艣roda, 11 lipca 2012

"B贸g jest matematyk膮" - rozmowa z synem (z dzie膰mi) o matematyce


Pr贸buj臋 pom贸c w pre-nauce dzieciom, t艂umacz膮c przy r贸偶nych okazjach - tak偶e odpowiadaj膮c na ich pytania - zwi膮zek nauk z rzeczywisto艣ci膮 naszego 偶ycia. Tyczy tak matematyki, jak i filozofii i teologii i wszystkich w艂a艣ciwie.

Zatrzyma艂em si臋 na matematyce, skoro Andrzej wybiera taki profil i ma ciut-ciut zaleg艂o艣ci, a gimnazjaln膮 nauk臋 rozpoczyna dw贸jka zapalonych sportowc贸w z ligi zadaniowej. Musimy wzmacnia膰 ich motywacje. Na to mo偶e mie膰 wp艂yw wiele czynnikow, ale moj膮 pasj膮 jest t艂umaczenie sensu ( ju偶 od do艣膰 dawna, uff! - nie szukanie). Szukam ju偶 raczej tylko dydaktycznych form uzasadniania istnienia wszystkiego i dzia艂ania.
Przytocz臋 s艂awny przyk艂ad 4 par, czyli 8 but贸w. Dajmy na to dzieci臋cych, wk艂adanych np. do chrztu, ortopedycznych, lakierk贸w i powiedzmy narciarskich. "Para" wymaga zdefiniowania (poj臋ciowego), "buty" tak偶e. Precyzyjne definicje pary i but贸w (i pary but贸w) i tak nie za艂atwi膮 wszystkiego i nie wyklucz膮 mo偶liwych nieporozumie艅.
Cztery pary czego艣, co mocuje si臋 do st贸p, by wygodniej si臋 porusza膰 w r贸偶nych sytuacjach i po r贸偶nych terenie, to inaczej 4x2, czyli osiem but贸w. I ju偶 zaczynaj膮 si臋 dzia艂ania matematycznego przyporz膮dkowywania, porz膮dkowania, zestawiania, znajdywania symetrii, 艂amania symetrii itd.

Czy liczby s膮 abstrakcj膮, czy... czym艣 wi臋cej, na przyk艂ad wielk膮 nieocenion膮 pomoc膮 do odczytywania i rozumienia porz膮dku naturalnego? Pewn膮 koncepcj臋 艂adnie pokazali autorzy tego filmiku".

Zakochiwa艂em si臋 w matematyce (i kosmologii) w m艂odo艣ci ka偶dorazowo, kiedy s艂ucha艂em d艂ugo, w samotno艣ci z zamkni臋tymi oczami, Die Kunst der Fuge, Das Wohltemperierte Clavier, Die Goldberg-Variationen Johanna Sebastiana Bacha (komplet p艂yt winylowych z DWC, bo jakich偶 innych wtedy? dali艣my kole偶ance maturalnej na 18-tk臋, czego zreszt膮 jej zazdro艣ci艂em - jak widzicie, te偶 by艂em/li艣my m艂odzi i ciekawi 艣wiata, 偶ycia, siebie, muzyki i Boga).
Na pytanie, czy B贸g kocha matematyk臋, ks. prof. Micha艂 Heller zwyk艂 odpowiada膰, 偶e "B贸g jest matematyk膮" i zawsze rozwiewa l臋ki i dylematy co do relacji nauka-religia. "Zawsze uwa偶a艂em, 偶e dwie rzeczy s膮 dla mnie i dla ludzko艣ci najwa偶niejsze: wiedza, kt贸r膮 daje nauka, i poczucie sensu, kt贸re daje religia." Koniec, kropka - potwierdzam swoim 偶ycia-rysem. Amen
Pod wieloma adresami mo偶na znale藕膰 rozmowy, wyk艂ady, wywiady z ksi臋dzem profesorem. A tak偶e pos艂ucha膰 tutaj.
--------------------
Demokratyczne i pluralistyczne!
呕e demokratycznie, to艣my si臋 ju偶 (chyba) od 1989 oswoili. 呕e to znaczy tak偶e "pluralistycznie", w kraju, gminie i na wi臋kszo艣ci p贸l 偶yciowych zaanga偶owa艅, o! co to, to nie. Wiele mo偶e by膰 ciekawych i pi臋knych wariacji na jaki艣, zw艂aszcza wa偶ny spo艂ecznie,  temat. Tego 偶e艣my jednak nie mogli si臋 nauczy膰 w peerelowskiej i po-peerelowskiej szkole.  Obowi膮zywa艂a prawda jedna, jedyna, partyjna. Powszechne s膮 wi臋c, z natury i  z nawyku, ci膮goty do w艂adztwa monopolistycznego. W polskim ko艣ciele tak偶e ci膮gle niestety dominuje my艣lenie tradycjonalistyczne, a nie soborowo-osobowe, cho膰 nowy nominat na ordynariusza 艂贸dzkiego jest specem od filozofii osoby, oraz lubi transmisje z pi艂ki no偶nej i tenisa :)

Trybuna艂 Konstytucyjny RP dzisiaj obradowa艂 i uzna艂, 偶e 24 na 48 przepis贸w pewnej ustawy, najwy偶szego prawa w Polsce - s膮 niezgodne z Konstytucj膮 RP. Chodzi nie tyle o tzw. rodzinne ogr贸dki dzia艂kowe, co o Polski Zwi膮zek Dzia艂kowc贸w. Dzia艂ki i dzia艂kowcy to jedna sprawa, dzia艂acze i  ich przywileje - to druga!
"W 2009 roku organizacja mia艂a 26 oddzia艂贸w, 110 etatowych pracownik贸w, tysi膮ce aktywist贸w, w艂asne wydawnictwo i pismo "Dzia艂kowiec" o 200 tys. nak艂adzie. Na dzia艂alno艣膰 zwi膮zku rocznie przeznacza si臋 oko艂o 20 mln z艂... Prezes zwi膮zku [od 31 lat] E. Kondracki przyzna艂, 偶e zarabia 8,5 tysi膮ca z艂otych miesi臋cznie za p贸艂 etatu. W 2009 s艂u偶bowy samoch贸d prezesa – Peugeot 407 – kosztowa艂 oko艂o 100 tys. z艂.... Przeciwnicy Kondrackiego zarzucaj膮 mu, 偶e zamieni艂 Polski Zwi膮zek Dzia艂kowc贸w w prywatny folwark. Szef PZD zatrudnia w kierowanej przez siebie organizacji w艂asn膮 rodzin臋. C贸rka jest dyrektorem zwi膮zkowego wydawnictwa, a jej konkubent – radc膮 prawnym. Wcze艣niej zi臋膰 Kondrackiego pracowa艂 jako rzecznik prasowy, a siostrzeniec 偶ony prezesa jako kierowca. Kondracki, pytany o zatrudnianie rodziny w zwi膮zku, potwierdzi艂 fakt pracy c贸rki...
Ustawa z 1995 r. nakaza艂a samorz膮dom [terytorialnym] uczyni膰 PZD wieczystym dzier偶awc膮 ziemi pod ogr贸dkami (ok  44 tys. hektar贸w). PZD nie p艂aci gminom za prawo wieczystego u偶ytkowania. Ustawa okre艣la r贸wnie偶, 偶e dzia艂kowcy musz膮 nale偶e膰 do PZD i wp艂aca膰 na rzecz organizacji obowi膮zkowe sk艂adki." (z "Najwi臋kszy skarb milion贸w Polak贸w. I prezesa")
Sejm tak膮 ustaw臋 uchwali艂, Senat przyj膮艂, Prezydent RP (Aleksander Kwa艣niewski) podpisa艂!  Dzisiejsza sprawa przed Trybuna艂em Konstytucyjnym RP zacz臋艂a si臋 od dzia艂kowca(!), kt贸ry chcia艂 bezskutecznie uzyska膰 jak膮艣 informacj臋 (publiczn膮!) od w艂adz (swojego!) Zwi膮zku Dzia艂kowc贸w! Zbuntowany uda艂 si臋 do S膮du Administracyjnego itd.itd. a偶 do dzisiejszego werdyktu TK! 
Ile偶 relikt贸w socjalistycznej praworz膮dno艣ci i mentalno艣ci post-sowiecko-socjalistycznej (po-PRL-owskiej) funkcjonuje wok贸艂 nas! Polski Zwi膮zek Pi艂ki No偶nej, Sp贸艂dzielczo艣膰 Mieszkaniowa, pewne partie, pewne zwi膮zki zawodowe, pewne resorty, grupy zawodowe... Zjawisko funkcjonowania pa艅stwa w pa艅stwie jest zawsze gro藕nym zjawiskiem. Znamy to ze sprawy, kt贸ra dzieje si臋 w艣r贸d nas tzw. szko艂y w szkole.

PS.
Na wszelki wypadek skopiuj臋 wpis z Wiki o abstrakcji, 偶eby nie by膰 powodem nieporozumie艅. Kto szuka, znajdzie reszt臋:

"Abstrakcja - spos贸b rozumowania le偶膮cy u podstaw matematyki polegaj膮cy na odrzuceniu cz臋艣ci cech przedmiot贸w fizycznych w celu wyeksponowania cech po偶膮danych. Wszystkie obiekty matematyczne powsta艂y na tej drodze. Utworzone w ten spos贸b obiekty s膮 obiektami idealnymi, a nie realnymi.
Abstrakcja cz臋sto przybiera formy abstrakcji wielostopniowej. Przyk艂adem mo偶e by膰 geometria Euklidesa, kt贸ra stworzy艂a system obiekt贸w i zwi膮zk贸w mi臋dzy nimi, bazuj膮c na pierwotnych abstrakcjach punktu i prostej. Nast臋pnie na tej bazie powsta艂y przestrzenie metryczne, jako abstrakt abstraktu, a w ko艅cu przestrzenie topologiczne jako abstrakt przestrzeni metrycznych.
Od strony formalnej abstrahowanie polega cz臋sto na wprowadzaniu w klasie obiekt贸w relacji r贸wnowa偶no艣ci i badaniu klas abstrakcji takich relacji. St膮d klasy element贸w r贸wnowa偶nych nazywa si臋 klasami abstrakcji.
W matematyce wsp贸艂czesnej spotyka si臋 te偶 metod臋 uzyskiwania poj臋膰 abstrakcyjnych drog膮 idealizacji. Polega ona na wyobra偶eniu sobie w艂asno艣ci czy cech w rzeczywisto艣ci nie wyst臋puj膮cych. Przyk艂adem mo偶e tutaj by膰 idea aktualnej niesko艅czono艣ci, kt贸ra le偶y u podstaw teoriomnogo艣ciowych podstaw matematyki. Zwi膮zane z t膮 ide膮 s膮 takie poj臋cia jak moc zbioru, r贸偶ne rodzaje niesko艅czono艣ci \{\aleph_0, \aleph_1 ...\}, liczby porz膮dkowe, indukcja pozasko艅czona, pewnik wyboru, itp. U podstaw tej idei le偶a艂o odkrycie faktu, 偶e zbi贸r liczb naturalnych nie jest r贸wnoliczny ze zbiorem liczb rzeczywistych".

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz