pi膮tek, 22 kwietnia 2011

Ponadczasowe - soborowe - poczucie wsp贸lnoty





Mam nadziej臋, 偶e w polskich ko艣cio艂ach nie zabrzmi膮 w Wielkanoc nie u艣miechni臋te, nie Soborowe, nie ekumeniczne, nie rodzinne akcenty?
Wed艂ug mnie i mojego wewn臋trznego przezywania tajemnic paschalnych ten czas nie sprzyja w og贸le aktualno艣ciom tego 艣wiata. Zda艂em sobie spraw臋, 偶e prze偶ywam te dni w zasadzie tak samo, jak w m艂odzie艅czych, legionowskich latach. Pomimo, 偶e w strachowskim ko艣ciele WNMP siedzieli przed nami: Zosia (20), 艁azarz (19), Hela (17) i Marysia (12), a Andrzej (15) z Olkiem (12) byli przy o艂tarzu, a Jasiek (21.5) na samodzielnych i go艣cinnie na dr贸偶kach w kalabryjskim ko艣ciele - czas jakby si臋 nie liczy艂 wcale. Ja, my i oni. Rodzina przecie偶, a jakby ka偶dy sam przed Bogiem!!! Wielkanoc to ju偶 tak偶e - i po prostu - ich sprawa. Bardzo mi si臋 to spodoba艂o. Jezus w wieku 12 lat te偶 zademonstrowa艂 samodzielno艣膰 religijna swoim rodzicom.
Dzisiaj us艂ysza艂em, 偶eby podeprze膰 si臋 m膮dro艣ci膮 innych narod贸w, 偶e u religijnych 呕yd贸w troska rodzicielska si臋ga tylko 12 roku 偶ycia - je艣li idzie o wychowanie religijne (bo rodzicami si臋 jest przez ca艂e 偶ycie). Ale, u nich, od 12 roku, po spe艂nionych ceremoniach pocz膮tkowych dojrza艂o艣ci religijnej, opiek臋 w tym wzgl臋dzie nad dzie膰mi przejmuje Pan B贸g. Wi臋c tacy - samodzielni - siedzieli przede mn膮, a ja - jak dawny J贸zio - przezywa艂em tajemnice wiary i 偶ycia. I 偶adne wydarzenia, przez powiedzmy 40 lat, niczego nie zmieni艂y i nie maja na to wp艂ywu. Ani konklawe kolejnych papie偶y (JPII, B16), ani wolne zwi膮zki zawodowe, koniec PRL, ani tragedia smole艅ska. Tym mniej krzy偶 na Krakowskim Przedmie艣ciu.
To, co ludowe w religijno艣ci nie ma szans z tym, co odwieczne, uniwersalne. W dni Wielkiego Tygodnia kr贸luje tajemnica Prawdy Ostatecznej. Nawet modlitwa powszechna w ko艣ciele jest u艂o偶ona przez autorytety, 偶eby strzec - je艣li mo偶na doda膰, nie uj膮膰 - powagi liturgii prawdami cz膮stkowymi. Niestety, nie ma zakaz贸w m贸wienia z ambon.

Papie偶, znaj膮c wszystkie sprawy i tragedie 艣wiata, o 偶adnej nie wspomnia艂 wczoraj w Koloseum. Czy potrzeba? Zwyci臋sko zako艅czona tragedia z Jerozolimy (pod obc膮 w艂adz膮!) - kt贸rej rocznic臋 w艂a艣nie obchodzimy - wszystkie je zawiera. Taka jest nasza wiara.
Triduum Wielkiego Tygodnia to, by膰 mo偶e, jedyne dni prawdziwe we wzgl臋dnym 艣wiecie? Gdy 偶adne sprawy lokalne, polskie, ani gminne, nie s膮 w stanie zak艂贸ci膰 natchnionego ducha. Czy u was podobnie jest, czy inaczej?

By膰 mo偶e ksi臋偶a, kt贸rzy podparli si臋 warszawskim krzy偶em prze偶ywaj膮 go na r贸wni z jerozolimskim? Trudno mi sobie to wyobrazi膰, ale nikomu nie mog臋 i nie chc臋 narzuca膰 swojego rozumienia. Mnie jest przykro wtedy w ko艣ciele, ale nie wybieram sobie tre艣ci tych dni w nabo偶e艅stwach. Znios臋, prze艂kn臋, brew podnios臋, opuszcz臋, powr贸c臋 do eschatologii. Tajemnica paschalna mnie strze偶e. My艣l臋, 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi w ma艂ych i wi臋kszych miejscowo艣ciach by艂aby, tak jak ja, zdziwiona, bo nikomu do g艂owy nie przysz艂oby, 偶e mo偶na w Tridum i Noc Zmartwychwstania widzie膰 co艣 innego, ni偶 histori臋 Zbawienia.

Bo po co, dlaczego? Dziwne, wielka tajemnica wsp贸lnoty ko艣cio艂a dochodzi wtenczas do g艂osu. Duszpasterze mog膮 by膰 bardziej wtedy ludowi, a lud - nawet wiejski - bardziej uniwersalny.
Polskie realia ucho mi wykrzywi艂y do tego stopnia, 偶e uczestnicz膮c w Drodze Krzy偶owej z Benedyktem XVI w Rzymie, w Koloseum, nas艂uchiwa艂em, czy i on wspomni jakie艣 swoje polityczne 偶ale do 艣wiata? NIE. Papie偶 nie mo偶e, chwa艂a Bogu, zboczy膰 Z G艁脫WNEJ DROGI KO艢CIO艁A, KT脫R膭 JEST CZ艁OWIEK.

O dziwo, u mnie dosz艂o jedynie silnie do g艂osu - poza tre艣ciami biblijnymi - poczucie wsp贸lnoty z jakim艣 nieznanym Anglikiem, kt贸ry mi przys艂a艂 odpowied藕 i kt贸remu ja odpowiedzia艂em tuz przed wyjazdem w pi膮tek do ko艣cio艂a. Ale to te偶 tylko na marginesie prze偶ywania TAJEMNICY. W czasie nieliturgicznym.

呕yj臋 od s艂owa do s艂owa. Katecheza o fundamencie wsp贸艂czesnej cywilizacji, jakim jest osoba, tak mnie na chwil臋 o偶ywi艂a, 偶e wys艂a艂em "zapytanie ofertowe" na CLIL. Bo trzeba czu膰 si臋 potrzebnym i przydatnym jakiej艣 wsp贸lnocie, 偶eby si臋 jeszcze uczy膰, czy w og贸le cos robi膰. SOB脫R WATYKA艃SKI II DAJE MI PONADCZASOWE POCZUCIE WSP脫LNOTY.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz