niedziela, 16 stycznia 2011

Causeway znaczy grobla







Mamy Dzie艅 Judaizmu w Polskim Ko艣ciele. Dzie艅 Polsko-呕ydowski. Konferencja episkopatu przygotowa艂a materia艂y do wykorzystania w parafiach, w tym wz贸r kazania. Wystarczy zrobi膰 dzi艣 statystyk臋 w ko艣cio艂ach, 偶eby zna膰 map臋 antysemityzmu,kt贸ra b臋dzie jednocze艣nie map膮 anty-katolicyzmu, niestety. Ci, co nie s艂uchaj膮 papie偶a i biskup贸w wy艂膮czaj膮 si臋 z uniwersalnej wsp贸lnoty chrze艣cijan obrz膮dku watyka艅skiego. Zap臋dliwych emocji nie mo偶na przeciwstawia膰 logice, czyli wierze i rozumowi.

W telewizyjnym programie "Mi臋dzy Niebem a Ziemi膮" po艣wi臋cono tej tematyce gros czasu. W studio by艂 prof. Jan Grosfeld, kierownik Katedry Wsp贸艂czesnej Spo艂ecznej My艣li Ko艣cio艂a na UKSW, cz艂onek Komitetu Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem, przyjaciel S艂awka "呕aby" i ojciec chrzestny jednego z syn贸w. By艂a tak偶e przedstawicielka Klubu Chrze艣cijan i 呕yd贸w „Przymierze” z Krakowa. Ucieszy艂em si臋, bo ich nazwa brzmi dobrze, ale na razie dzia艂aj膮 lokalnie, nie maja oddzia艂贸w zamiejscowych. A wstyd mi, 偶e czego艣 takiego nie ma jeszcze na naszym terenie. W艂a艣ciwie podobne kluby powinny dzia艂a膰 we wszystkich miejscowo艣ciach w Polsce. Mo偶e u nas bardziej w艂a艣ciw膮 nazw膮 by艂aby "Pami臋膰 i to偶samo艣膰", patronem m贸g艂by by膰 wtedy b艂.Jan Pawe艂 II. Ucieszy艂by si臋 z takiej inicjatywy, mia艂 wielu przyjaci贸艂 呕yd贸w.

Chcia艂bym, 偶eby moja wsp贸lnota lokalna sz艂a 艂eb w 艂eb, noga w nog臋 i my艣l w my艣l z tym, co w Ko艣ciele i w 艣wiecie najm膮drzejsze i najnowocze艣niejsze. Nowoczesno艣膰 w tym przypadku znaczy tyle co - biblijno艣膰. Nie martwi艂bym si臋 wtedy o zwi膮zek w艂asnych dzieci z ko艣cio艂em, ani o 偶ycie spo艂eczno-kulturalno-religijne w regionie.

Czego nauczy艂em si臋 od w艂asnych dzieci? Za ma艂o pisz臋 o nich i o ma艂偶e艅stwie. Jako艣 tak umyka, przyjmuj臋 jako zbytni膮 oczywisto艣膰. Wczoraj naprawi艂em si臋, dopisuj膮c akapit o 偶onie-dzielnej niewie艣cie. Da艂em w艂a艣ciwy link!
Dzisiaj o dzieciach. Pierwsza uwaga dotyczy dobrodziejstwa wielodzietno艣ci. Daje rozleg艂o艣膰 istnienia. Wielo偶ycie. I ci膮gle odnawian膮 g艂臋bi臋. Bo przychodzi艂y co jaki艣 czas, a porod贸wki (w Legionowie, 艁ochowie i Mi艅sku) to moje Betlemem. Dzisiaj reprezentuj膮 r贸偶ne stadia cz艂owieczego bytu. My w nich odczytujemy na nowo sw贸j los. Mamy szans臋 si臋 odcyfrowywa膰, wspinaj膮c jakby po p臋tli czasu, spirali losu.
Ma艂e dzieci pozwalaj膮 obmywa膰 sw膮 dusz臋 w ufno艣ci i naturalnym zawierzeniu. To jest ich dar przede wszystkim dla rodzic贸w, potem dla ca艂ego 艣wiata. Starsi wchodz膮 w kolejne kr臋gi wtajemniczenia. Przez do艣wiadczanie siebie od wewn膮trz, i pewnie jeszcze bardziej siebie - w 艣rodowisku r贸wie艣niczym. Przedzieraj膮 si臋 przez biologi臋 i psychologi臋. Warto艣ci domu rodzinnego graja rol臋 warstwy 偶aroodpornej, jak przy przechodzeniu prom贸w kosmicznych przez atmosfer臋 ziemsk膮. Liczymy na to, 偶e warstwa przetrzyma. 呕e si臋 nie zedrze ca艂kowicie. Mo偶emy asekurowa膰 ich tylko, jak centrum z Houston, przez modlitw臋 i w艂asne 偶ycie nadziei, mi艂o艣ci i wiary. Nie jeste艣my skazani na przegran膮. Prze偶yli艣my troch臋 razem. W tym kontek艣cie ciesz膮 s艂owa Heli, 偶e nie 偶a艂uje, 偶e nie urodzila si臋 w zamo偶nej rodzinie. 呕e bieda i problemy ucz膮. Pozwalaj膮 poczu膰 smak soli 偶ycia we w艂asnym pocie.

Mi臋dzy niebem a ziemi膮 wielkie 艣wiadectwo da艂 ksi膮dz greckokatolicki b艂. Emilian Kowcz, kt贸ry z Majdanka pisa艂, 偶e jest w "najlepszym miejscu, w kt贸rym m贸g艂y by膰". I 偶eby nikt nie stara艂 si臋 wyciagn膮膰 go stamt膮d. Doda艂 racjonalne wyja艣nienie - "wczoraj zastrzelono 50 os贸b. Kto pom贸g艂by innym przetrwa膰 t臋 pr贸b臋, gdyby mnie tu nie by艂o". Mia艂 rodzin臋. A Albert Schweitzer i nieliczni podobni? Oni pokazuj膮 praktyczny wymiar naszej wiary.

M艂odzi ludzie zorganizowali w Przemy艣lu spotkanie ekumeniczne. Czuli si臋 przynaglani spotkaniem w Brukseli. Jeden z nich, pe艂noletni, mia艂 odwag臋 powiedzie膰 przed kamer膮, 偶e by艂o to dla niego prze艂omem, a sta艂o wyzwaniem - "bo tam si臋 prawdziwie modli艂". I, 偶e trudno jest mu, w tym wieku, nauczy膰 si臋 rozmawia膰 z Bogiem z pomoc膮 prawdziwych uczu膰, a nie wyuczonych formu艂ek. Bycie nowoczesnym zaczyna si臋 - lecz i znajduje hamulce - w sobie. W swoim 艣wiecie wewn臋trznym.
Brat Roger m贸wi艂, 偶e dla sprawy pokoju, ogromne znaczenie ma pojednanie mi臋dzy religiami. Czy nie tu le偶y 藕r贸d艂o pomys艂u "duchowy komponent ka偶dego dzia艂ania", o kt贸rym rozmawiali艣my na W臋grzech i w Niemczech podczas wyjazd贸w LGD?
Nie ma wsp贸艂czesnego 艣wiata bez wsp贸艂czesnej kultury. Wsp贸艂czesnej kultury bez religii (do艣wiadczenia religijnego). Homo sum et nihil humanum a me alienum esse puto. Jak trudno by膰 realist膮! Ale trzeba i艣膰 t膮 grobl膮.

Przez 16 lat panowa艂a w gminie zastoina my艣lowa. Ba, skamielina. Jak przej艣膰 do prawdziwych uczu膰, prawdziwych s艂贸w...

PS.
Zdj臋cia pokazuj膮, jak woda nas oblewa.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz