poniedzia艂ek, 17 stycznia 2011

Objawienia w gminie Strach贸wka

Ju偶 przed wyjazdem chcia艂em pisa膰. 呕e czekam na Boga. To znaczy, na jednoznaczne Jego podpowiedzi, jak poprowadzi膰 katechezy. Spr贸bujcie wej艣膰 w moj膮 sk贸r臋, albo w moje buty, a sami si臋 przekonacie. Na katechezie nie wystarczy program i najlepsze nawet metody i pomoce dydaktyczne. Bez Boga ani do proga. Wi臋c chcia艂em zapisa膰, 偶eby nie by艂o w膮tpliwo艣ci. Teraz te偶 pisz臋 na 艣wiadectwo.

Na pierwszej godzinie nie mam lekcji, jest to czas na przygotowanie bezpo艣rednie. Co艣 mia艂em na pendrivie, odszuka艂em, wydrukowa艂em. Ale co dla klasy 6? Ba艂em si臋, 偶e technicznie nie da si臋 skorzysta膰 ze slajd贸w z Trzech Kr贸li, jest tam k艂opot z ekranem. Wi臋c co? - wisia艂o nade mn膮. Czytania? Dzi艣 nie. Mo偶e przysz艂o co艣 w poczcie? By艂o potwierdzenie od Kevina z Glasgow, 偶e w艂膮cza mnie do swoich znajomych. Bardzo mnie ucieszy艂o.

A by艂o tak. Zaraz po og艂oszeniu decyzji przez Benedykta 16 o beatyfikacji JPII, przeczyta艂em na Facebooku "B艂ogos艂awiony Janie Pawle, m贸dl si臋 za nami". Tekst by艂 po angielsku. Podpisany: Kevin. Poszuka艂em, kto to taki. Miejsce zamieszkania: Glasgow. i wszystko jasne, ale nie do ko艅ca. Jasiek nie m贸wi艂 o takim pobo偶nym znajomym. Jeszcze bardziej si臋 zdziwi艂em przegl膮daj膮c jego konto internetowe. W rubryce "pogl膮dy religijne" wpisa艂 - "Jezus Chrystus w Hostii utajony". Tak膮 bezpo艣rednio艣膰 maj膮 - przynajmniej w Polsce - tylko charyzmatycy. "Normalny" m艂ody cz艂owiek tego nie napisze. Ho艂duj膮c raczej zasadzie, 偶e religia to sfera prywatna (?), a nawet intymna (?!). To jak mo偶e tak pisa膰 zimny Anglik/Brytyjczyk? A do tego Szkocja le偶y na p贸艂nocy Zjednoczonego Kr贸lestwa!

To nie by艂 koniec zdziwie艅. W rubryce "偶yciorys" wpisa艂 tylko jeden fakt - przemian臋 wewn臋trzn膮. Wiele lat nie zagl膮da艂 do siebie, nawet w sobie nie mieszka艂. Wida膰 n臋ci艂y go bardziej rzeczy tego 艣wiata. Zewn臋trzne do prawdy o cz艂owieku. Kiedy zajrza艂 w siebie - znalaz艂. B贸g zamieszkuje swoj膮 艣wi膮tyni臋, kt贸r膮 my jeste艣my, przez Ducha 艢wi臋tego. Nie ma lepszego miejsca by przekroczy膰 (z艂ama膰?) wolno艣膰 i obj膮膰 bosko艣膰, ni偶 nasze wn臋trze.

I jeszcze, i jeszcze. Da艂 cytaty, kt贸re nawet mnie zadziwi艂y. O o艂tarzu w艂asnego serca, o najg艂臋bszym we mnie "ja". Najbardziej za艣 w pojmowaniu czasu. "Przesz艂o艣膰 istnieje tylko w pami臋ci zbiorowej, a przysz艂o艣膰 tylko w pojedynczym umy艣le... i jeszcze co艣, czego nie rozumiem i b臋d臋 musia艂 spyta膰 Kevina".

Kevin z Facebooka poprowadzi艂 dzisiejsze katechezy. W klasie 3 zrobi艂em nawet zdj臋cie, mo偶e mu wy艣l臋. Na tablicy widnieje temat - "Przemiana Kevina" i odpowiednie rysunki.
Je艣li to nie jest odpowied藕 Boga na moje wo艂anie o pomoc, to czym to jest? Oczywi艣cie,ka偶dy mo偶e wyci膮gn膮膰 ma艂o u偶yteczn膮 teori臋 przypadku. Daj nam Bo偶e wi臋cej takich przypadk贸w, kt贸re odpowiadaj膮 wprost na nasz膮 modlitw臋. Daj Bo偶e.

Szukaj膮c pomocy zajrza艂em oczywi艣cie te偶 do czyta艅. Te bardziej mi dzi艣 odpowiedzia艂y na problem gminny. "Nikt nie przyszywa 艂aty z surowego sukna do starego ubrania. W przeciwnym razie nowa 艂ata obrywa jeszcze cz臋艣膰 ze starego ubrania i robi si臋 gorsze przedarcie. Nikt te偶 m艂odego wina nie wlewa do starych buk艂ak贸w. W przeciwnym razie wino rozerwie buk艂aki; i wino przepadnie, i buk艂aki. Lecz m艂ode wino nale偶y wlewa膰 do nowych buk艂ak贸w". Dok艂adnie tak膮 sytuacj臋 mamy po wygranych wyborach w gminie. Dla zmian najwa偶niejsze jest pierwsze 100 dni.

Wisia艂a jeszcze jedna sprawa nad nami,komisja o艣wiaty, w jej wieloznacznych kontekstach. Bardziej oczywi艣cie nad Gra偶yn膮, ni偶 nade mn膮. Ju偶 wczoraj k艂ad艂a si臋 spa膰 z t膮 my艣l膮 - "Jutro posiedzenie komisji o艣wiaty. Czy b臋dzie (jak tu powiedzie膰?) ciekawie?"
Ja oberw臋 tylko rykoszetem.
Ju偶 w szkole, przed wyj艣ciem do gminy pr贸bowa艂a co艣 wyszykowa膰 z nauczycielami informatyki. Czu艂o si臋 napi臋cie. Dziewczyny by艂y pewnie zdziwione, 偶e si臋 irytuje. Ja wiedzia艂em, o co chodzi. 呕e jest postawiona wobec fakt贸w prawie dokonanych, co nie jest najgorsze, byle by艂a jasno艣膰 zarz膮dzania, kto za co odpowiada. Bo z tym si臋 wi膮偶e odpowiedzialno艣膰. Jak odpowiada膰 za co艣, czego si臋 do ko艅ca nie wie i nie nadzoruje?

Zd膮偶y艂em napisa膰 przed powrotem Gra偶yny. Tym lepiej dla obiektywnego obrazka z 偶ycia szko艂y i gminy. Mo偶e i ona co艣 opisze, ze swojego punktu widzenia! B臋dzie panorama :-)

2 komentarze:

  1. Jaka heca! Ju偶 mia艂em ci臋 spyta膰 dlaczego mi podkradasz znajomych. Wspomina艂em na sto procent o Kevinie, ale jak chcesz mog臋 co艣 ci o nim napisa膰. Nie znam go dobrze, ale jakie艣 poj臋cie mam co to za cz艂owiek. Na pewno nie zimny Brytyjczyk, ale na pewno to nie jest norma w UK.

    OdpowiedzUsu艅
  2. Napisz co艣 o Kevinie, bo mleko si臋 ju偶 rozla艂o.
    Najbardziej bym chcia艂, 偶eby ktos sam z siebie nawi膮za艂 z nim dialog. Z tego co napisa艂, mo偶e by膰 bardzo pomocny. Ma ciekawe przemy艣lenia. Ja musia艂em do tego d艂u偶ej dochodzi膰 :-)

    OdpowiedzUsu艅