Dzie艅 katechetyczny, jak ostatnio cz臋sto si臋 zdarza, wyni贸s艂 mnie pod niebiosa. My艣l臋, 偶e chronologiczny zapis dnia wyt艂umaczy to zjawisko. Poniewa偶 znam ich tre艣膰 i rytm i wymow臋, wyt艂umacz臋 na samym wst臋pie, 偶e nie mam zamiaru personifikowa膰 z艂a, cho膰 cz臋sto mo偶na b臋dzie odnie艣膰 takie wra偶enie. Nie. Ale chc臋 wskaza膰 z艂o i zach臋ci膰 do jego bezpardonowego nazwania i wyrzucenia z naszego 偶ycia.
Kl.2
Modlitwa i zachowanie podczas niej niekt贸rych uczni贸w wyznaczy艂o mi ca艂y dzie艅. Samo przysz艂o, przez ucznia zbyt g艂o艣nego, lekce-sobie-wa偶膮cego s艂owa i znaki. Musia艂em przerwa膰 modlitw臋 i zaczynali艣my od nowa. 呕eby nie za g艂o艣no, nie za cicho, bez wyg艂up贸w - ze zrozumieniem. Spojrze膰 ze zrozumieniem na znak krzy偶a! Wym贸wi膰 ze zrozumieniem proste s艂owa, w imi臋 Ojca i Syna itd.
Jeszcze nie rozumia艂em, jak wielka zaczyna si臋 dla mnie katecheza. Usiedli,okoliczno艣ciowe gadu-gadu dla nawi膮zania rozmowy i budowania klimatu pogodnego przedpo艂udnia. 呕e jeszcze tylko par臋 dni i b臋d膮 musieli uda膰 si臋 na dwutygodniowy obowi膮zkowy odpoczynek. Tak zarz膮dzi艂o ministerstwo o艣wiaty. Wcale si臋 tym nie przej臋li, a tym bardziej wystraszyli :)
Roz艂o偶y艂em wi臋c sw贸j tabor, w艂膮czy艂em laptopa (kapci i pilota nie wzi膮艂em, by艂em w sanda艂ach, jak przystoi katechecie :). Zagadn膮艂em jeszcze o niedzieli, robi艂o si臋 coraz bardziej katechetycznie, a by艂a to niedziela Chrztu Pa艅skiego, jak nomenklaturowo (taka ko艣cielna niby-mowa) napisano w kalendarzu liturgicznym, a co t艂umaczymy na normalne wspomnienie chrztu Jezusa z Nazaretu.
D艂ugo by t艂umaczy膰, dlaczego p贸艂 艣wiata si臋 wczoraj zastanawia艂o nad znaczeniem chrztu (Jezusa). Podprowadzi艂em, rozda艂em stosowne obrazki i... wr贸ci艂 znak krzy偶a, kt贸ry tak szlifowali艣my na pocz膮tku. Mia艂o to by膰 tylko wprowadzenie, zainteresowanie rysunkiem, kt贸ry mia艂 zwizualizowa膰 i utrwali膰 wielk膮 tajemnic臋 chrztu w g艂owach 8-latk贸w.
Dostali pytanie - co ma wsp贸lnego chrzest ze znakiem krzy偶a? My艣l膮, rozmawiaj膮 w parach - tak, po raz pierwszy, na tak powa偶ny temat. "No bo" - podpowiadam - "jak wygl膮da chrzest?". I posz艂o, jak lawina. - Ksi膮dz polewa g艂ow臋 delikwenta i wymawia dobrze wypolerowane przez wieki s艂owa. Acha, polewaj膮c g艂owin臋 malucha stara si臋 na niej zrobi膰 mokry znak krzy偶a. W imi臋 Najwy偶szego! I najwi臋kszych przeznacze艅.
Zrozumia艂em wreszcie, 偶e krok po kroku b臋d臋 dzisiaj prowadzony do celu, od znaku do znaku, od sensu do sensu.
Oni maluj膮, a ja mog臋 zrobi膰 wpis o zaw艂aszczeniu szko艂y. Co za paralele!! Ano, nie daje mi to spokoju od rana, a w艂a艣ciwie od samych Trzech Kr贸li. Ju偶 rano czu艂em zimne dreszcze na my艣l o wyje藕dzie, a w艂a艣ciwie o wkroczeniu mi臋dzy podzielone, tak偶e przez reprezentacj臋, w szkole 艣wiaty. Niby p臋kni臋cie nieznaczne, jednoosobowe jakby, ale skutki straszne. Mro偶膮 krew w 偶y艂ach. Bo rysuj膮 dwa 艣wiaty znacze艅, a to jest jaka艣 forma spo艂ecznej schizofrenii. I dwa r贸偶ne realizmy. Dwa sposoby rozumienia 艣wiata. Nie jakiego艣 dalekiego, za g贸rami, za lasami, ale naszego, gminnego (a raczej wiejsko-so艂eckiego). Co to mo偶e obchodzi膰 kogo艣 z dalszych, cho膰 naszych, stron. To klimacik bardzo lokalny.
Bo co to w艂a艣ciwie znaczy - zaw艂aszczy膰 szko艂臋 publiczn膮 o nazwie Zesp贸艂 Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce?
Nie mo偶na 偶y膰 w rzeczywisto艣ci, kt贸rej si臋 nie rozumie, a ja nie rozumiem co to znaczy. Pr贸buj臋 prze艂o偶y膰 sobie ten zwrot na j臋zyk potoczny. 呕e kto艣, jaka艣 osoba lub par臋 os贸b nie chce wpu艣ci膰 innych na teren szko艂y? Robi膮 sobie na jej terenie prywatne imprezy? Nie znam takich sytuacji. Przecie偶 organ prowadz膮cy by na to nie pozwoli艂. Ani Rada Rodzic贸w. W Radzie Pedagogicznej te偶 s膮 odwa偶ni nauczyciele, kt贸rzy by tego nie zdzier偶yli, jest nawet w ich gronie radna. Nie, musi by膰 jakie艣 inne wyt艂umaczenie tego absurdalnego oskar偶enia.
To znaczy, 偶e mo偶e co艣 jest nie tak w dokumentach? Ale co? Mo偶e nazwa zosta艂a gwa艂tem wymuszona? Najpierw na nauczycielach, rodzicach i uczniach, a potem na radnych Rady Gminy, kt贸rzy tak膮 podj臋li uchwa艂臋? Mo偶e hymn szko艂y zosta艂 narzucony? Mo偶e sztandar? Mo偶e kt贸re艣 艣lubowanie klasy 1 zosta艂o zaw艂aszczone przez grup臋 rodzic贸w? A mo偶e to rodzice gimnazjalist贸w? Ale o co chodzi - je艣li nie o dokumenty i uroczysto艣ci r贸偶ne.
Absurdy s膮 z definicji niewyt艂umaczalne. Ale nie mog臋 ich lekcewa偶y膰, gdy dotykaj膮 serca mojej gminy. Trzeba przeanalizowa膰 ich wymow臋 dalsz膮, g艂臋bsz膮, niszczycielsk膮. Co艣 strasznego si臋 za tym kryje. Co si臋 za tym kryje??
Pewnie ca艂kiem inny cz艂owiek, 艣wiat, realizm, sens... Dotar艂o wreszcie do mnie, jak g艂臋boka jest ta rana i jak bardzo musia艂 ich zabole膰 uroczysty apel 13 grudnia, w 30 rocznic臋 wprowadzenia stanu wojennego w Polsce!
Kl.4
I zn贸w modlitwa u艂o偶y艂a temat i punkty do zeszytu. Kaza艂em dobrze patrze膰 na znak krzy偶a na 艣cianie. Niby tak samo, jak w klasie 2-giej, a jednak inaczej.
T - Chrzest Jezusa
1. Widzie膰, s艂ysze膰... wszystko
2. Rozumie膰 znaki
3. Znak krzy偶a
4. Co to znaczy "robi膰 co艣 w czyim艣 imieniu (w czyje艣 imi臋")?
Spr贸bowali艣my zobaczy膰 chrzest Jezusa w Jordanie. Opr贸cz Jezusa widzimy tam Jana z przezwiskiem-nazwiskiem "Chrzciciel", s艂yszymy fale i t艂um i co艣 jeszcze, inne znaki, na ziemi, wodzie i w powietrzu (to samo mo偶na inaczej wyrazi膰 - na ziemi i niebie).
To by艂y inne znaki ni偶 podczas naszego chrztu. Ludzie wtedy nie mogli rozumie膰 krzy偶a, nie mogliby rozumie膰 wyznania "w imi臋 Ojca i Syna i Ducha 艢wi臋tego" itd. Co mogli wi臋c widzie膰, s艂ysze膰? Niby go艂膮b, niby s艂owa z nieba.... A jednak Jezus da艂 znak swoim chrztem "na odpuszczenie grzech贸w."
"Cz艂owiek m膮dry i cz艂owiek wierz膮cy powini rozumie膰 znaki" - takie rozmy艣lania snu艂em po drodze z klasy do klasy.
Jezus, Aposto艂owie, a potem chrze艣cijanie zmienili znaczenie wielu wcze艣niejszych znak贸w, lub nadali nowe znaczenie dawnym. Czy g艂贸wn膮 zmian膮 nie jest znak, 偶e 偶yj膮 i wszystko chc膮 robi膰 艣wiadomie w czyim艣 imieniu? Najpierw w imieniu swego Mistrza, ale tak偶e - w kolejnych pokoleniach - Tego, Kt贸rego Jezus nauczy艂 ich uwa偶a膰 za Ojca. Bo tak im powiedzia艂 kto艣 bardzo dobry, sprawiedliwy, wiarygodny. Kto wi臋cej wiedzia艂, rozumia艂, m贸g艂 i chcia艂 ich tym wszystkim obdarowa膰!
Solidarno艣膰 i Rzeczpospolita Norwidowska te偶 s膮 znakiem i te偶 zmieni艂y wiele znak贸w, a raczej zmieni艂y ca艂膮 nasz膮 rzeczywisto艣膰 w gminie. A Solidarno艣膰 zmieni艂a sytuacj臋 w ca艂ym kraju i prawie w po艂owie Europy. Rzeczpospolita Norwidowska pozwala nam g艂臋biej rozumie膰 znaczenie swojej miejscowo艣ci w historii Polski i nie tylko, dzia艂alno艣膰 dydaktyczno-wychowawcz膮 szko艂y, mo偶liwo艣ci duszpasterskie ko艣cio艂a o znaczeniu krajowym, r贸偶nych organizacji gminnych i ponad-gminnych, a i samych siebie.
Niesamowite, jak te rozwa偶ania wi膮偶膮 si臋 (nierozdzielnie!) z moj膮 katechez膮 od 30 lat.
Historia to tak pospl膮tywa艂a, 偶e nie da si臋 ju偶 rozdzieli膰. Zami艂owanie do C.Norwida z lat licealnych, Taize, Europa, Jan Pawe艂 II, Solidarno艣膰, stan wojenny, katecheza, filozofia, samorz膮d, szko艂a, Rzeczpospolita Norwidowska. Da si臋 to tylko wyt艂umaczy膰 z pomoc膮 Kogo艣-Kto-Nadaje-Sens-呕yciu-i-Historii. Nowy sens w pe艂ni jest mo偶liwy od czas贸w Jezusa z Nazaretu. Ja to tylko odkrywam, nie wymy艣li艂em przecie偶 ani lat 1980/81, 1989, 1990-94, RzN, rodziny, Annopola, Prusa, Katynia, Rodziny Rodzin, Prymasa Tysi膮clecia, nawet bp Kazimierza Romaniuka i abp Henryka Hosera z ca艂ym Caritasem. Nie wymy艣li艂em ani roku, ani minuty bodaj偶e. Oczywi艣cie, tak偶e - ani punktu na mapie.
Nasi wrogowie (osobowi lub nie, instytucjonalni lub nie) maj膮 pecha. Bo jest szko艂a. Bo szko艂a uczy my艣le膰. Bo na katechezie uczymy si臋 i staramy rozumie膰 rzeczywisto艣膰. Ca艂膮 rzeczywisto艣膰, bo tylko tak mo偶na zrozumie膰 miejsce wiary i ko艣cio艂a w naszym 偶yciu. Katecheza musi zabija膰 zabobon i magi臋 (w naszym 偶yciu i w 偶yciu naszych wsp贸lnot). Nie tylko widzie膰 powierzchni臋 zdarze艅. Powierzchowne widzenie 艣wiata i w艂asnej gminy jest naszym g艂贸wnym przeciwnikiem, ba, nawet wrogiem. Nie osoby. Biedni s膮 ludzie, kt贸rzy nie rozumiej膮 rzeczywisto艣ci, w kt贸rej 偶yj膮.
Id臋 po korytarzu i rozmy艣lam o s艂owach i znakach jakie dosta艂em. Jak to wszystko wi膮偶e si臋 z gorzk膮 refleksj膮 o znaku "RzN" i "S" - 偶e sprzeciwia膰 im si臋 b臋d膮.
Patrz臋 w pokoju nauczycielskim na gazetk臋 z 13 grudnia i zn贸w dochodzi do mnie straszna wymowa (bez)my艣lnie wypowiadanych opinii, 偶e kto艣 zaw艂aszcza szko艂臋!!! Powiedzcie kto - pewnie ba艂wany, tumany, diabelskie nasienia! Powiedzcie im, 偶e szko艂膮 Rzeczpospolitej Norwidowskiej rz膮dzi prawo uchwalone przez polski parlament. Szko艂膮 RzN rz膮dzi wierno艣膰 Polsce, polskiemu prawu i historii. Powiedzcie im tak - "Diabelskie nasienia, jakim diabelskim prawem robicie zarzut z tego, 偶e jeste艣my wierni historii, prawdzie, Polsce od zarania dziej贸w, krzy偶owi i ko艣cio艂owi. 呕e odwo艂ujemy si臋 do wieszcza, jednego z najwi臋kszych chrze艣cija艅skich my艣licieli Europy (JPII), na domniemanym i wymodlonym b艂ogos艂awie艅stwie papieskim, na s艂owach "kto pracowa艂 na mi艂o艣膰...", na osi膮gni臋ciach wsp贸艂czesnych nauk pedagogicznych, na wielkiej pracy nauczycieli, kt贸rzy wk艂adaj膮 serce w to, co robi膮, w godzinach pracy i po nich. Rzeczpospolita Norwidowska wychowuje dumnych obywateli Polski i Europy! Stara si臋 wychowa膰 dobrych, jak najlepszych i rozumnie wierz膮cych w Boga Jezusa Chrystusa i Jego Samego i Ducha 艢wi臋tego.
Potrafi膮 do dostrzec i doceni膰 ludzie i instytucje z zewn膮trz. Ha艅ba, 偶e podgryzaj膮 i walcz膮 z tym jacy艣 mieszka艅cy Strach贸wki. Ha艅ba wam - z艂orzecz膮cy i z艂o zamierzaj膮cy w sercach swoich.
Ha艅ba w艂adzy, kt贸ra z jednej strony powo艂uje si臋 na osi膮gni臋cia szko艂y RzN i robi sobie z nich wieniec laurowy, a z drugiej strony powtarza pustos艂owie o z艂ej dyrektorce - z艂ym organizatorze, z艂ym gospodarzu, z艂ym pracowniku-nauczycielu. Gdyby raz, mo偶na machn膮膰 r臋k膮. Powtarzanie wielokrotne oburza. To niech w艂adza idzie na ca艂o艣膰 i powie otwarcie i publicznie, 偶e dyrektorka, za kt贸rej kadencji to wszystko si臋 zdarzy艂o, jest najwi臋kszym z艂em tej gminy. NIECH POWIEDZ膭 JEJ TO W TWARZ, PUBLICZNIE, NA SESJI RADY GMINY, NA KT脫RE DYREKTOR GRA呕YNA KAPAON PRZYCHODZI Z PODNIESION膭 G艁OW膭, GOTOWA ODPOWIEDZIE膯 NA WSZYSTKIE PYTANIA.
Rzeczpospolita Norwidowska - o tch贸rze - zbudowa艂a swoj膮 pozycj臋 i sw贸j obraz w powiecie, na Mazowszu i dalej, na pe艂nej jawno艣ci swoich idea艂贸w, zamierze艅 i dzia艂a艅. Ha艅ba tch贸rzom. W nich diabe艂, ojciec wszelkiego k艂amstwa, ma sw贸j pe艂ny tryumf.
Jak niewielu rozumie krzy偶. Co to znaczy rozumie膰 krzy偶? Wed艂ug mnie, nie to, co pisz膮 w gazetach tzw. obro艅cy krzy偶y. Wed艂ug mnie to znaczy - zastanawia膰 si臋 nieustannie nad znaczeniem, kt贸re kiedy艣 powsta艂o, zrodzi艂o si臋, ale 偶yje i si臋 zmienia. To znaczy - pyta膰 i rozumie膰, czym jest rysunek poprzecznych belek, albo zbite deski, czym by艂y kiedy艣 przed nasz膮 er膮, czyli przed narodzeniem, 偶yciem, 艣mierci膮 i zmartwychwstaniem Jezusa. Jak znak ha艅by zmienia si臋 w znak 艣wi臋t? To nie tylko dotyczy krzy偶a. Tak偶e chrztu, a mo偶e ca艂ej rzeczywisto艣ci? Kiedy patrzymy na krzy偶, to musimy widzie膰 tak偶e zmian臋 znacze艅. To, co
przed, Tego-Kt贸ry-Jest-Na-Nim, i to, co potem w ci膮gu 2 tys. lat do krzy偶a przywi膮zano, przybito, przypisano. Jest o czym my艣le膰. Ale jak wielu z nas lubi i praktykuje mdlitw臋 my艣ln膮, modlitw臋 odpocznienia itd. kt贸re si臋gaj膮 藕r贸de艂 znacze艅? Wiele jest nazw i rozumie艅 modlitwy (zajrzyj do 艣w. Teresy z Avila, doktora, profesora Ko艣cio艂a).
Kl."0"
Wszyscy lubi膮 Bo偶e Narodzenie. Lubimy 艣piewa膰 kol臋dy. Po co si臋 narodzi艂 Jezus?
Dzisiaj w Betlejem, Chrystus si臋 rodzi, nas oswobodzi, by艣cie rado艣膰 mieli, i mieli je w obfito艣ci. Szcz臋艣cie jest takie proste. Jest dobro i z艂o. Przewa偶nie 艂atwo je rozr贸偶ni膰. 艢wi臋ty Ignacy Loyola umia艂 to robi膰. Zauwa偶y艂, 偶e cz臋sto to, co mu przynosi przyjemno艣膰, rodzi potem wyrzuty sumienia. Robi si臋 potem g艂upio i 藕le. I odwrotnie, 偶e kiedy zrobi co艣 za namow膮 rozumu i wiary, z lekkim oci膮ganiem, pokonuj膮c siebie, to potem, jako skutek d艂ugo trwa w nim szcz臋艣cie i pok贸j.
Jezus si臋 urodzi艂, aby nas zbawi膰 od z艂ego. Od grzechu. Przez przebaczenie wraca do nas pok贸j i szcz臋艣cie.
***
Przechodz膮c z jednej cz臋艣ci szko艂y do drugiej snuj臋 swoje gorzkie rozmy艣lania. To refren. Gmina si臋 przyznaje do RzN, czyli czego艣, co j膮 rozs艂awia? To mo偶e te偶 zaw艂aszcza. W艂adza, kt贸ra si臋 identyfikuje z RzN i si臋 tym s艂usznie chwali wobec ca艂ego 艣wiata - zaw艂aszcza? A mo偶e ka偶dy konkurs powiatowy organizowany przez Zesp贸艂 (Gimnazjum i Szko艂a Podstawowa), kt贸ry rozs艂awia szko艂臋 i gmin臋 - te偶 zaw艂aszcza?
Czy my (kto艣?) w tej gminie naprawd臋 upadli艣my na g艂ow臋 i nam (komu艣) ca艂kiem rozum odj臋艂o?
Kto艣 diabelski, kto to wymy艣li艂, chce odzyska膰 zapewne t臋 zaw艂aszczon膮 szko艂臋, chlub臋 gminy od wielu lat. Jak to przyjemnie przyj艣膰 na gotowe! Mo偶e chce tylko zmieni膰 nazw臋, napisa膰 sw贸j hymn, zrobi膰 w艂asny sztandar? By艂y ju偶 przecie偶 pomys艂y przenoszenie szko艂y - czyli m贸wi膮c wprost, pomys艂 zniszczenia szko艂y. Wszystkim despotom, kt贸rzy chc膮 rz膮dzi膰 lud藕mi niepodzielnie ta szko艂a bardzo przeszkadza - od wielu lat. G艂o艣no tego nigdy nie powiedz膮. Boj膮 si臋. To s膮 kr臋tacze, nie maj膮 odwagi g艂o艣no powiedzie膰 swoich prawdziwych pogl膮d贸w. Ale w ciemnych zakamarkach swej duszy snuj膮 pewnie plany jak si臋 pozby膰 problemu. A to przenie艣膰 do Rozalina, a to szerzy膰 pom贸wienia, rozsiewa膰 plotki i oskar偶enia dyrektorki Gra偶yny o to, 偶e jest z艂ym gospodarzem, z艂ym organizatorem i leniem, kt贸remu si臋 nie chce uczy膰. Tak, tak. Maj膮 (bez)czelno艣膰 wymy艣la膰 i powtarza膰 takie bzdury. Kpi膮 sobie z rozumu i pomiataj膮 lud藕mi o zdrowych zmys艂ach, zdolnymi do odr贸偶niania dobra od z艂a. Prosz臋 bardzo, niech le艅, z艂y organizator i z艂y gospodarz - nie wa偶ne w jakiej randze i na jakim stanowisku - np. wojewody, w贸jta, prezesa, ministra a nawet premiera, przyjdzie i osi膮gnie tyle, co ta dyrekorka! Zesp贸艂 Szk贸艂 im.RzN i Vademecum (kt贸re rozs艂awia tak偶e gmin臋 i jej gminne w艂adze!) wystawi艂y ju偶 jej pomnik. A co b臋dzie pomnikiem tych wojewod贸w, w贸jt贸w, prezes贸w, ministr贸w, premier贸w?
Kl.1
Chc膮 (przynajmniej niekt贸rzy) rysowa膰 z tablicy/ekranu. No to daj臋 biblijn膮 technik臋 ilustracyjn膮 Annie Vallotton, potem pokazuj臋 malarstwo 艣wiatowe i sceny ze s艂awnych film贸w, Pasorella, Zefirelli na temat chrztu Jezusa. Jak zwi臋kszaj膮 si臋 mo偶liwo艣ci nauczyciela-katechety, gdy jest dost臋p do Internetu i mo偶liwo艣膰 wy艣wietlenia na du偶ym ekranie.
W modlitwie ko艅cowej dzi臋kujemy za to, 偶e mo偶emy rysowa膰, ogl膮da膰 obrazy wielkich malarzy, i film贸w na temat Jezusa. 呕e mo偶emy lepiej rozuie膰 siebie, 艣wiat, ko艣ci贸艂.
Czy nie po to jest religia (w szkole). Czy bez religii w programie nauczania szko艂a mo偶e inkulturowa膰 w pe艂ni uczni贸w? I otwiera膰 najszersze perspektywy rozumienia, 艣wiadomo艣ci, RALIZMU, realistycznego spojrzenia na 艣wiat. Czy nie jest zrozumia艂e, 偶e dyktatorzy chc膮 zapanowac nad religi膮 (Henryk VII, Rewolucja Francuska, hitleryzm, komunizm...).
Kl.6
Cz臋艣膰 klasy pisze test z historii, wi臋c druga cz臋艣膰 dosta艂a rysunki z angielsk膮 wersj膮
ewangelii o chrzcie Jezusa. Szukamy zrozumienia, szukamy znacze艅.
Kl.5
T - Gramy w reprezentacji Boga
Takie jest chyba ostateczne znaczenie "m贸wi膰, dzia艂a膰 (偶y膰) w czyim艣 imieniu". W imi臋 Ojca i Syna i Ducha 艢wi臋tego. Amen.
Rozliczam si臋 z wszystkich obietnic i zobowi膮za艅 wobec klas(y). Kto zrobi艂 prezentacj臋 i zaprezentowa艂 j膮 wobec klasy, kto czyta艂 modlitw臋 powszechn膮 lub ni贸s艂 co艣 w procesji z darami na mszach szkolnych niedzielnych, kto pe艂ni艂 pos艂ug臋 ministranta... S艂owo - to cz艂owiek. S艂owem mo偶na wzmacnia膰 sw贸j honor albo go traci膰. S艂owo ma wielk膮 moc, si臋ga dna duszy. "Z obfito艣ci serca usta m贸wi膮!"
ZAW艁ASZCZANIA I NADAWANIE ZNACZE艃
Katecheza zawsze jest zanurzona w dzie艅 dzisiejszy cz艂owieka. Nie ma religi(jno艣ci) poza rzeczywisto艣ci膮 bardzo doczesn膮. Wcielenie ma taki w艂a艣nie sens. Katechizacja te偶 musi i艣膰 tym tropem. Musi odkry膰 swoje wcielenie w dzie艅 codzienny nauczanych i nauczaj膮cego, czyli wsp贸lnoty, w kt贸rej jest realizowana katechizacja (element nowej ewangelizacji).
Katecheza szkolna daje przyczynek do ostatecznych uzasadnie艅 rzeczywisto艣ci do艣wiadczanej (prze偶ywanej) przez dan膮 wsp贸lnot臋 wiary (lokaln膮).
***
Miejsce w 偶yciu publicznym gminy nale偶y si臋 nam z samej definicji gminy, kultury, to偶samo艣ci, wsp贸lnoty - chyba przede wszystkim. Bo II RP (i Katy艅), Solidarno艣膰, I Kadencja Samorz膮du w Polsce, i aktywno艣膰 religijna w ko艣cielnej wsp贸lnocie od zawsze, bo Rzeczpospolita Norwidowska, bo dyrektor szko艂y, bo... Wszystkie te etapy dziej贸w i poziomy 偶ycia publiczno-spo艂eczno-kulturalnego maj膮 wsp贸lny mianownik - godno艣膰 osoby ludzkiej, wolno艣膰 s艂owa, przekona艅, stowarzysze艅 itd. (w kt贸rych to dziedzinach mamy niejakie zas艂ugi).
Jak nazwa膰 tych, kt贸rzy pr贸buj臋 i pr贸buj膮 i pr贸buj膮 przypina膰 nam etykietki despot贸w, egoist贸w, k艂amc贸w, zaw艂aszczaczy w艂asnych czyn贸w i pogl膮d贸w itd? To nie jest 艣mieszno艣膰. To ignorancja intelektualna i duchowe zaprza艅stwo, kt贸re szkodzi gminie.
poniedzia艂ek, 9 stycznia 2012
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz