poniedzia艂ek, 24 stycznia 2011

K+R+J

Prosto ze szko艂y wr贸cili艣my. Od tablicy biegn臋 do klawiatury. Nie wolno mi niczego uroni膰, przegapi膰, zmarnowa膰.

W domu jest tylko 13 stopni. W piecu napalimy, nakarmimy psa. Koty te偶. Tylko napiszemy, bo to wielka gra.
Para buch, raczej dym, ko艂a w ruch, ogie艅 w 偶y艂ach zasyczy. Literki stuk, stuk. Maj膮 o czym, by艂em w szkole.

Patrz臋 na bia艂膮 kartk臋 monitora, s艂owa dobieraj膮 si臋 parami, po trzy, po ile艣. Mia艂bym ochot臋 powiedzie膰, 偶e to sprawa wt贸ra, ale mnie strach oblecia艂 przed mistrzem Cyprianem. Liry – nie zwij rzecz膮 w pie艣ni wt贸r膮. Pierwszoplanow膮 jednak rol臋 gra na blogu to, co si臋 wydarzy艂o, materia zdarze艅. Bia艂a kartka komputera dorzuca co艣 od siebie, przeze mnie. Nie wiem, i nie mnie to s膮dzi膰, czy jedno艣膰 przekazu jest zapewniona stylistycznie, ale osobowo? - na pewno.

W klasie 4 i 6 nie sprosta艂em wyzwaniom, da艂em cia艂a.Pi膮ta mnie jeszcze znosi. W klasie pierwszej by艂o jako-tako, w sumie nie najgorzej. W trzeciej, ku mojemu zdziwieniu, po nie najlepszym dniu, posz艂o bardzo dobrze. Na koniec dnia pracy! Da艂o si臋 wyczu膰 autentyczne otwarcie na prawd臋 i obecno艣膰 Ducha 艢wi臋tego. To si臋 czuje, s艂yszy, widzi. By艂o o m膮dro艣ci i zagadkowo艣ci kol臋dy "M臋drcy 艣wiata". Niekt贸re dzieci (kl.1) m贸wi艂y, 偶e j膮 znaj膮, 艣piewaj膮, kto艣 s艂ucha z p艂yty, ale nigdy nie rozumia艂y. W klasie 3 te偶 zrodzi艂y si臋 pytania : dlaczego ju偶 przy urodzeniu Jezusa m贸wi艂o si臋 o 艣mierci, czy mo偶e jeszcze wcze艣niej, ju偶 w ci膮偶y, albo nawet w s艂owach Zwiastowania-Pocz臋cia Jezusa. Ci膮偶a jest dla nich najnormalniejszym stanem kobiety. Maj膮 m艂odsze rodze艅stwo, rozumiej膮 wi臋cej ni偶 my im ple, ple, np. w podr臋cznikach. By艂o te偶 pytanie o pocz膮tek pocz膮tk贸w, czyli co by艂o, gdy Pana Jezusa nie by艂o, to kto stworzy艂 Jego, kt贸ry wszystko stworzy艂. To pytanie wraca jak bumerang. Pierwszy raz zada艂o je jakie艣 dziecko na spacerze w Murzasichlu, na rekolekcjach Rodzin Nazareta艅skich, z 15 lat temu.

Pr贸bowa艂em w starszych klasach (4,5,6) stykn膮膰 z nimi (uczniami) 艣wiadectwem Rachael. Przyn臋ta zosta艂a rzucona. Najdalej zarzuci艂em w pi膮tej. Na tablicy widnia艂o s艂owo AMEN - ostatni akord modlitwy pocz膮tkowej. Czy mo偶e sta膰 si臋 s艂owem pierwszym? Prawdziw膮 postaw膮 (filozofi膮) 偶yciow膮? Wysz艂o na to - sami potwierdzili brakiem wypowiedzi - 偶e daleka tam droga. W ciszy nie powsta艂y 偶adne my艣li i pytania, kt贸re da艂y by si臋 nazwa膰. Komu, czemu wi臋c powiedzie膰 "Amen"? Moj膮 my艣l膮 w ciszy przed krzy偶em by艂o, 偶eby lekcje by艂y ciekawe. 呕eby je zhumanizowa膰, jak nazywa to Mario Rinvolucri z Pilgrims School of English. Gdyby偶 uda艂o si臋 uczni贸w bardziej zaktywizowa膰, wyzwoli膰 w nich kontrolowaln膮 interaktywno艣膰.
Prosi艂em o modlitw臋 Rachael, Kevina i wszystkich odwiedzaj膮cych ich strony na Facebooku, za siebie i moich uczni贸w. Wyzna艂em to przed klasami. Wci膮gam ich w mi臋dzynarodowy wymiar wiary w Jezusa Chrystusa. Ci膮gle chyba 偶ywotny jest w艣r贸d rodak贸w ba艂amutny i nieprawdziwy slogan z czas贸w PRL, 偶e "wiara, to sprawa prywatna".
Wierz臋 w modlitw臋. Jej skuteczno艣膰 jest intersubiektywnie weryfikowalna. Modlitwa ma nie tylko wymiar mistyczny, ale i spo艂eczny. By艂em dzisiaj silny Rachael膮 i Kevinem.

Przemiana Kevina sta艂a si臋 has艂em. Jej graficzna ilustracja (mojego autorstwa) - piktogramem. Dwa ko艂a, mniejsze i wi臋ksze, ze strza艂kami. Z mniejszego id膮 strza艂ki na zewn膮trz, w wi臋kszym do wewn膮trz. W wi臋ksze wpisany jest jeszcze symbol IHS, w k贸艂ku z promieniami, jak ze stroju pierwszokomunijnego. P臋dzisz na zewn膮trz i ci臋 ubywa. Odkryj g艂臋bi臋 w sobie, a rozszerzysz si臋 bardzo. Jest w tym co艣 ze 艣w. Augustyna. Jak i cz臋sto powtarzane zdanie - "nie ma wiary bez my艣lenia".

Wracaj膮c korytarzem z klasy 4, do pokoju nauczycielskiego czu艂em obecno艣膰 innych. By艂em silny Kevinem, Rachael膮, Jakubem. Dlaczego nie tymi, kt贸rzy s膮 tak blisko? Z kt贸rymi 偶yjemy tutaj ju偶 21 lat?
Jak my mogliby艣my by膰 silni sob膮? GDYBY NAS CO艢 OTWORZY艁O. I dalej sobie my艣la艂em - co nas czyni mocnymi do 偶ycia nawet trudnego? WSP脫LNOTA. Wsp贸lnota za艣 rodzi si臋 z dobrowolnego i 艣wiadomego przyj臋cia daru. Kevin, Rachael, Jakub i ja wyznali艣my przed 艣wiatem, 偶e wierzymy Jezusowi z Nazaretu i jest On dla nas niedo艣cig艂ym, ale bardzo bliskim mistrzem. Nie ma wyznania - nie ma wsp贸lnoty! Gdzie偶 te miliony chrze艣cijan?Gdyby by艂y, 艣wiat by艂by inny.
Zajrzyjcie na strony K+R+J, a zobaczycie.

Klasa 5 dojecha艂a w "przemianie Rachaeli" do znaczenia s艂贸w, jakie us艂ysza艂a s艂uchem wewn臋trznym na imprezie 21 stycznia 2007 "stworzy艂em ci臋 do wi臋kszych rzeczy". W domu maj膮 napisa膰 scenariusz dla bohaterki na 4 lata, do dzisiaj.
Ja pisa膰 nie musz臋, wiem to z jej konta na Fb. Mnie fascynuje spos贸b w jaki Rach opisa艂a swoje prze偶ycie kluczowe (nb. pytania kluczowe w szkole SUS-OK). Fascynuje mnie bardzo, bo 偶ywcem przypomina moje prze偶ycie z Kodnia. Pe艂na intersubiektywna weryfikowalno艣膰. Madej musi mie膰 takich tysi膮ce.
Swoja drog膮 zadziwia mnie, 偶e poprzez Fb dociera do mnie tematyka wynagradzenia za grzechy, zjednoczenia z Bogiem itd. Reparation, atonement and satisfaction, and thus belonging to some of the deepest mysteries of the Christian Faith.

艢wiadectwo Rach stawia mi przed trybuna艂em pami臋ci kt贸r膮艣 z kolei noc czuwania w Legionowie. Mia艂em wtedy w sobie tyle 艣wiat艂a, 偶e zdoby艂em si臋 na odwag臋 m贸wienia w imieniu Boga - "Bogu podoba si臋 nasza obecno艣膰... B贸g chcia艂, 偶eby艣my si臋 tutaj zgromadzili..., B贸g musi si臋 cieszy膰 z naszej modlitwy... itp". Wtedy i tylko wtedy. Cho膰 zaraz sobie my艣l臋, czy i dzi艣 nie przysz艂o ma艂e 艣wiate艂ko dla takiej mowy. Wtedy, gdy w 3 klasie t艂umaczy艂em, 偶e B贸g mo偶e si臋 teraz narodzi膰 w nas, w cz艂owieku. 呕e gdyby kto艣 spyta艂 - jak M臋drcy Heroda - o miejsce, o drog臋, to nie m贸g艂bym wskaza膰 偶adnej szopy, ani miasta. Da艂bym adres na Turkmenistan, na osob臋 AM. I... na ka偶dego z nas. I to mog臋 po paru godzinach powt贸rzy膰 z moc膮: tak, B贸g mo偶e si臋 narodzi膰 tylko w cz艂owieku. Nie szukajcie go w kosmologii i w teorii wszystkiego. Tam te偶 jest, ale g艂贸wnie w cz艂owieku. Tu jest dzisiaj Jego Betlejem. A na drzwiach mog臋 dzisiaj dopisa膰: K+R+J.

W sto艂贸wce szkolnej pokrzepi艂em si臋 my艣l膮, 偶e mo偶e znak krzy偶a, jaki robi臋 publicznie przed jedzeniem b臋dzie mi policzony na S膮dzie Ostatecznym. Cho膰 tyle dobrego robi臋 jako nauczyciel :-)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz