niedziela, 9 grudnia 2012

B贸g w naszej szkole (4)


„Przywdziej wspania艂e szaty chwa艂y,
dane ci na zawsze przez Pana.
Oblecz si臋 p艂aszczem sprawiedliwo艣ci,
pochodz膮cej od Boga,
w艂贸偶 na g艂ow臋 sw膮 koron臋 chwa艂y Przedwiecznego!
Albowiem B贸g chce pokaza膰 wspania艂o艣膰 twoj膮
wszystkiemu, co jest pod niebem”

(Ksi臋ga Barucha)

Dobra jest zawsze wi臋cej ni偶 nie-dobra, p贸ki my 偶yjemy. To jest moja idea-logia od wczesnych lat katechetycznych. Rozejrzyj si臋, nazwij. Wiem, 偶e b贸l z臋ba, g艂owy lub inna dolegliwo艣膰 m膮ci pole widzenia. Wybacza, w takim stanie. Ale gdy tylko przejdzie apogeum cierpienia - patrz i szybko nazywaj dobro, p贸ki ci臋 nie boli :-)

W moj膮 teori臋 wprz臋g艂em matematyk臋. Gdyby w kt贸rymkolwiek momencie nie-dobra by艂o wi臋cej, to 艣wiat przesta艂by istnie膰. Z艂o jest destrukcyjne. Terroryzm to pr贸ba narzucenia optyki z艂a, stworzenie wra偶enia, 偶e jest go wi臋cej, bli偶ej ciebie, i 偶e ono zwyci臋偶y. Przegrywaj膮 ci, kt贸rzy w t臋 upiorn膮 ideologi臋 uwierz膮, uwierzyli.

Terroryzm to nie tylko islamscy ekstremi艣ci. My si臋 z tym zmagamy na swoim terenie. W bezkrwawej wersji, ale kto mo偶e da膰 g艂owy, ze kiedy艣 nie doprowadzi do tragedii?
Z jednej strony "terroryzmem" jest wmawianie ludziom, 偶e Solidarno艣ci RI nie by艂o w naszej gminie, a Rzeczpospolita Norwidowska to szkodliwa "ideologia", kt贸ra w czym艣 zagra偶a wsp贸lnocie lokalnej i jej "samorz膮dnym" dzia艂aczom, a z drugiej, wi臋kszej, 偶e Lech Wa艂臋sa to zdrajca Bolek. No i mamy polski, swojski negacjonizm, DIABELSTWO jawne. W jednym pokoleniu uda艂o si臋 przewr贸ci膰 ludziom w g艂owie i pozamienia膰 poj臋cia. Realizm i B贸g przegrywaj膮 w takim spo艂ecze艅stwie, cho膰 nadal si臋 nazywa katolickim.

B贸g jest Bogiem 偶ywych, nie umar艂ych. B贸g jest Bogiem 偶ycia i 艣wiata realnego, z jego pi臋knymi i trudnymi stronami, a nawet s艂abo艣ciami i grzechami. Kto uwierzy, dzi艣 jeszcze mo偶e by膰 w Raju.

Wracam wi臋c do nazywania DOBRA, kt贸re si臋 realnie zdarzy艂o w naszej szkole. Enumeratywnie, tak jak pami臋tam - ka偶dy mo偶e rozszerzy膰 perspektyw臋 i uzupe艂ni膰:

1) Przej臋cie o艣wiaty uchwa艂膮 Rady Gminy, zmiany kadrowe i wizja szko艂y, gminy i parafii jako wsp贸lnoty (1991)
2) Katechezy urz臋duj膮cego w贸jta (kogo艣 w rodzaju Piasta Ko艂odzieja lokalnej wsp贸艂czesnej historii :-) w klasie 贸smej w zast臋pstwie (spo艂ecznym) za ksi臋dza Stanis艂awa Krupskiego, "bo sobie nie radzi艂"
3) Co miesi臋czne Gminne Spotkania O艣wiatowe z udzia艂em nauczycieli i WSZYSTKICH ksi臋偶y na terenie gminie i w s膮siedztwie
4) Wizyty w szkole Andrzeja Madeja, misjonarza i Aposto艂a 艣wi臋to艣ci, Cz艂owieka, spotkania plenarne z nim na 艣wietlicy i kameralne w klasie 贸smej, ze zdj臋ciem rodzinnym z pisarzami (m.in. Broniewskim) za plecami na 艣cianie
5) Wyjazd dwudniowy szkolnym autokarem (by艂 wtedy taki) do Kodnia na Spotkanie Ekumeniczne, z demokratycznym noclegiem na pod艂odze w wielkiej sali uczni贸w, nauczycieli i w贸jta
6) "Kadencja" proboszcza Antoniego (1993-2009)
7) Kadencja Emilii na stanowisku dyrektorskim (1996-2001), obroniona wobec pierwszej pr贸by matactwa (utr膮cenia w konkursie, 偶eby w贸jt m贸g艂 mianowa膰 swojego kandydata), gra przy tworzeniu gimnazjum (gro藕ba podzielenia i rozbicia zespo艂u)
8) Pierwsza obrona szko艂y przed likwidacj膮
9) Przyjazd pracownika Ministerstwa O艣wiaty Marka Malisiewicza z pomoc膮 negocjacyjn膮 i inn膮, propozycj膮 warsztat贸w "Nowa Szko艂a"
10) Zafundowane nam przez Marka Malisiewicza warsztaty edukacyjne "Nowa Szko艂a", pierwszy etap budowania nowej mentalno艣ci, z udzia艂em nauczycieli, uczni贸w, rodzic贸w
11) Wyjazd do 艁owicza "na dwa autokary" na spotkanie z Papie偶em Janem Paw艂em II uczni贸w, nauczycieli, rodzic贸w, tematem dnia by艂o wychowanie, wej艣ci贸wki za艂atwi艂 nam Marek Malisiewicz. Homilia dotyczy艂a rodziny, szko艂y i wychowania. "Dzisiaj przypada liturgiczne wspomnienie [wi臋藕nia Dachau, bp Kozala] wiernego 艣wiadka Chrystusa. 艁aska, kt贸ra «zosta艂a mu dana przez Boga, nie okaza艂a si臋 daremna» i po dzie艅 dzisiejszy przynosi owoce. B艂ogos艂awiony biskup wzywa nas, aby艣my post臋powali w spos贸b zgodny z naszym powo艂aniem ludzkim i chrze艣cija艅skim, jako synowie i c贸rki tej ziemi, tej ojczyzny, kt贸rej on by艂 synem... Tu tak偶e [w 艁owiczu], za spraw膮 ksi臋dza Stanis艂awa Konarskiego, dokona艂a si臋 reforma szkolnictwa pijarskiego. Wiemy z historii, jak du偶e znaczenie mia艂a ona w okresie polskiego O艣wiecenia i jak wielkie owoce tej reformy zbiera艂y pokolenia Polak贸w 偶yj膮ce pod zaborami... Wiecie dobrze, 偶e zbli偶amy si臋 do Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. Wielu z was mo偶e zadaje sobie w zwi膮zku z tym wydarzeniem pytanie: jakie b臋dzie nadchodz膮ce nowe tysi膮clecie? Czy lepsze od tego, kt贸re si臋 ko艅czy? Czy przyniesie jakie艣 wa偶ne, pozytywne zmiany w 艣wiecie, czy te偶 wszystko zostanie po staremu? Chc臋 wam powiedzie膰, 偶e w du偶ej mierze przysz艂o艣膰 艣wiata, naszej Ojczyzny i Ko艣cio艂a zale偶y od was. Wy b臋dzie t臋 przysz艂o艣膰 kszta艂towa膰, na was spoczywa wielkie zadanie budowy czas贸w, kt贸re nadchodz膮. Rozumiecie teraz, dlaczego tak du偶o powiedzia艂em wcze艣niej o wychowaniu m艂odych ludzi. Nie l臋kajcie si臋 wej艣膰 na drog臋 waszego powo艂ania, nie l臋kajcie si臋 szuka膰 prawdy o sobie i otaczaj膮cym was 艣wiecie... M艂odo艣膰 poszukuje wzor贸w i przyk艂ad贸w. Z pomoc膮 przychodzi wam sam Jezus Chrystus, kt贸ry po艣wi臋ci艂 ca艂e swoje 偶ycie dla dobra innych...  «Jeden jest wasz nauczyciel, a wy wszyscy bra膰mi jeste艣cie»...” (JPII)
12) Pocz膮tek wyjazd贸w na kolonie CARITAS jako przyk艂ad wzorcowego wsp贸艂dzia艂ania parafii i szko艂y
13) Drugi etap likwidowania szko艂y i Wielka Obrona (Cz臋stochowy) w blokowanym prawie przez rok konkursie na dyrektora szko艂y - jego obrona przed Gra偶yn膮 (Kapaonami), nasza-szkolna - przed niebytem, list do Premiera, pos艂贸w i senator贸w...
14) Pro艣ba o modlitw臋 w naszej intencji wobec pe艂nej sali w kurii biskupiej na odprawie katechetycznej w obecno艣ci biskup贸w, proboszcz贸w, ksi臋偶y, si贸str zakonnych i 艣wieckich z ca艂ej diecezji.
15) Zobowi膮zanie grupy przyjaci贸艂 i ludzi dobrej woli (i wiary) z gminy i z Polski do codziennej modlitwy w intencji szko艂y (dziesi膮tek r贸偶a艅ca). Bez modlitwy trudno wyobrazi膰 sobie nasz膮 obecn膮 szko艂臋 – jej kszta艂t i to偶samo艣膰. Niechaj (to wszystko) wszystkim, po wsze czasy, wiadomym b臋dzie. To偶samo艣膰 rodzi si臋 z czyn贸w, nie z ideologii! B贸g zamieszka艂 i mieszka w naszej szkole.
16) Liczne Msze 艢wi臋te w szkole na sali gimnastycznej i korytarzu
17) Misje Pi臋膰dziesi臋ciolecia w parafii (pierwotnie planowa艂 sam Andrzej Madej, ostatecznie prowadzi艂 o.Stanis艂aw Grzybek, OMI, jego przyjaciel, z kt贸ry w duecie przeprowadzili wiele misji parafialnych w ca艂ej Polsce)
18) Liczne programy: naprawcze, rozwijaj膮ce, warsztaty og贸lno-o艣wiatowe, wychowawcze, kulturowe, inwestycje, rozbudowy.... ZWYCI臉STWO KONCEPCJI I WIZJI lidera (DyrKa) i ca艂ego zespo艂u z wielkim udzia艂em wieloletniej Przewodnicz膮cej Rady Rodzic贸w Jadwigi O艂dak
19) Udzia艂 szko艂y w mi臋dzynarodowym projekcie „Europejska 艣wiadomo艣膰 w szkole” wraz ze szko艂ami z Anglii, Danii, Norwegii i Czech, czego kulminacj膮 by艂a ich wizyta u nas i pierwsza edycja „VADEMECUM - w korowodzie weselnym rodzic贸w Cypriana Norwida”
20) Powstanie Szkolnego Ko艂a CARITAS
21) Po pi臋cioletnich staraniach nadanie imienia szkole RZECZPOSPOLITEJ NORWIDOWSKIEJ, zn贸w z pomoca papie偶a, do kt贸rego wys艂ali艣my list z pr贸艣b膮 o b艂ogos艂awie艅stwo, osobi艣cie wr臋czony  b艂. Janowi Paw艂owi II na Placu 艢wi臋tego Piora w trakcie „norwidowskeij” audiencji generalnej (marzec 2002)
22) Wyjazdy szkoleniowo-integracyjne: 艢wi臋ty Krzy偶, Sandomierz, Suwalszczyzna i Wile艅szczyzna
23) Pocz膮tek nowej "kadencji" ksi臋dza Mieczys艂awa w parafii, szkole, gminie (w ca艂ej wsp贸lnocie lokalnej, bo takie jest oddzia艂ywanie ka偶dego duszpasterza)
24) Rok Wiary i Rozumu, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem namacalno艣ci Mi艂osierdzia Bo偶ego nad nami wszystkimi... "i nad 艣wiatem ca艂ym" - jako zadanie w projekcie inter-kontynentalnym Strach贸wka (Rzeczpospolita Norwidowska) - Lincoln, Ne, USA.

PS.1
Polak贸w mi/mnie wsp贸艂czesnych op臋ta艂 jaki艣 anty-Bo偶y anty-realizm (jaki艣 negacjonizm). Jak Wa艂臋sa, to nie Walentynowicz (Gwiazda itd.) a jak oni - to nie Wa艂臋sa. Na terenie gminy - 偶e jak 艁apka albo Orzechowski, to nie Kapaony, albo kto艣 inny.
Ale my nie odp艂acamy pi臋knym za nadobne i uznajemy twardo "twardy'  i mi臋kki realizm, jako podstaw臋 bytu i normalno艣ci. Twardy - 偶e ka偶dy ma swoje osi膮gni臋cia, bo nie spos贸b wygra膰 czterech kadencji bez 偶adnych talent贸w (np. uko艅czy膰 budow臋 szko艂y w Rozalinie i rozpocz膮膰 hali sportowej przy Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej) - w贸jt Kazimierz, ani pokona膰 w wyborach i jego - w贸jt Piotr i uko艅czy膰 sal臋 w Strach贸wce, zdoby膰 4 miliony na gospodark臋 wodn膮, pobudowa膰 Orlika i boisko wielofunkcyjne itd., ani nie odm贸wimy 偶adnej zas艂ugi radnej Krystyny (np. w naciskach na budow臋 Orlika i boiska wielofunkcyjnego) i ka偶demu innemu dzia艂aczowi samorz膮dowemu, organizacji pozarz膮dowej itd.itp.itd.
Ani ja, ani Gra偶yna nikogo, nigdy nie okradamy z zas艂ug. Przynajmniej si臋 bardzo staramy. Mi臋kki realizm ka偶e nam z kolei i na przyk艂ad, uszanowa膰 prawo ka偶dego cz艂owieka do dobrego imienia, do spotkania i rozmowy publicznej szukaj膮cej prawdy w dialogu z innymi-wszystkimi w salach konferencyjnych Urz臋du Gminy, 艣wietlicy wiejskiej (dawniej OSP), szkole, parafii i wsz臋dzie, tak偶e na otwartych, dost臋pnych ka偶demu blogach i kontach internetowych (Facebook).

Tak oto, b贸j tocz膮 w艣r贸d nas, Polak贸w 2012, Realizm i anty-realizm (negacjonizm).

PS.2
Dlaczego Stalina nazywano "Wielkim J臋zykoznawc膮"?
"Ma艂o kto rozumia艂 o co chodzi, ale wszyscy wierzyli propagandzie na s艂owo" (tutaj). Batiuszka powiedzia艂 (zadecydowa艂) co my艣le膰 np. o Katyniu i tak trwa艂o przez p贸艂 wieku, a dla wielu trwa jeszcze. Taki sam mechanizm i jego wiekowe konsekwencje zadzia艂a艂y w Strach贸wce od 1994 roku. Przyk艂ady: „katecheta robi cyrk w ko艣ciele” i jest „siewc膮 nienawi艣ci”, a „Rzeczpospolita Norwidowska to ideologia... a ja, a my lubimy konkretn膮 robot臋” itp.
Nawet wielcy j臋zykoznawcy odchodz膮, wcze艣niej lub p贸藕niej, z tego 艣wiata. Dobra Nowina pozostaje. Na zawsze.

PS.3
Trzecie post scriptum dorzuci艂y rekolekcje. Ksi膮dz wskaza艂 Pismo 艢wi臋te jako drogowskaz 偶ycia i kultury. Da艂 przyk艂ad znanych ludzi, kt贸rzy maj膮 T臋 Ksi臋g臋 w plecakach podr贸偶nych i w biurkach w miejscach pracy.
Rekolekcjonista mimowolnie przywo艂a艂 nasze dzieje i rzuci艂 na nie w艂a艣ciwe 艣wiat艂o.                    
W 1990 roku gruchn臋艂a wie艣膰 w Strach贸wce i rozesz艂a si臋 po gminie „w贸jt trzyma w biurku Pismo 艢wi臋te”. Tak, a na biurku po艂o偶y艂em sobie ma艂y krzy偶 z ko艣ci s艂oniowej, pami膮tk臋 Polskiej Narodowej Pielgrzymki do Ziemi 艢wi臋tej z 1929 roku, w kt贸rej udzia艂 wzi臋艂a Maria Kr贸lowa, kt贸ra po dwudziestu latach mia艂a zosta膰 matk膮 chrzestn膮 naszej pierwszej chor膮gwi (1949 - maj膮cej dopiero powsta膰 parafii Wniebowzi臋cia Naj艣wi臋tszej Marii Panny). Krzy偶 te偶 sta艂 si臋 przedmiotem drwiny. Kto艣 kontrolowa艂 moje biurko i wy艣miewa艂 wszystko, co robi艂em. Moj膮 wiar臋 i rodzin臋 tak偶e.
Nikt nie zrozumie ostatnich 20 lat naszej lokalnej historii najnowszej, kto nie zrozumie szyderstwa z Pisma 艢wi臋tego i Krzy偶a.

2 komentarze:

  1. Dzi臋kuj臋 za to, 偶e zacz膮艂e艣 spisywa膰. I jeszcze co艣, co teraz wydaje si臋 takie oczywiste pi臋kny Sztandar, w kt贸rym znaczny udzia艂 maj膮 Anna i Maciej Formanowicz AMF. Oni te偶 zaprosili i pokryli koszty dwu tygodniowych wakacji (warsztaty artystyczne) dla 18 dzieci z naszej gminy. Ale kto by to dzi艣 pami臋ta艂?

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Szybko si臋 bierzmy do roboty. Spisujmy i pokazujmy Dobro, bo wrogowie czyhaj膮. Gdzie艣 stworzyli ju偶 "Raport o zagro偶eniu szko艂y przez religi臋" (religijne rozumienie rzeczywisto艣ci).

      Wrog贸w Dobra jest wielu. Oni sami chc膮 by膰 lokalnymi (niekt贸rzy nawet globalnymi) bogami. P贸ki co maj膮 sprz膮tanie i zakupy przed 艣wi臋tami na g艂owie, albo przepowiednie o ko艅cu 艣wiata. Lada moment zn贸w zaatakuj膮.

      Usu艅