niedziela, 29 maja 2011

Theatrum Graecum





Jaki jestem szcz臋艣liwy, gdy pisz臋. Jak mi jest 藕le po za tym. Panie Bo偶e, dzi臋kuj臋 Ci za Internet. I za moja teologi臋 Internetu. Rozumiem go i przyjmuj臋 jako rozszerzaj膮cy, coraz bardziej powszechny dost臋p do prawdy. Wr臋cz - do objawiania si臋 prawdy. Mo偶emy si臋 w艂膮czy膰 w ten proces, dziel膮c si臋 sob膮. "Jak ma艂o jest ludzi pragn膮cych si臋 objawi膰".

Do szko艂y dotarli艣my dzi艣 piechotk膮, potem "gimbusem". Natura i krzy偶 przydro偶ny nam towarzyszy艂y. Katechezy da艂y mi dzi艣 trzy impulsy. Pierwszy - klasa 4 podchwyci艂a i popar艂a pomys艂 Theatrum Graecum na szkolnym festynie w niedziel臋.
Historia pomys艂u:
Na sesji "Open Space" w Mar贸zie zg艂osi艂em temat "Jak dyskutowa膰 w gminach na temat warto艣ci i jedno艣ci". Na stanowisko numer 9, jakie zosta艂o mi przydzielone, zg艂osi艂y si臋 dwie panie trenerki (ratunkowo?). Us艂ysza艂em od nich wiele ciekawych spostrze偶e艅 i pomys艂贸w. Jednym z nich by艂 a la teatr grecki, aby lekko, w bia艂ych szatach wr贸ci膰 do pocz膮tk贸w pomys艂u na demokracj臋 i wprowadzi膰 wielkie tematy w t艂um na ulicach, w zgromadzenia na festynach. Mo偶e w ludzi opuszczaj膮cych sale obrad i ko艣cio艂y? Mamy festyn, wprowadzamy. Uczniowie do moich podpowiedzi bia艂ych szat z prze艣cierade艂 dorzucili bia艂e alby po-komunijne. Wystarczy tabliczka z has艂owo potraktowana warto艣ci膮, mo偶e par臋 li艣ci laurowych na g艂ow臋 i mo偶na wyj艣膰 na scen臋. Ale jak wci膮gn膮膰 ludzi do gry i zabawy? Czekamy na pomys艂y. Jest pomys艂, 偶eby gospodarz tematu, warto艣膰-has艂o, mia艂 blok i co艣 do pisania i malowania. Kto b臋dzie chcia艂, b臋dzie m贸g艂 si臋 wpisa膰, lub narysowa膰. A na koniec ka偶dy b臋dzie m贸g艂 zag艂osowa膰 na wybrane warto艣ci. Pewnie, 偶e mo偶na prowadzi膰 dyskusje i pojedynki wok贸艂 gospodarzy hase艂, ale czy znale藕liby si臋 ch臋tni?

We wszystkich klasach klaruje si臋 nasza modlitwa. Najwa偶niejsz膮 spraw膮 staje si臋 w niej zachowanie, nie s艂owa. S艂贸w mo偶na nauczy膰 papug臋. Ale papugi nie nauczymy modli膰 si臋. Zachowanie - to cz艂owiek. To dno jego serca, to jego podstawowe wyznanie wobec Warto艣ci Najwy偶szej.

Temat ostatnich katechez ewoluowa艂 od "Festyn - gry i zabawy nt. warto艣ci" do "Historia dobra dooko艂a". Pokaza艂em filmiki, kt贸re obrazuj膮 nasz膮 najnowsz膮 histori臋. Z ostatniego roku. Poruszaj膮ce! Pod wp艂ywem tych lekcji zg艂osi艂em pomys艂 na festyn - "Seans filmik贸w z 偶ycia naszych rodzin, szko艂y, gminy, parafii". JEST DOBRO. JEST PRAWDA. JEST SZCZ臉艢CIE Z NICH WYNIKAJ膭CE. Warto艣ci i pi臋kno dooko艂a uskrzydli艂o mnie. Chodzi艂em po korytarzu z wysoko podniesiona g艂ow膮 i 艣piewem w duszy.

Rada Pedagogiczna te偶 by艂a dobra. Najpierw prezentacja Sebastiana na interaktywnej przeno艣nej "bia艂ej tablicy". Brawo, brawo! Potem o festynie. Kto zg艂asza艂 pomys艂, mia艂 by膰 jego gospodarzem (mo偶e dobra膰 sobie wolontariuszy). Zdumia艂em si臋 w domu s艂ysz膮c, 偶e kto艣, kogo nie b臋dzie na festynie zg艂asza艂 pomys艂y nie informuj膮c o nieobecno艣ci. Czuj臋 si臋 oszukany. Ka偶dy g艂os na posiedzeniu rady bra艂em serio i z g贸ry si臋 cieszy艂em. Jak wyrugowa膰 fa艂sz i gr臋 pozor贸w z naszego 偶ycia?

1 komentarz:

  1. Bardzo fajne zdjecia. A propos, mozesz wyslac mi troche wiosenno-letnich zdjec naszej annopolskiej przyrody? Jutro robimy kolacje z moimi znajomymi, chetnie bym im pokazal jak sie mieszka w polskiej wsi:)

    OdpowiedzUsu艅