sobota, 19 stycznia 2013

M贸j B贸g


Dzisiaj, 19 stycznia 2013, jest to On i Ona, a nawet Ono. On - m贸j Rozm贸wca. Ona - Osoba. Ono - najwi臋ksze, o Czym (Kim) my艣l臋. We wszystkich trzech formach gramatycznych - Najwy偶sza Instancja Rzeczywisto艣ci, z jak膮 mam do czynienia. Moje absolutne dope艂nienie, wype艂nienie, ale roz艂膮czne, nieustanna i nieustaj膮ca Asystencja.

Mam, niestety, wra偶enie i przekonanie, 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi traktuje my艣lenie jako czynno艣膰 przeciwstawn膮 i zagra偶aj膮c膮 (ich) religijno艣ci. 呕e religijno艣膰 - dla nich, czyli w powszechnym mniemaniu - jest tam, gdzie w艂a艣nie nie ma my艣lenia, tylko jest arefleksyjne wype艂nianie wyuczonych zachowa艅 i postaw w stosunku do czego艣 obecnego w j臋zyku, tradycji, nakazach, zakazach...

A dla mnie, przeciwnie, moja religijno艣膰 jest zro艣ni臋t膮 siostr膮 syjamsk膮, albo bratem, procesu my艣lenia, nieod艂膮cznego od mojego 艣wiadomego 偶ycia (istnienia). Jestem osob膮, wi臋c my艣l臋. Ka偶da moja czynno艣膰, czyn, a nawet odruch, jest z艂apana w siatk臋 daj膮cego si臋 przeprowadzi膰 wywodu przyczynowo-skutkowego. Bardziej lub mniej. Jak nie przeze mnie samego, to z pomoc膮 autorytet贸w. Jak nie biolog, to chemik, albo matematyk mo偶e pokaza膰 mi najnowsze wzory, podstawienia itd. Jak nie teolog, to filozof przyj艣膰 mo偶e z pomoc膮 - ale tylko w艂a艣nie jako pomoc, nikt nie zast膮pi mojego osobistego my艣lenia. W ostateczno艣ci, dost臋pnej i prze偶ywanej ka偶dego dnia, jestem tylko ja i On, Ona, Ono.

Hola-hola, przecie偶 to tylko przyk艂adowe sformu艂owania i pomocniki. Jest ich du偶o wi臋cej. Jestem wolnym cz艂owiekiem i chc臋 skorzysta膰 z wszystkich dost臋pnych 藕r贸de艂 wiedzy i ze wszystkich mo偶liwych autorytet贸w. Nie jestem ograniczonym zakapiorem - do trzech dziedzin i wymiar贸w.

To, czego sam nie pozna艂em, nie wyczyta艂em w ksi膮偶kach, na stronach internetowych, nie dopyta艂em, nie do-prze-my艣la艂em i z czego nie mog臋, w zwi膮zku z tym, skorzysta膰 w nieustannym procesie (auto)refleksji o ca艂ej dost臋pnej mi rzeczywisto艣ci jest gdzie艣 zawsze pod r臋k膮. Mam wewn臋trzn膮 wolno艣膰 skorzystania ze wszystkich 藕r贸de艂 i dziedzin niesprzecznych z moim naukowym obrazem 艣wiata (艣wiata rozumieniem, pogl膮dem na niego) - nie si臋gn臋 do magii, zabobon贸w i czar贸w.

Si臋gn臋 i spytam filozof贸w, teolog贸w, artyst贸w i dobrych (prostych) ludzi.

B贸g, m贸j(?) B贸g, jest najwy偶sz膮 instancj膮 w ka偶dym z mo偶liwych wymiar贸w, w ka偶dej z mo偶liwych chwil. Jest moja (dla mnie) si艂膮 grawitacyjn膮 utrzymuj膮c膮 mnie w polu wszystkich mo偶liwych oddzia艂ywa艅 rzeczywisto艣ci. Mi艂o艣膰? Mi艂osierdzie? - a jak偶e, te偶. Homo sum et nihil humanum a me alienum esse puto.

Mojego Boga spotka艂em pewnie przy urodzeniu (przy chrzcie na pewno), spotykam Go tak偶e od 30 lat na salach katechetycznych przyszkolnych, przy-parafialnych, przy-internetowych... Spotka艂em osobi艣cie w ostatni szkolny czwartek, z czego s膮 notatki, ale tak偶e w publicznym wydarzeniu peregrynacji MBL i w 偶yciowym przypadku, kt贸ry spotka艂 syna. W 偶adnym z trzech przypadk贸w nie by艂oby to mo偶liwe bez dawki solidnego my艣lenia. By艂yby to wtedy tylko trzy ma艂o sp贸jne ze sob膮 przypadki: rutynowej lekcji, odg贸rnej pobo偶no艣ciowej akcji, czyjej艣 ekstrawagancji...?

Na lekcje w czwartek jecha艂em z obrazkami do zrozumienia i wype艂nienia w艂asn膮 wyobra藕ni膮 i kolorami, i z fragmentem filmu dotycz膮cym tego samego, co na obrazkach - z chrztem Jezusa w Jordanie u Jana Chrzciciela.

W klasie drugiej posz艂o zgodnie z oczekiwaniami, ale bez sza艂u. W "zer贸wce" jest zawsze troch臋 podobnie i du偶o inaczej - bardziej jak dziadek i dzieci, a nie nauczyciel.

Wystrzeli艂o w klasie czwartej. Maj膮 ju偶 OHP, czyli projektor pod sufitem, to pomaga i sprzyja (chyba nie zupe艂nie ten sam zakres znacze艅 tych s艂贸w?). Bez rysunk贸w, tym razem, wysz艂a nieoczekiwana przygoda s艂owa m贸wionego, s艂uchania i my艣lenia, du偶o bardziej nawet ni偶 filmowa (pono膰 sztuki sztuk naszych czas贸w).

Tu musz臋 poprzesta膰, cho膰 w p贸艂 s艂owa. Co takiego wydarzy艂o si臋 w tej czwartej klasie? Sam siebie musz臋 zdopingowa膰 do opowiedzenia, bo taaakie do艣wiadczenie nie powinno przepa艣膰. Jednak na dzisiaj to koniec. No, ale da艂em jednak zdj臋cia z peregrynacji figury MBL (Matki Bo偶ej Loreta艅skiej).

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz