czwartek, 20 pa藕dziernika 2011

Prawie encyklika

Cudownie, s膮 komentarze. Nawi膮zuj臋 do sytuacji opisanej przez Andrzeja Madeja w ksi膮偶eczce "Dobrze, 偶e jeste艣". Jako m艂ody wikary w Kodniu, wraca艂 z jakiej艣 misyjnej wyprawy w Polsk臋. By艂a czarna noc, jesie艅, pusty autobus z Terespola do Kodnia. Pomy艣la艂, 偶e w domu czekaj膮 na niego listy, kt贸re w mi臋dzyczasie nap艂yn臋艂y. "Cudownie, czekaj膮 na mnie".

Niedobrze, 偶eby Cz艂owiek by艂 sam. Niedobrze, gdy nikt si臋 do niego nie odzywa. Gdy go przemilcza, tak偶e jego bloga i wpisy na Fb. W艂asnym 偶yciem potwierdzam biblijn膮 prawd臋. Tak偶e p贸藕niejsz膮, soborow膮 - spodoba艂o si臋 Bogu zbawi膰 nas we wsp贸lnocie.

I od razu jeste艣my w oku cyklopa. Skoro potwierdzam w ca艂ej rozci膮g艂o艣ci powy偶sze prawdy, to znaczy, 偶e one wiernie opisuj膮 moje 偶ycie. To znaczy - ich B贸g jest moim Bogiem i nie chc臋 innego.
Czy to s膮 wystarczaj膮ce przes艂anki w od-wiecznej debacie o Bogu, aby Go uzna膰 za realnego i w Nim si臋 zakocha膰? Dla mnie - tak. "Nie ma wiary (w Boga) bez my艣lenia".
Spodoba艂o si臋 Bogu i wymy艣li艂 Communio - Eucharysti臋. Jak ka偶dy sakrament i ten jest pot臋偶nym znakiem i narz臋dziem!

Komentarze maj膮 r贸偶ne daty, a ja je dopiero dzisiaj zauwa偶y艂em i opublikowa艂em. Bardzo przepraszam Kub臋 i Ja艣ka. Mo偶e kiedy艣 zrobimy wsp贸ln膮 (mi臋dzypokoleniow膮 i mi臋dzynarodow膮, globaln膮!) stron臋? Wtedy nie by艂oby takich przegapie艅. Trzeba mnie ju偶 prowadzi膰 za r臋k臋, zw艂aszcza po powierzchni Internetu.

Boj臋 si臋 nadmiernie obszernych post贸w, ale chyba nie mam dzi艣 innego wyj艣cia. Dam wi臋c to, co ju偶 mia艂em, datuj膮c precyzyjnie, a odnios臋 si臋 do tego, co otrzyma艂em od was, chyba dopiero jutro. Pu艣膰my do艣wiadczenie przodem, w tym przypadku analizy i interpretacje musz膮 poczeka膰. Wybaczcie.

Wczoraj w nocy, gdy obudzi艂 mnie pies i nie mog艂em zasn膮膰, godz.1.30, troch臋 popracowa艂em -
Z kartk贸wek klasy pi膮tej - "Pan B贸g jest przy mnie, bo kocha ka偶dego." M贸j ulubiony temat to "Mi臋dzynarodowa wsp贸艂praca szk贸艂 w ramach wsp贸lnoty Ko艣cio艂a Katolickiego". [Dla kogo艣 innego] - "Znaki mi艂o艣ci i nadziei", poniewa偶:
- mi艂o艣膰 - B贸g kocha nas ca艂ym sercem
- nadzieja - B贸g j膮 nam daje, gdy jest nam smutno.
[A dla trzeciego] - "Cz艂owieku poznaj samego siebie". [Dla czwartego za艣] - "Dlaczego ludzie patrz膮 w niebo".
B贸g jest mi艂osierny, kocha nawet niegrzecznych. Jestem weso艂a, kiedy o Nim m贸wimy. Problemem z religi膮 jest to, 偶e nie mo偶na si臋 skupi膰 przez naszych koleg贸w. Zaczynamy my艣le膰 dopiero za progiem naszych drzwi [albo w 艣wiecie za zamkni臋tymi oczami]. No i mo偶emy dzieli膰 si臋 my艣lami z innymi lud藕mi. [Bo na religii] cz艂owiek poznaje samego siebie - bardzo lubi臋 to poznawanie siebie. M贸j najwi臋kszy problem z religi膮 to rozrabianie. Ca艂y czas co艣 do kogo艣 m贸wi臋 (rozmawiam). I nawet czasami chodz臋 po klasie. Chyba by艂a tylko jedna lekcja, na kt贸rej by艂em OK (grzeczny)."
****
Dostojny Jakubie, 艁ukaszu, Teofilu - zbieram i ja wszystko po kolei, aby艣cie i wy przekonali si臋 o ca艂kowitej pewno艣ci nauk, kt贸re g艂osz臋. Dla mnie Dobra Nowina jest o tym, co jest, a nie o tym, czego nie ma.
Dlaczego jestem wdzi臋czny za ostatni膮 msz臋 szkoln膮 niedzieln膮? - jako n-l, i ojciec. Bo, jako nauczyciel-katecheta znalaz艂em na kartk贸wce (kl.6) wpis o tych mszach. A jako ojciec - bo byli艣my ca艂膮 rodzin膮 u 藕r贸d艂a 偶ycia, kt贸re nie przemija (wiecznego). I ka偶dy mia艂 jakie艣 konkretne zadanie w zbiorowym jej odprawianiu. W bardzo zmiennym i nietrwa艂ym 艣wiecie ludzkich dzia艂a艅, cz臋sto pozornych.

Katechezy 19.pa藕dziernika.2011

Kl.3
Temat – Gry z Panem Jezusem
1.Znale藕膰 w tek艣cie i akcie modlitwy 1-4 s艂owa od P.Boga (z pomoc膮 "Ojcze Nasz")
2.Zapisa膰 je
3.Powt贸rzy膰 (ze zrozumieniem) z najwi臋ksz膮 liczb膮 koleg贸w i kole偶anek

Kl.6
jw.
Na pytanie "kto chce ze mn膮 powt贸rzy膰 s艂owa, kt贸re podpowiedzia艂 mi Pan B贸g" tylko O. i M. podnie艣li r臋k臋. Dobrze, 偶e w艂asne dzieci id膮 za mn膮 i s膮 otwarte na duchowe wyzwania. I tyle.

Kl.1
Ustawiam g艂o艣niki, pod艂膮czam, puszczam filmik na Youtube "Piosenki chwa艂y". S艂uchamy bez 艣wiat艂a jarzeni贸wek, najpierw 艂agodnie, cicho, z czasem zrobi si臋 crescendo. Maluj臋 im s艂owami katedr臋, wielki ko艣ci贸艂, wysoki, z wielkim krzy偶em, oknami w膮skimi si臋gaj膮cymi nieba, z kolorowymi obrazkami ze szkie艂ek, witra偶ami. Coraz g艂o艣niej. Wykorzystuj臋 zapis i prezentacj臋 na tablicy, kt贸ry pozosta艂 po lekcji dla innej klasy. Jest o muzyce - wizerunek Chopina, s膮 ilustracje i nazwy r贸偶nych instrument贸w, s艂owa z muzycznej nomenklatury: pi臋ciolinia, dyrygent, nuty.

S艂uchaj膮c, mamy us艂ysze膰 r贸偶ne grupy wielkiego ch贸ru z Cheshire: dzieci, gimnazjalist贸w, studen贸w, doros艂ych. Ka偶d膮 zmian臋 maj膮 sygnalizowa膰 podnosz膮c r臋k臋.
O czym jest pie艣艅? O Bogu - odpowiadaj膮 w mgnieniu oka.
Tak, a katedry s膮 pi臋knymi pomnikami na cze艣膰 Pana Boga. Jakie imi臋 s艂yszymy najcz臋艣ciej w tej pie艣ni? Emmanuel. B贸g jest z nami – 膰wiczymy na r贸偶ne sposoby. Wychodzi jak na religijnej demonstracji - te偶 na cze艣膰 Boga. Liczymy ilo艣膰 u偶ycia imienia Emmanuel w pie艣ni. Na koniec malujemy „Make joyful noise” - anio艂a z tr膮b膮 jerycho艅sk膮. T艂umacz臋 s艂owa pie艣ni – a w艂a艣ciwie czytam z ekranu.
"Znak b臋dzie nam dany, panna pocznie i urodzi syna, w kt贸rym b臋dzie ca艂a pe艂nia B贸stwa. Wszystkim narodom za艣wieci chwa艂a, 艣wiat艂o i nadzieja, wszystkim, kt贸rzy przyjm膮 t臋 rzeczywisto艣膰 (prawd臋). Emmanuel, nasz B贸g jest z nami. Je艣li On jest z nami, kt贸偶 przeciwko nam? Wszystkim, kt贸rzy 偶yj膮 w ciemno艣ci 艣mierci, 艣wiat艂o艣膰 zaja艣nia艂a. Jaka b臋dzie nasza odpowied藕? Czy us艂yszymy Jego g艂os? Jego, kt贸ry nawet w艂asnego Syna nie oszcz臋dzi艂, lecz wyda艂 na 艣mier膰 dla naszego zbawienia. Nie ma na ziemi takiej si艂y w g艂臋boko艣ciach i na wysoko艣ciach, kt贸ra mog艂aby oddzieli膰 nas od mi艂o艣ci Boga w Jezusie."
Znamy te s艂owa z Ewangelii - to jest Dobra Nowina o zbawieniu i 偶yciu wiecznym.
Katechetyczna moc tego filmiku p艂ynie z korelacji d藕wi臋ku i obrazu. Widok bu藕, buziek ma艂ych dzieci i powa偶nych obliczy doros艂ych wy艣piewuj膮cych na ca艂y g艂os prawd臋 ewangeliczn膮 porywa s艂uchaczy. I ich liczba, a ka偶da grupa wiekowa w innych strojach.

W komentarzach, kt贸rymi kto艣 mi艂o艣ciwie podzieli艂 si臋 pod filmikiem czytamy -
1) "Praise be to God for these children singing so beautifully. I listened to this once and can't stop singing it in my head!"
2) "How wonderful to see children singing about the Lord. This is how all children should be raised. Prov 22:6 "Train up a child in the way he should go: and when he is old, he will not depart from it". If parents don't teach their children the right way, the world will teach them the wrong way - the previous comments prove this. How many generations does it take for a country to become pagan? answer - ONE. All it needs is for one generation of parents not to teach their children about God."

Google t艂umacz jest do pomocy, ale chc臋 podkre艣li膰 ko艅cowe pytanie - Ilu generacji trzeba, 偶eby kraj sta艂 si臋 poga艅ski? Odpowied藕 - JEDNEGO. Wystarczy, 偶eby jedno pokolenie (rodzic贸w) nie przekaza艂o (nauczy艂o) wiary swoich dzieci.
T臋 przera藕liwie realistyczn膮 diagnoz臋 mo偶emy twierdzi膰 i u nas. Problemy szko艂y, to g艂贸wnie problem rodzic贸w, kt贸rzy zwolnili si臋 z obowi膮zku wychowania swoich dzieci!!! M贸wmy o tym g艂o艣no, przypominajmy im i sobie przy ka偶dej okazji.

Kl.4
Jak wy偶ej.
Punkt trzeci notatki dla uczni贸w (ilu koleg贸w i kole偶anek...) jest tylko propozycj膮. Przychodzi mi do g艂owy inna – kolejnym zadaniem dla uczni贸w b臋dzie zada膰 te pytania nauczycielom, ale jeszcze tego dzieciom nie m贸wi艂em, maj膮 my艣le膰 i wymy艣la膰 sami. Mo偶e warto sporz膮dzi膰 formularz, albo zbiera膰 wpisy ew. rysunki w zeszytach, tak jak to robili w "Grze o warto艣ciach" na festynie szkolnym. Mo偶emy si臋 stawa膰 wsp贸lnot膮 ewangelizacyjn膮 (Now膮 Ewangelizacj膮) nawet w szkole publicznej. „Tylko gwa艂townicy (szale艅cy) zdobywaj膮 Kr贸lestwo Niebieskie”.

Ale i w tej klasie zn贸w us艂ysza艂em to samo „nie chc臋”, na propozycj臋 mini-dialogu o i z Bogiem. Karolina po chwili sama(!) jednak zmieni艂a zdanie i powiedzia艂a, 偶e chce. Kiedy powt贸rzy艂a ze mn膮 „艣wi臋膰 si臋 Imi臋 twoje”, wszyscy si臋 odblokowali. Co to znaczy? Co m贸wi o nas/was? Mam swoj膮 intepretacj臋, ale zachowam na razie dla siebie. Spr贸bujcie pomy艣le膰 sami, b臋dzie to z najwi臋ksz膮 korzy艣ci膮 dla ka偶dego. Nie ma wiary bez my艣lenia. I cz艂owiekiem si臋 nie da by膰 bez niego :)
Koniec lekcji i zn贸w dopada mnie czarna rozpacz. Robi膮 wszystko, ale nie to, o co prosz臋 "sta艅my w ciszy przed krzy偶em". Dok艂adam modlitewne wezwanie - "呕eby jak najszybciej cz艂owiek narodzi艂 si臋 w nas/was." Niech to b臋dzie sta艂膮 modlitw膮 pod krzy偶em.

Kl.2
Chc膮 cd. serialu o Moj偶eszu. To jest serial "opowiadacza" w mojej re偶yserii i wykonaniu. Anio艂 艢mierci przeszed艂 przez Egipt i wyobra藕ni臋. Ale mam co艣 na rozweselenie - pie艣艅 o Emmanuelu. Jest z nami. My ju偶 nie musimy si臋 ba膰 Anio艂a 艢mierci. Powtarzam w skr贸cie 膰wiczenie z muzycznej edukacji w klasie pierwszej. Na koniec pie艣ni s膮 spontaniczne oklaski i zachwyt dzieci - „Ale 艂adnie”. A偶 mnie to zaskoczy艂o!
Wi臋c przyjd藕cie w niedziel臋 na msz臋 szkoln膮 o godz.10.30, a za kt贸rym艣 razem mo偶e i my tak 艂adnie za艣piewamy w ko艣ciele, z pomoc膮 nauczycieli (je艣li uwierz膮, 偶e w ramach swojego zawodu dostali w pakiecie wielkie powo艂anie do w艂膮czenia si臋 w budow臋 Kr贸lestwa Niebieskiego).

Kl.5
Pierwsza osoba od razu chce us艂ysze膰 i powt贸rzy膰 ze mn膮 s艂owa, kt贸re us艂ysza艂em od Boga!
I to kto: Tomek, Natalia, Kuba. Wyrywaj膮 si臋 wprost - co ka偶e stawia膰 na nowo pytania o otwarto艣膰, wra偶liwo艣膰 i szczeg贸lne potrzeby tych, kt贸rzy do 艂atwych nie nale偶膮, kt贸rzy sprawiaj膮 - i do艣wiadczaj膮 przez to tak偶e sami - k艂opoty.
Tylko jedna niestety uczennica zapisa艂a (us艂ysza艂a, znalaz艂a) s艂owa „kt贸ry艣 jest w niebie.” A p贸藕niej nam贸wi艂a dziewi臋ciu koleg贸w i kole偶anki, aby w艂膮czyli si臋 do katechetyczno-ewangelizacyjnej "gry".

Najwa偶niejsz膮 kwesti膮 jest – czy wierz臋, 偶e to B贸g chce powiedzie膰 mi (wskaza膰) te s艂owa i ukryt膮 w nich tajemnic臋?! To, co dalej mam z tym skarbem zrobi膰, zale偶y ode mnie, mojej wiedzy i samowiedzy i otoczenia, w kt贸rym 偶yj臋 (tzw. wsp贸lnota lokalna – parafia, gmina...). Ale najpierw ka偶dy z nas sam musi odpowiedzie膰 na powy偶sze pytanie.

Kr贸tki zapis z dzisiaj - s艂ysz膮c Grecja, widzimy dzi艣 natychmiast na wewn臋trznym monitorze ludzi i demonstracje. Nie demokracj臋 i filozof贸w, ale KRYZYS, KRYZYS.
KOGO? CZEGO?
Dochodz臋 do tego samego wniosku co Andrzej Madej (Legionowo, chrzest Marianny) - Kryzys systemu warto艣ci.

D艂ugo musia艂em my艣le膰, a i tak odpowied藕 przysz艂a nagle, przez refleksj臋 nad 偶yciem naszej rodziny. Zauwa偶y艂em dziwny paradoks - wszystko si臋 w domu i wok贸艂 (samoch贸d) sypie, wali, a z drugiej strony jeste艣my wsp贸lnot膮 (siedzib膮) najwi臋kszych skarb贸w tego 艣wiata i spo艂eczno艣ci 艣wiatowej: otwartych, przyjaznych innym, dialogicznych, uznaj膮cych obiektywn膮 prawd臋, samodzielnie my艣l膮cych, odpowiedzialnych itd. ludzi.
I druga gorzka refleksja. Jestem katechet膮, zaczyna艂em t臋 prac臋 w parafii, w katechizacji "przy ko艣ciele". Mam/y jednak wra偶enie, 偶e nasz los niewiele obchodzi wsp贸lnot臋 ko艣cio艂a, kt贸rej s艂u偶臋 ca艂e 偶ycie. Dzisiaj pasterze maj膮 dobr膮 wym贸wk臋 "los rodziny katechet贸w to sprawa pa艅stwa, nie nasza". 艁atwe s艂owa, ale z艂y obraz wsp贸lnoty uczni贸w Jezusa. Raz si臋 zdarzy艂o na spowiedzi, 偶e ojciec dominikanin spyta艂 "jak wasza sytuacja materialna". Zatrz臋s艂o mn膮, trafi艂o mnie pot臋偶ne wzruszenie. Spowiednik zapyta艂, c贸偶 takiego si臋 ze mn膮 dzieje? "Nikt w konfesjonale nigdy mnie o 偶ycie nie spyta艂, tylko o grzechy". "Bo艣 si臋 u mnie nie spowiada艂." Brzmi jak anegdota, ale zdarzy艂o si臋 naprawd臋. Innym wielkim epizodem by艂a kiedy艣 wizyta pewnego ks. dziekana, kt贸ry wr臋czy艂 nam kopert臋, m贸wi膮c "od ksi臋dza biskupa". Ordynariuszem by艂 wtedy ks. abp Kazimierz Romaniuk.

Oczywi艣cie, 偶e jeste艣my wdzi臋czni Opatrzno艣ci za stypendia FDNT-偶ywego pomnika JPII dla 艁azarza i Heli, ale i tak toniemy. A ja nie mam wra偶enia, 偶e nic nie robi臋 dla 艣wiata i ko艣cio艂a. Owszem przychylam si臋 do opinii, 偶e co艣 jest nie tak z tzw. globalnym podzia艂em pracy i sprawiedliwo艣ci膮 w 艣wiecie (konkordat tego nie obejmuje).
Nie wiem jak "by膰 powinno", ale powinno si臋 o takich rzeczach rozmawia膰 nie tylko w konfesjonale u Dominkan贸w, ale i przy innych okazjach we wsp贸lnocie wiary, nadziei i mi艂o艣ci. Mam przekonanie, 偶e gdyby ko艣ci贸艂 (z du偶ej i ma艂ej litery) bardziej by艂 wsp贸lnot膮, takich problemow by艂oby mniej. Bardziej, wi臋cej i skuteczniej m贸wiliby艣my wtedy o ewangelizacji i chwale Bo偶ej. Dzi艣 w Polsce "parafialnej" 艂atwiej jest rozmawia膰 o Palikocie, maj膮c dobr膮 wym贸wk臋, 偶e on przecie偶 chce wyprowadzi膰 religi臋 ze szk贸艂.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz