艣roda, 4 lipca 2012

Cz膮stka Higgsa odnaleziona?


Czy mo偶e mie膰 co艣 wsp贸lnego post (mo偶e tylko link do innego posta, artyku艂u) na profilu Yale University i m贸j - w "Osobnym 艣wiecie"?
Czy publikacja s艂awnego uniwersytetu i wiejskiego katechety mog膮 mie膰 co艣 wsp贸lnego? Tak nie a propos maj膮tek tylko dw贸ch uniwersytet贸w, Yale i Harvard, obu nale偶膮cych do tzw.  Ivy League albo "The Ancient Eight", wynosi ok. 50 mld dolar贸w, czyli po艂ow臋 bud偶etu pa艅stwa polskiego.
Jakie偶 to tezy wczoraj pomie艣ci艂em na swoim blogu?

- B艁OGOS艁AWIENI CZYSTEGO SERCA. B艁OGOS艁AWIONY DOM ICH I ICH RODZINA (nic nadzwyczajnego, prosta konsekwencja jednego z b艂ogos艂awie艅stw. Zreszt膮, Jezus u偶y艂 liczby mnogiej, jak w modlitwie Ojcze Nasz. B艂ogos艂awie艅stwo promieniuje, ka偶dy cz艂owiek obfituj膮cy b艂ogos艂awie艅stwem promieniuje.
- (i ci膮gn膮c dalej t臋偶e my艣l)- konsekwencje tego stanu 偶ycia - 偶yj膮c z nimi (nimi) mam nieustanne(!) wra偶enie (?) poczucie egzystencjalne (?), 偶e jestem w niebie. Dzisiaj wiem, 偶e tak po prostu jest, i 偶e tak by膰 musi, skoro ma obowi膮zywa膰 w naszym 偶yciu elementarna logika. Wi臋c - zawsze tak by艂o, ale ja dopiero spoj臋ciowa艂em to wczoraj. "Nie偶yj膮cy ju偶 znakomity matematyk, prof. Mlak, u偶ywa艂 cz臋sto s艂owa „spoj臋ciowa膰”, kt贸re bardzo dobrze nadaje si臋 do naszego celu" - sympatyczne jest bardzo, 偶e autor cytatu, fizyk, odwo艂uje si臋 do Cypriana Norwida na pocz膮tku swojego referatu o sukcesie naukowym.
A i warte odnotowania, 偶e "wczoraj" wyrasta na jak膮艣 wa偶n膮 kategori臋 w moim pisaniu. Prawie wszystko w nim si臋 dzieje mi臋dzy wczoraj, a dzisiaj. W moim 艣wiecie (偶yciu) nic si臋 nie bierze z niczego. Co艣 jest zawsze w 艣wietle czego艣.

Wczoraj dopisa艂em jako prost膮 konsekwencje s艂贸w z Ewangelii, 偶e to "bycie w niebie" manifestuje si臋, objawia, daje roz-pozna膰 - "... dzisiaj tak, jutro inaczej. Nie przywi膮zujmy si臋 zbytnio do zmiennych form materialnych (tym bardziej biologicznych). 呕yjemy nie tylko w rzeczywisto艣ci postrzeganej zmys艂owo, ale tak偶e egzystencjalnie, ca艂ym sob膮-OSOB膭, wiar膮 i rozumem. Nale偶ymy(?), 偶yjemy, egzystujemy, istniejemy w bogatszej rzeczywisto艣ci ni偶 cz膮stki elementarne, z kt贸rych w cz臋艣ci sk艂ada si臋 wszech艣wiat".
Do艣wiadczy艂em na Pierwszym Ekumenicznym Spotkaniu Kode艅skim PROSTOTY BOGA, i musz臋 w konsekwencji spisa膰 punkty do mojej teologii prostoty. Mojej, nie mojej. Czy w teologii mo偶na napisa膰 co艣 nowego? Pseudo Areopagita i wszyscy Ojcowie Ko艣cio艂a byli przed nami, co z definicji ojcom si臋 nale偶y. Z Doktorami Ko艣cio艂a sprawa ma si臋 inaczej, ci膮gle dochodz膮 nowi/nowe, wierz臋 niez艂omnie, 偶e kiedy艣 b臋dzie do艂膮czony do ich grona Jan Pawe艂 II, czyli po prostu Karol Wojty艂a.

A do czego namawia Yale University daj膮c link do posta "How Can Religious Cultures Become Less Fundamentalist?? Do umiaru w s膮dzeniu i rz膮dzeniu innymi - "religious moderation is an antidote to fundamentalism: it encourages faith and inquiry to coexist without assuming that one of them must subordinate or try to eliminate the other."
Instytucja skupia swoje wysi艂ki na prawnych, teoretycznych i praktycznych aspektach w zarz膮dzaniu "podleg艂膮" jej domena (rzeczywisto艣ci), czyli w zachowaniu jedno艣ci i funkcjonalno艣ci instytucjonalnej, a osoba na 偶yciowych (呕YWYCH) konsekwencjach wiary, ko艣cio艂a, religii. Przechodzenie na czerwonym 艣wietle jest 艂amaniem prawa, ale czasem przechodzimy, a nawet powinni艣my/musimy. Prawdy prawa i prawdy 偶ycia niech id膮 swoim torem, wiedz膮c kto i co ma komu, czemu s艂u偶y膰. Prawo, czy 偶ycie? - absurd. 呕ycie. Tylko 偶ycie jest priorytetem, tak偶e w dziedzinie religii. Nie wyobra偶am sobie, 偶e ten dylemat mo偶na rozwi膮za膰 inaczej.

O aktualnym stanie bada艅 nad Higgsem us艂ysza艂em dzisiaj w telewizji od profesora Grzegorza Wrochny, dyrektora Narodowego Centrum Bada艅 J膮drowych w 艢wierku, kt贸rego s艂ucha艂em (pozna艂em) na sesji wyjazdowej projektu "Religia i nauka" w Jachrance. Uczniowie naszego Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej tak偶e 艣ledzili pi臋kn膮 prezentacj臋 profesora o pocz膮tkach Wszech艣wiata na konferencji "Obrazy 艣wiata" na UKSW. Byli艣my w tr贸jk臋, przed trzema laty. Staramy si臋 by膰 na bie偶膮co ze (wszech)艣wiatem. Do nas ju偶 prawie dotar艂o, 偶e "widoczna cz臋艣膰 Wszech艣wiata to zaledwie 4% tego, co wydaje si臋 stanowi膰 ca艂o艣膰".
Dzi臋ki LHC uczestniczymy w ekscytuj膮cym okresie w fizyce cz膮stek - m贸wi膮 profesorowie, ja, my (niekt贸rzy mieszka艅cy naszej gminy) wt贸rujemy. Profesorowie dodaj膮 "mo偶emy by膰 dumni z polskiego udzia艂u w pracach przy akceleratorze LHC i z udzia艂u polskich grup w eksperymentach ATLAS i CMS. Dr Andrzej Siemko, na sta艂e zatrudniony w CERNie, jest jednym z ekspert贸w, na co dzie艅 odpowiedzialnych za prawid艂owe dzia艂anie i bezpiecze艅stwo tego akceleratora o niespotykanej wcze艣niej skali komplikacji. Polskie zespo艂y in偶ynieryjno-techniczne z IFJ PAN i AGH odegra艂y istotn膮 rol臋 przy uruchamianiu LHC...

艢rodowisko naukowe [i my] z napi臋ciem oczekuje seminarium w CERN 4 lipca, na kt贸rym zostan膮 og艂oszone wyniki dotycz膮ce jej poszukiwa艅. Warszawska Grupa CMS wnios艂a wiod膮cy wk艂ad w budow臋 systemu wyzwalania na miony PACT tego detektora oraz bardzo aktywnie uczestniczy w analizie danych m.in. poszukuj膮c rozpad贸w cz膮stek Higgsa na dwa leptony tau...
Zar贸wno Wydzia艂 Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego jak i Instytut Fizyki J膮drowej PAN w Krakowie planuj膮 zorganizowanie bezpo艣redniej transmisji seminarium z CERNu w dniu 4-ego lipca b.r." EURO si臋 sko艅czy艂o, rado艣膰 uczestnictwa w 偶yciu Ko艣cio艂a, 艣wiata i Europy (gminy i Polski) Ma trwa膰. Trwa膰 powinna. Ma czym 偶y膰, od偶ywia膰 si臋, dzieli膰. Chlebem prawdy, dobra, pi臋kna. Dla wierz膮cych Chlebem Eucharystycznym (Droga-Prawda-呕ycie).

Szkoda, 偶e rz膮dz膮cy tego nie rozumiej膮 - nie fizyki, praw rozwoju wsp贸艂czesnego 艣wiata - i trzymaj膮 nas na dystans w 偶yciu gminnej wsp贸lnoty. Rodzi si臋 pytanie, jaka cz臋艣膰 偶ycia gminy jest widoczna? Dzisiaj nie ma rozwoju (tak偶e gminy wiejskiej) bez nas艂uchiwania cho膰by echa dyskursu naukowego. U nas jest (grozi) ZACOFANIE, bo mojej roli historyczno-katechetyczno-kulturowej nie chc膮 zaakceptowa膰 rz膮dz膮cy gmin膮 od 18 lat. My艣la艂em, mia艂em nadziej臋, 偶e to ulegnie zmianie po odej艣ciu w贸jta d艂ugowiecznego. Ale, gdzie tam! - i obecnej w艂adzy wygodne jest podtrzymywanie odmiany woluntaryzmu narzuconego przez niekt贸rych, 偶e (moja?) historia-teologia-kultura (wizja kultury cz艂owieka) to sianie nienawi艣ci. Wsp贸艂czesna kultura 偶ycia publiczno-spo艂ecznego ka偶e si臋 liczy膰 z prawami wsp贸lnoty, precyzj膮 i wierno艣ci膮 poj臋ciom i koncepcjom powszechnie w tej cz臋艣ci 艣wiata uznawanym od 1989. Anty-s艂owo, anty-koncepcja czyni spustoszenie pomimo braku 偶elaznej kurtyny.

Dziwne zab艂膮kanie w meandrach (samo)w艂adztwa (bo nie samorz膮dno艣ci i my艣lenie wed艂ug warto艣ci i r贸偶nych kapita艂贸w), ale chyba nikt nie odwa偶y si臋 g艂o艣no powiedzie膰 w Strach贸wce, 偶e nie trzeba jak najwi臋cej wiedzy, 艣wiadomo艣ci, bada艅, dyskusji, refleksji nad wsp贸lnot膮, kt贸r膮 si臋 zarz膮dza. Jeszcze lepiej brzmi - kt贸rej si臋 s艂u偶y. Powstaj膮 dzisiaj jak grzyby po deszczu prace licencjackie, magisterskie, doktorskie po艣wi臋cone 偶yciu wsp贸lnot gminnych i parafialnych - ale nie wystarczy o nich wiedzie膰, ani nawet ich napisa膰!! - traktujmy si臋 i ca艂膮 rzeczywisto艣膰 powa偶nie (prawie z 偶elazn膮 logik膮 ;-)
Czy偶 nie jest tak, 偶e w 偶yciu kierujemy si臋 REALIZMEM albo CHCIEJSTWEM?

W moim 偶yciu moj膮 jakby cz膮stk膮 Higgsa by艂y chwile (wszech-doskona艂o艣ci dziej贸w, brane t臋cz膮 zachwytu nagle, niespodzianie). Stosowa艂em nawet nazw臋 "momentologia stosowana", kt贸r膮 jest 艂yk wiecznego zachwytu, 艂yk wieczno艣ci, 艂ych ducha, duchowo艣ci? Zwa艂, jak zwa艂. Czasem poetycko m贸wimy, 偶e 偶ycie jest chwil膮. Ja dok艂adam, 偶e to chwila chwil, fraktal. A ka偶da chwila ma (mo偶e mie膰) pe艂ni臋. Jedno, co pewne po dzisiejszej sensacji naukowej? - 偶e moja cz膮stka jest bardziej boska ni偶 ta z CERN.

PS.

Na sesji wyjazdowej "Religia i nauka" w Jachrance by艂 r贸wnie偶 m.in. fizyk prof. Wies艂aw Macek, w Legionowie mieszka艂/li przed laty pod jednym (艂adnym) dachem z inn膮 znan膮 rodzin膮, artystyczn膮 tym razem, Bornus-Szczyci艅skimi (ostatnim ich produktem, kt贸rym si臋 zachwycam, jest polskoj臋zyczny AKATYST, o czym raczy艂em ju偶 po festynie szanownych czytelnik贸w poinformowa膰 :-))

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz