sobota, 25 sierpnia 2012

Kto zabi艂 Jezusa? I co to znaczy dla Szkocji i spo艂eczno艣ci w Strach贸wce

Floreat Verbo Praeconio
= May (Glasgow) flourish by the preaching of the Word
"Specialis Filia Romanae Ecclesiae"
 = special daughter of the Roman Church 
(the Catholic Church in Scotland 
 is "Dear Green Place")
Also for me/us?

Pr贸ba odpowiedzi na to proste pytanie powinno rzuca膰 艣wiat艂o na nasze tzw. wsp贸lnoty lokalne. Ale odkrycie!
No bo Jezus jest odpowiedzi膮 na wszystkie nasze najwa偶niejsze, czyli egzystencjalne pytania. Dla nas, wierz膮cych.
A z tym Jego 艣wiat艂em, jakie rzuci艂 i rzuca na 偶ycie cz艂owieka i t膮 Jego odpowiedzialno艣ci膮 sprawcz膮 w tym偶e 偶yciu - cho膰 to g艂upio mo偶e brzmi j臋zykowo - nie jest dla nas po wiekach takie oczywiste.
Si膮d臋 wi臋c i wycyzeluj臋, na ile si臋 uda, swoj膮 odpowied藕.

呕ydzi?! - odpowied藕 pasuj膮ca anty-semitom, kt贸rzy niech臋tnie przyznaj膮, 偶e Maryja, J贸zef, Aposto艂owie i przyjaciele, te偶 byli 呕ydami. Jezus urodzi艂a si臋 jako 呕yd i w艣r贸d 呕yd贸w 偶y艂, realizuj膮c Swoja misj臋 - c贸偶 bardziej oczywistego?! Ale wtedy odpowied藕 "呕ydzi", na pytanie "kto zabi艂" brzmi idiotycznie, jak ze szko艂y wczesnego PRL, z opowie艣ci o Wa艅ce Morozowie i prawdziwym cz艂owieku, rodzinie, ojczy藕nie, kulturze, nauce itd. Bo 呕ydzi stali tak偶e pod Krzy偶em i p艂akali.

Jezusa zabili swoi, z pomoc膮 okupant贸w (ich r臋kami), bo im nie pasowa艂. Albo (i), 偶eby si臋 wype艂ni艂a wola nieba (Ojca).
My, w ma艂ych wiejskich gminach te偶 prawie w stu procentach rodzili艣my si臋 i 偶yjemy jako swoi-Polacy, endomiczno艣膰 jest nasz膮 cech膮 prawie narodow膮. Czy to chroni prawd臋? Czy to wystarczy?
Strach贸wka jest rozmontowywana, p艂yn膮c czasami pod pr膮d w艂asnego rozwoju i interesu, bo jacy艣 "swoi" maj膮 na oku bardzo swoje interesy, polityczne, ambicjonalne, finansowe...

呕eby nie by艂o nam za s艂odko, AD 2012! - trzeba przeczyta膰 list obcych biskup贸w i sw贸j napisa膰. 呕eby艣my poj臋li, 偶e sami sobie zgotowali艣my ten los. W艂asnymi r臋kami mordujemy to, co najlepsze w naszym 偶yciu zbiorowym.

Pewnie bym tego nie zacz膮艂, o tym akurat, w tym tonie, gdyby paru akapit贸w ju偶 nie by艂o zawczasu w "roboczych" plikach. Tak to jest, 偶e nie pami臋tam swoich notatek i projekt贸w. Je rodz臋! - 偶yj膮 w艂asnym 偶yciem.
Czasem, roboczo, musz臋 zajrze膰 do starych post贸w. Cz臋sto szcz臋ka mi wtedy opada. Rozumiem te偶 lepiej kole偶ank臋, 偶e posz艂a tak wiernie moimi 艣ladami. Nie mog艂a pozosta膰 w tyle, tak偶e na tym polu. W ko艅cu sam od dawna do tego namawiam. Nasza prawda weryfikuje, falsyfikuje, broni si臋 sama, je艣li zaktualizowana nawet jest tylko w "tre艣膰 istni膮c膮 bardzo niestatecznie", czyli przeprowadzona z mo偶no艣ci do r臋ko-i-umys艂o-czynu. Warunek? Musi by膰 publiczna. Og贸lno-dost臋pna, nie ocenzurowana. Tego poziomu kole偶anka nie jest w stanie skolonizowa膰 na d艂ugo, ani zaakceptowa膰. Ten-to wyklucza ona. To j膮 wyklucza - z dziedziny prawdziwej - prawdziwego 艣wiadectwa. Cenzuruje. Sama pisze do siebie (dla swoich). Do tego akurat nie namawia艂em nikogo, prosz臋 mnie za ni膮 nie obci膮偶a膰 w dziedzinie blog贸w.

呕ycie ka偶dej gminy mo偶e by膰 pi臋kne i ja艣nie膰 prawd膮, albo by膰 bardzo brzydkie, ska偶one fa艂szem pierworodnym. Mo偶emy chodzi膰 pod r臋k臋, wszyscy z wszystkimi delektuj膮c si臋 i rozprawiaj膮c o pi臋knie 偶ycia akurat tu, a nie tam. Szczeliny w niebie tak 艂atwo wtedy zobaczy膰. I Eliasza i Moj偶esza po Jezusa stronie. Wystarczy by膰 otwartym na innych, nie zamyka膰 si臋, spotka膰 porozmawia膰 z ws艂uchiwaniem si臋 g艂臋bokim i zrozumieniem. Ja, dla wielu, zbyt szybko si臋 modl臋, to znaczy wchodz臋 na te obroty ponad-kosmiczne i ulatuj臋, a oni by chcieli jeszcze mie膰 du偶o czasu, 偶eby si臋 rozgrzewa膰, cmoka膰 i acha膰. Mnie wystarczy pierwszy oddech, pierwszy b艂ysk ciszy, blask prawdy i ju偶... lec臋, mantra nie ta, to inna mn膮 ko艂ysze "nie-ja-Ty-B贸g-Milo艣膰-Prostota, dzi艣 dodam...".

Po to si臋 偶yje, to jest the common wisdom of humanity... the true nature of... a great and holy mystery... the universally accepted definition of... within our society... for the good of Scotland and of our society... in Strach贸wka and Poland.
Po to 偶yj臋 tutaj. Czy m贸g艂bym upokorzy膰 swoj膮 gmin臋, swoj膮 parafi臋, swoj膮 szko艂臋, swoj膮 rodzin臋? Czy ojciec mo偶e poda膰 kamie艅, gdy dzieci prosz膮 o chleb?

Inaczej? Nie tylko prawd臋 si臋 zabija. Zabija si臋 wsp贸lnot臋! Zabija si臋 呕YCIE. Jest si臋 okrutnym wrednym, zak艂amanym ABORCJONIST(K)膭. Zdania nie zmieni臋. Poznacie prawd臋, a ona... Ach! Wyzwoli? Przyj臋ta ca艂ym sercem - Zbawi!
Pisz臋 pami臋tnik - wielcy lub ma艂o artystyczny, ale wielce na pewno rzeczywisty - katechety? Opis bytu pewnego, st膮d-dot膮d i tu.

B贸j wzd艂u偶 i wszerz przez Polsk臋 AD 2012 idzie o PRAWD臉, o fundament wsp贸艂czesno艣ci ka偶dej. 呕yj i daj 偶y膰 innym, w prawdzie.

Akurat w mediach otr膮bili sukces i pora偶k臋 Lance Armstronga. 呕e jest zwyci臋zc膮 i banit膮 ze wsp贸艂czesnego sportu jednocze艣nie. Powiedzia艂 "do艣膰"! - zwyci臋偶y艂, czy przegra艂? Nikt z nas tego nie rozstrzygnie. Ale! Ale przy okazji wielu, w tym autorytet贸w ze 艣wiata sportu, medycyny sportowej, psycholog贸w itd. si臋 wypowiedzia艂o, 偶e trudno 偶y膰 i prze偶y膰/wytrzyma膰 takie oskar偶enia przez 12 lat.

Od 18 lat 偶yj臋 oskar偶any o zabicie gminy, samorz膮dno艣ci, demokracji, moralno艣ci publicznej, Solidarno艣ci, ko艣cio艂a katolickiego, szko艂y, o wypaczenie nieodwracalne katechizmu, przekre艣lenie szans rozwojowych wsp贸lnoty lokalnej, deprawacj臋 dzieci, brak szacunku dla starszych, nieprzeprowadzanie ich przez rojne ulice, zab贸jstwo uczciwo艣ci, sprawiedliwo艣ci, prawdom贸wno艣ci, stowarzysze艅 z podkre艣leniem, 偶e przyjaci贸艂 ukochanej wsi i gminy... jeszcze o co? Spytajcie ich rzecznika prasowego - z ca艂膮 t膮 posiadan膮 wiedz膮 i m膮dro艣ci膮, pozostaj膮cego ci膮gle w anonimowo艣ci (boi si臋 mafii, czy tak膮 chce stworzy膰?).

Pewien poznany dzisiaj na Fb ksi膮dz-zakonnik da艂 wpis na swoim profilu :
"Nie zawsze odpisuj臋 ale ju偶 na pewno: nie komentuj臋 i nie odpowiadam na pytania, opinie, komentarze, prowokacje, zaczepki itp. od anonimowych nick贸w, kt贸rzy nie jeden raz, za mask膮 anonimowo艣ci nap臋dzaj膮 siebie i innych odwag膮 bez konsekwencji, bez ujawniania w艂asnej to偶samo艣ci. Ja si臋 nie ukrywam, masz o mnie pe艂n膮 podstawow膮 informacj臋, a tym samym i ja mam prawo do dialogu z udost臋pnion膮 podstawow膮 pe艂n膮 informacj膮 o osobie z kt贸r膮 dialoguje. Prawo takie maj膮 r贸wnie偶 ci, co nas czytaj膮 i je艣li kto艣 ma prawo do ukrywania si臋 w necie, to tym bardziej ja mam prawo do r贸wnego dialogu, wymiany komentarzy - na p艂aszczy藕nie pe艂nej wzajemnej informacji o sobie nawzajem. Pozdrawiam!"

Oczywiste? Nie u nas. U nas ludzie bez standard贸w chc膮 stanowi膰 standardy. S膮, czuj膮 si臋 ju偶 gabinetem cieni. Chyba jest wi臋cej takich miejsc w Polsce, na szczeblach ka偶dych. 75% czy 80? W gminie, kraju i w Szkocji?
O to idzie, powinno i艣膰 na ca艂ego, by rzecz na艣wietli膰 i standardy (moralno艣膰) ustanowi膰, nazwa膰, obroni膰 faktami, w tym: spotkaniem publicznym, rozmow膮, modlitw膮 wsp贸ln膮 i osobist膮.

A mia艂o i ma by膰 od 艣rody na tym w艂a艣nie blogu o belgijskim w Strach贸wce spotkaniu. Spotkanie si臋 oddala, nabiera perspektywy, ja dystansu lub odwrotnie. Ale samo wo艂a, wo艂a膰 b臋dzie.

By艂o tak! Ba艂em si臋 d艂ugo i 艣miertelnie powa偶nie (posty: "Pustka i Omega", "Wstyd"...) Gniot艂o mnie po nocach. Budzi艂em si臋, wstawa艂em, zapisywa艂em. Obiektywizacja jest zbawieniem? Mo偶e by膰 milowym krokiem ku. Wszystko wyzna艂em publicznie i osobi艣cie im ED i Fr, stoj膮c pod JP2.
Ratunkiem (pomoc膮 wyzwalaj膮c膮) okaza艂 si臋 pomys艂 OBIEKTYWIZACJI BELGIJSKIEGO SPOTKANIA. Czyli nie-ja-Ty-oni-my-wy-gmina-Strach贸wka-Polska, kto chce, wszyscy ludzie dobrej woli przyjd藕cie, zobaczcie, dotknijcie?! TAK! TAK! TAK! YES, YES, YES. Innych pomys艂贸w na 偶ycie nie mia艂em i nie mam (i mie膰 nie b臋d臋, chyba, 偶e mnie skleroza schrupie).

Ale je艣li Glasgow, lub inne dobra uniwersalne, cz艂owiecze, globalne b臋d膮 tak obficie si臋 w艂膮cza膰 w obron臋 uniwersalnych warto艣ci w Strach贸wce, to? - kiedy ja sko艅cz臋 ten obrachunek??!!

PS.1
Sk膮d偶e nadejdzie mi pomoc? Na przyk艂ad z Glasgow! Wystarczy poskroba膰 lekko paznokciem po powierzchni zdarze艅. Oto, co znalaz艂em - i czym si臋 podzieli艂em natychmiast ze Szkotami - w li艣cie szkockich biskup贸w przed Rokiem Wiary (pa藕dz. 2012, w 50-si膮t膮 rocznic臋 inauguracji 艢wi臋tego Soboru Watyka艅skiego II, Lumen gentium i ko艂ysce nowych czas贸w):

"In all things, we as Catholics look to Jesus Christ as our model and teacher... We reaffirm before you all the common wisdom of humanity and the revealed faith of the Church that... we wish to affirm and celebrate the truth and beauty of the Sacrament of Matrimony and family life as Jesus revealed it... For that reason, in the forthcoming Year of Faith we have decided to establish a new Commission for Marriage and the Family. The Commission (mostly of lay men and women) will be charged with engaging with those young men and women who will be future husbands and wives, fathers and mothers, and with those who already live out their vocation to marriage and parenthood in surroundings which often make it hard to sustain and develop the full Catholic family life we cherish. We wish to support too those who are widowed, separated and divorced and all who need to feel the Church’s maternal care in the circumstances in which they find themselves. The new Commission will promote the true nature of marriage as both a human institution and a union blessed by Jesus. The Commission will be asked to develop an online presence so that prayer, reflection, formation and practical information on matters to do with marriage and family life can be quickly accessible to all. It will also work to produce materials and organise events which will support ordinary Catholic families in their daily lives... Our faith teaches us that marriage is a great and holy mystery. The Bishops of Scotland will continue to promote and uphold the universally accepted definition of marriage as the union solely of a man and a woman. At the same time, we wish to work positively for the strengthening of marriage within the Church and within our society. This is an important initiative for all our people, but especially our young people and children... we invite you to pray for our elected leaders, invoking the Holy Spirit on them, that they may be moved to safeguard marriage as it has always been understood, for the good of Scotland and of our society.

PS.2
Gra偶yna od wczoraj mnie wci膮ga w "kult" Pietra Semipreziosa. Krzy偶 nam taki przywioz艂a i sobie. Wstawi do gabinetu dyrektorki Zespo艂u Szk贸艂 im.Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Preziosa, preziosa - jeszcze wi臋ksze si臋 stan膮, gdy ka偶dy wchodz膮cy zapyta! Niestety wiem, 偶e wielu przejdzie mimo.
Zdj臋cie tej techniki i zupe艂nie pocz膮tkowe, jak nowy u艣cisk d艂oni, jest z tej strony.

PS.3
A ja chc臋 wszystkich wci膮gn膮膰 tutaj.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz