艣roda, 13 kwietnia 2011

G艂臋bsze uzasadnienia 1,2,3

1.
Spory jakie przetaczaj膮 si臋 przez Polsk臋 i nasze domy si臋gaj膮 podstaw wsp贸艂czesnego 艣wiatopogl膮du katolickiego. Testowe pytania nie powinny brzmie膰 "co s膮dzisz o niedzielnych wiecach, tablicach w Smole艅sku i podpisach pod zdj臋ciami w Brukseli". Mog膮 brzmie膰 tak - "co my艣lisz o 呕ydach i Soborze watyka艅skim II"? Reszta jest cz臋sto konsekwencj膮.

Pytania o fundament dotycz膮 wszystkich, ale dla katechety s膮 kwestia pierwszoplanow膮.
Sob贸r Watyka艅ski ma ogromny wp艂yw na nasze my艣lenie, ale wi臋kszo艣膰 katolik贸w w Polsce nic o tym nie wie. MIN臉艁O 40 LAT! Dotyczy wszystkich cho膰by w zmienionym j臋zyku liturgii. Reforma liturgiczna Paw艂a VI by艂a jedn膮 z najwi臋kszych w dziejach Ko艣cio艂a. Jej elementy wi膮偶膮 si臋 z soborowym prze艂omem w stosunkach katolicko-偶ydowskich.
Jeszcze Jan XXIII z wielkopi膮tkowej modlitwy za 呕yd贸w usun膮艂 zwroty "pro perfidis Judaeis"– „za wiaro艂omnych 呕yd贸w” itp., ale wesz艂y one w 偶yciu ju偶 po jego 艣mierci.
„M贸dlmy si臋 tak偶e za 呕yd贸w, aby B贸g i Pan nasz zdar艂 zas艂on臋 z ich serc... wys艂uchaj mod艂y nasze za ten lud za艣lepiony, aby wreszcie poznawszy 艣wiat艂o prawdy, kt贸rym jest Chrystus, z ciemno艣ci swoich zosta艂 wybawiony” - zmieniono na - „M贸dlmy si臋, za 呕yd贸w, do kt贸rych przodk贸w Pan B贸g wpierw przemawia艂, aby pom贸g艂 im wzrasta膰 w mi艂o艣ci ku Niemu i w wierno艣ci Jego przymierzu. Wszechmog膮cy wieczny Bo偶e, Ty da艂e艣 swoje obietnice Abrahamowi i jego potomkom; wys艂uchaj 艂askawie pro艣by swojego Ko艣cio艂a, aby nar贸d pierwszego wybrania m贸g艂 osi膮gn膮膰 pe艂ni臋 odkupienia”.

Zmiana my艣lenia (j臋zyka) nie dotyczy tylko 呕yd贸w. Mo偶na powiedzie膰, 偶e ca艂ego wsp贸艂czesnego 艣wiata.
W wersji przedsoborowej modlono si臋:
- „za heretyk贸w i schizmatyk贸w, a偶eby B贸g i Pan nasz uwolni艂 ich od wszystkich b艂臋d贸w i przywr贸ci膰 raczy艂 do 艣wi臋tej Matki Ko艣cio艂a Katolickiego i Apostolskiego. Wszechmocny, wiekuisty Bo偶e... wejrzyj 艂askawie na dusze zwiedzione sid艂ami szatana, aby odrzuciwszy wszelk膮 z艂o艣膰 uporczywej herezji opami臋ta艂y si臋 ...
W Mszale Paw艂a VI (1970 wersja 艂aci艅ska), jest to modlitwa „O jedno艣膰 chrze艣cijan”:
- „M贸dlmy si臋 za wszystkich braci wierz膮cych w Chrystusa: niech nasz B贸g i Pan sprawi, aby d膮偶yli do prawdy, niech ich zgromadzi i zachowa w swoim jednym Ko艣ciele. Wszechmog膮cy, wieczny Bo偶e, Ty gromadzisz rozproszonych, a zgromadzonych zachowujesz w jedno艣ci, wejrzyj 艂askawie na wyznawc贸w Twojego Syna i spraw, niech wszyscy, kt贸rych u艣wi臋ci艂 jeden chrzest, z艂膮cz膮 si臋 w prawdziwej wierze i bratniej mi艂o艣ci”.

My艣lenie przed- lub po-soborowe rzutuje na nasze widzenie Ko艣cio艂a i 艣wiata.
Ko艣ci贸艂 ponosi ogromna odpowiedzialno艣膰 za nasze postrzeganie siebie samych i 艣wiata. Uwa偶am, 偶e tkwienie w przedsoborowym 艣wiatopogl膮dzie hamuje odwag臋 i umiej臋tno艣膰 samodzielnego my艣lenia (en g茅n茅ral). Skutki odczuwamy na co dzie艅, na ka偶dym pewnie poziomie 偶ycia spo艂ecznego.

Dlaczego tak si臋 dzieje w naszym ko艣ciele i kraju? Nie wiem. Sama naturalna pono膰 tendencja do zachowawczo艣ci sprawy nie wyja艣nia. Spisk贸w na ka偶dym kroku si臋 nie dopatruj臋, to obce mojemu my艣leniu. Dlaczego, skoro ja, katecheta samouk, uwa偶am soborowe my艣lenie i logik臋 za jedyne normalne (naturalne i dopuszczalne) w ko艣ciele, to dlaczego nie jest to powszechne? Przecie偶 nie powinno ju偶 prawie by膰 duchownych (wy偶szej i ni偶szej hierarchii) kszta艂conych w przed-soborowym duchu! Wielka jest ich odpowiedzialno艣膰 za duchowo-intelektualno-spo艂eczny poziom Polak贸w.
Jak fa艂szywie brzmi w ustach wielu "nasz ukochany [ca艂y posoborowy przecie偶!] Jan Pawe艂 II"!

2.
I zn贸w ja, wiejski katecheta, musz臋 prostowa膰 oficjalne komunikaty szych (od szyszek). Prostuj臋 ich pokr臋tne polityczne wypowiedzi prostym do艣wiadczeniem sztuki, filozofii, religii, wychowawcy-nauczyciela i ojca rodziny. Wielki pose艂 do wynaj臋cia Ryszard Czarnecki (UPR, ZChN, WAK, AWS, Samoobrona, PiS...) obwie艣ci艂 istnienie cenzury w Rosji i Europie, bo nie dano mu (im) si臋 szarog臋si膰 na cudzym terenie. W艂a艣ciwie to on jest Richard Henry i bardzo dobrze, musi zna膰 j臋zyk (pewnie dlatego jest tak ch臋tnie wynajmowany). Tym razem stawia dramatyczne pytanie o autorytet Przewodnicz膮cego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka, w kt贸rego rz膮dzie by艂 kiedy艣 ministrem. Buzek – k艂amca, g艂osi wielobarwny autorytet Czarnecki.
Jaki艣 czas temu s艂ucha艂em wywiadu z polskim fotografikiem Filipem 膯wikiem, nagrodzonym w Amsterdamie, w konkursie World Press Photo za cykl "Smole艅sk i jedno艣膰 w 偶a艂obie”. Zamiast go ocenzurowa膰, dali mu wygra膰!?

Kiedy si臋 s艂ucha takiego wynaturzonego pos艂a (艂agodniej – cz艂owieka bez w艂a艣ciwo艣ci) na konferencji w Sejmie RP, to sie krew burzy. I bardzo spada wiarygodno艣膰 aktualnie reprezentowanej przez niego partii!
Niech zamiast takich polityk贸w wystaw臋 zrobi artysta. 艢wiat pozna prawd臋, mo偶e nawet kl臋knie, a autorytet Polski wzro艣nie. "Wi臋c cho膰 si臋 tak nie stanie mi艂o艣ci Cypriana, mojej, naszej - t臋skno mi Panie".

3.
Je艣li ja, wiejski katecheta, m贸wi臋 takie rzeczy, a milcz膮 o tym na naszych aeropagach, to i "z t膮 [medialn膮] Polsk膮" te偶 jest co艣 nie tak. W normalnych spo艂ecze艅stwach obieg informacji (mobilno艣膰 opinii) jest czym艣 normalnym. U nas nie dzia艂aj膮 w tym przypadku ani struktury samorz膮dowe, ani ko艣cielne, ani pa艅stwowe (o艣wiatowe), kt贸rych jestem py艂kiem. Bo g艂os do艂贸w si臋 nie liczy. G艂os ma tylko g贸ra. Cho膰by taka, jak Ryszard Czarnecki.
W Ameryce ludzie awansuj膮, albo s膮 dostrzegani w艂a艣nie dlatego, 偶e maja co艣 nowego (innego) do powiedzenia. Pozdrawia wszystkich - wiejski katecheta :)

2 komentarze:

  1. Rzeczywi艣cie wydaje si臋, 偶e ten posoborowy paradygmat potrzebuje jeszcze troch臋 czasu, 偶eby na dobre wej艣膰 w nasze my艣lenie. A my艣l臋, 偶e jest to tylko kwesti膮 czasu. Pozdrawiam serdecznie, z Panem Bogiem!

    OdpowiedzUsu艅
  2. Paradygmat niestety dla niewielu. Papie偶 Benedykt XVI zdaje sobie spraw臋 "偶e dokumenty soboru przeczyta艂o bardzo niewiele os贸b". Jak bez nauki soboru zrozumie膰 Jana Paw艂a II, jego pisma i dzia艂anie?! W Polsce przewa偶a rozanielone spojrzenie na "naszego papie偶a" w poetyce proroctw ludowo-artystycznych (S艂owacki, spadaj膮ca korona MB w Lud藕mierzu itp). Przewa偶a ci膮gle pobo偶no艣膰 ludowa rozdzielna na co dzie艅 z my艣leniem. Nie uwa偶am, 偶e trzeba j膮 pomija膰. Wi臋cej 艣wiat艂a! Wi臋cej dyskusji. Wi臋cej wsp贸艂czesnego (odpowiedzialnego) my艣lenia. Aggiornamento! Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsu艅