wtorek, 29 stycznia 2013

Szko艂a metafizyczna (taka)


S膮 ferie. Korzystam z innego czasu, innej presji, innych spraw.  Mam je i ja.
Jak dzia艂a cz艂owiek w czasie i czas na nas? Nie, wzgl臋dem r贸偶nych zaj臋膰, zada艅, projekt贸w, ale bardziej ontologicznie.
Bo niby rytm dobowy to tylko takie co艣, zewn臋trzne niby, wobec wielkiego technicznie cz艂owieka XXI wieku, kt贸ry albo wszystko sobie prawie podporz膮dkowuje, albo ma narzucon膮 zapisami kontrakt贸w prac臋 zmianow膮, ale czy to tylko to?

Czy dobowo艣膰, porcjami nie manifestuje przewagi nad nami czasu Czasu (Wieczno艣ci), modeluj膮c bardziej ni偶 si臋 zastanawiamy, naszego doznawania istnienia?
Ale zakr臋tasy, niezgrabne ubieranie my艣li prostej w s艂owa. Lepiej tak, ni偶 wcale. Bo szkoda, gdyby przepad艂y my艣li i cie艅 do艣wiadczenia egzystencjalnego. Ja to ju偶 wyra偶a艂em, t臋 istotno艣膰 co porannego zaczynania nowego prze偶ywania odwieczno艣ci danej w艂asnemu 偶yciu i to konkretnie tutaj, w Domu w Annopolu.

Dzisiaj ten aspekt, przyszed艂 w tek艣cie ojca Kaspra OFM, w przesy艂ce z Boliwii, w cytacie z francuskiego autora Marc Levy:
"Ka偶dego ranka, po przebudzeniu, otrzymujemy kredyt w wysoko艣ci osiemdziesi臋ciu sze艣ciu tysi臋cy czterystu sekund 偶ycia na dany dzie艅. Kiedy wieczorem k艂adziemy si臋 spa膰, niewykorzystana reszta sekund nie przejdzie na nast臋pny dzie艅. To czego nie prze偶yli艣my w ci膮gu dnia, jest stracone, poch艂oni臋te przez wczoraj. Ka偶dego nast臋pnego ranka rozpoczyna si臋 ta sama magia, znowu otrzymujemy tak膮 sam膮 liczb臋 sekund i wszyscy zaczynamy gra膰 w t臋 nieodwracaln膮 gr臋: bank mo偶e zamkn膮膰 nam konto w najbardziej nieoczekiwanym momencie, bez 偶adnego ostrze偶enia, w ka偶dej chwili, mo偶e zatrzyma膰 nasze 偶ycie..." (cytuj臋 za o. Kasper M. Kapro艅 ofm, aktualnie Urubicha, Boliwia).

To jest asympotyczne zbli偶enie i wyra偶enie mojej osobistej momentologii stosowanej, bardzo wa偶nej cz臋艣ci mojej filozofii 偶yciowej, wed艂ug kt贸rej, w ka偶dym momencie (艣wiadomego 偶ycia) ludzki byt osobowy ma styk z Wieczno艣ci膮 i mo偶e z niej korzysta膰 (czerpa膰 ile wlezie :-).
Nadmiar wiedzy technologicznej i takich偶e czynno艣ci (obowi膮zkowych lub nie) zakrywa ten wymiar i znieczula na niego. Je艣li jednak umiesz patrze膰, s艂ucha膰, w膮cha膰, dotyka膰, smakowa膰 偶ycia, kt贸re jest w tobie i obok, musisz z podziwu zakrzykn膮膰 - " Kr贸lestwo Bo偶e jest w nas". Jest i jego Kr贸l.

Momentologii inny wyraz mog臋 znale藕膰 co chwila, co i rusz, dzi臋ki mantrze w艂asnej, osobistej - nie/ja/Ty/B贸g/Mi艂o艣膰/Chrystus/Pok贸j/Dobro/B贸g/Amen i obarot to samo, ale i w najprostszym wezwaniu - o ile raz danym, prze偶ytym i przyj臋tym - Jezu ufam Tobie lub innym akcie bardzo strzelistym (strzelisto艣膰, czyli wznios艂o艣膰 w艂asnej wolnej woli, powi膮zanej z wiar膮 i rozumem, dobrze jest raz przeczyta膰 struktur臋 艣wiadomo艣ci Romana Ingardena i troch臋 osobi艣cie nad ni膮 popracowa膰, a mo偶e i rozwin膮膰, u mnie to zadzia艂a艂o od mniej wi臋cej roku 1979 :-)

Wracam do lektury ojca misjonarza, powolnej, z odskokami takimi jak ten, bo takiej wa偶nej, jak zawsze, gdy osoba jest na d艂oni, dobrowolnie, bo chce i nie umie (nie chce) inaczej.


Nasza szko艂a tak偶e bije rekordy. Jakie? Trzeba tutaj zajrze膰 nieuprzedzonym umys艂em (najlepiej wiar膮 i rozumem, by unie艣膰 si臋 na dw贸ch skrzyd艂ach z nami do samego nieba prawdziwo艣ci 偶yciowych powo艂a艅.

A z rana, po godz. 7.00, da艂em (tkni臋ty przeczuciem? intuicj膮? czy zwyczajnie szybuj膮c na dw贸ch skrzyd艂ach!) taki post na Facebooku:
"Entuzjazm, spontaniczno艣膰, fantazja, naturalna rado艣膰 (naturalno艣膰), PRZYJA殴艃, szczero艣膰 daj膮 si臋 odczu膰 - z rana i w nocy - w dzia艂aniach paru os贸b (szko艂y) Rzeczpospolitej Norwidowskiej w ferie. DyrKa w tym tkwi. Szko艂a jest zawsze z dyrektorem, wok贸艂 dyrektora, albo "tylko" z jej/jego asystencj膮 i inspiracj膮. Anty-szko艂a jest (wsz臋dzie) przeciwko dyrektorowi, albo jak Golum jest ci膮gni臋t膮 na sznurku, daje si臋 ci膮gn膮膰, bo nie chce odej艣膰 zbyt daleko od kr臋gu w艂adzo-dajnego pier艣cienia. Tak jest chyba zawsze wielki Pisarzu JRR Tolkienie, gdy mira偶 w艂adzy za艣lepi serce i rozum.
Po jakim艣 czasie dopisa艂em auto-komentarz - "Rado艣膰 w Panu jest wasz膮 ostoj膮", a fa艂sz i nieszczero艣膰 (zatruty owoc, zgni艂e jajo) same si臋 zdemaskuj膮.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz