poniedzia艂ek, 7 maja 2012

"Wielbi膰" czyli 偶ycie wewn臋trzne i zawodowe katechety

Zmi艂uj si臋 nade mn膮 Bo偶e. Zawierzam, powierzam, prosz臋 o kolejny dzie艅 偶yciorysu. Nie to, 偶ebym bardzo chcia艂 go prze偶y膰. Ale skoro musz臋 jecha膰 do szko艂y? - to jak? Bezsilny, bezradny, ze spl膮tanym j臋zykiem, umys艂em? Na nogach z waty? Zawierzam, powierzam, prosz臋 – tylko Ty mi pozosta艂e艣 w zapasach z moj膮 w艂asn膮 gmin膮, moj膮 ma艂膮 Ojczyzn膮. Wielk膮 i ma艂膮 jednocze艣nie. Wielk膮 histori膮 i idea艂ami. Ma艂膮 – knowaniami maluczkich ludzi. W艂a艣ciwie analfabet贸w w艂asnej historii, teologii, ludzkiej przyzwoito艣ci. Ludzi z kryj贸wek. Bez w艂a艣ciwo艣ci, bez to偶samo艣ci. Tch贸rzy.

Poszed艂em, pojecha艂em do szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej „na zawierzeniu”, nie na w艂asnych si艂ach (nogach). Nie znacie sytuacji? - gdy nogi s膮 z waty, odmawiaj膮 pos艂usze艅stwa, kolana i ca艂a reszta dr偶y i trz臋sie si臋 ze strachu? W MOJEJ W艁ASNEJ GMINIE?! - za kt贸r膮 by艂em got贸w g艂ow臋 po艂o偶y膰?!
Wczoraj pomy艣la艂em sobie, 偶e to w艂a艣ciwie jest nie w porz膮dku, 偶e w og贸le zmuszam si臋, aby porusza膰 si臋 w przestrzeni publicznej Strach贸wki. 呕e nie powinienem.
Przeczyta艂em bowiem, ze wzgl臋du na szpaki, kosy i innych skrzydlatych przyjaci贸艂, kt贸rzy tak samo 艣piewaj膮 z rana w maju 2012, jak w maju 1981 – notatki z owego niezwyk艂ego roku. O Roku 贸w! Czyta艂em jako swoje i nie swoje. Bo to niemo偶liwe, 偶eby autor i bohater tamtych zapisk贸w i obecny jaki艣 J贸zef K. zwany przez was „siewc膮 nienawi艣ci” byli tymi samymi osobami. Tamto jest zbyt pi臋kne, zbyt prawdziwe i zbyt historyczne! O obecnym mieszka艅cu, pod tym samym imieniem i nazwiskiem, nie b臋d臋 si臋 wypowiada艂.

Doszed艂em do klasy drugiej, kt贸ra dzisiaj - nie za spraw膮 dzieci - jest moim najwi臋kszym wyzwaniem. Ale ju偶 po drodze wszystko sobie pouk艂ada艂em - przecie偶 jest modlitwa! Modlitw膮 zaczynamy katechezy. Z modlitwy p艂ynie reszta tzw. lekcji religii.
To jest w艂a艣ciwie sama religia, religia w istocie - zawierzenie, wiara ca艂kowita, w ca艂ej w艂asnej bezsilno艣ci, ograniczeniach, czasem rado艣ci, czasem uwielbienia...

Wszystko z niej, z Niego, przez Niego i dla Niego... itd. Wszystko bierze si臋 z Idea艂u, powie Norwid.

kl.2
Modlitwa pocz膮tkowa – "Najlepiej poznajemy Boga w modlitwie, przez modlitw臋, dzi臋ki modlitwie".
Dalej pop艂yn臋艂o.... kto us艂ysza艂, jak najlepiej pozna膰 Boga? Dwoje dzieci. Przysz艂a mi refleksja, 偶e bez Pisma 艢wi臋tego przecie偶 te偶 si臋 nie da. Wi臋c o Pi艣mie 艢wi臋tym, kt贸re mo偶e i powinno i艣膰 za nami przez ca艂e 偶ycie. Opowiadam im histori臋... (nie)czytania Biblii – najpierw, bo nie znali, sk膮d mogliby wiedzie膰, potem niewielu, bo ksi膮g wci膮偶 by艂o, jak na lekarstwo, a czyta膰 umia艂 pewnie jeden na ca艂膮 okolic臋, jeszcze p贸藕niej, gdy ksi臋gi ju偶 tu i tam by艂y, a ludzie nawet poduczyli si臋 czyta膰, to ko艣ci贸艂 zakazywa艂, bo by nie zrozumieli. Ale od 50/70 lat wszystko w sprawie czytania Pisma 艢wi臋tego si臋 zmieni艂o. Dzisiaj powtarzamy, 偶e nieznajomo艣膰 Pisma jest nieznajomo艣ci膮 Chrystusa (Boga) - cho膰 to stara prawda, znana od czasu 艣w. Hieronima (IV/V w).

Rysuj臋 Pismo 艢wi臋te. Proste kreski i litery - krzy偶, Pismo 艢wi臋te i pod spodem „wielbi膰”. Sk膮d si臋 to 'wielbi膰' wzi臋艂o – dalej wyjdzie samo.

Pismo, ksi臋ga, to i o ksi膮偶eczkach przed i po I Komunii, tak偶e o Fatimie (kr膮偶膮 po klasie). Kto opowie: - jak oni (Hiacynta, Franek i 艁ucja) szykowali si臋 do komunii z nieba? - Modlitw膮 anio艂a – Ojcze, Synu, Duchu 艢wi臋ty (rysuj臋 krzy偶) chc臋 Ci臋/Was wielbi膰... wystarczy, nie cytujcie dalej. Wystarczy. WIELBI膯! A to nam zadali my艣lenie. Wielkie my艣lenie (jak si臋 okaza艂o p贸藕niej, na ca艂y dzie艅).

Na tablicy zapisali艣my „Wielbi膰” to znaczy:
  • kocha膰
  • lubi膰
  • szanowa膰
  • podziwia膰
  • u-podoba膰
  • niesko艅czono艣膰 i wieczno艣膰 zarazem
Czyli to, co najbardziej naturalne (podoba膰 si臋 musi, 偶eby pokocha膰).... a偶 po limes, limites niesko艅czono艣ci. Tylko w Bogu j膮 znale藕膰 mo偶na – nic nie cygani臋. Rozwijaj膮c to rozumowanie, ko艅cz臋 pro艣b膮, b艂aganiem, modlitw膮 - popro艣cie o Pismo 艢wi臋te na I Komuni臋. Niech idzie za wami. Bo nie wystarczy pi臋kna uroczysto艣膰 I Komunii. Musimy czyta膰 Pismo 艢wi臋te, aby pozna膰 „drog臋, kt贸r膮 szed艂 pan Jezus” (refren piosenki „Rysuj臋 Krzy偶”).

Popatrz J贸zefie K. jak ka偶da katecheza ci臋 zmienia, przemienia, pozwala stan膮膰 na obie nogi, pozwala odetchn膮膰 nawet we w艂asnej niewdzi臋cznej (za艣lepionej) gminie i niesie, niesie... Stajesz si臋 nowym cz艂owiekiem co lekcja, co godzina, co modlitwa - osobista lub z uczniami.
Na katechezie zamieniam si臋 w.... kogo? Na pewno nie plot臋 o polityce... i nie wym膮drzam si臋 swoimi pogl膮dami o 艣wiecie (PRL-ach, re偶imach...).

Kl.4
Temat – Wielbi膰 (uwielbienie)

Maj膮 zrobi膰 map臋 my艣li. Podk艂adem muzycznym jest chalcedo艅sko-assyryjski(?) hymn o 艣w. J贸zefie. Tak偶e Veni Sancte Spiritus 艣piewana w hali Mi臋dzynarodowych Targ贸w w Poznaniu na Spotkaniu M艂odych 2009 organizowanym przez Taize. W spotkaniu uczestniczyli nasi reprezentanci ze Strach贸wki: Ala, Hela, 艁azarz, Jasiek. Trzecim podk艂adem jest „B贸g jest Mi艂o艣ci膮” piosenka ksi臋dza Piotra Szerlowskiego. Modlitw膮 ko艅cow膮 jest s艂uchanie jej w ciszy ze zrozumieniem.

Kl.”O”
Jak mo偶na nie lubi膰 tych ocz膮t wpatrzonych w ciebie? Dzieci od urodzenia patrz膮 na 艣wiat z ciekawo艣ci膮, ufno艣ci膮... a偶 im kto艣 tego z g艂owy nie wybije i nie wt艂oczy uprzedze艅 i nieufno艣ci... B膮d藕cie jako dzieci? Kt贸re, do jakiego wieku, w jakich rodzinach, w kt贸rych klasach, szko艂ach, parafiach, gminach, krajach, kulturach?

PS.1
Wychodz臋 bogatszy o u艣miechni臋te buzie i dwie koszule. Dzi臋kuj臋 :-)

Kl.3
Dzisiaj b臋dzie o s艂owie, bez kt贸rego nie ma religii. S艂owo klucz, wytrych, bez kt贸rego nie mo偶na odprawi膰 偶adnego nabo偶e艅stwa, przyj膮膰 偶adnego sakramentu, ani w og贸le zrozumie膰 siebie, 艣wiata i Boga. Oczywi艣cie nie o samo s艂owo chodzi, ale o czynno艣膰 i rzeczywisto艣膰 w 偶yciu cz艂owieka my艣l膮cego, kt贸r膮 tym s艂owem nazywamy (maj膮c uczestnictwo w dziele stworzenia – jak si臋 m膮drze m贸wi - „przyprowadzali przed Stw贸rc臋 i nadawali imi臋").

Wielbi膰 to...? Wymieniaj膮 prawie bez namys艂u: szanowa膰, pomaga膰, dba膰, kocha膰... Dopisuj臋 pytanie pomocnicze: - czy mo偶na wielbi膰 cz艂owieka?
Dopisuj臋 te偶 nie艣mia艂膮 propozycj臋 – a mo偶e wielbi膰 to przerosn膮膰, przekroczy膰 samego siebie. Ni mniej, ni wi臋cej tylko t r a n s c e n d o w a 膰! - ale to zachowuj臋 dla siebie.

A propos to jest dobry pomys艂 na podr臋cznik katechetyczny - „Lekcje (u)wielbienia”. Jest w tym ca艂a metafizyka. Jako propedeutyk臋 mo偶na by potraktowa膰 „Lekcje dzi臋kczynienia”.

Czy偶 ten dzie艅, 6 maja 2012 nie przekonuje, 偶e we mnie religia si臋 dzieje, o偶ywa i objawia swoj膮 rzeczywisto艣膰 (i moc) z ka偶d膮 modlitw膮 (jak膮 b膮d藕, ale najlepiej my艣ln膮, albo inn膮, w kt贸rej my艣l si臋 z wolna budzi i rozwija). Gdybym nie przyjecha艂 do szko艂y, by艂bym ubo偶szy o dzisiejsze do艣wiadczenie. Mia艂bym inne, dzi臋ki pisaniu bloga. Ale w kontek艣cie mojej pracy zawodowej (ale偶 to brzmi), nie powsta艂aby my艣l o podr臋czniku. Kto wie? Je艣li jeszcze do艣膰 d艂ugo po偶yj臋 w spokoju! Nie niszczony (ale偶 nie tylko ja, wraz ze mn膮 niszczycie ko艣ci贸艂 i jak膮艣 cz膮stk臋 przysz艂o艣ci w艂asnych dzieci i wnuk贸w) rozsiewaniem 'siewcy nienawi艣ci', bo jakby taki pseudonim autora wygl膮da艂 na ok艂adce katechetycznego podr臋cznika :-)

Do tego roku my艣l o podr臋czniku, tzn. stworzeniu go, by艂a mi zupe艂nie obca. Uwa偶a艂em wr臋cz za rzecz niemo偶liw膮. Ale „podr臋cznik” dzi臋kczynienia i (u)wielbienia, czyli pisania na piasku! Czemu nie. Ale偶 tak, bo nikt o tym nie m贸wi. Wi臋c musz臋. Warto pisa膰 tylko o tym, o czym inni jeszcze nie napisali, albo czego nie przyswoili w twoim kr臋gu kulturowym.

Kl.1
Mo偶emy w tej klasie (pracownia j臋zykowa) dzi臋ki Internetowi by膰 na bie偶膮co z ca艂ym ko艣cio艂em i 艣wiatem. Przypominam zatem jakie to 艣wi臋to 3 Maja obchodzili艣my ostatnio z pomoc膮 Jana Matejki. Dwuznaczno艣膰 zamierzona :)
S膮 i obrazki z naszego Vademecum i filmiki z naszego ko艣cio艂a.
Dzieci dosta艂y oczekiwane obrazki "Dobrego Pasterza" do pomalowania. A ja wielk膮 ide臋 - napisania listu do rodzic贸w. Kt贸rych i o czym? B臋dzie jutro, musi by膰 jakie艣 oczekiwanie, by by艂o zainteresowanie :-)

Kl.6
Podk艂ad muzyczny sprawia, 偶e praca nad map膮 my艣li staje si臋 medytacj膮, szko艂膮, lekcj膮 medytacji.
Gdyby ka偶da katecheza nie by艂a ogl膮daniem Boga, to bym zwariowa艂, w艣ciek艂 si臋, zanudzi艂, skis艂. Przez trzydzie艣ci lat?! Tym to jest, niczym mniejszym. Amen.

Kl.5
Robi膮c map臋 my艣li, si臋gam coraz g艂臋biej w siebie. Zr贸b cho膰 siedem poziom贸w, na wz贸r siedmiu komnat twierdzy wewn臋trznej 艣w. Teresy z Avila. Podk艂ad muzyczny pomaga. U艣miechni臋te twarze tak偶e w tej klasie ciesz膮.

PS.2
Musz臋 g艂o艣no i dono艣nie powiedzie膰, 偶e w艂a艣ciwie odczuwam globaln膮 popraw臋 kontaktu ze spo艂eczno艣ci膮 uczniowsk膮. Bywa艂o du偶o gorzej, gdy kto艣 mia艂 wi臋ksze na nie wp艂ywy. Dzisiaj we wszystkich klasach (no jeszcze z pewnym zaburzeniem) dzieci s膮 dzie膰mi, uczniowie uczniami. Ju偶 nawet rodzic贸w nie musz臋 si臋 obawia膰! (poza malutkimi wyj膮tkami, tych od siewcy nienawi艣ci). Warte jest to powa偶nej analizy socjologicznej. Bez pr贸by takiej analizy ZAGRO呕ENIA mog膮 powr贸ci膰. Z艂o jest nieuleczalne, po ludzku.

PS.3
Koryguj膮c posta znalaz艂em ksi膮偶k臋-poradnik o 偶yciowym problemie onanizmu, ale i tak膮 informacj臋 historyczno-kulturow膮 - „Assyrian is Nationality, Chaldean is Religion and Syriac is Language”. Oni to musz膮 mie膰 pogmatwane! Jeste艣my i tak wielkimi szcz臋艣liwcami: odzyskali艣my wolno艣膰, mieli艣my papie偶a, 艣wi臋t膮 Faustyn臋 i Centrum Mi艂osierdzia w 艁agiewnikach i Norwida i jego RZECZPOSPOLIT膭! Znalaz艂em te偶 inne bezcenne info i namiary, ale by艂oby za du偶o naraz.

PS.4
Na obrazkach - 艣w. Hieronim, wielki t艂umacz Biblii.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz