pi膮tek, 29 lipca 2011

Sukces czy prawda?

Ca艂e 偶ycie szuka艂em (oblicza) Boga. Rzadziej pyta艂em "czy" jest, cz臋艣ciej "jak" jest. Musz臋 chyba powiedzie膰, 偶e nadal Go szukam. Ka偶dego dnia, prawie w ka偶dym wydarzeniu. Czy偶 szukanie najwi臋kszego sensu wszystkich rzeczy i spraw - nie jest pytaniem o Boga? Nie zadowoli mnie odpowied藕 tego, lub innego autora? Oni s膮 tylko na tej samej drodze, co ja. Bli偶ej, lub dalej. Gdzie偶 im do najwi臋kszego sensu? Do Boga?!

Od 30 lat jest to szukanie bardzo metodyczne, profesjonalne. Jestem katechet膮. Staj臋 w ka偶dy dzie艅 pracy w艣r贸d uczni贸w - m艂odszych i jeszcze m艂odszych - aby stawia膰 to podstawowe pytanie. Aby szuka膰 Boga. Na szcz臋艣cie zapisa艂em wierszyk z pierwszej katechezy!
Pewnie ponad 10 tysi臋cy razy stawa艂em przed krzy偶em na katechezie. W salach katechetycznych i szkolnych klasach. Za ka偶dym razem jest to zmaganie i 艣wiadczenie. Ani razu nie by艂o to na niby. Nie mog艂o, nie mo偶e. Staj臋 z ca艂ym swoim 偶yciem, z ca艂ym swoim istnieniem, z ca艂ym sob膮 - wobec wieczno艣ci (ostateczno艣ci). Kiedy, jak nie wtedy, patrz臋 na wszystko sub species eternitatis? Za ka偶dym razem od nowa - jakby raz pierwszy. Jakby na moich oczach 艣wiat by艂 stwarzany, wy艂ania艂 si臋 z chaosu. Jakbym 10-tysi臋cy razy by艂 艣wiadkiem pocz膮tku i ko艅ca 艣wiata. Bo pocz膮tek i koniec musi by膰 tym samym. Bardziej precyzyjnie - musi si臋 zaczyna膰 i mie膰 sw贸j koniec w tym samym miejscu (osobie).

Na ka偶dej mszy 艣wi臋tej, na ka偶dej uroczysto艣ci rodzinnej, tzn. w domu. Ka偶de zasiadanie do sto艂u Bo偶onarodzeniowego i Wielkanocnego. Bez tego pierwszego pytania i poszukiwania - czym one by by艂y?

Jak wtedy pytam i szukam?
Ju偶 konkretyzuj臋 - przed posi艂kiem czytamy Pismo 艢wi臋te. Bez religijnej "legendy" pryska czar, a przede wszystkim g艂臋bia tych uroczystych chwil. "Ostateczno艣膰". Eschatologia. (legenda - w sensie opisu mapy naszego 偶ycia).
Inne konkretyzacje? Prosz臋 bardzo, tylko za chwil臋. Musz臋 przedtem posiedzie膰 w ciszy. Najbli偶sze konkretyzacje przychodz膮 znienacka. Nie posiedzia艂em d艂ugo na ulubionym - medytacyjnym - krze艣le (ma w艂a艣ciwie wyprofilowane oparcie). Sypn臋艂o.
- 偶arliwe modlitwy w dzieci艅stwie o d艂ugowieczno艣膰 ca艂ej rodziny
- s艂owa po komunii, kt贸rych mnie nauczy艂a mama "Duszo Chrystusowa u艣wi臋膰 mnie, cia艂o Chrystusowe zbaw mnie...". Dopiero teraz pozna艂em jej ciekaw膮 histori臋. Wersja 艂aci艅ska "Anima Christi" pochodzi z XIV wieku. Ja my艣la艂em, 偶e autorem by艂 艣w. Tomasz z Akwinu, a bli偶ej jej do 艣w. Ignacego Loyoli, a jeszcze bardziej papie偶a Jana XXII. Jasne, jak na Tomasza, wielkiego filozofa, jest zbyt naiwna. Mnie te偶 nie pasuje a偶 takie skonkretyzowanie, na dusz臋, cia艂o, krew itd. Ja mam ca艂o艣ciow膮 wizj臋 Jezusa z Nazaretu, osoby. Dlatego nie porywa mnie pobo偶no艣膰 materializuj膮ca Cia艂o i Krew Chrystusa. Od m艂odo艣ci po komunii 艣wi臋tej nie zastanawiam si臋 nad postaciami eucharystycznymi we mnie (s艂ysza艂em takie interpretacje), ale szukam i czekam na osob臋. W drewnianym legionowskim ko艣ciele wyobra偶a艂em sobie, jak zbli偶a si臋 przez 艂膮ki i pszeniczne 艂any - niczym Norwid - "by komunii sta艂 si臋 cud"
- obrazek Wandy Wantowskiej, cioci Lili, jak sie j膮 nazywa艂o w Rodzinie Rodzin,kl臋cz膮cej przed o艂tarzem 艣w. Maksymiliana Kolbe w bazylice jasnog贸rskiej (znalaz艂em tam kawa艂ek pod艂ogi dla siebie) o godz. 2.00 po p贸艂nocy i cho膰 od dawna nie identyfikowa艂em si臋 z nimi (m艂ody buntownik poszukiwacz), to przecie偶 u艣cisn臋li艣my si臋 serdecznie, jak to pielgrzymi. Ja by艂e maturzyst膮, ona prawie domownikiem na Jasnej G贸rze (jak Maria Kr贸lowa z Annopola na pocz膮tku XX wieku)
- wierszyki, obficie pisane w latach 1978-82.

PS.1
Polska prze偶y艂a tragedi臋 pod Smole艅skiem. Prze偶yje og艂oszenie raportu. Polska 偶yje. Ma ponad 1000 lat.

PS.2
Nieprawid艂owo艣ci w Wojsku Polskim nie dziwi. Tak samo jak nieprawid艂owo艣ci w s艂u偶bie zdrowia, systemie o艣wiaty itp. Wsz臋dzie tam, gdzie najlepiej przetrwa艂a peerelowska-upa艅stwowiona infrastruktura. Tam, gdzie marksistowska teoria bazy i nadbudowy 艣wi臋ci tryumf jeszcze zza grobu. Prawda i odpowiedzialno艣膰 osobowa nie graj膮 tam g艂贸wnej roli. Mo偶e wizja sukcesu?

PS.3
Ci, dla kt贸rych prawda jest wa偶niejsza od sukcesu, godz膮 si臋 na wieczne 偶ycie w obozowisku Moj偶esza.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz