czwartek, 28 czerwca 2012

Smutek i nadzieja


Jaki艣 smutek mnie gn臋bi od rana. Metafizyczny. Rana w sercu? Prawda nie jest kochana.

Czy prawda mo偶e przegra膰? Nie. Prawda JEST. To my przegrywamy, nie szukaj膮c prawdy, nie kochaj膮c jej ca艂ym sob膮, nie potrzebuj膮c jej? Jak to w og贸le mo偶liwe? Przecie偶 z ca艂ego naszego istnienia w tym 艣wiecie zostanie tylko to, co prawdziwe. "Poezja i dobro膰, i wi臋cej nic" - Norwid by艂 czu艂y na metafizyk臋. Skoro poezja to adekwatne s艂owo - musi by膰 prawdziwe. Dobro za艣, to nie to, co ja wymy艣lam dla uszcz臋艣liwiania innych, ale to, czego oni potrzebuj膮 ode mnie - czyli musi by膰 prawdziwe. W prawd臋 musi by膰 zaanga偶owany m贸j intellectus, czyli moja istota gatunkowa i osobowa (homo sum, homo sapiens). Prawd膮 jest to, co jest. Prawdziwe jest to, co istnieje. Prawda jest zamienna z bytem. Ka偶da rzecz, o ile istnieje, jest prawdziwa.

Kto nie chce rozmowy, dialogu poszukuj膮cego zrozumienia, zakorzeniaj膮cych nas w jednej, powszechnej (i apostolskiej) rzeczywisto艣ci rwie prawa, depcze prawd臋, niszczy pok贸j. M贸j smutek jest wi臋c metafizyczny, realny bardzo.

Mam wiecznego rozm贸wc臋, wi臋c jeszcze - tak w og贸le - to 偶yj臋. Nie maj膮c w og贸le z kim prowadzi膰 dialogu umiera si臋 nieodwo艂alnie. Nie ma osoby poza dialogiem (czysta forma niczym nie nape艂niona? nie da si臋 rozpozna膰). Wieczny rozm贸wca kr膮偶y wok贸艂 nas w encyklikach. One te偶 s膮 dialogiem. Uff! Bogu dzi臋ki.

Prac臋 domow膮 na posiedzenie Rady Pedagogicznej Podsumowuj膮cej R.Szk. 2011/12 odrobi艂em (bardzo mi zale偶a艂o, 偶eby opublikowa膰 tego posta jeszcze przed wyjazdem do szko艂y).
Oto moja „samochwa艂ka”, pytania i obraz tego roku RzN:

I

SAMOCHWA艁KA (kr贸tkie odpowiedzi na postawione nam wszystkim pytaia przez DyrKaG)

1.Odpowiedzialny by艂em za...
- od 30 lat za ukazywanie Boga 呕ywego obecnego i dzia艂aj膮cego w艣r贸d nas

2. Zrealizowa艂em …
- to zadanie poprzez notowanie biegu spraw na lekcjach i poza (s艂owem i zdj臋ciami)

3. Dodatkowo robi艂em …
- to samo (mniej wi臋cej) na Facebooku, 11 artyku艂ach na podstronie www.zsstrachowka.pl wok贸艂 spraw I Komunii, upublicznianiu strony www i 偶ycia szko艂y w realu i w wielu komentarzach do wypowiedzi innych (z szacunku i z szacunkiem, bo na to zas艂uguje ka偶da szczera wypowied藕 drugiego cz艂owieka, OSOBY)

4. Nie uda艂o mi si臋 …
- utrzyma膰 mszy szkolnych niedzielnych, panowa膰 w spos贸b doskona艂y nad w艂asnymi s艂owami i zachowaniami, oraz nie uda艂o mi si臋 prawie wcale zach臋ci膰 kole偶anek, koleg贸w i rodzic贸w do dialogu wewn膮trz-szkolnego (parafialnego, gminnego)

5.Najbardziej zadowolony jestem z …
- z ka偶dej przyjaznej lekcji i wymiany zda艅 z uczniami, nauczycielami, dyrekcj膮, rodzicami, ksi臋dzem proboszczem i w贸jtem, oraz z odwagi i s艂u偶by publicznego dzielenia si臋 swoimi pogl膮dami na wszystko

6. M贸j cel/plan na kolejny rok pracy (mo偶e by膰 bardzo og贸lnie)
- powr贸t do mszy szkolnych niedzielnych, niezale偶no艣膰 sprz臋towa na lekcjach i dalsze upominanie si臋 o dialog mi臋dzy nami (rozumiany jako wsp贸艂dzia艂anie dla wsp贸lnego dobra i rozwoju)

7. Dzia艂ania podj臋te we wsp贸艂pracy z innymi...
- pierwsze spotkanie/debata z Rad膮 Gminy i w贸jtem 1 wrze艣nia, projekt interkontynentalny „AMERYKA”, skromny udzia艂 w powiatowym konkursie Wiedzy o CKN, ostatnia lekcja/katecheza o Janusza Korczaku tzn. szed艂em za dzie膰mi z klasy 4 i robi艂em zdj臋cia z polecenia p.Emilii

II

1. Opr贸cz tych wydarze艅, kt贸re wpisa艂y si臋 na sta艂e: Konkurs Powiatowy Wiedzy o CKN, Vademecum (ponad-powiatowe, mazowieckie) dosz艂y takie kamienie milowe jak:
2. Korespondencja z USA.
3. Eksplozja strony www szko艂y!
4. Medal dla w贸jta za Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮!!!
5. Spotkanie z profesorem Miko艂ajem Piskorskim.
6. Spotkanie z ministrem Olgierdem Dzieko艅skim z kancelarii Prezydenta RP.
7. Przem贸wienie dyrektora szko艂y RzN przed Prezydentem RP i reprezentantami polskiej wsi na XI Spotkaniu Organizacji Wiejskich w Mar贸zie (temat: ORGANIZACJE, SAMORZ膭D - RAZEM CZY OSOBNO).
8. Oddanie do u偶ytku hali sportowej.
9. Debaty szkolne jako wk艂ad w budowanie demokracji lokalnej!
10. Nasi uczniowie jako reprezentanci na polsko-ukrai艅skim EURO w Dru偶ynie Flagi i Podawania Pi艂ek.

III

Pytania, ankieta do wszystkich nas i mieszka艅c贸w - Kto reprezentuje dobro (interesy?) szko艂y w radzie gminy (sprawa pensum dyrektora, wyposa偶enia w ICT i WiFi)? Czym jest szko艂a (kilkuset osobowa wsp贸lnota uczni贸w i ich rodzin) dla samorz膮dnej polskiej gminy, szczeg贸lnie dla w贸jta i radnych? Jak ma wygl膮da膰 XXI wiek demokracji partycypacyjnej, by nie by艂 podobny w niczym do XIX wieku dominacji jednych nad drugimi i walki klasowej?

W tym roku mieli艣my tak偶e smutne dni i pogrzeby 艣p. 艣p. m臋偶a p.Ani, ojca Krzy艣ka, ojca Renaty, dziadka Sebastiana, babci...
Eh! - 呕YCIE – 呕YCIE – 呕YCIE – 呕YCIE... - kocham Ci臋 w ca艂ej prawdzie nad... siebie samego.

PS.
Do swojego sprawozdania z pracy i 偶ycia w szkole Rzeczpospolitej Norwidowskiej do艂膮czam posty z bloga „Osobny 艣wiat” od 28 sierpnia do 8 wrze艣nia (jako przyk艂ad zapisu fakt贸w i prze偶y膰 zwi膮zanych ze szko艂膮, a nawet notatki z pierwszych lekcji religii w r.sz. 2011/12, oraz moje wypowiedzi w tzw. dialogu wewn膮trz-szkolnym rozsy艂ane poczt膮 mailow膮).

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz