Min臋艂y cztery dni, kt贸re mog艂y potrz膮sn膮膰 nie jednym. Mn膮, na pewno. Zacz臋艂o si臋 w pi膮tek, od wyjazdu do Domu 艢w. Faustyny, do Ostr贸wka, gm. Klemb贸w, w zwi膮zku z projektem korespondencji ze szko艂膮 艢w. Teresy w Lincoln, Nebraska, USA. W sobot臋 szkolna reprezentacja "Szkolne Ko艂o Caritas" uczestniczy艂a w 艣wi臋towaniu XX-lecia diecezjalnej organizacji charytatywnej. W niedziel臋 艣wi臋towali艣my Dzie艅 Niepodleg艂o艣ci w ko艣ciele, w poniedzia艂ek w szkole – plus „Spacer edukacyjny” po szkole w ramach programu PAFW i CEO.
Nie b臋d臋 wi臋c „wymy艣la艂” niczego. Po prostu zbior臋 wpisy z tych dni z r贸偶nych adres贸w w jedn膮 ca艂o艣膰, tak, jakbym zrobi艂 spacer edukacyjny po gminie i naszym 偶yciu z lotu ptaka:
1. Zupe艂nie tak samo jest w 偶yciu wewn臋trznym (duchowym) - "Carmakers are under pressure from the global downturn. Some 12 million people depend, directly or indirectly, on the sector for their livelihoods... Meeting challenges means companies need to focus more on quality and innovation." (post na stronie UE).
2. Lincoln, Ne, USA - dzi臋kujemy. Dzi臋ki Wam, tzn. dzi臋ki korespondencji z Wami - w Roku Wiary i Rozumu - pojechali艣my do Ostr贸wka. A teraz jeste艣my wielkimi beneficjentami tego wyjazdu i tam pobytu. Czasem nic wi臋cej nie mo偶na robi膰 (chyba m贸wi臋 nie tylko o sobie, dlatego u偶y艂em liczby mnogiej), jak tylko modli膰 si臋 i my艣le膰 mi艂osierdziem. Publikowanie kolejnych zdj臋膰 i filmik贸w stamt膮d jest dla mnie 艂ask膮.
3. Ten post - ma艂o 艣wi膮teczny, a mia艂o by膰 zupe艂nie inaczej i naprawd臋 by艂y powody do wielkiej rado艣ci! - dopiero z komentarzem Gra偶yny stanowi ca艂o艣膰! Wzi臋艂a na siebie ci臋偶ar zorganizowania 艣wi臋towania mieszka艅c贸w Strach贸wki. Mia艂a na szcz臋艣cie dobrych ludzi do pomocy. Ci臋偶ar musia艂a unie艣膰 sama! Dosta艂a podzi臋kowanie od w贸jta od o艂tarza. A na co dzie艅 - przy wielu okazjach - dostanie pogard臋 (oskar偶enia, 偶e jest z艂膮 organizatork膮!!!, z艂ym gospodarzem i z艂膮 dyrektork膮)! Hipokryzja rz膮dzi wielk膮 po艂aci膮 naszego 偶ycia publicznego.
4. Czasy mamy wspania艂e, dzi臋ki Internetowi, zw艂aszcza Facebookowi (Ksi臋dze Twarzy!) mo偶emy 艂膮czy膰 si臋 z ca艂ym 艣wiatem pod swoimi imionami i obliczami. Cywilizacj臋, niestety - fa艂szywc贸w i milczk贸w!
5. II RP i III RP - bolesne odpryski i osobiste echo w naszym gminnym i polskim 偶yciu - w pi膮tek w Domu 艢w. Faustyny w Ostr贸wku zobaczy艂em dyplom na 艣cianie. Ucieszy艂 i zabola艂.
Na terenie mojej gminy Strach贸wka s膮 groby powsta艅c贸w z 1863 roku. Zosta艂y zadbane i wyeksponowane jako pomniki "Pami臋ci i to偶samo艣ci" wdzi臋cznych Rodak贸w w kr贸tkim okresie niepodleg艂o艣ci II RP.
W naszym domu, z tego samego czasu, co dom Lipszyc贸w (i 艣w. Faustyny) w Ostr贸wku, zachowa艂 si臋 dyplom dla siostry babci Marii Kr贸lowej z d. Jackowskiej "Za walk臋 o Szko艂臋 Polsk膮".
Tak post臋powa艂y w艂adze i obywatele II RP!
Za czas najnowszego zrywu niepodleg艂o艣ciowego, SOLIDARNO艢CI 1980/81, w mojej gminie,
zosta艂o mnie/nam przyznane - wol膮 PT. Kapitu艂y z inicjatywy Solidarno艣ci powiatowej - wyr贸偶nienie "Anio艂 Str贸偶 Ziemi Wo艂omi艅skiej". Statuetka stoi przy o艂tarzu, jako nasze votum wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰.
Przy Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce ro艣nie D膮b Pami臋ci Katy艅skiej po艣wi臋cony pami臋ci p艂k. Kazimierza Jackowskiego, brata Marii Kr贸lowej (i mojej babci).
Mnie/nas (w tym dyrektork臋 tej szko艂y) darzy si臋 powszechn膮 raczej pogard膮 i epitetem "siewcy nienawi艣ci".
Tak zachowuj膮 si臋 w艂adze (zaczynaj膮c od gminy) i obywatele III RP, tak偶e osoby publiczne. Boli, b臋dzie bola艂o do 艣mierci.
Tak zachowuj膮 si臋 w艂adze (zaczynaj膮c od gminy) i obywatele III RP, tak偶e osoby publiczne. Boli, b臋dzie bola艂o do 艣mierci.
W II RP te偶 na pewno byli tacy, bo inaczej Kasprowicz nie napisa艂by tego!
Ojczyzna to przodkowie i dom - "B贸g Ojc贸w naszych"(J.S艂owacki, Pie艣艅 Konfederat贸w)
***
A ja skromnie dopowiem, co mnie zosta艂o dane w natchnieniu na 偶ycie:
nim przyjdzie kto艣
pierwszy wyjd臋 ja
nim przyjdzie kto艣
wyci膮gn臋 d艂o艅
nie b贸j si臋
jeszcze jestem Ja
nie b贸j si臋
jeszcze jest dom
(Legionowo, 1987)
6. 艢wi膮tynia? Wy ni膮 jeste艣cie! Pierwsze chwile po przybyciu. Jeszcze nie z艂apali艣my tchu po podr贸偶y, a ju偶 艣piewali艣my! Za chwil臋 rozpocznie si臋 msza 艣w. 艢wi膮tyni膮 i chwa艂膮 Bo偶膮 jest ka偶dy 偶yj膮cy cz艂owiek!
7. Wielka cisza m艂odych. Tak milczy m艂odzie偶 z Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej po kazaniu na mszy w Domu Mi艂osierdzia Bo偶ego im. 艢w. Faustyny. Milczymy w 艂膮czno艣ci duchowej z m艂odzie偶膮 i ich rodzinami z Lincoln, Ne, USA, ze szko艂y i parafii 艢w. Teresy z Lisieux.
8. Jestem g艂臋boko przekonany, 偶e kt贸ry艣 kolejny papie偶 (dajmy ju偶 spok贸j i nale偶n膮 mi艂o艣膰 Benedyktowi) b臋dzie musia艂 przeprosi膰 w imieniu ca艂ego Ko艣cio艂a za grzech zaniedbania, jakim jest brak powszechnej i codziennej jak chleb katechezy soborowej - jego duchem i tekstami. W tym - uczenia czytania ze zrozumieniem tych epokowych dokument贸w! Paradoksalnym skutkiem tych okropnych zaniedba艅 (zaniecha艅) jest - wed艂ug mnie - karygodny pseudo-dogmat rozpowszechniony nie tylko w艣r贸d tzw. 艣wieckich i tzw. duchownych, 偶e pisma Jana Paw艂a II s膮 nie do czytania, bo za trudne! I oto mamy PARADOKS ko艣cio艂a XXI wieku, 偶e ten sam cz艂owiek, poeta s艂owa!, kt贸ry sta艂 si臋 bratem uniwersalnym najprostszego cz艂owieka na ziemi, kt贸ry wszystkich rozumia艂 i wszyscy go rozumieli, nie jest czytany (po 艣mierci) - bo za trudny!!?? To gdzie byli nauczyciele ludu, 偶e czyta膰 nie nauczyli i sami zaniechali!?
9. Wczoraj szkoln膮 reprezentacj膮 byli艣my w Domu 艢w. Faustyny w Ostr贸wku i do艣wiadczyli艣my Mi艂osierdzia (Boga w mi艂osierdziu). Dzisiaj szkolna reprezentacja pojecha艂a 艣wi臋towa膰 XX-lecie Caritasu diecezjalnego i do艣wiadczy Boga w Jego mi艂o艣ci. Jutro b臋dziemy si臋 - pod i ze szkolnym sztandarem "RzN" - modli膰 za Ojczyzn臋, 艣piewa膰 patriotyczne pie艣ni, dzieli膰 Urodzinowym (11.11) tortem, cieszy膰 bia艂o-czerwonymi balonami. Wszyscy s膮 zaproszeni na uczt臋.
Szko艂a "RzN" jest sztandarem cudu wolno艣ci i wychowania wolnego nowoczesnego cz艂owieka - jaki si臋 u nas dokona艂 i dzieje ca艂y czas. Czas - mierzony dwudziestoleciami, trzydziestoleciami, miar膮 偶ycia jednego cz艂owieka, wsp贸lnoty, rodziny, Ojczyzny, wiekami i Wieczno艣ci膮.
W tym samym czasie, od 18 lat, odbywa si臋 anty-katecheza i anty-wychowanie w wielu domach, rodzinach...
Jak mo偶e wygl膮da膰 ta anty-katecheza i anty-wychowanie ka偶dy mo偶e pozna膰 na przyk艂adzie tw贸rczo艣ci anonima (aktualnego rzecznika tej grupy mieszka艅c贸w i dzia艂aczy). Zaktualizowane anonimy s膮 dost臋pne tutaj :(
Tam, gdzie jest nieszczero艣膰, fa艂sz, anonimowo艣膰 - tam nie ma Ojczyzny. Tam jest nadal "okrutna ziemia" i "umys艂 zniewolony".
10. Niekt贸rzy, wyje偶d偶aj膮c do Domu 艢w. Faustyny, mieli bardzo osobiste intencje od pocz膮tku. Wpisali艣my je do ksi臋gi, kt贸ra b臋dzie teraz mieszka膰 w Ostr贸wku przy o艂tarzu i w modlitwach si贸str.
Inni mog膮 znale藕膰 intencje w sobie ju偶 po powrocie. U Boga czas jest zawsze tera藕niejszo艣ci膮 (by艂o u Niego i b臋dzie u Niego i jest u Niego zawsze i Teraz)!
Mie膰 w 偶yciu intencje! -
to wpisywa膰 si臋 w wieczne teraz
oraz w by艂o i b臋dzie Boga!
Macie intencje? Warto mie膰 intencje! Warto zapisywa膰! 艢w. Faustyna by艂a i jest tego Mistrzyni膮!
11. We have done it! We have experienced it. The mystery of Mercy, the mystery of The Omnipotent Presence. We have touched it. We were touched and moved by It, by God Himself, by Merciful Jesus, by Faustina's holiness. In the eve of The Polish Independence Day. Signed (podpisano): "RzN".
12. "Chodzi... o zrozumienie przyczyn i skutk贸w postanowienia Stw贸rcy, aby istota ludzka bytowa艂a zawsze i jedynie jako kobieta i jako m臋偶czyzna". Zadaniem ka偶dego z nas jest „objawianie cz艂owieka cz艂owiekowi”. B膮d藕(My) homo sapiens!
13. Tomorrow we are going to visit a "House of St. Faustina Kowalska". This place is close to our village. We are a project group in "pen pals" project between schools in Lincoln, Ne, USA and Strachowka, Poland, appr. 20 students, our headmistress, our parish priest, three teachers.
This task is strictly motivated by the Year of Faith. We would like to touch Reality of Faith, known as Mystery of God's Mercy (Faustyna's Diary and Dives in Misericordia, JPII).
Quite unpredictable I feel like this group is becoming a lay missionaries for a great peaceful job in this world. Or, we are becoming only pilgrims.
Whatever will be, will be, but for sure we need your prayers to fulfill the task. Be with us. Help us!
14. 艢wiatli i poszukuj膮cy 艂膮czmy si臋. Jest prawda! „Wyk艂ady, warsztaty, mo偶liwo艣膰 zwiedzenia Uniwersytetu, spotkania z wyk艂adowcami i studentami. Te i inne atrakcje czekaj膮 na Was podczas Dnia Otwartego KUL”.
15. Zastanawiam si臋 w kt贸rym miejscu jestem. Bo, z jednej strony "Niemo偶liwe, 偶eby nie przysz艂y zgorszenia..." i przychodz膮. Nazwa艂em je nawet w li艣cie otwartym "deprawacj膮 publiczn膮". To o innych, o 艣wiecie zewn臋trznym.
Z drugiej strony, mam czuwa膰 nad sob膮 i to nie tylko, by by膰 szybkim do przebaczania, ale i do "nie dawania" zgorszenia. Pewnie wczoraj nie jednego zgorszy艂em, zbyt szybko wychodz膮c z ko艣cio艂a, wy艂膮czaj膮c si臋 ze 艣wi臋towania.
To (w ten spos贸b zrodzi艂o si臋) po trzecie - "Dodaj mi wiary". Zw膮tpi艂em wczoraj, 偶e jestem komukolwiek i do czegokolwiek potrzebny i wyszed艂em.
Sobie musz臋 powiedzie膰 "Wyrwij si臋 i zasad藕 si臋 w morzu" id膮c dzisiaj jednak do ludzi (do szko艂y). Spr贸buj臋 - tylko moc膮 spotkania Ciebie - zasadzi膰 si臋 w morzu milczenia i niewiary.
Mam uwierzy膰, 偶e i mnie kto艣 przebaczy艂? "Musisz" przymno偶y膰 mi w to wiary!
16. "Wierz膮cy wi臋c, wchodz膮c w 艣wi膮tyni臋 Jego Cia艂a (wsp贸lnot臋 Ko艣cio艂a; precyzuj膮c tak偶e: przyjmuj膮c Jego 偶ywe Cia艂o w Eucharystii) jednocze艣nie zanurzaj膮 si臋 w zmartwychwstaniu"!
- za chwil臋 wyje偶d偶amy z grup膮 20 uczni贸w do Domu 艢w.Faustyny. Zrobi艂em na drog臋 "arkusz obserwacji" (o tym kiedy艣 i gdzie indziej. Ale metoda dzia艂ania jest ta sama, tzn. spos贸b my艣lenia o wierze i "艣wiecie ca艂ym". Dotykalna, namacalna, jak bicz z r贸偶nych postronk贸w :-)
Ad rem - "dom Mojego Ojca" w Jerozolimie i wsz臋dzie indziej widz臋 tak偶e jako dom m贸j, Tw贸j, nasz. "Dom" spotkania, odnajdywania dw贸ch os贸b - mojej, Twojej, ka偶dego ch臋tnego i Boga.
Czy偶 nie wiecie/wiemy, 偶e jeste艣my 艣wi膮tyni膮.... 艣wi膮tyni臋 Swego cia艂a... Wy [tak偶e] ni膮 jeste艣cie...
Mam wielk膮 nadziej臋, 偶e nasz dzisiejszy wyjazd, z pomoc膮 projektu korespondencji ze szko艂膮 艣w. Teresy w Lincoln, Ne, USA b臋dzie sprz膮taniem naszych 艣wi膮ty艅. Prosz臋 o modlitw臋, za nas, w kontek艣cie "艣wiata ca艂ego"!
PS.
Spacer edukacyjny po szkole i po gminie to pr贸ba obserwacji wszystkiego, co dooko艂a, co jest naszym 偶yciem (zawodowym, powo艂aniowym, gminnym, obywatelskim, patriotycznym, religijnym, narodowym...). Jeste艣my jedno艣ci膮. 呕ycie jest jedno艣ci膮. OBIEKTYWIZACJA (zawsze wymaga imienia i oblicza, anonimy ur膮gaj膮 demokracji, prawdzie, patriotyzmowi) potrzebna jak zbawienie.
I kto to m贸wi katecheta tyran co bije i wyzywa dzieci.
OdpowiedzUsu艅Bez imienia i oblicza - "bez cia艂, bez ducha, to szkielet贸w ludy"... !
Usu艅Prosimy ja艣niej albo niech 偶ona t艂umaczy bo nie wiadomo o co chodzi, tylko nie p艂aka膰 gdy偶 nie znosz臋 艂ez. Prosz臋 si臋 uspokoi膰 i napisa膰 co autor mia艂 na my艣li bo nie wiem jak mam si臋 odnie艣膰 do tre艣ci.
OdpowiedzUsu艅Anonimy z regu艂y niewiele rozumiej膮. Kto si臋 wyrzeka swojego imienia i oblicza, sprzedaje swoj膮 dusz臋!
Usu艅