wtorek, 1 maja 2012

Wiara rozumna

Z臋by naprawd臋 mi wypadaj膮, ale to nie jest ju偶 "a偶 takim" problemem. S膮 wi臋ksze :)
呕yje si臋 wydarzeniami, sprawami. W tym, spraw膮 Jezusa z Nazaretu. Taka jest moja wiara. Mam do艣wiadczalne dane z ca艂ego 偶ycia, kt贸re tylko On zbiera w jedno, scala i t艂umaczy. Taka jest moja wiara. Czy mo偶e by膰 inna?

Bo z臋by? Potrzebne s膮 do gryzienia. Ale wi臋kszych rzeczy do艣wiadczy艂em i by艂em 艣wiadkiem. Ostatnio? -Vademecum. Jest w nim tyle sensu! Poeta-wieszcz, my艣liciel, kt贸ry jest mistrzem w wielu sprawach, w tym - chrze艣cija艅stwie bardzo przemy艣lanym! Dalej - Polska, historia, Europa, Ameryka, Pary偶 i Londyn, Strach贸wka, Warszawa i mazowieckie okolice. Ksi膮dz Jakub Dost, kt贸rego ko艣ci, prochy i kamie艅 nagrobny s膮 zaraz za naszym progiem niemymi 艣wiadkami czas贸w poety i jego przodk贸w i wielkiej historii, Nieg贸w, ksi膮dz Andrzej, kt贸ry stamt膮d przyszed艂 do nas, Comenius-Socrates, kt贸ry nas umi臋dzynarodowi艂 od-wtedy-na-zawsze, jeszcze zanim byli艣my w UE (akcesj臋 艣wi臋towali艣my rysowaniem polskiego dworu na norweskich tablicach szkolnych, polonezem i w贸dk膮 "Pan Tadeusz" na grillu w Alesund), wsp贸艂praca z Jadowem, plany powiatowe Pa艂acu w Chrz臋snym, szko艂a, Rzeczpospolita Norwidowska itd. itd. a偶 po gr贸b, a偶 po Zmartwychwstanie.

Vademecum? Dialog pomi臋dzy wiar膮 a kultur膮? Poka偶cie w okolicy, gdzie i kt贸rzy pasterze chc膮 rozmawia膰 z owcami?  Za to obra偶a膰 si臋 szybko i wcale niepi臋knie potrafi膮 :(
Warto wi臋c chyba poszuka膰 gdzie indziej. Mo偶e si臋 zwr贸ci膰 do stowarzysze艅 o zorganizowanie takiej debaty. Wzor贸w w Internecie nie brakuje. Mo偶e by膰 na temat skonkretyzowany - "Nowej Ewangelizacji". Przed wielu laty s艂ysza艂em wyk艂ad ks. prof. Rektora Krzysztofa Pawliny na odprawie katechetycznej pod tym samym tytu艂em. Bardzo m膮dry i aktualny, tak jak oczekiwa艂 Jan Pawe艂 II. Niestety, siedzia艂em obok dw贸ch starszawych proboszcz贸w, kt贸rzy zag艂uszali wyk艂ad swoj膮 g艂o艣n膮 rozmow膮. Wymieniali si臋 z艂o艣liwymi uwagami pod adresem m艂odego w贸wczas sekretarza prymasa Glempa - "co on si臋 wym膮drza, przecie偶 my to wszystko wiemy. Przecie偶 my to wszystko od zawsze robimy w swoich parafiach"!
Co znaczy dla nas Vademecum - (艂ac. vade mecum - p贸jd藕 ze mn膮)? I co znaczy dla nas NOWA EWANGELIZACJA? I w og贸le w jakim 艣wiecie 偶yjemy? Je艣li nie zaczniemy rozmawia膰 - podstawimy nog臋 - tym razem MY sami, nie kto inny -  nast臋pnemu  pokoleniu w naszych gminach, parafiach i szko艂ach, w wolnej  Polsce.

A zaprawd臋, zaprawd臋 czasem - przez ca艂e 偶ycie na Ziemi - niebo si臋 nad nami otwiera i dusz臋 nam porywa. Bez administracyjnych rozporz膮dze艅. Nie wiem, czy jak piramid臋, czy inaczej. R贸偶nie to mo偶na powiedzie膰. Inaczej wielki poeta, inaczej katecheta, inaczej zwyk艂y wierz膮cy cz艂owiek, inaczej niewierz膮cy - ale takie jest pole do艣wiadcze艅 my艣l膮cej, czuj膮cej byt (i bycie) osoby. Nie tylko z臋by. We wszystkich pokoleniach ludzie-osoby czuj膮, wiedz膮, powtarzaj膮, 偶e do wi臋kszych rzeczy s膮 stworzeni. I Stanis艂aw Kostka z Rostowa i Rachel z Lincoln i... i...i nawet Hans Klos. Straci kto艣 wiar臋? Zdarza si臋. Kto艣 inny powr贸ci.

Polub rozmowy z wieczno艣ci膮 w sobie. Z samym sob膮 - jak wolisz. Z Bogiem? Taki wspania艂y mo偶e by膰 jeszcze - czas jaki艣 - nasz wsp贸lny 艣wiat. Mo偶emy tak bardzo si臋 wzbogaca膰 nawzajem. Mo偶emy uprawia膰 Mi艂o艣膰, wsp贸艂byt, wsp贸艂bycie - z ma艂ej litery znaczy艂oby tylko, 偶e seks.
P贸ki my 偶yjemy - jest i nasza Ojczyzna. P贸藕niej pozostaj膮 tylko wspomnienia, 偶al i modlitwy w niesko艅czono艣膰. Uwierz cz艂owiekowi, kt贸ry prze偶y艂 59 lat z oczami szeroko otwartymi, z my艣leniem nieustannym, z wiar膮 rozumn膮 na koniec :)

Wiary rozumnej mo偶na si臋 uczy膰 na przyk艂adzie ostatnio przeze mnie cytowanego papieskiego wywodu. W homilii kanonizacyjnej siostry Faustyny - skoro wczoraj mi Facebook, a konkretnie 艣p. Timothy z Singapuru j膮 wskaza艂/podpowiedzia艂, w zwi膮zku z rocznic膮 tego偶 wydarzenia. Zreszt膮 w jej tek艣cie sam papie偶 m贸wi, "pragn臋 dzi艣 przekaza膰 or臋dzie mi艂osierdzia nowemu tysi膮cleciu. Przekazuj臋 je wszystkim ludziom, aby uczyli si臋 coraz pe艂niej poznawa膰 prawdziwe oblicze Boga i prawdziwe oblicze cz艂owieka". Przecie偶 robi艂 to nie tylko ten jeden raz! Zrobi艂 to ca艂ym swoim 偶yciem, a zw艂aszcza ca艂ym papieskim nauczaniem.
Mo偶na wzi膮膰 ka偶dy jego tekst. A najlepiej - wszystkie po kolei. U 艣wi臋tej Teresy z Avila, lub - du偶o, du偶o p贸藕niej i jeszcze bardziej - wsp贸艂cze艣nie u 艣wi臋tej Faustyny s膮 teksty raczej dewocyjne. U papie偶a b艂ogos艂awionego - wierz臋, 偶e z czasem doktora Ko艣cio艂a - mo偶na 艣ledzi膰 tok my艣lenia, nie sam zapis stan贸w wewn臋trznych. W czasach, kt贸re domagaj膮 si臋 rozumowania, metody 艣wiadomie stosowanej, wyuczalnej, intersubiektywnie weryfikowanej - papie偶 Polak jest unikatem!!! Darem Nieba. Egzemplifikacj膮 wiary rozumnej, "Fides et ratio".

Wypunktuj臋 pobie偶nie, zwr贸c臋 uwag臋 en passant:
1) "Duch, kt贸ry w Tr贸jcy 艢wi臋tej jest Osob膮-Mi艂o艣ci膮" - osoba jest kluczowym poj臋ciem Soboru Watyka艅skiego II, filarem wsp贸艂czesnego racjonalnego my艣lenia, wsp贸艂czesnej kultury (tak偶e prawnej i stosunk贸w mi臋dzynarodowych, nb "Karta praw cz艂owieka i obywatela"). Podkre艣lanie przez papie偶a osoby - Boga, ale i cz艂owieka, jest najg艂臋biej uzasadnione ca艂ym jego 偶yciem i nauk膮, tak偶e profesorskimi publikacjami, poezj膮 itd. A szczeg贸lnie ZACHOWANIAMI OSOBOWYMI. Na przyk艂ad cudowne uj臋cia papie偶a z p艂acz膮cym g贸rnikiem w Boliwii, z rodzin膮 murzy艅sk膮 w Afryce przy prostym stoliku, przy herbacie, w polskiej rodzinie podczas rejsu i pobytu na Mazurach...

2) "szlak mi艂osierdzia, kt贸re odbudowuje wi臋藕 ka偶dego cz艂owieka z Bogiem, a zarazem tworzy tak偶e mi臋dzy lud藕mi nowe relacje braterskiej solidarno艣ci" - wi臋藕, to religio, relacje - to tak偶e religio, (braterska) solidarno艣膰 - to jeden duch. Solidarno艣膰 - to tak偶e prze偶ycie osobiste i do艣wiadczenie Papie偶a-Polaka. Trzeba, czytaj膮c, odwr贸ci膰 wzrok jeszcze bardziej i dalej, do tego, co zdarzy艂o si臋 w Jerozolimie 2 tysi膮ce lat temu, do modlitwy arcykap艂a艅skiej Jezusa "aby byli jedno". Papie偶 jest de facto arcypasterzem. Takim tytu艂em nazywa si臋 te偶 zwyczajowo ka偶dego arcybiskupa, nawet biskupa.

Obowi膮zuj膮ca dzi艣 pe艂na tytulatura papieska:
- Episcopus Romanus, Vicarius ChristiSuccessor principis apostolorum, Summus Pontifex Ecclesiae UniversalisPrimas Italiae, Archiepiscopus et metropolitanus provinciae ecclesiasticae RomanaePrinceps sui iuris civitatis VaticanaeServus Servorum Dei, najcz臋艣ciej zwany Sanctitas Vestra - Wasza 艢wi膮tobliwo艣膰.
Tytu艂 patriarcha Zachodu u偶ywany od 1863 roku zosta艂 wykre艣lony w 2006 ze wzgl臋du na dialog ekumeniczny. EKUMENIZM jest faktem w 偶yciu dzisiejszego ko艣cio艂a i 艣wiata, a nie wymys艂em i nie wiadomo czym. Przy okazji dam przyk艂ad j臋zyka, my艣lenia i metody papie偶a Benedykta XVI, kt贸ry jest bardziej teologiem, ni偶 filozofem i poet膮. "Dialektyczna relacja mi臋dzy za wielu-wszystkich ma w艂asne znaczenie. „Za wszystkich” porusza si臋 po ontologicznej p艂aszczy藕nie – bycie i dzia艂anie Jezusa obejmuje ca艂膮 ludzko艣膰, przesz艂o艣膰 i tera藕niejszo艣膰 i przysz艂o艣膰. Faktycznie jednak dzieje si臋 to w historycznie konkretnej wsp贸lnocie tych, kt贸rzy 艣wi臋tuj膮 Eucharysti臋 i w ten spos贸b dociera „do wielu” (…) Wielu niesie odpowiedzialno艣膰 za wielu. Wsp贸lnota musi by膰 艣wiat艂em na 艣wieczniku i miastem na g贸rze dla wszystkich." (w: ekumenizm.pl)

3) "prawdziwe oblicze Boga i prawdziwe oblicze cz艂owieka" - si臋ga wsp贸艂czesnej "filozofii drugiego", "epifanii twarzy" itd. W Polsce najbardziej znany by艂 z tego ks.prof. J贸zef Tischner, autor rekolekcji quasi narodowych, kt贸re powszechnie przesz艂y do naszego 偶ycia i historii jako "Etyka Solidarno艣ci". "Objawienie twarzy spoczywa u 藕r贸de艂 wszelkiego istotnie poj臋tego dramatu. Dopiero od tego objawienia mo偶e si臋 rozpocz膮膰 dialog z innym... spojrzenie na twarz drugiego cz艂owieka, jest punktem wyj艣cia i rozpocz臋ciem poznania drugiego cz艂owieka... dzi臋ki twarzy mo偶emy okre艣li膰 istot臋 spotkania: spotka膰, to spotka膰 innego w jego twarzy... drugi cz艂owiek, jest tak膮 sama osob膮, podmiotem, jak "ja"... staje przed nami jako taki, obna偶ony i ziszczony, nakazuj膮cy i zobowi膮zuj膮cy". Oblicze zostaje tutaj przedstawione jako to najbardziej prawdziwe. "Epifania twarzy nie jest objawieniem wszystkiego wszystkim, lecz objawieniem prawdom贸wnego wybranemu...".
Pami臋tajmy o to偶samo艣ci "kochanego papie偶a". Karol Wojty艂a by艂 poet膮, aktorem, profesorem filozofii, teologi - "Aby na nowo ukaza膰 cz艂owiekowi oblicze Ojca, Jezus musia艂 nie tylko przyj膮膰 ludzkie oblicze, ale obarczy膰 si臋 nawet «obliczem» grzechu." (Novo Millennio Ineunte, cytuj臋 za Centrum Kultury Duchowej)

4) "mi艂owa膰 mi艂o艣ci膮 g艂臋bok膮, kt贸ra polega na autentycznym sk艂adaniu daru z siebie, kt贸rej mo偶na nauczy膰 si臋 jedynie wnikaj膮c w tajemnic臋 mi艂o艣ci Boga" - dar z siebie to przekraczanie siebie, czyli transcendencja. Mi艂o艣膰 jest transcendentna ze swojej natury. B贸g jest Mi艂o艣ci膮. B贸g jest transcendentny, transcendencj膮 sensu stricte. O tym samym tak偶e ks. MM.
 
5)  "Jezus pochyla艂 si臋 nad wszelk膮 ludzk膮 n臋dz膮, materialn膮 i duchow膮" - tak偶e w XXI wieku nie trzeba czeka膰, a偶 zrobi膮 to marksi艣ci, rewolucjoni艣ci, komuni艣ci, socjali艣ci. Propozycja Jezusa z Nazaretu jest ca艂o艣ciowa. Tak praktykowali swoj膮 wiar臋 za Mistrzem i Aposto艂ami pierwsi chrze艣cijanie. Nie rozdzielali cz艂owieka na dwie sfery oddzia艂ywania/praktyki (duchowni - dusz-pasterstwo, opieka spo艂eczna - reszt臋). Twarda jest w tym wzgl臋dzie mowa Papie偶a-Polaka - "mi艂osierdzie nadawa艂o form臋 ludzkim odniesieniom, 偶yciu wsp贸lnoty, wyznacza艂o zasady podzia艂u d贸br. Z niego wyp艂ywa艂y . Tak oto mi艂osierdzie przybra艂o konkretny kszta艂t stawania si臋 "bli藕nim" dla najbardziej potrzebuj膮cych braci."

***
Mia艂em sen - rozmawia艂em na Skypie z Andrzejem Madejem, kt贸ry w艂a艣nie dosta艂  ode mnie zaproszenie, albo w艂膮czenie na Facebooku do grupy  Kr贸lestwa?/Towarzystwa?/Republiki? Jana z Czarnolasu. Jako艣 po drodze przez Ok臋cie. Widocznie klikn膮艂em - w艂膮czaj膮c Andrzeja - na lotniskuMo偶e to si臋 wi膮za艂o z jakim艣 programem  frequency or distance flying Jakiego艣 Wysokiego LOT-u.  Wyt艂umaczy艂em, 偶e sam do ko艅ca wszystkiego nie wiem, ale  tak dzia艂am w Internecie, 偶e jak widz臋 co艣 dobrego, to bez natychmiast i wahania klikam "like". Nie mog艂em nie klikn膮膰 "like", z wszystkimi dalszymi konsekwencjami, Janowi z Czarnolasu! M贸j Internet zale偶y ode mnie. Tw贸j - od ciebie. (Nasz) Internet jest taki - jak ka偶dy z nas. Andrzej przytakn膮艂, w pe艂ni akceptowa艂 moje wybory i w艂膮czenie jego osoby do tej grupy. 
Cho膰 to by艂  (tylko?) sen, krzycz臋 g艂o艣no, a偶 do Turkmenistanu i ca艂ego Ko艣cio艂a Powszechnego 艢wi臋tego i Apostolskiego "DZI臉KUJ臉" :-)

PS.1
Po drodze, a w艂a艣ciwie na drodze pisania posta (bloga) o wierze rozumnej trafi艂em dzisiaj i to - "Ci ludzie, kt贸rych sarkofagi znajduj膮 si臋 w Katedrze Wawelskiej, tak偶e czekaj膮 tam na zmartwychwstanie. Ca艂a Katedra zdaje si臋 powtarza膰 s艂owa Symbolu apostolskiego: "Wierz臋 w cia艂a zmartwychwstanie i 偶ywot wieczny". A ludzie, kt贸rzy w niej spoczywaj膮, s膮 wielkimi "Kr贸lami-Duchami", kt贸rzy prowadz膮 Nar贸d poprzez stulecia. S膮 to nie tylko koronowani w艂adcy i ich ma艂偶onki, czy te偶 biskupi i kardyna艂owie, s膮 to tak偶e wieszczowie, wielcy mistrzowie s艂owa, kt贸rzy tak ogromne znaczenie posiadali dla mojej chrze艣cija艅skiej i patriotycznej formacji." 
Chc臋 mie膰 tak膮 wiar臋 rozumn膮 jak Papie偶 Kochany :)

PS.2
"Mo偶na m贸wi膰 o masce poczucia niezadowolenia, masce autoironii, masce 艣wiadomo艣ci cierpi臋tniczej". Autoironia - jest to postawa kt贸ra charakteryzuje si臋 szydzeniem i kpieniem z samego siebie. Natomiast poza cierpi臋tnicza - jest to postawa wywo艂ana brakiem wyj艣cia i uwolnienia si臋 spod panowania w艂asnej maski, kt贸ra przyczynia si臋 i powoduje w tym cz艂owieku wielkie cierpienie, a nie pe艂ni funkcji niesienia i udzielania cz艂owiekowi pomocy w cierpieniu." (JT)

PS.3
Ekumenizm jest wa偶nym faktem wsp贸艂czesnego Ko艣cio艂a i 艣wiata. Tak偶e poniek膮d po drodze przejrza艂em krytyczne strony o katolicyzmie z punktu widzenia protestanta. Warto przeczyta膰, pomy艣le膰, zastanowi膰, wej艣膰 w dalsze poszukiwania i dialog. Na przyk艂ad, ich widzenie naszych mszy 艣wi臋tych.

PS.4
S膮 znaki nadziei i dla mnie, Ko艣ci贸艂 wszak jest wieczny, ks. prof. K.Pawlina jest wikariuszem biskupim ds. formacji duchownych, tyle, 偶e w archidiecezji warszawskiej. Z nim mia艂bym o czym rozmawia膰 i o co pyta膰. Przejrzyjcie spis jego publikacji :)


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz