Szko艂a jest przede wszystkim spraw膮 rodzin. Rodzice, nie mog膮c sami zapewni膰 wykszta艂cenia w艂asnym dzieciom, posy艂aj膮 je do szk贸艂. W r贸偶nych krajach, g艂贸wnie w USA, funkcjonuje co艣 takiego jak homeschooling - rodzice sami kszta艂ca dzieci w domu. W wi臋kszo艣ci kraj贸w o艣wiata jest spraw膮 pa艅stwa. W polskim systemie szko艂ami podstawowymi i gimnazjami zawiaduje gmina (tzw. organ prowadz膮cy), ponadgimnazjalnymi powiat. Programy nauczania (minima programowe) zatwierdza pa艅stwo, MEN. Kiedy艣, w PRL, pa艅stwo wszystko trzyma艂o w gar艣ci, by艂o monopolist膮, p贸藕niej, w raz z reforma samorz膮dow膮 (ale nie od razu) cz臋艣膰 uprawnie艅 przekaza艂o wsp贸lnotom lokalnym. My, w Strach贸wce, w I kadencji, skorzystali艣my z pierwszej okazji, 偶eby przej膮膰 o艣wiat臋. Rozumia艂em - jako w贸jt - jej rol臋, miejsce, znaczenie. Byli艣my w艣r贸d pierwszych gmin w Polsce. Byli艣my w czubie.
Rodzice s膮 najbardziej zainteresowani rozwojem w艂asnych dzieci. Maj膮 pe艂ne prawa obywatelskie w szkolnej wsp贸lnocie. O ile rozumiej膮 prawa wsp贸lnoty, chc膮 je w pe艂ni respektowa膰 i z nimi wsp贸艂pracowa膰. To jest dobro wsp贸lne, nie prywatne!
Dzisiaj mieli艣my dzie艅 otwartych drzwi. Rodzice mogli przyj艣膰 i uczestniczy膰 w lekcjach. Ja mia艂em obserwator贸w w klasie 6 i 1. To mobilizuje. Trudniej mi si臋 prowadzi艂o lekcje w klasach, w kt贸rych mam (ojc贸w nie widzia艂em) nie by艂o. Go艣cie zawsze wyzwalaj膮 dodatkow膮 energi臋, tak w domu, jak i w szkole. U nauczycieli - gospodarzy i uczni贸w.
Dla klasy 6 znalaz艂em pomys艂, gdy jeszcze nie wiedzia艂em , 偶e b臋d臋 mia艂 obserwatora. Le偶a艂 w stosie przy piecu. Zaproszenie w dalek膮 podr贸偶, wynalazek dr Szymona Grzelaka w ramach projektu archipelagskarbow.eu.
Kiedy? Teraz. Gdzie? W g艂膮b Twojego serca. Po co? Po ukryty skarb. Co jest tym skarbem? Prawdziwa mi艂o艣膰, kt贸ra nigdy si臋 nie ko艅czy i z biegiem lat ro艣nie. PS. Ostrze偶enie! Podr贸偶 nie jest 艂atwa. Wymaga wysi艂ku i wyrzecze艅.
Tyle im skserowa艂em. Plan lekcji u艂o偶y艂 si臋 tak:
1. Id臋 z zapalon膮 艣wiec膮 - 艣wiat艂em Chrystusa
2. Lektura na g艂osy 11 rozdzia艂u ma艂ego Ksi臋cia, o spotkaniu z cz艂owiekiem pr贸偶nym.
3. Rozdanie zaprosze艅.
4. Wyrywkowe sprawdzenie rozumienia tekstu.
5. Dalsze poszukiwania z kalendarza. 2 marca, 艣w. Heleny, zarys 偶yciorysu, fakty og贸lno-ko艣cielne, Bitwa przy mo艣cie Mulwijskim 28.10.312r i "In hoc signo vinces" (w tym znaku zwyci臋偶ysz), 313 - Edykt Mediola艅ski, 325 - Sob贸r w Nicei, Nicejskie Wyznanie wiary, Relikwie Krzy偶a 艢wi臋tego.
Pointa - 艣w. Helena znalaz艂a i wcieli艂a w 偶ycie to, czego szuka艂 Ma艂y Ksi膮偶臋 i czego ka偶dy z nas ma poszukiwa膰 ca艂e 偶ycie.
W klasie 1 - ci膮g dalszy o modlitwie, dzi艣 jej mistrzem jest kr贸l Dawid, na rysunku i w piosence.
Dzie艅 min膮艂 mi艂o i po偶ytecznie. Na t臋 okazj臋 w艂o偶y艂em garnitur, cho膰 bez krawata. I tylko jedna sprawa dziwi i denerwuje. Kole偶anka, kt贸ra poczu艂a si臋 matk膮 i wcieli艂a si臋 w go艣cia. Dezynwoltura, kt贸ra irytuje i ci膮gle sypie piasek w mechanizm wsp贸lnoty szkolnej. Nauczyciel do nauczyciela idzie na lekcj臋 kole偶e艅sk膮. Mo偶e si臋 z koleg膮, albo kole偶anka um贸wi膰 zawsze. Ja nie chcia艂bym takiej wizyty, w dniu otwartych drzwi dla rodzic贸w! Trzeba rozr贸偶nia膰 byty.
Nie jest przyjemnie pisa膰 o takich sprawach. Ale nie mo偶na tez przemilcza膰, dla dobrego samopoczucia jednej osoby. Jest jeszcze dobro wsp贸lne. Dobro wsp贸lnoty szkolnej. Tym razem ono jest wa偶niejsze.
艣roda, 2 marca 2011
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz