pi膮tek, 8 czerwca 2012

Dopok膮d id臋... notatki do filozofii poslkiej wsp贸lczesno艣ci (9)

Nie wiem, jak zacz膮膰. "Zacznij pan, kobito!"
Chyba skorzystam z podpowiedzi Wielkiego poety.
Podzieli艂em si臋 dzisiaj z ca艂ym 艣wiatem "jakim艣" tekstem z gazety internetowej. Wpisa艂em na Facebooku komentarz tej tre艣ci:
"A ja sobie a muzom opowiem, 偶e cho膰 nie jestem przedsi臋biorcom, ani politykiem, na mnie anonim tak偶e doni贸s艂 "偶e jako przest臋pca nie mog臋 uczy膰 w szkole". Dobrze, 偶e mia艂em niekaralno艣膰 na sumieniu i w papierach. Szko艂a te偶 mia艂a sporo anonim贸w przeciwko sobie. Takie s膮 kulisy (cena) za Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮. Dzisiaj podobno ich (anonimowego stronnictwa faryzeuszy) pomys艂em jest wypisywanie dzieci z lekcji religii u Kapaona. Jaka jeste艣 Polsko, polska gmino i polska parafio 2012?" Wymaga rozwini臋cia!

Instytucjonalne, rz膮dowe, ministerialne, parlamentarne i nie-... pomieszanie w Polsce poj臋膰 zacz臋艂o si臋 po Wielkiej Wojnie 艢wiatowej. Tego ustroju ju偶 nie ma, tak偶e wi臋kszo艣ci jego instytucji. Ludzie pozostali jeszcze. I co艣 w kulturze.
Zorganizowano coraz bardziej wolne wybory, sprywatyzowano wi臋kszo艣膰 w艂asno艣ci pa艅stwowej, czyli partyjno-niczyjej, napisano wiele ksi膮偶ek i artyku艂贸w. O SFA艁SZOWANYCH POJ臉CIACH si臋 nadal nie m贸wi.

Ju偶 niekt贸re wymienia艂em wprost i mi臋dzy liniami: (socjalistyczna) demokracja, (socjalistyczna) wolno艣膰, (socjalistyczny) humanizm, (internacjolistyczno-socjalistyczna) solidarno艣膰 i du偶o innych, "kt贸rych ju偶 nie wiem, gdzie le偶y mieszkanie".
Rejestr musi zrobi膰 ka偶dy nas na swoim 偶yciowym podw贸rku i naukowcy. "Jednostka zerem, jednostka niczym...". Masy by艂y wszystkim, dyktatura proletariatu, ch艂opo-robotnicy, klasowe spo艂ecze艅stwo (poza-klasowe w艂a艣ciwie). Du偶o, du偶o, du偶o tego by艂o. Ca艂e nasze 偶ycie (1944-1989)!

Bez tej "litanii" i jej analizy b臋dziemy si臋 potyka膰 o w艂asne nogi (dobre intencje?) bardzo, bardzo d艂ugo. W艂a艣ciwie w wieczno艣膰, dop贸ki jej nie przeprowadzimy. Taka anty-teza norwidowskiego "w wieczne zachwycenia". Diabelstwem zniewoleni? Bo kto inny jest nazwany "ojcem wszelkiego k艂amstwa"? Komu jedynie zale偶y na odwr贸ceniu poj臋膰 - w Wszech艣wiecie w艂a艣ciwie, bo ka偶da wsp贸lnota jest jakim艣 UNIWERSUM? A tak naprawd臋 jest jedna wsp贸lnota, kt贸ra 艣wiadomie i dobrowolnie przyj臋艂a dar (ma wszystko) od Boga, kt贸ry JEST Mi艂o艣ci膮.
Cz艂owiek-osoba robi co najwy偶ej liter贸wki, poj臋cia zmienia "贸w, co prawa rwie" (wi臋c niezno艣ne mu dnie).

Zrozumia艂em wreszcie, 偶e nie opisuj膮 skraw贸w 偶ycia w jakiej艣 gminie, ale pisz臋 notatki do filozofii (i teologi) polskiej wsp贸艂czesno艣ci. Ten post jest odcinkiem numer dziewi臋膰 (9).

Dzie艅, w kt贸rym zn贸w zosta艂em oskar偶ony przed Sanhedrynem, 偶e szarpi臋 dzieci niewinne, przyni贸s艂 tak偶e:
- pytanie z ich strony "czy to prawda, 偶e gdy ogl膮damy Harrego Pottera, to si臋 jednoczymy/艂膮czymy/obcujemy z diab艂em?"
- pytanie rodzic贸w "czy i jak mo偶na wypisywa膰 dzieci/uczni贸w z [takiej] (lekcji) religii"?
- informacje o procesie czarownic w Stamford i Salem (mo偶e w poniedzia艂ek/wtorek w trakcie zbierania materia艂u do katechezy nast臋pnej o "Bo偶ym Ciele")

Moja podstawowa metoda m贸wi "notuj, co przynosi 偶ycie". Notuj臋 pos艂usznie po kawa艂ku, po ka偶dym sygnale/znaku/wezwaniu ("Oto jestem, Panie") - obraz wy艂ania si臋 sam.
Jaki jest tym razem?? Czy na pewno musz臋 opisywa膰/interpretowac go sam? 呕eby da膰 kolejnemu (temu samemu) anonimowi okazj臋 na donos: do kurii? s膮du biskupiego? inkwizytora? prokuratora moralno艣ci dawnego systemu? w艂a艣ciciela taczek i gnoju?...
Nie napisz臋. Rozumny pojmie, z tym drugim nie warto gada膰 po pr贸偶nicy. Ani wielkiej z艂o艣ci, ani ma艂ej nienawi艣ci we mnie nie ujrzycie.

Wczoraj "Witryna Wiejska", og贸lno-polska, nie gminno-parafialna, upora艂a si臋 z obr贸bk膮 materia艂u po spotkaniu z Prezydentem w Mar贸zie. Mo偶na zobaczy膰 i us艂ysze膰 Gra偶yn臋 Dyrektora Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej stawiaj膮cej pytanie "Co to jest Ojczyzna" i czy "jeste艣my wielkim narodem, ale 偶adnym spo艂ecze艅stwem" w obliczu Najja艣niejszej Rzeczypospolitej "branej t臋cz膮 zachwytu od zarania dziej贸w".

Po-peerelowska pospolito艣膰 skrzeczy. Dopok膮d (jeszcze) id臋?

PS.1
A to inny m贸j komentarz, pod innym tekstem, ale jako艣 wsp贸艂gra - "Ka偶dy polityk, samorz膮dowiec, duszpasterz itd ma ogromne mo偶liwo艣ci czynienia dobra! Ministrze, w贸jcie, starosto, proboszczu, radna/y, dziekanie... ka偶dy na wa偶nym stanowisku w jakiej艣 wsp贸lnocie, za kt贸ra odpowiadasz przed lud藕mi i Bogiem! - ile razy zaprosi艂e艣/艂a艣 do siebie do domu na herbat臋, rozmow臋...? Andrzej Madej mi robi艂 podobny rachunek samorz膮dowego/w贸jtowskiego sumienia. Pyta艂 np. "czy zaprosi艂em na kaw臋 najbardziej zagubionego i najmniej znacz膮cego cz艂owieka w gminie (budynku i szerzej)? "Po tym ich poznacie"!

PS.2
I jeszcze o skandalicznym post臋powaniu naszej radnej. Podburza za plecami przeciwko nam, bojkotuje propozycj臋 spotka艅 i rozm贸w, nie podejmuje inicjatywy w tak wa偶nej sprawie dla wsp贸lnoty lokalnej, niszczy szkoln膮 wsp贸lnot臋 i gmin臋. Namawia do wywo偶enia na gnoju swoj膮 dyrektork臋, 偶e o katechecie nie wspomn臋 i oskar偶a wszystkich, kt贸rzy si臋 z ni膮 nie zgadzaj膮 o sianie nienawi艣ci!! A sama jest jedynie nadajnikiem, nie s艂ucha, nie rozmawia, komentarz dyrektorki cenzuruje i wyrzuca, 偶e o katechecie nie wspomn臋. Wyrzuca pewnie na kup臋 gnoju, gdzie nas wysy艂a oboje.
Tylko za pomoc膮 swojego bloga i na swoim koncie na Facebooku mog臋 odnie艣膰 si臋 do jej dzia艂a艅. Skandaliczne post臋powanie samorz膮dowca i wychowawcy! Szkoda, 偶e tylko ja mam odwag臋 jej to powiedzie膰 wprost.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz