sobota, 12 marca 2011

Jedno艣膰 偶ycia, jedno艣膰 w 偶yciu - kontynuacja 1,2

1.
Od wczora wieczora chc臋 bardzo kontynuowa膰 w膮tki Wiliama, Kevina, R贸偶y i w艂asne. Mam wynotowane cytaty, wi臋c budz臋 si臋, wstaj臋 i jestem. My艣l膮cy podw贸jnie homo. Gatunkowo i osobi艣cie.

A) "It seems to me I'm perfectly rational on the basis of my immediate experience of God to believe that God exists and that therefore this, for me, is a properly basic belief"(Wiliam). My艣l臋, 偶e zgodzi艂aby si臋 z nim Teresa od Jezusa z Avili, bo tez chcia艂a widzie膰 Boga. Co prawda, p贸藕niej jeszcze bardziej odkrywa艂a Go w fakcie, 偶e jest "c贸rk膮 ko艣cio艂a", ale przecie偶 nie przestawa艂a Go do艣wiadcza膰 osobi艣cie. Odwa偶y艂a si臋 nawet da膰 gwarancje, 偶e ka偶dy kto 15 minut dziennie odda na modlitw臋 my艣ln膮 osi膮gnie 艣wi臋to艣膰. Co ma przecie偶 korzenie ewangeliczne, bo ka偶dy "kto m贸wi Ojcze, ma Ducha w sobie". "脺bung macht den (Welt)meister".
Szkoda, 偶e wok贸艂 tej tematyki nie kr臋ci si臋 wi臋kszo艣膰 katolickich kaza艅 niedzielnych. Musz臋 ewangelika wo艂a膰 do pomocy. Jak bez ci膮g艂ego wysubtelnieniania my艣lenia i wiary mo偶na wie艣膰 偶ycie, w kt贸rym "nic bez Niego (Nich) zrobi膰 nie mo偶emy"? I nic m膮drego powiedzie膰 i napisa膰 nie jeste艣my w stanie! Zn贸w Einf眉hlung si臋 k艂ania. I wielka patrona Europy. I Teresa i Edyta za艣wiadczaj膮 o wolno艣ci duchowej. Ach, gdyby偶 tak wi臋kszo艣膰 wierz膮cych - jak 艣wiat wok贸艂 nas by wypi臋knia艂!
B) Kardyna艂 Lustiger te偶 by艂 taki. “He is a Jew who discovers Jesus Christ … His mother is murdered at Auschwitz. He survives the most horrific war in history, but he refuses to hate and despair. Instead, he turns to God more deeply and gives himself to the priesthood... he was an unsentimental realist who dared to speak about disturbing trends in the Church and society... his personal story is itself a catechesis... his God is the God of the Covenant and the Christian remedy to idolatries can never simply be coerced from the outside... must be exorcised from the inside… To uproot them, we must be converted in depth".
Jego pogl膮dy mnie poci膮gaj膮, jego osoba te偶. W nim by艂a m臋sko艣膰 (manliness), za kt贸r膮 si臋 rozgl膮da wi臋kszo艣膰 facet贸w (ma艂ych i du偶ych) - bezinteresowne i bezwzgl臋dne poszukiwanie i dawanie zaufania "confidence in a situation of risk", odwagi, wiary, odpowiedzialno艣ci.
Pami臋tam ze swoich poszukiwa艅 taki okres, gdy zmarli Fromm, Bia艂oszewski, Iwaszkiewicz, mo偶e ktos jeszcze. Napisa艂em wierszyk, zmagaj膮c si臋 z sytuacja straty, w pewnym zakresie przewodnik贸w - "dobrze, podejm臋, stan臋 na rozstajach". Tak rozumiem manliness, adulthood, confidence. Ca艂e 偶ycie w niezmierzonym kosmosie jest ryzykown膮 sytuacj膮. Trzeba poczu膰 odpowiedzialno艣膰 za siebie i tych, kt贸rzy 偶yj膮 z nami, albo obok nas. Nie mo偶na ci膮gle (za d艂ugo) b艂膮dzi膰 we mgle. W imi臋 mi艂o艣ci i odpowiedzialno艣ci w艂a艣nie. Mann takie zdanie wpisa艂 w Czarodziejska G贸r臋 poszukiwania. Karol Wojty艂a w tytu艂 ksi膮偶ki.
Czy偶 i z wiara nie jest troch臋 tak, podobnie? We藕my to jako okoliczno艣膰 pomocnicz膮.
Kardyna艂 Lustiger wierzy艂 w Boga, kt贸ry jest Bogiem Przymierza. Mnie te偶 teologiczna abstrakcja nie interesuje. Chc臋 Boga 呕ywego, wiernemu swojemu przymierzu. Ch膰e tak偶e by膰 m臋ski, tzn. by膰 cz艂owiekiem przymierza, wiernym na 艣mier膰 i 偶ycie (grzechy poddaj臋 mi艂osierdziu)..
C) "Sprawowanie przez Polsk臋 od lipca prezydencji to nie tylko europejskie obowi膮zki, ale tak偶e prawdziwe „dobro narodowe” i element „europejskiego dobra wsp贸lnego”. S艂awek przypomina, 偶e to tak偶e chrze艣cija艅ski obowi膮zek i wielkie mo偶liwo艣ci siania dobra przez polski ko艣ci贸艂. Traktat z Lizbony sformalizowa艂 tzw. trio prezydencji, czyli wsp贸艂prac臋 trzech kolejnych rz膮d贸w sprawuj膮cych t臋 funkcj臋. Trio gwarantuje, 偶e ca艂a wsp贸lnota ma informacj臋 o tym, co b臋dzie si臋 dzia艂o w Unii przez kolejne osiemna艣cie miesi臋cy.
Polska b臋dzie sprawowa膰 prezydencj臋 „w tr贸jk膮cie” z Dani膮 i Cyprem. Prezydencja nie jest czasem, w kt贸rym mo偶na promowa膰 na forum unijnym w艂asne, narodowe interesy. Ma to by膰 przewodzenie Unii.
Projekt polskiej prezydencji od pocz膮tku opiera艂 si臋 na za艂o偶eniu, 偶e jednostronne projekty polityczne nie b臋d膮 realizowane. Polski rz膮d wybra艂 model, w kt贸rym prezydencja nie pr贸buje forsowa膰 w艂asnych koncepcji wbrew oczekiwaniom i obawom innych kraj贸w Unii. B臋dziemy przestrzega膰 zasady „uczciwego moderatora i rozjemcy”. W interesie Polski le偶y rozw贸j ca艂ej Unii Europejskiej. Rz膮d przekonuje, 偶e tak膮 bezstronno艣膰 b臋dzie gwarantowa艂 w duchu europejskiej solidarno艣ci – poj臋ciu, do kt贸rego Polska przyk艂ada szczeg贸lne znaczenie.
Polska nadal jest pa艅stwem du偶o biedniejszym od kraj贸w Europy Zachodniej (PKB per capita na poziomie 60 procent 艣redniej unijnej, 艂膮czny udzia艂 Polski w og贸lnounijnym PKB na poziomie 3 procent).
Trzeba odwo艂a膰 si臋 do do艣wiadcze艅 Hiszpan贸w: jeszcze przed rozpocz臋ciem prezydencji hiszpa艅ski rz膮d konsultowa艂 jej program z opozycj膮; ministrowie regularnie informowali parlament o post臋pach prac. Rz膮d chce, 偶eby prezydencja by艂a nie tylko wa偶nym wydarzeniem politycznym, wzmacniaj膮cym pozycj臋 Polski w Unii Europejskiej, ale by sta艂a si臋 tak偶e wydarzeniem spo艂ecznym i kulturalnym, by polska prezydencja sta艂a si臋 wydarzeniem „obywatelskim” : prezydencja ma by膰 wydarzeniem, z kt贸rym ka偶dy wyborca b臋dzie m贸g艂 cho膰 troch臋 si臋 identyfikowa膰 – cho膰by poprzez mo偶liwo艣膰 wzi臋cia udzia艂u w spo艂ecznej debacie na temat Unii Europejskiej. („I, CULTURE © Made in the EU, Trademarked in Poland ”).

Konkurs na najlepszy scenariusz „lekcji europejskiej” w szko艂ach, po艣wi臋conej polskiemu przewodnictwu w Radzie UE ju偶 si臋 odby艂. Ale przecie偶 co艣 dla Rzeczpospolitej Norwidowskiej do zrobienia zosta艂o. Mo偶e ju偶 na Vademecum?
Bruegel – to najbardziej znany "think tank" ekonomiczny w Brukseli. A w Polsce mo偶e Norwid?

2.
Co napisa艂em pod "2" z偶ar艂o mi, Internet ne fonctionne pas. Szkoda, ale nie b臋d臋 walczy艂. By艂 m.in. link na Penningtona.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz