poniedzia艂ek, 4 czerwca 2012

Katecheza_czwartego_czerwca, czyli filozofia polskiej wsp贸艂czesno艣ci...(5)

Jak my 藕le uczymy 偶ycia, nie ucz膮c prawdy o 艣mierci. 艢mier膰 jest straszakiem przez wi臋kszo艣膰 偶ycia. Nie musi. Najpierw jest si臋 za m艂odym, 偶eby sobie zdawa膰 spraw臋, 偶e w og贸le jest i czym. Potem w zam臋cie m艂odo艣ci mo偶na si臋 ni膮 trapi膰, a nawet by膰 ni膮 zagro偶onym z paru powod贸w. Tak偶e do艣wiadczy膰, w rodzinie, w艣r贸d znajomych, przyjaci贸艂, s膮siad贸w, r贸wie艣nik贸w. Wypadki chodz膮 po ludziach. Jak si臋 uda przetrwa膰 i ten okres, wp艂ywa si臋 na szerokiego przestw贸r oceanu. Od pewnego momentu jest wi臋c nie藕le, dostaje si臋 czas, by dorosn膮膰 w latach i m膮dro艣ci.

I oto jestem ju偶 sze艣膰dziesi臋ciolatkiem. Do偶y艂em cudu, mog臋 si臋 nawet cieszy膰 tym, 偶e moje ko艣ci po 艣mierci mog膮 doko艅czy膰 mojej pracy za 偶ycia. Naprawd臋 cieszy膰, a nie pociesza膰. Bo naprawd臋 czas przychodzi, 偶e cieszy mnie bardziej sens, zw艂aszcza je艣li du偶y, ni偶 wra偶enia zmys艂owe, par臋 kolejnych prze偶y膰. Ile mo偶na w ko艅cu tych wra偶e艅 kumulowa膰? A je艣li nie przechodz膮 one w co艣 wi臋cej, nie rodz膮 my艣lenia, nie staj膮 si臋 gleb膮 sensu - to „pal je sze艣膰” wreszcie miej odwag臋 powiedzie膰. Nic ponad miar臋, nawet leczenia nad-uporczywego.

No prosz臋, mam podpowied藕. Odpowied藕?! Przysz艂a z Facebooka, z Tbilisi, bo akurat jest rocznica 艣mierci wielkiego papie偶a Soboru Watyka艅skiego II, a tam te偶 jest Kto艣, kto wspomina, obchodzi, ma 偶yw膮 "pami臋膰 i to偶samo艣膰" - "脠 un momento di gioia questo, un momento di gloria" - to ostatnie s艂owa na ziemi Jana XXIII, kt贸rego kocham jak ojca. Kt贸remu naprawd臋 m贸g艂bym si臋 wyspowiada膰, nawet bardziej ni偶 艣p. Janowi Twardowskiemu.

To by艂o wczoraj, noc膮, jako ci膮g dalszy my艣lenia w rozmowie z Kub膮 w komentarzach.

******

A to ju偶 ranne przemycie oczu, duszy i mojego”ja” - Czasem poranna modlitwa mo偶e by膰 spowiedzi膮, a raczej scrutinium. Trzeba by膰 gotowym stan膮膰 ze wszystkim, co jest w nas, co艣my zrobili i nabroili przez ca艂e 偶ycie, przed takim trybuna艂em, by prze偶y膰 wyrzuty sumienia lub jad oskar偶e艅 bli藕nich. 呕ycie i 艣mier膰. Na 艣mier膰 i 偶ycie. K艂ad臋 przed wami 偶ycie i 艣mier膰...

Bardziej po Bo偶emu, ale tak偶e po ludzku napisa艂 Norwid -
"... w tym 偶yciu / nic straconego nie ma na jawie, ni w skryciu / … / i 偶adna 艂za, i 偶adna my艣l, i chwila, i rok / nie przesz艂y, nie przepad艂y, ale id膮 wiecznie / … / albowiem krzy偶 jest 偶ycie ju偶 wiek dziewi臋tnasty / nowina! – kt贸r膮 przecie z najweselszym 偶alem / Maryje i Salome, trzy 艣wi臋te niewiasty / przynios艂y by艂y jeszcze – tam, do Jeruzalem!”

Jestem gotowy do ka偶dej lustracji, cho膰 nigdy nie jest to przyjemne. S膮 ludzie-mieszka艅cy-wsp贸艂obywatele, kt贸rzy jak stan "tymi艅ski", czyli stan bardzo polski, gromadz膮 teczki na bli藕nich i je偶d偶膮 po kraju z czarn膮 akt贸wk膮.
Opisz - radz臋 ka偶demu (i sobie) - jak si臋 zachowa膰 przed s膮dem Bo偶ym i niby-ludzkim (ludzki prawdziwie jest inny).
W Bo偶ym - najpierw jest wielbienie, pisanie na piasku. Pisanie na piasku dobrze jest zastosowa膰 tak偶e w drugim przypadku. Zreszt膮 – zawsze. Kto nie rozumie tego skr贸tu my艣li, niech poprosi mnie o korepetycje :-)

I oto, wielbienie, tak偶e w tym i ka偶dym konkretnym przypadku, okaza艂o si臋 si艂膮, kt贸ra 艣wiat zwyci臋偶a. Zwyci臋偶y艂o m贸j marny poranek, po marnym 艣nie. Uwielbienie i mi艂osierdzie! „Wszystko bowiem, co z Boga zrodzone, zwyci臋偶a 艣wiat, tym w艂a艣nie zwyci臋stwem, kt贸re zwyci臋偶y艂o 艣wiat, jest nasza wiara”. Z Boga zrodzone? - to znaczy z mi艂o艣ci, z mi艂o艣ci膮. Wiara? - to praktycznie chyba w艂a艣nie uwielbienie i mi艂osierdzie. Wierz臋 w Boga, kt贸ry jest Mi艂o艣ci膮? Wi臋c wielbi臋 i okazuj臋 mi艂osierdzie, czy偶 nie!

Zacz膮艂em od gotowo艣ci stani臋cia w prawdzie, od spowiedzi, a dochodz臋 do sumarycznego testamentu katechety (te偶 by艂oby dobre na tytu艂). Bywa艂y ju偶 antycypacje cz膮stkowe - tom pierwszy: mi艂osierdzie, tom drugi - uwielbienie. Czy s膮 jeszcze jakie艣 inne? Sprawdzajmy wsp贸lnie. Podzielmy si臋 wiedz膮 najwy偶sz膮 o 偶yciu i 艣mierci cz艂owieka na ziemi.

呕aden s膮d ziemski nie osi膮gnie poziomu mi艂osierdzia, bo nie jest od tego. A nawet je艣li b臋dzie sprawiedliwy, to nigdy nie si臋gnie uwielbienia, bo to zupe艂nie nie jego dziedzina, ani mo偶liwo艣ci. To jest mo偶liwe tylko dla OSOBY.

TU NAST膭PI艁 WYJAZD DO SZKO艁Y - i zmiana pola mojego widzenia ;)

Kl.2
Robi臋 to, co w domu, w modlitwie porannej (u+m). Chwila porannej modlitwy staje si臋 cz臋sto inspiracj膮, albo daje ducha na pocz膮tek lekcji, albo na ca艂y dzie艅 (pracy).
Pisz臋 -rysuj臋 - na tablicy dwa s艂owa, na krzy偶: uwielbienie i mi艂osierdzie. 艁atwo tak偶e pokaza膰 postaw膮 cz艂owieka, r臋ce wzniesione i rozkrzy偶owane.

Jak si臋 nauczy膰 wielbienia? Na przyk艂ad 艣piewaj膮c pie艣ni uwielbienia, jak kr贸l Dawid psalmy.

A kiedy 艣piewamy pie艣ni na mszy? Jest taki czas, 偶e ksi膮dz nic nie m贸wi, my nie m贸wimy... msza 艣wi臋ta, to tak偶e zarz膮dzanie czasem i emocjami.

Dzisiaj jest rocznica wybor贸w-pocz膮tk贸w budowania demokracji w Polsce po komunizmie (PRL), kt贸ry demokracj膮 nie by艂 (ideologowie partyjni nazwali ten okres demokracj膮 socjalistyczn膮... by艂 jeszcze ich inny wymys艂 - humanizm socjalistyczny... itd., stwarzali now膮 rzeczywisto艣膰 – nieistniej膮c膮, na to byli za s艂abi, a Boga wyrzucili z orbity).
U wielu rodak贸w pozosta艂o na ca艂e 偶ycie pomieszanie poj臋膰, wr臋cz niezdolno艣膰 do (normalnego) realizmu. Bo wcze艣niej do艣wiadczali przez d艂ugie lata, od szko艂y, po prac臋 w socjalistycznych fabrykach, urz臋dach, uniwersytetach... „realizmu” marksistowskiego, materialistycznego bardzo, socjalistyczno-pos艂uszno-bezosobowo-partyjnego. 

Ma艂o si臋 zajmujemy (praktycznie? Teoretycznie?) pr贸b膮 zrozumienia, jakie spustoszenie w mentalno艣ci pozostawi艂 PRL. Jak i w innych krajach realnego socjalizmu (niby-komunizmu?), w tzw. Europie 艢rodkowo-Wschodniej. To jest pi臋kna i niezb臋dna praca do wykonania - dla zrozumieniem polskiej wsp贸艂czesno艣ci. Dla zrozumienia siebie w 艣wiecie, w kt贸rym bardzo realnie 偶yjemy.
Bez takiej pog艂臋bionej analizy, si臋gaj膮cej ontologii, socjologii, psychologii, pedagogiki, lingwistyki, sztuki... nie ma szans na normalno艣膰. W po艂owie Europy! 艢wiata? Zatrzymano si臋, niestety, na poziomie ekonomii i dora藕nej polityki. 
No i narodzi艂 si臋 dobry temat rozwa偶a艅 Polak贸w w dniu 4 czerwca!!!

S膮 Wielcy Doktorzy Ko艣cio艂a, to s膮 pewnie i mali magistrowie ko艣cio艂a, powinni nimi by膰 np. katecheci. Chyba s膮 :)

Kl.4
Wychowawca klasy 4 koryguje m贸j kurs dnia, podpowiadaj膮c, by jej klasa pod koniec katechezy wpisa艂a swoje dzi臋kczynienie na swoim blogu klasowym. Otwiera mi oczy. No tak, od czterech lat to jest tak偶e dzie艅 ko艣cielny! Wi臋c pog艂臋biam spojrzenie
- Modlimy si臋, aby zrozumie膰 nasze dzisiejsze zadanie. Czym jest dzi臋kczynienie? W czym jego 藕r贸d艂a i g艂臋bia?

Temat – Nie ma dzi臋kczynienia bez MY艢LENIA.
Notatka – Eucharystia (gr) = dzi臋kczynienie. Bez my艣lenia nie jeste艣my homo sapiens = lud藕mi wsp贸艂czesnymi z wsp贸艂czesnych.
4 czerwca 1989 – I Wolne Wybory po komunizmie (PRL)
4 czerwca 2008 kardyna艂 Kazimierz Nycz wprowadzi艂 Dzie艅 Dzi臋kczynienia w swojej diecezji, kt贸ry przeszed艂 na ca艂y ko艣ci贸艂 w Polsce. 艢wi臋to ko艣cielne dogoni艂o 艣wi臋to pa艅stwowe (nie wolne od pracy w pocie swego czo艂a).

Klasa otwiera swojego bloga, wypisuj膮c siebie w szczero艣ci i wolno艣ci.
Ja robi臋 notatk臋 i daj臋 podk艂ad muzyczny. Jak to zawsze trzeba mie膰 pod r臋k膮 sw贸j warsztat (katechetyczny). Jestem muzyk膮 objawion膮 mnichowi na g贸rze Athos i sytuacj膮 w wieczne zachwycony. A偶 偶al wychodzi膰 na przerw臋. Got贸w jestem unie艣膰 si臋 z krzes艂em nad ziemi臋, albo przynajmniej porycze膰. 艁zy dzi臋kczynienia? By艂oby fajnie, gdyby艣my dzi艣 ryczeli wsp贸lnie, z zachwytu nad 偶yciem, nad istnieniem, nad metafizyk膮, w Polsce i na 艣wiecie (jezioro 艁adoga) - p贸ki trwa 4 czerwca 2012.

Na starej sali gimnastycznej, kt贸ra sta艂a si臋 sal膮 debat, mierz膮 si臋 s艂owem i wzrokiem i my艣leniem klasy gimnazjalne. Temat - „Szko艂a uczy kreatywno艣ci i my艣lenia”. Pami臋tajcie, 偶e to jest zwyk艂y dzie艅 w Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej.

Kl.0
Nast臋pna debata. Dyrektor pyta - „komu co艣 m贸wi data 4 czerwca”. Cztery osoby podnios艂y r臋k臋.
Czemu nie utrwala si臋 w ich pami臋ci wiedza o najnowszej historii Polski i gminy? Polski? - nie wiem. Gminy? - wiem! Bo nie tylko nie jest nauczana, ale jest wykl臋ta!!! Giniemy w ma艂o艣ci, w ma艂ych wizjach(?) na karier臋, pozycj臋, popularno艣膰... Zaprzepaszczamy wysi艂ek pedagog贸w i spo艂ecznik贸w.
Najlepiej si臋 pami臋ta, gdy fakty i wiedza wi膮偶膮 si臋 z emocjami. Nie ma emocji z tym zwi膮zanych? Im bardziej dzisiejsi samorz膮dowcy(?) wypieraj膮 si臋 historii gminy, z tym wi臋ksz膮 si艂膮 powr贸ci z emocjami. Trzy moje apele o uczczenie 30-stej rocznicy 3 Maja 1981 w Strach贸wce, Solidarno艣ci RI, zignorowali, nie odpowiedzia艂 NIKT, ANI S艁OWEM!
Czy偶by jaki艣 o艣rodek w m贸zgu, odpowiedzialny za szacunek dla w艂asnej historii 1980-1994 zosta艂 u nich zniszczony, zdefektowane neuro-przeka藕niki (kognitywistyka)?? Naprawd臋 nie rozumiem.

Tematem debaty tym razem jest kodeks karny – „Nale偶y wprowadzi膰 kar臋 艣mierci”.
Z laptopem na kolanach czuj臋 si臋 jak sprawozdawca parlamentarny!

Duch nas uwalnia z materii! My艣lenie, akt wolny i akt woli - jakie to oczywiste. Nie trzeba w sporze teist贸w i ateist贸w (koncepcji i antykoncepcji) zaczyna膰 od spraw kosmiczno-kosmologiczno-艣wiatopogl膮dowych. Trzeba zaczyna膰 – wed艂ug mnie – od realizmu!

Kl.3
Jad臋 po Ms Fortun臋 z projektu CEO „Praca z klas膮”, na dworzec PKP w 艁ochowie. Ile my艣li po drodze! Bo kiedy艣 te偶 wita艂em go艣ci, przybysz贸w, przyjezdnych w r贸znych sytuacjach jako przedstawiciel Strach贸wki. Najbardziej pami臋tam witanie, jako gospodarz gminy, Pieszej Pielgrzymki 艁om偶y艅skiej, na naszej p贸艂nocnej granicy. Wita艂em dobrym s艂owem, mo偶e chlebem i sol膮 i dzielonym z nimi zachwytem id膮cym od tysi膮ca lat polskich dziej贸w. Nast臋pnego dnia, po nocnej we wsi go艣cinie, 偶egna艂em, odprowadzaj膮c do granicy po艂udniowej.

Co to znaczy dzisiaj, by膰 przedstawicielem gminy, jej reprezentantem, gospodarzem? (skoro nie odpowiadaj膮 nawet na wa偶ne pytanie zas艂u偶onego i ka偶dego mieszka艅ca?)
Pami臋tam tak偶e, co m贸wi艂em przedstawicielom samorz膮d贸w z ca艂ego kraju na spotkaniu w Sejmie, w Sali Kolumnowej, o o艣wiacie gminnej i ile nadziei w tym by艂o dla Polski!

Przetrwali艣my koszmarne 16 lat (1994-2010). Zn贸w szczycimy si臋 o艣wiat膮 przed ca艂膮 Polsk膮, z Prezydentem na czele! Przypadek? Czy logika dziej贸w i najnowszej historii gminy? Ziarno zosta艂o zasiane! Je艣li nie obumrze, nie przynosi plon贸w.

Ciekawe, co si臋 przypomni obecnym samorz膮dowcom po dwudziestu latach?

Kl.3
„Prezes Zarz膮du CAL (Centrum Wspierania Aktywno艣ci Lokalnej) dr. Bohdan Skrzypczak wnosi do zespo艂u intelektualny ferment, akademick膮 atmosfer臋 i wizje!” - przepisa艂em ze strony stowarzyszenia. Doktor Skrzypczak jest promotorem pracy magisterskiej Ms Anny Fortuna.

Kl.1
Z ekranu rysuj膮 Ko艣ci贸艂 Dzi臋kczynienia (Opatrzno艣ci Bo偶ej) – mo偶e kt贸re艣 z nich zostanie kiedy艣 architektem?

Kl.6
Dzie艅 4 czerwca jest wielkim skr贸towym uj臋ciem polskiej historii.
Dzie艅 Dzi臋kczynienia to i 3 Maja 1791, i 4 czerwca 1989, a dla nas r贸wnie偶 3 Maja 1981 i Solidarno艣膰 RI... to pe艂na „Pami臋膰 i to偶samo艣膰”(JPII) Polak贸w w Polsce i w gminie Strach贸wka. Jeste艣my mo偶e wielkim narodem i ci膮gle 偶adnym spo艂ecze艅stwem (2x4 osoby wiedzia艂y o co chodzi we wsp贸艂czesnej wiedzy o Polsce na sali gimnastycznej, w dw贸ch turach debaty oxfordzkiej!)

Kl.5
C贸偶 doda膰, o co si臋 modli膰, co powt贸rzy膰, za艣piewa膰, narysowa膰 w dniu 4 czerwca 2012 roku?

PS.
Za co dzisiaj dzi臋kuj臋 Rosji? - za klasztor na jeziorze 艁adoga, za To艂stoja, Dostojewskiego, Czechowa, Czajkowskiego, za kultur臋, dusz臋, stepy, przyrod臋 Syberii...
Za co chc臋 podzi臋kowa膰 Niemcom? Za Tomasza Manna, za literatur臋, filozof贸w, kompozytor贸w, Benedykta XVI...
Za co 呕ydom? Bo偶e Wielki! - za ca艂y Stary Testament, za Jezusa z Nazaretu, Maryj臋, J贸zefa, Aposto艂贸w...

Za co dzi臋kowa膰 w dniu dzi臋kczynienia? Za woln膮 Ojczyzn臋, za wolno艣膰 sam膮, za woln膮 wol臋, za osob臋 duchow膮, nieprzebadan膮 偶adnym materialnym i materialistycznym instrumentem, ani teori膮...

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz