sobota, 28 maja 2011

Duchowy wzrost z pomoc膮 Internetu

Cz艂owiek dzia艂a zgodnie ze swoim poznaniem (rozr贸偶nianiem byt贸w). Na drodze mojego poznawania siebie i 艣wiata pojawi艂o si臋 pytanie "lecz po co dano mi dusz臋" - dawno, dawno temu, kiedy jeszcze pisa艂em wierszyki, zwane katechezami dla niepoznaki. Ostatnio pyta艂em, "czym r贸偶ni膮 si臋 prze偶ycia psychiczne od duchowych?" Intuicyjnie wyczuwam, 偶e musi by膰 r贸偶nica. Psychiczne sa reakcja na bod藕ce z tego swiata, duchowe nie z tego.
Dlaczego ewolucjoni艣ci maj膮 tak膮 s艂ab膮 wiar臋 w swoj膮 dyscyplin臋 naukow膮 i nie mog膮 uzna膰, 偶e ewolucyjnie mog膮 si臋 wykszta艂ci膰 struktury do rozpoznawania bod藕c贸w "nie z tego swiata"?

Dusza i warto艣ci z tej samej pochodz膮 parafii. Tak mi si臋 wydaje. Wpadamy na nie co i rusz, mo偶e najbardziej w domu, kt贸ry jest kopert膮 na te mi艂osne li艣ciki bytu. Zw艂aszcza od byt贸w najwy偶szych. W duszy i warto艣ciach jest taki blask prawdy, 偶e mog臋 si臋 w nie zapatrze膰, gdzie b膮d藕, gdzie dopadnie. Czasem, o zgrozo, wioz臋 je samochodem siedz膮c za kierownic膮. Ale i tak, my艣l膮c o duszy i warto艣ciach jest si臋 blisko Boga. Cho膰 uczciwie przyznaj臋, 偶e czasem bywam blisko, ale bardziej poj臋ciowo, ni偶 osobowo. Cho膰 staram si臋 bardzo, bardzo osobowo.

Czy takie rozwa偶ania maj膮 praktyczne znaczenie w 偶yciu? Oczywi艣cie! Nie mog艂em zosta膰 np. mistrzem protoko艂u w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Nie interesuje mnie por贸wnywanie cudzych zachowa艅. Nie nadaj臋 si臋 do sprawdzania tego co, kto, kiedy, gdzie i dlaczego. Interesuje i determinuje mnie niepowtarzalno艣膰 w艂asnego istnienia i to, co, kto, kiedy, gdzie i dlaczego - wobec spraw ostetecznych. Interesuj膮, determinuj膮 sprawy, kt贸re si臋 dziej膮 we Wszech艣wiecie wobec Ostateczno艣ci. Tam maj膮 siedzib臋 i dusza i warto艣ci.

Siedz臋 sobie przed klawiatur膮, to i owo sprawdzam w Internecie. Tak wpad艂em na wyk艂ad profesora Anrzeja P贸艂tawskiego. M贸g艂bym przed laty pr贸bowa膰 szuka膰 w nim promotora, po 艣mierci Kazimierza K艂贸sak, ale nie by艂em a偶 tak zdeterminowany. Andrzej P贸艂tawski nie nale偶y do najbardziej zrozumia艂ych. Mo偶ecie sami si臋 przekona膰 por贸wnuj膮c moje streszczenie jego wyk艂adu z orygina艂em. Ale za to uzna艂em tekst za na tyle ciekawy i wa偶ny, 偶e pod jego wp艂ywem za艂o偶y艂em now膮 stron臋 na moim "Osobnym 艣wiecie" pt. filozofia cz艂owieka. Tam mnie szukajcie :-)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz