poniedzia艂ek, 24 grudnia 2012

Rekapitulacja


O tym, jak idea Istoty Najwy偶szej spotka艂a i do艣wiadczy艂a realnej Mocy z Wysoka, kt贸ra w miar臋 poznawania ods艂oni艂a swoje oblicze i ca艂膮 osob臋, a nawet wsp贸lnot臋 Trzech Os贸b. Rzeczywisto艣膰 sta艂a si臋 pe艂no-krwista i uzyska艂a Jedno艣膰 i Pe艂ni臋. Potrafi臋 sobie wyobrazi膰 kogo艣, kto nie ma idei Istoty Najwy偶szej, ale kogo艣, kto nie do艣wiadczy艂 nigdy Mocy (duchowej) z Wysoka – nie. Do艣wiadczanie tej mocy i poczucie wdzi臋czno艣ci jest tak膮 sam膮 cz臋艣ci膮 mnie i mojego 偶ycia, jak oczy, nogi, r臋ce, j臋zyk, my艣lenie, p艂e膰 biologiczna (i kulturowa)... Homo (sapiens) sum et nihil  humanum...

Czas Bo偶ego Narodzenia, a dzisiaj jest w艂a艣nie i konkretnie Wigilia, jest wy艣mienit膮 psychologicznie okoliczno艣ci膮 na religijne i 偶yciowe rekapitulacje. Wszystko dooko艂a tchnie od艣wi臋tno艣ci膮, a szkolne ferie dodatkowo daj膮 poczucie wolno艣ci i bezpiecze艅stwa przed presj膮 zawodowo-spo艂ecznych obowi膮zk贸w.

Skoro co艣 ci臋 wybudzi艂o (i c贸偶, 偶e o godz. 1.00), idziesz do wysprz膮tanej i nagrzanej kuchni, rozk艂adasz komputer i kontynuujesz prac臋 my艣li rozpocz臋t膮 jeszcze pod ko艂dr膮, na poduszce. 呕eby zrekapitulowa膰 wiele, ale nie zabsolutyzowa膰 jakiego艣 (偶adnego) w膮tku 偶ycia cz艂owieka na ziemi, w zakresie dost臋pnym w艂asnym do艣wiadczeniom i wiedz膮.

Id膮c tropem adwentowych b艂ysk贸w podczas biblijnych czyta艅 liturgicznych ramy tych rozwa偶a艅 wynikaj膮 z na艂o偶enia dw贸ch historii: ludzko艣ci i religii. Na moj膮 to偶samo艣膰 silnie wp艂yn臋li g艂贸wni bohaterowie Biblii. Ja si臋 w pe艂nym tego s艂owa znaczeniu z nimi uto偶samia艂em i uto偶samiam. Nie tyle z ca艂膮 ich osobowo艣ci膮 i losem, co z charakterystycznym dla ka偶dego epizodem. Z wyruszeniem w drog臋 przez Abrahama i pozostanie wiernym w臋dr贸wce ku wyznaczonemu (zapowiedzianemu) celowi. Jakubowej walce duchowej, indywidualizmowi stawianych sobie wyzwa艅. Izaak? - przez zmagania ojca i zaufanie syna? Z J贸zefem egipskim musz臋 mie膰 zwi膮zki szczeg贸lne, wiadomo. Z Moj偶eszem i tak dalej. Wielki, ogromny wp艂yw i familiarno艣膰 z nimi zawdzi臋czam Tomaszowi Mannowi i jego "Historiom Jakubowym", co mi u艣wiadomi艂 profesor Pawe艂 艢piewak, 偶yczliwym komentarzem na Facebooku. Ale tak偶e sceny w filmach zrobionych na tym samym materiale. Filmy ogl膮dane scena po scenie z uczniami, da艂y mo偶liwo艣膰 wczucia si臋 w bohater贸w, aktor贸w i re偶ysera. Niekt贸re pomys艂y bardzo mi przypad艂y do gustu, serca i rozumu. Delektowa艂em si臋 nimi, uwa偶aj膮c wprost za genialne lub co艣 ko艂o tego.

Jest si臋 czym delektowa膰. Ka偶da z postaci jest rekapitulacj膮 zmagania cz艂owieka o prawd臋 najwy偶sz膮 swego 偶ycia. O by膰 albo nie by膰 w艂a艣ciwie. W nich, w ich losach, chyba ka偶dy mo偶e odnale藕膰 siebie, w wersji maksymalistycznej, albo co艣 dla siebie, w wersji minimalistycznej. Nak艂adam siebie na ich losy, pr贸by i rozwi膮zania.

Za艣 pomys艂 na艂o偶enia dziej贸w naszej religii na dzieje ludzko艣ci przyszed艂 wraz z debat膮 Richarda Dawkinsa z Wiliamem Lane Craigem w Biola University, albo arcybiskupa  Charlesem Chaput w wielkiej auli uniwersytetu w Georgetown.
Pad艂o gdzie艣 tam stwierdzenie, 偶e do czasu narodzenia Jezusa na ziemi 偶y艂 1% populacji naszego gatunku. Przytaczam tylko jako ciekawostk臋 w s艂u偶bie rozszerzania horyzont贸w widzenia i dyskutowania. 呕eby nie gnu艣nie膰 w grajdo艂ku ka偶dej lokalnej zastoiny my艣li. Nic po za tym, bo chodzi o ka偶dego cz艂owieka - jeden procent to te偶 strasznie du偶o.

Kto ratuje jedno 偶ycie... kto ratuje prawd臋 i sens na jakim艣 terenie... ratuje ca艂y 艣wiat. Wsz臋dzie. Tak偶e - oczywi艣cie - w Annopolu w gminie Strach贸wka. To, czego jeste艣my 艣wiadkami w necie, na radach pedagogicznych i w og贸le, to nie jest – z mojej strony - k艂贸tnia o sto艂ki i osobiste wzgl臋dy. To jest g艂os w dyskusji o Polsce, Europie, wierze rozumnej, ko艣ciele 艣wiecie. Jakie maj膮 by膰! Co chcemy przekaza膰 po sobie nast臋pnemu pokoleniu.

A w wielkim 艣wiecie mo偶emy ju偶 chyba m贸wi膰 o walce: Bo偶e Narodzenie kontra ideologia gender. Ma艂o 艣mieszna perspektywa. Z jednej strony realna kulturotw贸rcza si艂a tego, co wi臋ksze, obiektywne, zrozumia艂e z natury, z tak zwanego Objawienia i rozumowania, z drugiej - destrukcja kultury i pr贸ba podporz膮dkowania swoim wizjom. "Nie b臋d臋 s艂u偶y艂 temu, co wi臋ksze." - Chc臋 s艂u偶y膰 sobie, chc臋, by mnie s艂u偶ono i moim dora藕nym koncepcjom.

PS.1
Nim wr贸ci艂em do g艂贸wnej my艣li (posta) dnia, opublikowa艂 si臋 post w komentarzu do albumu drzew w zimowym annopolskim Ogrodzie:

"Mro藕ny dzie艅 grudniowy 2012 wyci膮gn膮艂 mnie z domu, by upolowa膰 aparatem moment dziej贸w zapisany na sosnach, kt贸re jako samosiejki z p贸艂nocnej cz臋艣ci Ogrodu Mama Hela przesadzi艂a w lepsze rejony po艂udniowe. Mia艂a i ma dusz臋 c贸rki rolnika spod Tarnowa, z okolic b艂ogos艂awionej Karoliny K贸zk贸wny (maj膮 wiele cech wsp贸lnych!). Trudno by艂o mi w 艣wietlno-mro藕no-艣nie偶nych okoliczno艣ciach wyseparowa膰 cztery choinki, kt贸re nie藕le ju偶 wyros艂y. Na jednej z nich wieszali艣my bombki, gdy Jasiek, Zosia, 艁azarz i Hela byli mali, a Andrzeja, Marysi i Olka wcale jeszcze nie by艂o na 艣wiecie. Drzew(k)a sta艂y si臋 g艂贸wnym bohaterem dnia...

Przypomnia艂em sobie o stosownych zapiskach Marii Kr贸lowej w Annopolskich Kajetach:
"W ogrodzie ro艣nie 80 chojak贸w posadzonych za rz膮d贸w 艣p. Matuni (Emilia, z d. Jackowska, zaprzyja藕niona z Boles艂awem Prusem i jego 偶on膮) naszej najdro偶szej, kt贸ra dusz臋 swoj膮 w to arcydzie艂o wk艂ada艂a, a偶eby w pobli偶u by艂 domowy lasek, jest te偶 8 艣wierk贸w, kt贸re zasadzi艂 艣p. Czerwi艅ski, ojciec Olesi, ze 20 lip, kilkana艣cie pi臋knych akacji, kt贸re Andziu艣 przywi贸z艂 z Warszawy, i du偶o r贸偶nych drzew tu ro艣nie upi臋kszaj膮cych park, wiele jest te偶 owocowych (120, wymarz艂y w 1929)... W roku 1910 stan臋艂a figura Matki Boskiej sprowadzona z Warszawy... Dosadza艂 krzewka owocowe i zak艂ada艂 park woko艂o domu ogrodnik Czerwi艅ski... w 1914 posadzona leszczyna woko艂o przez brata Andziusia Piotra... w 1923 porobiono 30 do艂贸w na miejsce wysch艂ych drzewek owocowych, a na wiosn臋 1924 zasadzone [nowe]...".

Jedn膮 z jab艂onek zasadzili艣my ju偶 my - nowe pokolenie - z Bruno (Ch) i Edwardem (B), kt贸rych przys艂a艂 na odpoczynek do Ogrodu brat/ksi膮dz Marek z Taize, w listopadzie 1999 (ostatnie zdj臋cie, kt贸re sta艂o si臋 pierwszym, tytu艂owym). No, to teraz dzieci mog膮 zacz膮膰 ubiera膰 domow膮 choink臋, wynalezion膮, wyci臋t膮 osobi艣cie przez 艁azarza i Andrzeja i kupion膮 w "szk贸艂ce" na Ksi臋偶ykach.

Wysz艂a mini opowie艣膰 o obrotach Annopolskich Sfer Rodzinnych".

PS.2
Korony z Christmas crackers dostali艣my od Zosi, w 艂膮czno艣ci z Ja艣kiem i Katy i  ca艂膮 ich chaplaincy w Glasgow.

1 komentarz: