poniedzia艂ek, 7 marca 2011

Laboratorium osoby ludzkiej

Cz艂owiek istot膮 dialogiczn膮! Jego istot膮 jest by膰 w relacji do innej osoby. 呕y膰 w nieustannym dialogu.
Wczoraj wpisa艂em co艣 takiego w po艣cie na koniec dnia, jako owoc modlitwy. To co napisa艂em nie jest najmocniejsze. Mocniejsze jest to, co czu艂em. 呕e naprawd臋 jestem w relacji do. Jestem t膮 relacj膮?

Cz艂owiek jako istota my艣l膮ca i jako istota spo艂eczna musz膮 zawiera膰 relacj臋 do innych (Innego, Drugiego). W izolacji my艣lenie si臋 nie rozwinie, ani potrzeba wi臋zi z innymi.

Czy doszed艂bym do tego samego wyniku w pracy magisterskiej pod okiem ks. prof. Kazimierza K艂贸saka?
Dzisiaj widz臋, 偶e nie zgadzam si臋 we wszystkim z mistrzem. Roman Ingarden napisa艂 w "Ksi膮偶eczce o cz艂owieku", 偶e dopiero, kiedy si臋 oddamy na wytwarzanie dobra, prawdy i pi臋kna, naprawd臋 istniejemy. Ja uwa偶am, 偶e dopiero, gdy jeste艣my w relacji dobra, pi臋kna i prawdy z drugim cz艂owiekiem. Sama akceptacja (wytwarzanie) warto艣ci nie wystarczy. Zgadzam si臋 natomiast w pe艂ni, 偶e musimy si臋 odda膰 dobrowolnie innej osobie.

Modlitwa mo偶e by膰 laboratorium cz艂owiecze艅stwa. Jestem w relacji z. Jestem dla. Sam dla siebie? NIGDY.

***

Ca艂y dzie艅 zszed艂 mi na szukaniu, 艣ci膮ganiu, kopiowaniu. Przygotowuj臋 si臋 do warsztat贸w. O dziwo, trafi艂em na list臋 przypadkowo, przez Gra偶yn臋 i jej Lider贸w, ale wydaj膮 si臋 dla mnie przewidziane od zarania dziej贸w wsp贸艂czesnej Strach贸wki, Rzeczpospolitej Norwidowskiej i LGD. St膮d ten trop: AI (Appreciative Inquiry), pozytywna psychologia, pozytywne rozumienie rozwoju organizacji, zarz膮dzanie jako艣ci膮, pozytywna zmiana. Co ciekawsze linki da艂em na Facebooku.

Sam o czym艣 podobnym my艣l臋 od d艂u偶szego czasu. Nazywam to "Duchowymi komponentami wszelkich projekt贸w (dzia艂ania)". I drugie: zajmowa膰 si臋 chc臋 ju偶 tylko tym, co jest mi najbli偶sze, a mo偶e w czym jestem najlepszy: bardzo z grubsza mo偶na to nazwa膰 odczytywaniem obecno艣ci i dzia艂ania Ducha 艢wi臋tego i relacje osobowe we Wszech艣wiecie Cz艂owieka :-)

1 komentarz: