niedziela, 13 maja 2012

Trzynasty maja 1981 i 2012

Dlaczego dialog wewn臋trzny sta艂 si臋 podstawow膮 akcj膮 mojego 偶ycia?
- budz臋 si臋, wstaj臋 i...
- stan posiadania i w zwi膮zku z tym uczestnictwa w akcjach 艣wiata lokalnego i ponad...
- Moj偶esz, niewolnicy i kr贸lowie w Objawieniu Biblijnym...
- gdzie naprawd臋 dzieje si臋 偶ycie?
- s艂abo poznane "ja" (to偶samo艣膰), mija 35 lat od zachwytu struktur膮 艣wiadomo艣ci wed艂ug Romana Ingardena, c贸偶 to jest 35 lat?
- religia, 偶ycie wewn臋trzne i to偶samo艣膰
- (religia warunkuje to偶samo艣膰? - pewien jej poziom na pewno... czysto z technicznego powodu tj. praktyka modlitwy i innych praktyk religijnych, w艂a艣nie jako "praktyki"!
- gdybym nie widzia艂 i nie chcia艂 rozmawia膰 i dzieli膰 si臋 tymi sprawami, to po co ja w艂a艣ciwie 偶y艂em? Z punktu widzenie osobowo-podmiotowego to jest moja misja, powo艂anie, obowi膮zek, powinno艣膰... (i ka偶dej osoby 艣wiadomej, apologetyka)
- w tzw. 艣wiecie niczego ju偶 nie musz臋, nie zdzia艂am i nie ma dla mnie miejsca, a w tym wewn臋trznym zawsze si臋 co艣 dzieje i toczy si臋 w nim nieustanny dialog, ba! 艢WIAT WEWN臉TRZNY JEST DIALOGIEM!

Z rana wpisa艂em na Facebooku notatk臋 zrobion膮 13 maja 1981 roku - w DNIU ZAMACHU NA PAPIE呕A JANA PAW艁A II.
Musz臋 swoje opowiedzie膰 (tzn. dane mi do艣wiadczenie). PO TO KA呕DY PRZYCHODZI NA 艢WIAT!! - cho膰 ma艂o kto chce sobie to u艣wiadomi膰 (zda膰 z tego spraw臋). Jakby to dotyczy艂o tylko Jezusa z Nazaretu. Dlaczego tak niewielu chce uzna膰, 偶e w Jezusie mas臋 rzeczy jest NATURALNE, i jako takie wsp贸lne z wszystkimi homo sapiens na ziemi. Skoro wierzymy, 偶e by艂 prawdziwym cz艂owiekiem??? Trudniejszy mo偶e by膰 drugi cz艂on dogmatu - "i prawdziwym Bogiem". Ale - na lito艣膰 bosk膮 - nie ignorujmy Jego i naszego cz艂owiecze艅stwa! W nim by艂a mi艂o艣膰 intelektualna, mi艂osierdzie, wiara rozumna (wiara i rozum by艂y po艂膮czonego tak偶e w Nim w jedno). Taka sama mo偶liwo艣膰 mi艂o艣膰 intelektualnej, mi艂osierdzia i wiary rozumnej jest w nas. Jest nam dana, na mocy naszego cz艂owiecze艅stwa. Czy po艂膮czenie w nierozerwaln膮 jedno艣膰 wiary i rozumu (wiara jest ontycznie w cz艂owieku podstaw膮 rozwoju rozumu, takie s膮 prawa natury i nie mo偶e by膰 inaczej) - czy偶 nie jest w jaki艣 spos贸b chrystusowym darem? "Zjednoczy膰 wszystko w Chrystusie!". Czy wiedzieliby艣my czym jest, jakie s膮 jej mo偶liwo艣ci BEZ CHRYSTUSA?

Ile mi si臋 uda powiedzie膰, wyrazi膰, nazwa膰? Nie wiem. Czasem jest to tylko wskazywanie prac innych autor贸w "FUTUROLOGIA PASTORALNA. O POTRZEBIE WIZJI W KO艢CIELE", "MISJA KO艢CIO艁A W EUROPIE NA PROGU XXI WIEKU. REFLEKSJE NA MARGINESIE ADHORTACJI APOSTOLSKIEJ ECCLESIA IN EUROPA", "APOSTOLAT 艢WIECKICH W POLSCE W CZTERDZIE艢CI LAT PO SOBORZE WATYKA艃SKIM II", "SEKULARYZACJA W NAUCZANIU JANA PAW艁A II", "ROZW脫J CZY KRYZYS DUCHOWO艢CI KATOLICKIEJ W KONTEK艢CIE NAUCZANIA JANA PAW艁A II", "PAPIE呕 UMIERA NA BLOGU. ANALIZA ZAPISK脫W W PAMI臉TNIKACH INTERNETOWYCH PO 艢MIERCI JANA PAW艁A II", "SYMBOL A TO呕SAMO艢膯 KULTUROWA. O NOWY J臉ZYK TEOLOGII", "KSZTA艁CENIE NAUCZYCIELI RELIGII W WARUNKACH UNII EUROPEJSKIEJ", "艢WIADOMO艢膯 RELIGIJNA DZISIEJSZYCH GIMNAZJALIST脫W POLSKICH"... - to tylko spis tre艣ci jednego numeru "Teologii praktycznej" z 2006.

Je艣li s艂abn臋, albo ten 艣wiat miesza mi w g艂owie, albo w艂asne g艂upoty, pok贸j przyjdzie z modlitwy, ze 艣wiata wewn臋trznego, z OSOBY. O rany! - Jezus te偶 odchodzi艂 po to na bok, w d艂u偶sz膮 lub kr贸tsz膮 samotno艣膰? - na modlitw臋!? To tak偶e spos贸b na z Nim uto偶samienie.

Rano w niedziel臋 13 maja mog艂em wymieni膰 par臋 zda艅 i post贸w na Fb z Adamem z norwidiana.blogspot.com, kt贸rego c贸rka przyj臋艂a w sobot臋 I Komuni臋. Nasza rozmowa o I Komunii i scenie 偶ycia by艂a dla mnie pi臋kn膮 form膮 "Go艣cia Niedzielnego". Dzi臋kuj臋!

O tym samym m贸wi膮 w "Mi臋dzy Ziemi膮 a Niebem" TVP1. Taka pora roku. Ale kierunek naszym rozmowom nada艂 artyku艂 w Tygodniku Powszechnym. Nie ma normalnego 偶ycia osobowego, rodzinnego, spo艂ecznego, szkolnego, parafialnego... bez dialogu. O wszystkim, co nas dotyczy, zajmuje, interesuje. O I Komunii? Oczywi艣cie. O praktyce spowiedzi w ko艣ciele i naszym 偶yciu? Oczywi艣cie.
Ksi膮dz w programie telewizyjnym daje przyk艂ad podej艣cia do rachunku sumienia, jako do wi臋kszego rachunku, ca艂o艣ciowego. Doszed艂em kiedy艣 do tego sam i do艣wiadczy艂em ogromnego dobrodziejstwa takiego podej艣cia. Rachunek dnia, rachunek 偶ycia, a nie rachunek z艂a. Rachunek sumienia? Czym jest sumienie? Instrument rozpoznawczy z艂a? Dzi臋kuj臋 za takie urz膮dzenie, je艣li nie by艂oby cz臋艣ci膮 ROZPOZNAWANIA DOBRA I Z艁A. Definicja sumienia, jako "najtajniejszego sanktuarium" wyklucza rachunek sumienia jako rachunek z艂a. Sanktuarium z艂a? Brrr.

Szkoda, powtarzam i powtarzam i powtarzam i powtarzam (do u... 艣mierci?), 偶e nie znalaz艂 si臋 ani jeden rozm贸wca z grona rodzin pierwszokomunijnych w Strach贸wce. Blokada mentalna w mojej gminie trwa. Wsp贸艂czesno艣膰 zatrzyma艂a si臋 w progu.

Pawe艂 Gurzy艅ski OP, "Czego mo偶emy si臋 s艂usznie spodziewa膰 po 艣mierci?", b艂膮d na stronie tezeusza.pl nie pozwala mi pozna膰 tre艣ci artyku艂u, homilii?
Media maj膮 ogromny udzia艂 w moim dniu powszednim i 艣wi膮tecznym. To jest moja biblioteka, o niebo bogatsza ni偶 ta z m艂odo艣ci, kt贸ra zale偶na by艂a od tego, co kupi艂em w ksi臋garniach i kiosku przyko艣cielnym (prowadzi艂 p贸藕niejszy szef polskich notariuszy) lub wypo偶yczy艂em w licznych plac贸wkach.

"Mi臋dzy Ziemi膮 a Niebem" ko艅czy zesp贸艂 muzyczny TRIM (i od razu 艣piewaj膮 Norwida). Mam pocz膮tek jutrzejszej katechezy. Gdyby katecheza (i religia zbudowana na wierze rozumnej) nie by艂y ogniwem bardzo realnego 偶ycia nie by艂bym ani dnia jednego katechet膮. Jestem i chc臋 umrze膰 wielkim realist膮.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz