poniedzia艂ek, 19 listopada 2012

Wyznanie wiary - praktyczne (4)


Jezu z Nazaretu, mistrzu ukrzy偶owany, od kiedy przeczyta艂em fragment Ewangelii (Dobrej Nowiny) na dzisiaj chc臋 i czuj臋, 偶e patrzysz na mnie/nas z tekstu o niewidomym siedz膮cym przy drodze i czekaj膮cym na Twoje zmi艂owanie.
Stawiam sobie pytanie, co zobacz臋 dzisiaj? I co dobrego zobacz膮 inni, Zosia i wszystkie nasze dzieci. Andrzej wzi膮艂 co艣 dobrego do Legionowa - troch臋 domowego pasztetu i sosu tatarskiego, kt贸rego wymy艣li艂 i posieka艂 wszystkie sk艂adniki. Jeste艣my do艣膰 rozrzucon膮 rodzin膮, od Strach贸wki-Annopola, przez nasze miasto rodzinne, po Glasgow. Co z tego wynika? - a kt贸偶 mo偶e wiedzie膰, po prostu tak jest.


Kl.2
Modlitwa kieruje wzrok i my艣li na krzy偶. Naucz nas patrze膰! - wystrzeli艂o wezwanie pocz膮tkowe. Na szcz臋艣cie nie ma podr臋cznik贸w nakazuj膮cych takie, a nie inne s艂owa i kierunki modlitwy pocz膮tku i ko艅ca katechez. W modlitwie dzia艂a Duch 艢wi臋ty – daje wolno艣膰 od wszelkiej w艂adzy i program贸w, a jednocze艣nie ukierunkowuje.

Najpierw opowiadam wstyd z ko艅ca mszy niedzielnej. Bo... poka偶臋 na zdj臋ciu. Na pro艣b臋 ksi臋dza do o艂tarza podesz艂a garstka dzieci z „podstaw贸wki”. Tylko na chwil臋 i bez zobowi膮za艅. 呕eby niebo zd膮偶y艂o sfotografowa膰, czyli uwieczni膰 obrazek ze Strach贸wki. Na palcach dw贸ch r膮k, a przecie偶 ca艂a 2-ga klasa chce do I Komunii, ca艂a 3-cia do "Rocznicy", gimnazjali艣ci do bierzmowania, a narzeczeni do sakramentu ma艂偶e艅stwa! TO GDZIE ONI S膭?! I GDZIE MY JESTE艢MY?! Jezus z nieba widzi lepiej ni偶 aparat fotograficzny.

Nast臋pnym ogniwem koronki niebieskiej i katechetycznej sta艂o si臋 opowiadanie o niewidomym spod Jerycha (czytanie mszalne przed wyjazdem z domu do szko艂y). Opowiadam plastycznie, gram niewidomego, Jezusa i przechodni贸w. Akordem ko艅cowym jest rado艣膰. "Odzyskaj wzrok, twoja wiara przywr贸ci艂a ci zdrowie". Zaraz odzyska艂 wzrok i szed艂 za Nim, wielbi膮c Boga. I ca艂y lud, gdy to zobaczy艂, odda艂 chwa艂臋 Bogu”.

A wy, czy si臋 cieszycie i czym? M贸wi膮 - „bo jest religia, b臋dzie malowanie i co艣 podobnego.” Dok艂adam „niebolenie” z臋b贸w, oni w 艣miech.
Daj臋 rysunek, kt贸ry jest nieprawdziwy, Jezus na tronie, z globusem w lewej r臋ce i ber艂em w drugiej, z koron膮 na g艂owie. Jak mam wyt艂umaczy膰 t臋 niezr臋czn膮 sytuacj臋. Oni czekaj膮, dawno nie robi艂em tego, wola艂em wymy艣la膰 w艂asn膮 tw贸rczo艣膰, mam w zasobach rysunek bardziej w艂a艣ciwy, ale...

Wi臋c dostaj膮 ten niew艂a艣ciwy, ale z zadaniem, maj膮 my艣le膰. Rysuj膮c, maluj膮c maj膮 my艣le膰 wyobra藕ni膮 i wiar膮, jak i gdzie jest prawdziwy Jezus-B贸g, Kr贸l Wszech艣wiata? Bo, 偶e nie tak, jak na obrazkach! - to pewne na 110%.

Na pewno jest na mszy, w komunii, w Biblii, w modlitwie. A na naszej lekcji religii? - krzycz膮, 偶e te偶. Sk膮d oni to wiedz膮, a metodolodzy poj膮膰 nie mog膮 i chc膮 narzuci膰 swoje podr臋czniki i swoje programy! Nie tylko wizytatorzy, tak偶e anonimowi podgl膮dacze-nadgorliwi-obserwatorzy i 藕li bli藕ni, kt贸rzy czyhaj膮 „jak ci臋 pochwyci膰 w s艂owie, ge艣cie, zachowaniu, sp贸藕nieniu, zaniedbaniu” itd.itp. Oni maja dla ciebie najbardziej rozbudowany na 艣wiecie rachunek grzech贸w i win niepope艂nionych. Anonim贸w jest w gminie podobno 111, tak si臋 chwali ich rzecznik – wielki w swym mniemaniu w gminie, bez serc, bez ducha, twarzy i imienia oczywi艣cie :-)

Kl.5
O tak zwanym ko艅cu 艣wiata!
Szukam s艂贸w papie偶a B16, kt贸re wpad艂y mi w ucho na wczorajszym Aniele Pa艅skim w TVP, by艂y mi bardzo a propos, tzn. mojego my艣lenia i widzenia sprawy (spraw wiary i rozumu). Po to jest niezb臋dny Internet w ka偶dej klasie!
„Wa偶ne jest nie interesowanie si臋 r贸偶nymi przepowiedniami czy datami, ale odczytywanie [rozumienie] wszystkich wydarze艅 i znak贸w w 艣wietle S艂owa Bo偶ego [Biblii, czyli Pisma 艢wi臋tego]” - tak brzmi B16 w 艂opatologicznym t艂umaczeniu.

Mamy okazj臋 dos艂ucha膰 biskupa-katechety Dajczaka, co mnie dodatkowo natchn臋艂o, by pokaza膰 na 偶ywca, tzn. na stronie www moje dwa katechetyczne wierszyki sprzed 31 lat! - pierwsze prze偶ycia katechety. Dziewicze! Niewybredne w formie, ale prawdziwe na 120% do dzisiaj:

KATECHETA

czy
gor膮czkow膮 nadziej膮
nie wybieg艂 za daleko
p贸艂 kroku

czy
zr贸wna si臋 w biegu
ze swoj膮 klas膮
czy dogoni膮 Boga

***
MODLITWA KATECHETY

po艣rodku ciszy
g艂odnych szukaj膮cych dusz
stoi zuchwale
pokorny 偶ebrak modlitwy

kt贸ra mo偶e sp艂ynie
ze 艣ciany
z krzy偶a
z u艣miechu papie偶a
ze z艂o偶onych r膮k
pe艂nych skupienia

Oto przyk艂ad, co Internet robi z ludzi i katechez, jak omija zastoiny i rafy czasu. Form臋 „wierszyk贸w” warto by znale藕膰 lepsz膮, ale nie potrafi艂em wtedy, to i dzi艣 nie potrafi臋. Co do tre艣ci, pomimo up艂ywu 30 lat, nie zmieni艂o si臋 nic, ani s艂owo, ani kropka, ni jota. Co samo w sobie jest do艣wiadczeniem metafizycznym (ca艂o艣ciowym, po bandzie 偶ycia).

kl.6
Jako notatk臋 daj臋 trzy zdania prosto z Watykanu- „Jezus nie opisuje ko艅ca 艣wiata, a nawet chce oduczy膰 niezdrowej ciekawo艣ci. Jezus chce nauczy膰 drogi do 偶ycia wiecznego. Jezus 艂膮czy tera藕niejszo艣膰 z przysz艂o艣ci膮” (B16, 18.11.2012)

Wi臋kszym fragmentem delektuj臋 si臋 sam - „Drodzy bracia i siostry! - cz臋艣膰 mowy Jezusa, kt贸ra odnosi si臋 do czas贸w ostatecznych, okre艣lanych terminem “czas贸w eschatologicznych”...  jest to chyba najtrudniejszy tekst Ewangelii. Ta trudno艣膰 wynika zar贸wno z tre艣ci, jak i z j臋zyka... “s艂o艅ce si臋 za膰mi i ksi臋偶yc nie da swego blasku. Gwiazdy b臋d膮 pada膰 z nieba i moce na niebie zostan膮 wstrz膮艣ni臋te”. Ten fragment zostaje jednak zrelatywizowany przez nast臋pne s艂owa: ” W贸wczas ujrz膮 Syna Cz艂owieczego, przychodz膮cego w ob艂okach z wielk膮 moc膮 i chwa艂膮”. On jest prawdziwym wydarzeniem, kt贸re po艣r贸d zamieszania, jakie panuje na 艣wiecie, pozostaje punktem sta艂ym i mocnym.
“Niebo i ziemia przemin膮, ale s艂owa moje nie przemin膮 “. Ta moc stw贸rcza boskiego S艂owa zosta艂a skoncentrowana w Jezusie Chrystusie, S艂owo sta艂o si臋 cia艂em, moc ta jest przekazywana tak偶e przez jego ludzkie s艂owa, kt贸re s膮 prawdziwym “firmamentem”, kt贸ry kieruje my艣leniem i drog膮 cz艂owieka na ziemi. Dlatego te偶 Jezus nie opisuje ko艅ca 艣wiata, i kiedy u偶ywa obraz贸w apokaliptycznych nie zachowuje si臋 jako “czuwaj膮cy”‘. Przeciwnie, Jezus chce pozbawi膰 swoich uczni贸w ka偶dej epoki ciekawo艣ci zwi膮zanych z dat膮, przewidywaniem, chce raczej obdarzy膰 ich kluczem g艂臋bokiej, egzystencjalnej lektury; przede wszystkim chce wskaza膰 w艂a艣ciw膮 drog臋 kt贸r膮 si臋 pod膮偶a, dzi艣 i jutro, by wej艣膰 do 偶ycia wiecznego. Wszystko przemija – przypomina Jezus- lecz S艂owo Boga nie przemija... tak偶e w naszych czasach nie brakuje naturalnych kl臋sk i niepowodze艅, wojen i przemocy. Tak偶e dzi艣 potrzebujemy stabilnego fundamentu dla naszego 偶ycia i nadziei, by膰 mo偶e jeszcze wi臋cej w zwi膮zku z relatywizmem w kt贸rym si臋 znale藕li艣my.”

A to powt贸rzenia w ramach pozdrowie艅 grup j臋zykowych (i kulturowych, co wyd藕wi臋czy w s艂owach):
- „Staraj膮c si臋 dostrzec wok贸艂 nas znaki Bo偶ej obecno艣ci i je przyj膮膰, odkryjemy solidn膮 ska艂臋, w kt贸rej zakorzenione jest nasze 偶ycie pomimo zmian, jakie nas dotykaj膮. Poprzez wiar臋 uczestniczymy w planie Bo偶ej mi艂o艣ci wobec ludzko艣ci i wobec ka偶dego z nas z osobna. B贸g jest wierny! Do nas nale偶y poszukiwanie Go! Dlatego te偶 zach臋cam was do regularnego uczestnictwa w niedzielnej Mszy 艢wi臋tej, kt贸ra jest konieczna dla ka偶dego chrze艣cijanina„ (fr.)

- „Z do艣wiadczenia trwa艂ego zwyci臋stwa Krzy偶a serce ludzkie napotyka zawsze solidny grunt i autentyczny pok贸j w sta艂ej obecno艣ci Pana, prawdziwego ko艅ca wszystkich rzeczy, Pana, kt贸rego moc nigdy nas nie opuszcza„ (hiszp.)

- „Czytania liturgiczne na ko艅cu roku ko艣cielnego przywo艂uj膮 nam na pami臋膰 tzw. rzeczy ostateczne – 艣mier膰, s膮d, piek艂o i niebo. Czas ma sw贸j cel. My za艣 pragniemy odnale藕膰 ten w艂a艣ciwy cel.” (niem.)

- "O艣wieceni Bo偶ym 艣wiat艂em uzyskamy odpowied藕 na pytanie dotycz膮ce naszej egzystencji, a ka偶dy nasz czyn i ka偶da my艣l zostan膮 os膮dzone. Niech perspektywa tego wydarzenia b臋dzie dla nas przedmiotem szczeg贸lnej refleksji w tym Roku Wiary" (pl.)

Kl.3
Czy boicie si臋 ko艅ca 艣wiata?
Nieee!

Mo偶e ca艂ym moim dzisiejszym zadaniem by艂o uwolnienie od l臋ku tego 艣wiata o sw贸j koniec!
…......

Dy偶ur na korytarzu si臋 sko艅czy艂, ale nie id臋 na zup臋, na sto艂贸wk臋, jak to drzewiej bywa艂o. Dlaczego? Tak si臋 porobi艂o, 偶e nie chc臋. To nie jest przestrze艅, w kt贸rej dobrze si臋 czuj臋, a poniewa偶 nie mam czapki-niewidki, wi臋c chc臋 si臋 rozp艂yn膮膰 w jakiej艣 mgle. Jestem wyobcowany i nie b臋d臋 w pojedynk臋 kombinowa艂, jak to zamaskowa膰.

Sam si臋 wyobcowa艂em? Po cz臋艣ci. Tym innym spojrzeniem na nasz膮 rzeczywisto艣膰 spo艂eczno-publiczn膮. Tym nieustannym pisaniem i m贸wieniem o sprawach, kt贸rych nikt nie chce (ju偶) s艂ucha膰 i chcia艂by (serdecznie?) zapomnie膰. Wi臋c lepiej dla ka偶dej ze stron, no nie!

Czy warto zajmowa膰 si臋 takim przypadkiem, jak stary belfer-katecheta?! Je艣li jest przypadkiem odosobnionym, to chyba nie. Gdyby si臋 okaza艂o, 偶e podobnie si臋 czuj膮 inni, a! to – jak najbardziej, mus ludzki i systemowy.

Bo – z grubej rury - kim jest cz艂owiek w polskiej szkole? W naszej szkole? Czy s膮 jakie艣 inne przyk艂ady? Co to znaczy „przestrze艅 cz艂owieka”, przestrze艅 osobowa, przestrze艅 autentycznego spotkania i dialogu? Czy mo偶na ustali膰 jakby liturgi臋 wymarzonej szko艂y? I c贸偶, 偶e ze Szwecji! Przyk艂ad tej szwedzkiej, o kt贸rym us艂ysza艂em 10 lat temu na seminarium kontaktowym Socratesa-Comeniusa w Kromeri偶, Czechy, nie znalaz艂 dot膮d pogromcy. Dzie艅 rozpoczynany wsp贸lnotowym ogl膮daniem „wiadomo艣ci ze 艣wiata”, 15 min. na osobisty kontakt nauczyciela z uczniem tygodniowo – najbardziej zapad艂y mi w pami臋膰 i wyobra藕ni臋 pedagoga i samorz膮dowca. No i jeszcze przyk艂ad z Kanavu - where learning happens, po prostu - tam dzie艅 zaczynaj膮 od k膮pieli w rzece i medytacji nie koniecznie religijnej.

My po艣wi臋camy najwi臋cej czasu na sprawy techniczno-technologiczne edukacji (o艣wiaty szkolnej), w tym proces dydaktyczny! Ja chcia艂bym – i c贸偶 偶e ze Szwecji - zaproponowa膰 uzupe艂nienie o kompleks zagadnie艅 z „przestrzeni (mikrokosmosu) spraw osobowych (relacji)”. ZANURZENIE W KULTUR臉! - ze zrozumieniem samych siebie i jej (kultury naszego wieku). Dla mnie nie ma szko艂y bez samo艣wiadomo艣ci nauczycieli i silnych wi臋zi mi臋dzy nimi.

Taki czas mnie naszed艂  i nasz膮 rodzin臋 i mo偶e 艣wiat w „Roku Wiary (i Rozumu)” – 偶e chc臋 bezapelacyjnie wierzy膰! Nie lubi臋 konformizmu i poprawno艣ci politycznej, co jest mas艂em ma艣lanym. Innego 艣wiata i 偶ycia te偶 ju偶 nie chc臋. „Nie ma mienia bez sumienia!” - a ja nie czuj臋 si臋 jak膮艣 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 jakiejkolwiek wsp贸lnoty. Wsz臋dzie ju偶 tylko na doczepk臋. Wszystko si臋 sko艅czy艂o, w tym m贸j 艣wiat idea艂贸w, jak wymazany myszk膮 ze szkolnego zeszytu. Przychodzi taki czas. Czy musi? Nie, nie powinien. Bo w艣r贸d spraw spo艂ecznych na pierwszym miejscy ma by膰 cz艂owiek! - Ale nie jest. Jest polityka, bud偶et, kariera osobista, realna, a nawet ta projektowana dopiero.

Rzeczpospolita Norwidowska to nie ideologia, ale warto艣ci! To sumienie - pierwsze艅stwo sumienia w 偶yciu publicznym!

Kl.4
Prawda, 偶e grzecznie si臋 zachowywali艣my! - wybuch艂a serdecznie pod koniec lekcji jedna z uczennic. I na matematyce te偶, i ca艂y dzie艅!!!

Przypomina mi si臋 powiedzenie czyje艣, 偶e najwi臋ksz膮 nagrod膮 za mi艂o艣膰 jest mi艂o艣膰. A dla uczni贸w satysfakcja, 偶e mog膮 spe艂ni膰 pok艂adane w nich nadzieje.

Tak! - zako艅czyli艣my „lekcj臋” katechezy modlitw膮 dzi臋kczynn膮 za dobry dzie艅, za dobre zachowanie, za zas艂u偶on膮 satysfakcj臋, za pok贸j tu i w duszy. Za prac臋 wychowawcy i za wsp贸艂prac臋 wychowawcz膮, bez kt贸rej nie mo偶e by膰 dobrych rezultat贸w w 偶adnej szkole (w Szwecji, Indiach, Strach贸wce...).
Modlitwa ma widzie膰 dobro, ca艂e dobro, ca艂ego cz艂owieka i ca艂膮 wsp贸lnot臋 i wszech艣wiat. Musia艂 mie膰 wk艂ad w ten efekt ko艅cowy Chrystus Kr贸l Wszech艣wiata, kt贸rego dosta艂em po „kolorowance” w klasie 1-szej i przypi膮艂em do tablicy na ca艂膮 lekcj臋 z klas膮 4-t膮. Jednak obrazki na co艣 si臋 przydaj膮 :-)
A modlitwa utrwala, zatrzymuje w kadrze Sensu, Dobra, Prawdy, Pi臋kna - na wieczno艣膰.

Poka偶cie, gdzie wystaje (je艣li widzicie) teoria w takiej katechezie. Bo ja twierdz臋, 偶e to samo 偶ycie. Nie mog臋 przypisa膰 sobie 偶adnej zas艂ugi. Nie mog臋 by膰 z siebie zadowolony. Nie zrobi艂em nic dobrego, mo偶e inaczej – nie zrobi艂em, jako nauczyciel, nic dobrze. Poza modlitw膮.
Wysz艂o - jak namacalna weryfikacja mojej metody katechetyczno-偶yciowej. Papie偶 Benedykt 16 przyszed艂 mi z odsiecz膮, te偶 m贸wi艂 wczoraj o egzystencjalnym wymiarze bytowania cz艂owieka, odrzucaj膮c problematyk臋 tzw. ko艅ca 艣wiata. Wiara i rozum musz膮 i艣膰 w parze, ale nie za wielu jest adept贸w tej sztuki.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz