3. Zm臋czenie myli oczy i r臋ce. Mia艂a by膰 karteczka-zaproszenie ksi臋dza proboszcza do dzieci klas 2 i 3 i ich rodzic贸w na msz臋 Chrystusa Kr贸la. To wyja艣nia cud rozmno偶enia ich obecno艣ci. Niech Adwent i przykazania podtrzymuj膮 t臋 tendencj臋.

5 komentarzy:

  1. Dawno m贸wi艂em 偶e katechezy u najm艂odszych powinien prowadzi膰 ksi膮dz, dzieci jak i rodzice maj膮 wi臋kszy respekt do ksi臋dza ni偶 do osoby 艣wieckiej.

    OdpowiedzUsu艅
  2. Powiniene艣 wida膰 偶y膰 w dawnych czasach :)

    OdpowiedzUsu艅
  3. Przecie偶 by艂o wida膰 ile dzieci i rodzic贸w by艂o na mszy 艣w. nie ok艂amujmy si臋. Widzisz jak reaguj膮 ludzie na wezwanie ksi臋dza. Osoba duchowna od zawsze by艂a uznawana za godn膮 zaufania.

    OdpowiedzUsu艅
  4. Terefere. Jak Ty niewiele rozumiesz, ale czego chcie膰 od anonima, bez imienia i twarzy! A pami臋tasz, ile bywa艂o dzieci i m艂odzie偶y na mszach szkolnych przed laty? Wybi贸rczo patrzysz na 偶ycie.

    OdpowiedzUsu艅
  5. Co by艂o a nie jest nie pisze si臋 w rejestr. Kiedy艣 byli艣my pi臋kni i m艂odzi teraz zapewne tylko "i" zosta艂o.
    A dzi臋ki komu mamy to co mamy? Kiedy艣 przychodzili jeszcze ci co ksi臋偶a uczyli, a teraz efekty s膮 widoczne. Od kilku lat ko艣ci贸艂 pustoszeje, jeszcze troch臋 zostanie ksi膮dz i i kilka babci.

    OdpowiedzUsu艅