艣roda, 19 grudnia 2012

Serendipitous! Thomas Morus! - 偶yciem pisane


Najpierw by艂 rozbudowany komentarz do posta samorz膮dowc贸w, z linkiem do statystyk, w kt贸rych moja gmina zajmuje w Polsce pi膮te miejsce od ko艅ca:

1) „Byle艣my nie dali ograbi膰 si臋 ze skarb贸w. Chopy, bracia, panowie, koledzy i towarzysze samorz膮dowcy - za艂贸偶my jak膮艣 wsp贸lnot臋 do zarz膮dzania bogactwem, skarbami. W dziejach Strach贸wki by艂 np. rok 1788, kiedy kr贸l Stanis艂aw Poniatowski prowadzi艂 za r臋k臋 mieszka艅ca naszej wsi Micha艂a pod pomnik Kr贸la Jana III Sobieskiego, by przem贸wi艂 na uroczysto艣ci ods艂oni臋cia... i ukontentowany jego mow膮 wzi膮艂 go pod swoj膮 opiek臋 w Szkole Rycerskiej. Tego samego roku ojciec Micha艂a J贸zef zosta艂 wybrany pos艂em na Sejm Czteroletni... Po 42 latach pod tym pomnikiem um贸wili si臋 powsta艅cy...

S膮 skarby. Mog臋 od r臋ki wymieni膰 tak偶e 3 Maja 1981 – Solidarno艣膰 RI, przej臋cie o艣wiaty w pierwszym z mo偶liwych dla nas termin贸w, obron臋 przed dyktatur膮 Kazimierza 艁apki, Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮, Vademecum, CARITAS, nawet – w pewien spos贸b – 13 grudnia'81. Przecie偶 tak偶e – ju偶 z obecnych czas贸w – Internet i nowocze艣nie „usportowiony” teren wok贸艂 szko艂y... Mo偶na sporo dorzuci膰, inne stowarzyszenia te偶 maj膮 swoje ulubione punkty. Jest bogactwo.

Byle艣my nie dali si臋 okra艣膰, z nale偶nej ca艂ej wsp贸lnocie dumy i chwa艂y. Najwi臋kszym skarbem jest nie policzalna „kasa” ale JEDNO艢膯. Ma ona swojego odwiecznego wroga „[to] 贸w, co prawa rwie, wi臋c niezno艣ne mu – dnie; wi臋c, czuj膮c z艂e, chcia艂 odepchn膮膰 spomnienia”(CKN, Przesz艂o艣膰). Rozerwana jedno艣膰 poch艂ania, jest otch艂ani膮. Najwi臋kszym i najpi臋kniejszym naszym zadaniem jako samorz膮dowc贸w, nauczycieli, wierz膮cych i niewierz膮cych, duszpasterzy... jest s艂u偶ba (praca)  dla Jedno艣ci na jakim艣 terenie (JST), w ka偶dej wsp贸lnocie, czy偶 nie!”

2) Potem by艂 komentarz (A) do posta (B) na stronie mojej szko艂y, Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej:
A) "Wsp贸lna praca nad procesem dydaktycznym" kojarzy mi si臋 z "prac膮 nad prac膮" z Etyki Solidarno艣ci x.prof. J.Tischnera i z nauczania JPII.

B) "Us艂ysza艂am wiele mi艂ych s艂贸w od nauczycieli o swojej pracy i od trenerek - o pracy szko艂y. - „Jeste艣my w艂a艣nie tak膮 szko艂膮, jakiej szuka艂o CEO do programu, w kt贸rej panuje klimat uczenia si臋” - wielkie s艂owa. Prawdziwe s艂owa. PRAWDA.

"Nauczanie oparte na strategiach oceniania kszta艂tuj膮cego" brzmi bardziej tajemniczo, ni偶 wtedy, gdy stosuj臋 swoj膮 propozycj臋, zast臋powania angielskiego wyra偶enia "formative assessment" (or "diagnostic testing") - jako 'PEDAGOGIKA PODMIOTOWA'. Wtedy cytowane zdanie brzmi "Nauczanie oparte na strategiach pedagogiki podmiotowej", czy偶 nie! Ale to podmiotowo艣膰 w艂a艣nie jest - wed艂ug mnie - najwi臋kszym wyzwaniem dla polskiej szko艂y po PRL.

I jeszcze - na marginesie - POKA呕 MI SWOJE MY艢LENIE, propozycja ze szko艂y PILGRIMS, Canterbury, England (MAKING THINKING VISIBLE link jest na inn膮 inicjatyw臋, ale o tym samym) jest mi bardzo, bardzo bliska i to wychodz膮c daleko poza teren szko艂y. W 偶ycie ka偶dej wsp贸lnoty (tak偶e JST - Jednostka Samorz膮du Terytorialnego). By膰 (o)sob膮! i tworzy膰 艣wiat relacji osobowych! - niech b臋dzie moimi 偶yczeniami dla nas wszystkich (i dla siebie samego) na Bo偶e Narodzenie 2012 ♥"

3) Kolejna obecno艣膰 i dzia艂alno艣膰 na niwie spo艂ecznej komunikacji, to komentarz do posta „Decydujmy Razem”:
Oni - „Rozpocz臋li艣my 10 ju偶 seminarium w ramach projektu "Decydujmy razem". Czy jeste艣my spo艂ecze艅stwem lider贸w? Jak istotne w roli lidera jest to by monitorowa膰 funkcjonowanie zmiany zaproponowanej w wyniku konsultacji spo艂ecznych? Jaka jest relacja pomi臋dzy liderami samorz膮dowymi a spo艂ecznikami? Zapraszamy do dyskusji na XII pi臋tro PKiN w Warszawie lub tutaj, na fb :-) „
Ja (udost臋pniaj膮c ich pogl膮d na Fb) - „Oj bolesny to temat i jeszcze bardziej nas dzieli, do艣wiadczamy tego w naszej gminie, szkole, w tzw. wsp贸lnocie lokalnej :(„

4) Kolejny g艂os doszed艂 mnie z Watykanu, od samego Papie偶a, kt贸ry na stronie ROKU WIARY da艂 post -
ON - „呕ycie wiary u ka偶dego z nas, ma okresy 艣wiat艂a, ale r贸wnie偶 okresy ciemno艣ci. Je艣li chcemy kroczy膰 w 艣wietle, pozw贸lmy, by s艂owo Boga by艂o naszym przewodnikiem”
Ja (udost臋pniaj膮c Go) - „Zr贸bmy cho膰 jedno spotkanie w Strach贸wce lub okolicach, po艣wi臋cone temu, jak spotka膰 si臋 i rozmawia膰 Dobr膮 Nowin膮!!! Ja mog臋 na nim milcze膰, a nawet kibicowa膰 tylko z daleka, skoro moja osoba tak wszystkim przeszkadza. "Niech ja wezm臋, 偶e szalony i g艂upi, a Wy potraficie, a Wy reszt臋 zr贸bcie" (Wierszyki, 1979?) !” i do艂o偶y艂em z auto-komentarzem ca艂y wierszyk sprzed 33 lat:
Ca艂y wierszyk m艂odego J贸zia wygl膮da(艂) tak:

„jedni m贸wi膮 szalony
drudzy m贸wi膮 偶e g艂upi
a ja bym chcia艂 na tacy kelnera
mi艂o艣膰 wnie艣膰 mi臋dzy ludzi

ale mam serce za trwo偶ne
u艣miech zbyt nie艣mia艂y
postaw臋 niegodna
przesz艂o艣膰 nie 艣wietlan膮

niech ja wezm臋 偶e szalony i g艂upi
a wy potraficie - a wy reszt臋 zr贸bcie”

PS.
Wierszyk nic nie straci艂 na aktualno艣ci!

5) G艂os Papie偶a targn膮艂 mn膮 g艂臋biej i zmobilizowa艂 (zmusi艂 wprost) do podzielenia si臋 tym, czego nie skrywam od dawna, ale warto by bardziej na艣wietli膰. Tak膮 pr贸b膮 jest post na stronie grupy ROKU WIARY (I ROZUMU) W STRACH脫WCE:
„Papie偶 dopinguje mnie, 偶ebym podzieli艂 si臋 z Wami moj膮 wiar膮 i jej odkryciami. Jednym z najwa偶niejszych jest to, 呕E B脫G JEST I DZIA艁A PONAD NASZYMI W膭TPLIWO艢CIAMI, S艁ABO艢CIAMI I GRZECHAMI.

Niby oczywiste? Mo偶e, ale ile ja straci艂em na innym przekazie, wychowaniu, innej katechezie, kt贸ra - niestety - jest utrwalona w pie艣niach i tradycyjnej religijno艣ci (kt贸r膮 ja nazywam komiksowo-dogmatyczn膮, albo obrazkowo-doktrynaln膮, mo偶e nawet doktrynersk膮). Wczoraj da艂em post, 偶e "nie lubi臋 zwrotki - jej teologii i poetyki - 'gdy w艣r贸d przekle艅stwa od Boga, czart panowa艂 itd.'

Mam odwag臋 powiedzie膰 - bzdura. Zas艂ugujemy na subtelniejsz膮 teologi臋 i lepsz膮 poetyk臋. Niestety, ma艂o jest ludzi, kt贸rzy chc膮, maj膮 odwag臋 lub potrafi膮 my艣le膰, tak偶e w dziedzinie religii, a mo偶e szczeg贸lnie na polu religii. Na przyk艂adzie stosunku do niejednej pie艣ni i byle-jakiej teologii (i poetyki) wida膰, jak 艂atwo rezygnujemy z my艣lenia. Pewnie z l臋ku, 偶e zejdziemy ze 艣cie偶ki doktryny (nauki, przekazu ko艣cio艂a). NON ABBIATE PAURA! Cz艂owiek jest drog膮 ko艣cio艂a, nie odwrotnie. Ko艣ci贸艂 to g艂贸wnie wsp贸lnota 艣wi臋tych - nie tysi膮ce tom贸w, p贸艂ek i bibliotek - daj膮ca si臋 prowadzi膰 Jezusowi z Nazaretu, obecnemu w nieustannym dzia艂aniu Ducha 艢wi臋tego, tak偶e w sakramentach, liturgii i ka偶dej szczerej modlitwie.

Kode艅, pierwsze Spotkanie Ekumeniczne by艂 Innym Do艣wiadczeniem. Po komunii grzesznego J贸zia 艂aska mnie zala艂a. 艁aska Boga, kt贸ry jest Prostot膮. Prostota Boga, kt贸ry chce si臋 dawa膰, a nie wzbrania膰 przed s艂abymi lud藕mi, bo kto Mu zostanie??!!

Przekle艅stwo Boga? Panowanie czarta? B贸jmy si臋 Boga i nie powtarzajmy takich g艂upstw. Cz艂owieku-osobo na obraz i podobie艅stwo Boga Samego! Ni mniej, ni wi臋cej. Niech si臋 rozja艣ni Wasze oblicze w Adwencie i Bo偶ym Narodzeniu 2012 :-)♥"



6) Zako艅czenie dnia przynios艂o mas臋 艣wiat艂a. Nieoczekiwanego z najbardziej nieoczekiwanych. Na msz臋 zawie藕li艣my cztery „lampiony”, no, ma艂e 艣wiate艂ka, jedno micro, dwie diody w szklanej miseczce. Kazanie by艂o stosunkowo d艂ugie jak na ten Adwent. O Tomaszu More. Jako艣 od dawna chwyta mnie za serce. Ksi臋dza proboszcza musi te偶 :-)
Ale do tej pory to by艂o zawinione przez film, ksi膮偶ki o Wielkim Angliku. Teraz nasz papie偶 do艂o偶y艂 motyw贸w, bo zrobi艂 go patronem polityk贸w. O tym tak偶e m贸wi艂 ksi膮dz. Bra艂o mnie ca艂kiem bezinteresownie, jak to na mszach, a偶 do chwili, kiedy u艣wiadomi艂em sobie zwi膮zek tre艣ci kazania i patrona dnia z Anio艂em – votum wdzi臋czno艣ci za Solidarno艣膰 i z tym, co znaczy dla mnie to miejsce i TO wszystko. Gdzie艣 z ty艂u g艂owy mia艂em te偶 tu偶 przed msz膮 opublikowany album "Wizyta Ambasadora Chorwacji 13 grudnia w RzN" (偶e te偶 akurat dzisiaj Prezydent RP musia艂 ratyfikowa膰 traktat o Chorwacji w Unii!!). I nie by艂em ju偶 takim niewinnym, bezinteresownym uczestnikiem mszy w parafii WNMP w ko艣ciele 艣wi臋tego Antoniego. By艂em pogr膮偶ony po uszy i dno duszy. No dobra, czas odej艣膰. Dla dobra wszystkich, wypada艂oby jak najpr臋dzej. Bo to staje si臋 nie do wytrzymania. PRAWDA I FA艁SZ z ka偶dej strony (w ka偶dej chwili? - w 偶yciu publicznym? -  prawie). Wi臋c par臋 zdj臋膰 ukradkiem zrobi艂em i chodu do domu. Samoch贸d zapali艂.

A tu w domu niespodzianka. Ogromnego kalibru. Lucy da艂a link na Facebooku na kazanie (artyku艂) jej ulubionego biskupa Chaput (Filadelfia) o 艣wi臋tym Tomaszu. S艂owo w s艂owo, jak ksi膮dz proboszcz Mieczys艂aw, tyle, 偶e dziesi臋膰 razy d艂u偶sze. A potem si臋 troch臋 rozgadali艣my, obie strony Atlantyku czu艂y, 偶e zdarzy艂o si臋 Co艣 „Serendipitous”! W ka偶dym razie tamta strona wielkiego Oceanu pierwsza zobaczy艂a o艣nie偶ona i do艣膰 mro藕n膮 Strach贸wk臋 w dniu 艣w. Tomasza More. Morusa :-)

PS.
A to Morus! - powt贸rz臋.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz