poniedzia艂ek, 2 kwietnia 2012

Lawina demokracji, lawina godno艣ci (艣wi臋to艣ci), lawina wspomnie艅

Kim Jeste艣-TY-Bo偶e? Czym s膮 objawienia maryjne? Itd.itd. Pytam jak Moj偶esz i wielu innych. Przez tysi膮ce lat si臋 ich uzbiera艂o, no nie.

Dobrze, 偶e spyta艂em dzisiaj, z samego rana, bo na tej drodze pracy w pocie czo艂a przypomnia艂em sobie, co wczoraj chcia艂em zapami臋ta膰 jeszcze przed p贸艂noc膮. Co wczoraj widzia艂em? - spytam sam siebie stylem bardzo biblijnym, cytuj膮c wr臋cz Nowy Testament. Bo bardzo chcia艂em pami臋ta膰, cho膰 liczy艂em si臋 z normalnym procesem zapominania. Liczy艂em (taki liczykrupa) jednak na to, 偶e tak wa偶ne prze偶ycia znajd膮 sobie drog臋 i wyp艂yn膮 jako艣 i kiedy艣 na powierzchni臋, bo wp艂yn臋艂y w zatok臋 zwan膮 to偶samo艣ci膮. To偶samo艣膰 to tajemnicza jedno艣膰 prze偶ywania siebie i swojego 偶ycia.

Jaki艣, przez przypadek, fragment filmu widzia艂em z Tomaszem 艣wi臋tym Moorem (1478-1535). 呕ona usypia z pilotem w r臋ce, jak drzewiej z ksi膮偶k膮 bywa艂o, a ja w spadku dostaj臋 r贸偶ne od-blaski. Cudowna posta膰 m臋czennika. Nim on si臋 pojawi艂 (objawi艂) w kadrze i scenie (uj臋cie jest podstaw膮 j臋zyka filmowego) by艂 Watykan i scena (uj臋cie) papie偶a podgl膮daj膮cego r贸wie艣nika Moore'a Micha艂a Anio艂a (!) w trakcie prac nad Sykstyn膮. Wielki artysta 偶y艂 w latach 1475-1564, za czas贸w ma艂o 艣wi臋tego, ale kto to wie do ko艅ca, Juliusza II (pono膰 w chwili wyboru na papie偶a mia艂 nie艣lubn膮 c贸rk臋), tworzy艂 i z pe艂ni siebie i na zlecenie mo偶nych tego 艣wiata. Juliusz II sprowadzi艂 Szwajcar贸w i utworzy艂 Gwardi臋. Rzeczy tego 艣wiata przeplataj膮 si臋 z tym, co boskie.

Boski by艂 Tomasz Moore. Ko艣ci贸艂 to potwierdzi艂 og艂aszaj膮c 艣wi臋tym! Ale nie to jest najwa偶niejsze. 艢wi臋to艣膰 i bosko艣膰 czuje si臋 bez stempli urz臋dowych. Ja w nim odnajduj臋 swoje w艂asne prze偶ycia i do艣wiadczenia. 艢wi臋ty i boski m贸wi co艣 (wiele) o ka偶dym cz艂owieku. O naszej naturze?! Jestem realist膮, wi臋c dla mnie - TAK, ODKRYWA NASZ膭 PE艁N膭 NATUR臉, W SK艁AD KT脫REJ WCHODZI TAK呕E TO CO PONAD-NATURALNE. Nie jeste艣my drzewa, kwiaty, 艂odygi, ani li艣cie. 艢wi臋ty i boski poznaje i do艣wiadcza tego, co mo偶e niewielu, ale co jest na wyposa偶eniu mo偶liwo艣ci ludzkiego bytowania.

Musz臋 tutaj przerwa膰 i jecha膰 do szko艂y. Mo偶e wr贸c臋 jutro, do Wielkiego Tematu, bo po szkole nie tyle czasu, co rezerw mi brakuje pokoju wewn臋trznego, by siedzie膰 i pisa膰. Na dworze zamie膰 gradowa. W艂o偶臋 buty by doj艣膰 do samochodu i wezm臋 w r臋k臋 sanda艂y, by chodzi膰 po szkole.

Kl.2
M贸wi臋 na pocz膮tku o podw贸jnym znaczeniu dnia:
A) Rocznica 艣mierci Papie偶a-Wojty艂y
b) O Wielkim Poniedzia艂ku
Stawiam podchwytliwe pytanie, co pierwsze, co drugie? A wy, co my艣licie?

Wielki Poniedzia艂ek, bo jest Wielki Tydzie艅. Wszystkie dni po kolei nazywamy wielkimi, od ko艅cowego akordu - Wielkiej, Wielkiej Nocy. A dalej o przemianie moj偶eszowego (kt贸rego chyba pokochali najbardziej) 艣wi臋ta Paschy w 艣wi臋ta Zmartwychwstania. O zmianie znacze艅 niedzieli - od odpoczywania w Starym Testamencie, na niedziel臋 艣wi臋towania w Nowym.

W szkole o godz. 9.30 by艂a cudowna debata "Czy nasza szko艂a uczy demokracji i postaw obywatelskich". Przygotowali j膮 uczniowie Janek (2kl.gim.) i Sebastian (3kl. gim.). Walcz膮 o miejsce w Sejmie RP w dniu 1 czerwca. Cudowne 1.5 godziny! ~Dlaczego? Udzieli艂em wyczerpuj膮cej odpowiedzi na Facebooku i ca艂ym - prawie - 偶yciem. Jam nie z soli, ani z roli. A co prze偶y艂em - opisa艂em i opublikowa艂em. DEMOKRACJA DOMAGA SI臉 JAWNO艢CI.

S艂ysz膮c nutki niepe艂nego zadowolenia u paru doros艂ych, przychodzi mi trze藕wa refleksja - kto z nas, w ich wieku, lepiej sobie radzi艂 w przemowach w debatach publicznych? Ko? No kto? - jak 艣piewa艂a Danuta Rinn. Jam widzia艂 krew. Ja 艂yka艂em bezsilne 艂zy upokorzenia demokracji i postaw obywatelskich za PRL. Znam wi臋c, co cud przemiany.

Kl.1 i 6 i 5
W r贸偶nych konfiguracjach i nat臋偶eniu o niezwyk艂ej Niedzieli Palmowej w strachowskim ko艣ciele. Stabat Mater Dolorosa! Pergolesi! Dalej o filmowych 藕r贸d艂ach natchnie艅 na Wielki Tydzie艅. Jest dobro w Internecie. Szukajmy. Zr贸bmy dobre postanowienie szukania Dobra, odrzucaj膮c i zmykaj膮c strony Z艂a. Nie艂atwe zadanie, bo nawet w trakcie modlitwy "wykl膮艂em-wyp臋dzi艂em" trzech ch艂opak贸w szargaj膮cych 艣wi臋to艣膰 modlitwy ko艅cowej. Ale widzieli wcze艣niej jak Jezus wyp臋dzi艂 z艂ego ducha z biednego cz艂owieka i pos艂a艂 w stado 艣wi艅. Z tego wydarzenia zrobi艂em przypowie艣膰 w klasie nast臋pnej. Jutro dam linki na stronie "I Komunia" na stronach WWW szko艂y.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz