wtorek, 18 wrze艣nia 2012
Wo艂anie na pustyni i matematyka 呕ycia w Prawdzie
Prawdo, Ojczyzno moja. Moje zawsze "dzi艣". Jeste艣 藕r贸dlan膮 wod膮, pij臋 z Ciebie, ilekro膰 siadam do tego komputera w osobnym bardzo 艣wiecie. W osobowym. Posoborowym. Na pustyni w艂a艣ciwie.
Wymy艣lamy, wymy艣lamy swoje prawa, akcje, dzia艂ania i 艣wiaty. A trzeba tak niewiele. Usi膮艣膰, popatrze膰, pos艂ucha膰. W艂a艣ciwie - tylko - poczyta膰 rzeczywisto艣膰, tak, jak si臋 przed nami ods艂ania. Prawda jest - nie trzeba jej wymy艣la膰.
Dam si臋 - i dzisiaj, jeszcze raz, mo偶e jeszcze ten tylko raz, kt贸ry艣 b臋dzie na pewno ostatni - ca艂kowicie prowadzi膰 cytatom z wiary-godnych dokument贸w, tym razem, na tzw. Tydzie艅 Wychowania i tych, do kt贸rych prowadz膮 i odsy艂aj膮.
Aby "owocnie wykorzysta膰 ten czas dany nam przez Boga, aby艣my mogli wsp贸lnie si臋 zastanowi膰, jak owocnie wychowywa膰 dzi艣 dzieci i m艂odzie偶", bo "偶yczymy wszystkim owocnego spo偶ytkowania wszystkich mo偶liwo艣ci zwi膮zanych z II TW".
I od razu zostajemy wprowadzeni na szeroki trakt, w艂a艣ciwie na autostrad臋 odpowiedzialnego my艣lenia - "pog艂臋bieniu 艣wiadomo艣ci, czym jest wychowanie i jak dzi艣 wychowywa膰, s艂u偶膮 my艣li z nauczania papie偶y - b艂. Jana Paw艂a II i Benedykta XVI".
Benedykt XVI, g艂owa Ko艣cio艂a, m贸wi do nas szczerze i wprost "偶ycz臋, by [TW] o偶ywi艂 wsp贸艂prac臋 rodziny, szko艂y i Ko艣cio艂a [brak tu - niestety - wielkiego nieobecnego, "samorz膮du i rz膮du/pa艅stwa", w tym nauki i sztuki], by zapewni膰 dzieciom i m艂odzie偶y solidn膮 formacj臋 intelektualn膮, kulturow膮, duchow膮 i chrze艣cija艅sk膮. Niech 艣rodowiska wychowawcze przenika «Ewangelia rodziny». Wzrastaj膮c w jej 艣wietle, we wsp贸lnocie 偶ycia, wiary i mi艂o艣ci, m艂odzi mog膮 naby膰 warto艣ci, kt贸re nadaj膮 sens ludzkiej egzystencji. Wspierajmy rodzic贸w, wychowawc贸w i nauczycieli nasz膮 modlitw膮".
Skoro papie偶 Niemiec odsy艂a do papie偶a Polaka, trzeba czym pr臋dzej sprawdzi膰, czym jest ta Ewangelia Rodziny (tu jest ukryty ten link)? Od pierwszych jej s艂贸w przeniknie nas dreszcz (zar臋czam tych, kt贸rzy doczytaj膮 do ko艅ca):
- bo JPII wprost i eschatologicznie (matematyka eschatologiczna, a w jej granicach TAJEMNICA JEDNO艢CI) "przywo艂uje prawd臋 o stworzeniu cz艂owieka «na obraz i podobie艅stwo Boga». Na obraz i podobie艅stwo Boga samego zosta艂 stworzony cz艂owiek jako m臋偶czyzna i niewiasta: «m臋偶czyzn膮 i niewiast膮 stworzy艂 ich». W nich ma pocz膮tek komunia os贸b ludzkich. Cz艂owiek-m臋偶czyzna «opuszcza ojca swego i matk臋 swoj膮 i 艂膮czy si臋 ze sw膮 偶on膮 tak 艣ci艣le, 偶e staj膮 si臋 jednym cia艂em». W tej jedno艣ci przekazuj膮 偶ycie nowym ludziom: staj膮 si臋 rodzicami. Uczestnicz膮 w stw贸rczej mocy Boga." (ERR)
"«Rodzina chrze艣cija艅ska [prawdziwa wsp贸lnota chrze艣cija艅ska, jest, s膮] dobr膮 nowin膮 dla trzeciego tysi膮clecia». Ko艣cio艂y domowe! Ma艂偶onkowie chrze艣cija艅scy, w waszej wsp贸lnocie 偶ycia i mi艂o艣ci, w waszym wzajemnym oddaniu i wielkodusznym przyjmowaniu dzieci stawajcie si臋 艣wiat艂em 艣wiata! by艣cie ka偶dego dnia byli jak lampa, kt贸rej nie trzyma si臋 w ukryciu, ale stawia si臋 «na 艣wieczniku"(ERM)
"Rodzina oparta na ma艂偶e艅stwie jest dziedzictwem ludzko艣ci [EMPIRIA!], jest wielkim dobrem o najwy偶szej warto艣ci, koniecznym dla 偶ycia, rozwoju i przysz艂o艣ci narod贸w... jest ona 艣rodowiskiem, w kt贸rym osoba ludzka... zostaje pocz臋ta, rodzi si臋, wzrasta i dojrzewa. Rodzina, b臋d膮ca pierwsz膮 szko艂膮, w kt贸rej kszta艂ci si臋 osoba ludzka, jest niezb臋dna dla prawdziwej «ekologii ludzkiej» [zn贸w empiria]... przysz艂o艣膰 ludzko艣ci idzie poprzez rodzin臋... We藕cie w swoje r臋ce losy Ko艣cio艂a i 艣wiata... rodzina jest podstawow膮 kom贸rk膮 spo艂ecze艅stwa... modlitwa [za艣wiadczam i ja, 偶e to tak偶e jest empiria] w rodzinie jest gwarancj膮 jedno艣ci" (ERM)
"«mi艂o艣膰 (...) rozlana Jest w sercach naszych przez Ducha 艢wi臋tego, kt贸ry zosta艂 nam dany»; t臋 mi艂o艣膰 otrzymali艣cie w sakramencie ma艂偶e艅stwa i od tamtej chwili ona nieustannie o偶ywia wasz zwi膮zek i ka偶e wam ofiarowywa膰 si臋 sobie nawzajem. W miar臋 lat ogarnia ona dzieci, kt贸re zawdzi臋czaj膮 wam swoje 偶ycie. Jak膮偶 rado艣ci膮 jest dla nas ta mi艂o艣膰, jak膮 Jezus okazywa艂 dzieciom: «Pozw贸lcie dzieciom przychodzi膰 do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem nale偶y kr贸lestwo Bo偶e»"
... aby wszyscy na 艣wiecie (rodzice i wychowawcy) mieli uczestnictwo [familijne 艣wiat艂o z Dolin Chocho艂owskiej] w tej mi艂o艣ci, jak膮 otacza On dzieci i m艂odzie偶. On patrzy w ich serca z mi艂o艣ci膮 i trosk膮..."(ERR)
"Czy偶 to nie On zaszczepi艂 w sercach waszych t臋 mi艂o艣膰, kt贸ra pozwala wam trwa膰 przy sobie jako m臋偶owie i 偶ony, jako ojcowie i matki, dla dobra tej fundamentalnej wsp贸lnoty, jak膮 jest rodzina? Przejmuj膮ce s艂owa... oto ludzkie serca, przej臋te wzajemn膮 oblubie艅cz膮 mi艂o艣ci膮, wo艂aj膮, aby ta ich ludzka mi艂o艣膰 mog艂a zawsze znajdowa膰 «moc z wysoko艣ci» [by] stanowi膰 jedno艣膰 - dozgonn膮 jedno艣膰. Jest to mi艂o艣膰 szlachetna, czysta. Jest to mi艂o艣膰 p艂odna. Mi艂o艣膰 o偶ywiaj膮ca. Mi艂o艣膰 pi臋kna... stanowi najg艂臋bszy fundament 偶ycia rodzinnego."(ERR)
" O wy [!!!], wszystkie tu zgromadzone rodziny! O wy, wszystkie na 艣wiecie rodziny zbudowane na fundamencie tego sakramentu, kt贸ry Aposto艂 nazywa «wielkim»! Czy偶 nie widzicie, jak g艂臋boko jeste艣cie wpisane w tajemnic臋 Boga 呕ywego... [mistyka Boga 呕ywego na oczach milion贸w]
Ko艣ci贸艂 wi臋c jest rodzin膮 rodzin [A GMINY???, a RR (za) kard. Wyszy艅skiego, w kt贸rej dojrzewa艂a nasza rodzina i my od dzieci艅stwa!]. Tajemnica Ko艣cio艂a - ta wspania艂a tajemnica, tak g艂臋boko na艣wietlona przez prac臋 ostatniego Soboru Watyka艅skiego II znajduje w rodzinach swoje odzwierciedlenie. Drodzy bracia i siostry! 呕yjcie w tym 艣wietle!... kiedy wypowiadacie s艂owa «Credo», kt贸re odnosz膮 si臋 do Ko艣cio艂a, czujcie, i偶 one do was si臋 odnosz膮!"(ERR)
"Rodziny! [!!!] Jak偶e wielka jest tajemnica, kt贸rej jeste艣cie uczestnikami! Jak偶e g艂臋boko wasze rodzicielstwo, drodzy ojcowie i matki, 艂膮czy si臋 przez Ko艣ci贸艂 z przedwiecznym ojcostwem Boga samego! Wierzymy w 艣wi臋tych obcowanie. W grzech贸w odpuszczenie. Cia艂a zmartwychwstanie. I 偶ywot wieczny. Czy偶 nie trzeba, aby艣my w tej (zbawczej) perspektywie prze偶ywali ten szczeg贸lny rok, Rok Rodziny [a ROK WIARY?]... Od tajemnicy stworzenia cz艂owieka jako communio personarum przeszli艣my do tajemnicy communio sanctorum. 呕ycie ludzkie, kt贸re si臋 w Bogu zaczyna, w Bogu ma sw贸j kres, swoje wype艂nienie. Ko艣ci贸艂 trwa w nieustaj膮cym zjednoczeniu ze wszystkimi 艣wi臋tymi i b艂ogos艂awionymi, kt贸rzy wiecznie 偶yj膮 w Bogu. W Bogu jest te偶 wieczne «obcowanie» tych wszystkich, kt贸rzy tu na ziemi byli ojcami i matkami, synami i c贸rkami [mistyka Boga 呕ywego na oczach milion贸w!]. Nie pozostaj膮 oni od nas oddzieleni. S膮 zjednoczeni wsp贸ln膮 histori膮 zbawienia [empiria, ekologia]. [Bo] On Jeden jest «Pocz膮tkiem i Ko艅cem, Alf膮 i Omeg膮»"(ERR)
"Rodziny ca艂ego 艣wiata! 呕ycz臋 wam, [jak] ten Chrystus [kt贸ry] m贸wi dzi艣 do was: «id膮c na ca艂y 艣wiat, nauczajcie wszystkie rodziny». Opowiadajcie im Ewangeli臋 wiecznego zbawienia, kt贸ra jest «ewangeli膮 rodzin»... Chrystus - «wczoraj i dzi艣, ten sam tak偶e na wieki».
Pozdrawiam z ca艂ego serca rodziny polskie: w Ojczy藕nie i na emigracji. 呕ycz臋 wszystkim, aby by艂y Bogiem silne; aby z dnia na dzie艅 coraz bardziej odkrywa艂y wielko艣膰 i 艣wi臋to艣膰 swego powo艂ania; aby sta艂y wiernie na stra偶y «pi臋knej mi艂o艣ci» i ka偶dego pocz臋tego 偶ycia; aby w dzisiejszych czasach umia艂y obroni膰 cenne dziedzictwo wiary i przekaza膰 je nast臋pnym pokoleniom Polak贸w. Niech B贸g wam b艂ogos艂awi!
Na koniec chcia艂bym wraz z wszystkimi tu obecnymi przygarn膮膰 i pob艂ogos艂awi膰 wszystkich chorych na 艣wiecie. Ostatnie s艂owo przeznaczone jest dla rodzin, kt贸re cierpi膮, kt贸re cierpi膮 dotkliwie. To prawda, 偶e rodzina jest gaudium et spes, ale jest te偶 cierpieniem i b贸lem. Ale z tym wszystkim, tak偶e z cierpieniem i b贸lem, pozostaje zawsze gaudium et spes w Chrystusie Jezusie„ (ERR)
A to ju偶 cytat z (ruin) samego siebie, z wczorajszego posta - „spo艂eczno艣ci, w kt贸rych nie rz膮dzi prawda, nie wychowuj膮, ale demoralizuj膮!
PS.1
Kiedy b艂.JPII m贸wi艂 - ile razy musia艂 to m贸wi膰! na pustyni 艣wiata (i Ko艣cio艂a) - "wspania艂a tajemnica, tak g艂臋boko na艣wietlona przez prac臋 ostatniego Soboru Watyka艅skiego II", m贸wi艂 to nie w pustk臋 i dla krasom贸wczego efektu (efekciarstwa), jak Jego oponenci, ale m贸wi艂 konkretnie - TAK MY艢L臉 OD DAWNA - przeciwko konkretnym (ilu?) kardyna艂om, biskupom, proboszczom... kt贸rzy za sw贸j "por膮bany" honor? i ambicj臋 wzi臋li sobie dystansowanie si臋 i prychanie na wspomnienie prac soboru! - cho膰by rzucaj膮c ludziom stare 艂awki pod nogi, zakrywaj膮c tajemnic臋 obecno艣ci Mi艂o艣ci w tabernakulum star膮 "szmatk膮/kapk膮" i frazeologi膮, zamykaj膮c si臋 w swoich pa艂acach, plebaniach i dewiacjach, odwracaj膮c si臋 (a nawet Jezusa na krzy偶u) ty艂em do "ludu", czyli do nas - swoich braci i si贸str stworzonych na ten sam obraz i podobie艅stwo!
Nast臋pca Polaka, b艂ogos艂awionego JPII, Niemiec, Benedykt XVI og艂osi lada moment ROK WIARY w rocznic臋 rozpocz臋cia "prac ostatniego Soboru Watyka艅skiego II". Ilu z nas wejdzie w ten Rok Wiary? Oby nie tak, jak w I i II Tydzie艅 Wychowania!
ERR - Ewangelia Rodziny (w Rzymie)
ERM - Ewangelia Rodziny (w Manilii)
"Gaudium et spes" - (z 艂ac. Rado艣膰 i Nadzieja) Konstytucja duszpasterska o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym og艂oszona przez papie偶a Paw艂a VI 7 grudnia 1965. Stanowi obszerny wyk艂ad nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a i jest tym samym najwa偶niejszym dokumentem Soboru Watyka艅skiego II. Wielokrotnie powo艂uje si臋 na dokumenty papie偶y, szczeg贸lnie wypowiedzi Jana XXIII i Paw艂a VI. Zajmuje si臋 spraw膮 powo艂ania cz艂owieka i Ko艣cio艂a w obliczu zmian, kt贸re dokona艂y si臋 w XX wieku. Dokument ten w du偶ej mierze czerpie z filozofii neotomistycznej i pogl膮d贸w Jacques Maritaina. W czasie trzeciej sesji Soboru do zespo艂u przygotowuj膮cego konstytucj臋 "Gaudium et spes" zosta艂 w艂膮czony abp Karol Wojty艂a, by艂 on jednym z aktywniejszych cz艂onk贸w i przyczyni艂 si臋 do ostatecznego jej kszta艂tu" (za: Wikipedia). Zachwycaj膮c si臋 nauczaniem "ukochanego" papie偶a, zachwycamy si臋 - o ile go naprawd臋 czytamy - nauk膮 Soboru Watyka艅skiego II.
Tej (powy偶szej) rado艣ci i nadziei pozbawi艂a nas - tak my艣l臋 - m.in. w/w grupa kardyna艂贸w, biskup贸w, proboszcz贸w... dla w艂asnej wygody (nie tylko ca艂kiem przyziemnej, ale i intelektualnej), by mogli rz膮dzi膰 po swojemu kawa艂kami ko艣cio艂a Jezusa Chrystusa w r贸偶nych zak膮tkach ziemi. Na nich - w du偶ej cz臋艣ci - spoczywa odpowiedzialno艣膰 za zast贸j i zmarnowane szanse ostatnich 50 lat w dziejach 艣wiata i 22 lat przemian ustrojowych w Polsce (艣p. kardyna艂 Martini „wyliczy艂”, 偶e zacofali nas – ko艣ci贸艂 - o 200 lat). Mam nadziej臋, 偶e jest ich ju偶 coraz mniej i nie uda im si臋 zbojkotowa膰 (zbanalizowa膰) ROKU WIARY.
PS.2
Przem贸wienie do rodzin w Manilii „Uczy艅cie z waszej rodziny kart臋 Ewangelii”, papie偶 wyg艂osi艂 w 2003, czyli w tym samym roku, w kt贸rym otrzyma艂 nasz list, od szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce. Jest to tak偶e rok wypowiedzenia s艂贸w o postawie mi艂o艣ci intelektualnej - na rzymskim spotkaniu z fenomenologami - do kt贸rych sam si臋 w du偶ej cz臋艣ci zalicza艂 - d膮偶膮cych do poznania aspekt贸w istotowych i konstytutywnych ca艂ej dost臋pnej nam rzeczywisto艣ci (matematyka 偶ycia w prawdzie).
PS.3
Oczywi艣cie ten post, to tylko – dzisiaj – ma艂y odprysk sprawy. Daleko nam do "solidnej formacji intelektualnej, kulturowej, duchowej i chrze艣cija艅skiej”. Problem wielki jest w tym, 偶e my roz艂膮czyli艣my „duchow膮 i chrze艣cija艅sk膮” od „intelektualnej, kulturowej”, a papie偶e – jak wida膰 – oczekuj膮 czego艣 innego, tzn. ich nieroz艂膮czno艣ci. „Wiara i rozum” albo magia i zabobony.
PS.4
Poszukuj膮c ilustracji, kt贸re o偶ywi艂yby tego posta, wpisa艂em do wyszukiwarki "Google-grafika" "ewangelia rodziny" i - o dziwo - w艣r贸d propozycji dosta艂em tak偶e zdj臋cie ze Strach贸wki, sprzed o艂tarza, wi臋c, co dla mnie oczywiste i najbardziej 艣wietliste i jasne, udost臋pniam je i to na pocz膮tku :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Cz艂owieczku czemu czepiasz si臋 ks. Andrzeja, po prostu pozna艂 si臋 na tobie i nie da艂 sobie miesza膰 na o艂tarzu. My艣lisz 偶e jak w ko艣ciele si臋 troch臋 pokiwasz to od razu b臋dziesz 艣wi臋ty. Ale ludzie nie s膮 艣lepi widz膮 jaki jeste艣 zawistny i zak艂amany dlatego nikt nie chce z tob膮 mie膰 nic wsp贸lnego. Nauczy艂e艣 si臋 lamentowa膰 jaki jeste艣 uci艣niony i 偶e nikt nie akceptuje twojej osoby. Przecie偶 to nie moja wina, sam zapracowa艂e艣 na takie traktowanie i przesta艅 si臋 czepia膰 ludzi przy kt贸rych nie jeste艣 godzien sta膰. Twoje zap臋dy nie maj膮 granic, chcia艂 by艣 wsz臋dzie by膰 wszystkimi rz膮dzi膰 i 偶eby wszyscy skakali wok贸艂 ciebie.
OdpowiedzUsu艅