艣roda, 6 czerwca 2012

Id膮c w procesjach... notatki do filozofii polskiej wsp贸lczesno艣ci (7)


Cz臋艣膰 I - Dotkn臋 prawdy! - i od razu nie mam lat, schorze艅 itp. Czuj臋 si臋 w贸wczas jak nowo narodzony, albo jakbym by艂 duchem. Jestem w艣r贸d os贸b w relacji dobra, mi艂o艣ci? - dzia艂a tak samo. Ba! Mam nawet mo偶liwo艣ci uruchomia膰 ten "mechanizm", kiedy zapragn臋 (zechc臋), mog臋 go "w艂膮czy膰". Jak? Aktem uwielbienia (wielbienia), "pisania na piasku". Aktem modlitwy - nie jako na艂o偶onego obowi膮zku, nie powtarzanych bezrefleksyjnie s艂贸w, ale jako wolnego dzia艂ania osoby, homo sapiens, cz艂owieka my艣l膮cego (wi臋c nieredukowalnego do materii, wi膮za艅 chemicznych...). B膮d藕 uwielbiony Bo偶e, kt贸ry Jeste艣 i jeste艣 Mi艂o艣ci膮. Amen.

Rozr贸偶nienie - a mo偶e tylko popularyzowanie takiego rozr贸偶nienia - na religijno艣膰 obrazkow膮 i religijno艣膰 rozumn膮/osobow膮, to m贸j wk艂ad do polskiej teologii i filozofii naszej wsp贸艂czesno艣ci, do kt贸rej notatki zamieszczam od sze艣ciu post贸w ;)

CUDOWN膭 MAM METOD臉 - NIE M脫J WYNALAZEK, ALE DOBRODZIEJSTWO. Polega tylko na notowaniu, a przynajmniej na przewadze tego, co 艂apane i notowane bezpo艣rednio z 偶ycia, kt贸re si臋 po prostu wok贸艂 mnie dzieje, nad tym, co wytwarzane moim w艂asnym intelektem, refleksj膮, talentem...
Dzisiaj  post u艂o偶y艂 si臋 z trzech cz臋艣ci, z kt贸rych jedna o drugiej nic nie wie, a jest jakby jedno. To, co powy偶ej, by艂o zapisane dzisiaj z rana, przed szko艂膮.

To, co poni偶ej - cz臋艣膰 II, by艂o zapisane wczoraj w trakcie przygotowywanie si臋 do katechezy na dzisiaj. "Konspekt" zatytu艂owany roboczo "katechezy na Bo偶e Cia艂o". Oto to:

Mam dwa filmiki z YouTube. Bo jak ma by膰 o Bo偶ym Ciele to musi by膰 film z procesji, no nie! Ciekawe, 偶e jeden jest z polskiego Ko艂a, a drugi z polskiego serca bij膮cego w Stamford, Connecticut, USA. Jak to si臋 ciekawie i samo po艂膮czy艂o. Jaki艣 go艣膰 z polskiego wyszed艂szy narodu, czuje potrzeb臋, 偶yj膮c w Connecticut pokazywa膰/dzieli膰 si臋 ich 偶yciem!! TO JEST KO艢CI脫艁! Oczywi艣ci - posoborowy, otwarty, globalny, obecny w ka偶dy mo偶liwy spos贸b w kulturze.
艢ci膮gam nie tylko film o procesji BC, ale tak偶e ich koncerty, msz臋 艣wi臋t膮 dla dzieci, z kazaniem po polsku na temat dzi臋kczynienia(!), ca艂y ko艣ci贸艂 zape艂niony polskimi/ameryka艅skimi rodzinami z dzieciarni膮 wieku wszelakiego!! W Strach贸wce, tak a propos, ko艣ci贸艂 艣wieci brakiem dzieci, a wszystkich chcemy (my-rodacy) poucza膰 w wierze i moralno艣ci.
"Fragment koncertu Bo偶onarodzeniowego z naszego ko艣cio艂a, Ch贸ru M艂odych Serc z New Britain, kt贸ry wyst臋powa艂 na trasie koncertowej Piotra Rubika w USA. Swojskie klimaty i rodzinna atmosfera." 

Jak jecha膰, bez wielkiego 艂amania, do niby-wsp贸lnoty, kt贸ra tyle razy m贸wi, 偶e ci臋 nie chce, a nawet nie toleruje? Znacie ten rodzaj krzy偶a?
Kim jest katecheta? Dla kogo pracuje? Je艣li nie jest zakorzeniony g艂臋boko w parafii DZISIAJ? Bo wczoraj by艂em, przedwczoraj jeszcze bardziej i przed-przed... S膮 w niej sosny Kr贸l贸w, nasze modlitwy przez lata, vota wdzi臋czno艣ci za czas Solidarno艣ci i wolno艣膰 wywalczon膮. Ale dzisiaj nas tam nie ma. Pewnie zn贸w b臋dziemy za czas jaki艣, 艂aska pa艅ska na pstrym koniu je藕dzi.

Ale przecie偶 katecheta nie jest katechet膮 dla 艂aski pa艅skiej, nawet ksi臋偶y dobrodziej贸w, ale dla Prawdy Wiecznej, dla Boga Samego! Wi臋c dlaczego w katolickim narodzie mam/y z tego powodu trzydzie艣ci lat poniek膮d - i na pewno - braku stabilizacji w przyk艂adnym sk膮din膮d 偶yciu rodzinnym? To nie chyba, to na pewno, za du偶o. Dwa razy na pewno w jednym zdaniu, c贸偶 znaczy? A bo ja wiem? A bo to tylko ja mam odpowiada膰 na takie pytania? A bo to nie jeste艣my wielkim ko艣cio艂em w du偶ym europejskim kraju??

Czy odpowiedzi膮 cz膮stkow膮 nie jest - bo kocham Sob贸r Watyka艅ski II (za)bardzo i z tego nie ust膮pi臋? Bo jestem wolnym (wykszta艂conym) umys艂em? I duchem? Bo by艂em, pozna艂em i czyta艂em wiele (Maria Magdalena te偶 wiele ukocha艂a, taki 艣mieszny do艣膰 zwrot) – bo Taize, 艣wi臋ta Teresa z Avila, Kameduli, Andrzej Madej??
Bo inni maj膮 z tego powodu kompleksy? To niech zaczn膮 si臋 modli膰 tak samo i czyta膰 te same 艣wiadectwa pisane i dokumenty ko艣cio艂a! Ca艂a biblioteka wypowiedzi bardziej i mniej uroczystych Jana Paw艂a II wystarczy na lata ubogacaj膮cej lektury. Po niej mieliby艣my o czym rozmawia膰 w ko艣ciele, na plebaniach i w Internecie. Sama legitymacja i korporacyjna przynale偶no艣膰 nie wystarczy do ewangelizacji w XXI wieku.

O ile偶 偶ycie by艂oby l偶ejsze, gdyby by艂o normalne. Gdyby katecheta wiedzia艂, 偶e jest potrzebny wsp贸lnocie wierz膮cych na jakim艣 terenie (parafia, dekanat, diecezja), w kt贸rej 偶yje (z rodzin膮) i uczy. W kt贸rej jego 偶ona i dzieci 偶yj膮 tak samo od urodzenia i oddychaj膮 i maj膮 przyjaci贸艂. Gdzie byli ochrzczeni, chodz膮 do szko艂y, zdobywaj膮 nagrody i pochwa艂y, przyjmuj膮 sakramenty i si臋 modl膮, kszta艂tuj膮c swoj膮 osob臋 i przysz艂o艣膰. O niewierna wsp贸lnoto, o niewdzi臋cznicy. Zdrajcy? - chyba wobec wielu nie by艂oby za mocno.

A wierny przyjaciel pok贸j s艂awi膮cy dzwoni i zwiastuje obecno艣膰 blisk膮 swojej kole偶anki-misjonarki z wielkim do艣wiadczeniem globalnego 艣wiata i ko艣cio艂a, od szwajcarskich i francuskich uniwersytet贸w, po Afryk臋 ukryt膮 w sercu kontynentu i 艣wiata ca艂ego, kt贸r膮 tak偶e pozna艂em i mam na Facebooku, w艣r贸d 艣wiadk贸w/przyjaci贸艂/znajomych?

A teraz cz臋艣膰 III, kt贸ra jest napisana 偶yciem szko艂y, lekcjami... Ja tylko notuj臋:

Kl.3
Nieoczekiwana, nieprzyjemna, irytuj膮ca sytuacja, tu偶 przed wej艣ciem do klasy. Jest mama dziecka (7l), kt贸re podobno rozszarpa艂em na katechezie poprzedniej. Rozszarpane dziecko, dziewczynka, mi臋toli sukieneczk臋, ma艂o co dziury nie zrobi, zdenerwowana bardziej ode mnie. Po choler臋 to komu? Spytajcie lider贸w faryzeuszy. Im nawet dzieci nie szkoda. Ucinam szybko t臋 niezdrow膮 sytuacj臋, bo jak si臋 wkr贸tce okaza艂o, nawet klasa rozszarpanej nie zauwa偶y艂a rozszarpywania i nie wie, o co chodzi膰 mo偶e. Wracam do klasy KATECHIZOWA膯 DOBR膭 NOWIN膭.

Pytania moje prowadz膮 do pyta艅 dzieci, bo kogo maj膮 pyta膰 o wiar臋 rozumn膮 w ROZUMNEGO BOGA, jak nie katechety! Ko艅czy si臋 na rysunku "linii 偶ycia Jezusa z Nazaretu: urodziny, ubogi dom w Nazarecie, chrzest, pustyni, trzy lata dzia艂ania, Krzy偶, 艣mier膰  Zmartwychwstanie, ale tu偶 przed Krzy偶em chleb z uczniami 艂amany i kielich - to jest wprowadzenie do Bo偶ego Cia艂a.

Kl.6
Jutro Bo偶e Cia艂o... zr贸bcie z tego ci膮g rozumowania, mo偶e odtw贸rzcie moj膮 medytacj臋 spod krzy偶a na pocz膮tku"lekcji".
Procesja ci Boga nie przyniesie, je艣li my艣le膰 nie zaczniesz. Pies te偶 (za panem, dzieckiem, pani膮..) p贸jdzie w procesji, ale Bogu chwa艂y z tego nie przyb臋dzie.

Ogl膮damy skr贸t procesji w Kole i w Stamford. O Stamford wiemy ca艂kiem sporo, a o wierze my艣l膮cej?

Kl.1
T艂umaczenie przez (proste) pisanie:
Bo偶e Cia艂o=Cia艂o Bo偶e=Cia艂o Boga! - kto by to wszystko zrozumia艂? - nie da si臋, zar臋czam ;)
Za to mam inn膮 propozycj臋, o kt贸rej warto by dzisiaj pomy艣le膰, o 艣wi臋cie PROSTOTY I modlitwy w ciszy!
Ogl膮damy msz臋 艣wi臋t膮 w Stamford, ca艂y ko艣ci贸艂 rodzic贸w i dzieci!!!

Kl.4
W tym pomieszczeniu mamy Internet, wi臋c szukam innej procesji i znajduj臋. Idziemy krok dalej, poznajemy miejsce, parafi臋, wpisuj臋 komentarz, uczniowie podpowiedzieli tekst, cytuj臋 "Zaw臋drowali艣my tutaj z 4 klas膮 na l.religii, szukaj膮c zrozumienia Bo偶ego Cia艂a (Cia艂o Chrystusa) i dowiedzieli艣my si臋, 偶e Wasza parafia jest starsza od 艣wi臋ta! Hurra!" - 艂api膮 szybko t臋 formu艂臋 multimedialnego ewangelizowania (si臋 nawzajem), bo sami prowadz膮 bloga klasowego!

Kl.2
Dosta艂em/li艣my pi臋kn膮 odpowiedzie膰 na pytanie -"Co to jest Bo偶e Cia艂o? - Cia艂o bez grzechu... Zatka艂o kaka艂o :)

Kiedy w艂膮czam t艂o muzyczne przy rysowaniu, pi臋knego sk膮din膮d rysunku, wchodz膮  spontanicznie w dialog muzyczny z solist膮, wy艣piewuj膮 „B贸g jest Mi艂o艣ci膮” z ks. Szlagowskim, autorem piosenki.
Kl.5
Notatka jest na zdj臋ciu!! Bierzcie, czytajcie i my艣lcie. "Nie ma wiary bez my艣lenia"! (艣w. Augustyn)

PS.1
Prawda, 偶e w prze偶ywaniu, obserwacji 偶ycia i dawaniu rzeczom adekwatnego s艂owa najwa偶niejsza jest metoda!
Nasza religia jest Religi膮 Ksi臋gi, Religi膮 S艂owa (Wcielonego) wi臋c niezrozumia艂e jest milczenie wierz膮cego cz艂owieka. Milczenie chrze艣cijanina w tym 艣wiecie (gminie, Polsce, Europie i na ca艂ym globie) to jaka艣 anty-religia i prowadzi do z艂ego.

PS.2
Kto prowadzi moj膮 r臋k臋, kiedy szykuj臋 materia艂 na katechez臋? Kto s艂owami, modlitw膮 pod krzy偶em?
Stamford ma najlepiej wykszta艂conych mieszka艅c贸w w USA, 9/10 ma wykszta艂cenie 艣rednie ("Nine out of ten are high school graduates"). Mieszka tam ok. 7 tysi臋cy Polak贸w, kt贸rzy potrafi膮 by膰 obywatelami 艣wiata. Ale! - tak偶e w tym mie艣cie mia艂 miejsce proces czarownic, troch臋 mniej znany ni偶 ten z Salem. Wszystkie tego typu ekscesy zaczynaj膮 si臋 od pom贸wie艅, plotek, histerii, fanatyzmu religijnego i obyczajowego, od braku dialogu mi臋dzy lud藕mi  i otwarto艣ci na innych!! Warto jutro pomy艣le膰 - id膮c w procesjach.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz