1.
"Pozw贸lcie mi odej艣膰 do domu Ojca". Gdzie odszed艂 papie偶?Kiedy stukam w klawiatur臋 Ojczyzna moja wyci膮ga do mnie ramiona. Gdzie ma Ojczyzna?
Jest cz艂owiek i osoba. Jest materializm i co艣 wi臋cej. Ile w naszym 偶yciu materializm rz膮dzi, a ile personalizm? Zn贸w si臋 wczoraj narazi艂em, ale czy mog臋 inaczej?
Kiedy czytam dokumenty Soboru, encykliki Jana Paw艂a II, wywiad z Benedyktem XVI - jestem w swoim 艣wiecie (przedsionku domu Ojca?). Wiem gdzie ma Ojczyzna. Wszystko jest tam przemy艣lane, trzyma si臋 kupy, a osoba cz艂owieka jest miar膮 rzeczy. Kiedy wzrok podnios臋 gin臋 w szuwarach nieporadno艣ci ze zrozumieniem siebie i 艣wiata, tak zewn臋trznego, jak i "ko艣cielnego". Nikt jeszcze nie podj膮艂 ze mn膮 rozmowy na delikatnym skrzy偶owaniu dr贸g, ile w tej nieporadno艣ci dziedzictwa PRL i udzia艂u tradycjonalistycznego (bez wielkiego udzia艂u rozumu) polskiego katolicyzmu. Od razu wyznaj臋, znam i ceni臋 bardzo jego zas艂ugi dla zachowania polsko艣ci. Dzi艣 jednak mamy XXI wiek, 偶yjemy w wolnym kraju i chodzi jeszcze o co艣 wi臋cej, o przekazanie dziedzictwa rozumnie wierz膮cego Cz艂owieka nast臋pnym pokoleniom. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e ponosz臋 odpowiedzialno艣膰 za to, co innym zostawi臋 po sobie (nie, co sam wymy艣li艂em, ale co zosta艂o mi dane). Czy stara艂em si臋 zobaczy膰, nazwa膰 i zostawi膰. OSOB膭 JESTEM, NIE TYLKO "CZ艁OWIEKIEM".
"Wchodzimy (do klasy) w ciszy. Ka偶dy stoi przy swojej 艂awce. Patrzymy na krzy偶... Modlimy si臋 do Boga nie zawracaj膮c sobie g艂owy innymi sprawami. Staramy si臋 wiedzie膰, jakie s艂owa m贸wimy i jaki maj膮 sens.
...
Wiersz [Stanis艂aw] jest o 'swoim' (autora) ko艣ciele. 'M贸j Ko艣ci贸艂, kt贸ry rodzi si臋 wraz ze mn膮, lecz ze mn膮 nie umiera' - moim zdaniem to chodzi, o m贸j w艂asny wewn臋trzny ko艣ci贸艂 (wiara, my艣lenie o Bogu, swoje zdanie o ko艣ciele, swoje my艣lenie o Bogu). Jak si臋 urodzi艂 - to o to chodzi, 偶e przyj膮艂 wiar臋, 偶e urodzi艂 si臋 w nim, swoje w艂asne my艣lenie o Bogu i religii. Jak umiera, to jego my艣lenie zostaje, jak ko艣ci贸艂, a on nie, umiera" (w艂asna notatka, klasa 5).
Czy mam napisa膰 - "teraz o Panie pozw贸l swemu s艂udze odej艣膰 w pokoju?" M贸g艂bym. Ale chyba jeszcze musz臋 podenerwowa膰 par臋 os贸b, kim by nie by艂y, odpowiedzialnych za zarzucenie nauki Soboru Watyka艅skiego II - w k膮t, albo na zakurzone p贸艂ki pa艂ac贸w biskupich i plebanii. A w niej jest fundament cywilizacji wsp贸艂czesnej, zrozumia艂y nawet dla dzieci.
2.
Dziecinna wiara jest w nas na pocz膮tku. Oby by艂a i na ko艅cu. Amen.
My艣l臋, 偶e potrzeba jeszcze troch臋 czasu zanim zmiany Soboru Wat. II przynios膮 wszystkie owoce, kt贸rych by艣my si臋 spodziewali. Ale jestem pewien, 偶e to przyjdzie. Pozdrawiam serdecznie, z Panem Bogiem!
OdpowiedzUsu艅