wtorek, 13 marca 2012

Modlitwa - (a) obraz Boga, nieba i cz艂owieka

Ka偶dy chyba prowadzi taki - o wszystkim - dialog z Bogiem, kt贸rego spotka艂 w swojej przestrzeni 偶yciowej? O wszystkim, co wa偶ne i najwa偶niejsze, a zw艂aszcza trudne. Niewielu zapisuje, cho膰 dzisiaj Internet prawie wszystkim daje takie mo偶liwo艣ci. Te dialogi z Bogiem, kt贸re znamy z literatury i historii Ko艣cio艂a, powsta艂y przed wiekami, albo p贸藕niej, na pro艣b臋(!) spowiednik贸w. Mo偶na spotka膰 w hagiografiach "na polecenie", ale to dziwnie brzmi w dzisiejszych czasach. To tak, jakby t艂umacz greckiej Ewangelii w艂o偶y艂 w usta Jezusowi z Nazaretu polecenia-rozkazy dla Jego rozm贸wc贸w - "id藕 nie grzesz wi臋cej..., wsta艅 i chod藕... id藕, twoja wiara ci臋 uzdrowi艂a...itd.itp." Chcieliby艣cie spotka膰 rozkazuj膮cego Jezusa?
Owszem, t艂umacz u偶ywa nawet "rozkaza艂". Warto przejrze膰 konteksty. Ka偶dy ma jaki艣 obraz na podstawie s艂贸w, t艂umacze艅, opowiada艅 katechet贸w i rekolekcjonist贸w. Podobnie - z Ko艣cio艂em. A id膮c dalej, z niebem.

A ja sobie pomy艣la艂em w trakcie tego pisania do Internetu, na 偶yczenie w艂asnej duszy, 偶e modlitwa jest lepszym obrazem nieba ni偶 chmury. A nawet przed-szkicem obrazu Boga. Biblijny przekaz jest przecudny - na obraz i podobie艅stwo Swoje stworzy艂 ich, kobiet膮 i m臋偶czyzn膮.

Ani bym nie pomy艣la艂, 偶e b臋d臋 dzisiaj pisa艂 modlitw臋! 呕e to, co pisz臋 jest modlitw膮. Cho膰 przed 30 laty swoje wierszyki nazywa艂em katechezami. I - co r贸wnie ciekawe - jest w nich ca艂y J贸zio dzisiejszy. Ale wtedy Dorota na nie czeka艂a, a Agnieszka napisa艂a o nich pr贸bn膮 matur臋. W kt贸r膮 stron臋 ewoluuje m贸j 艣wiat? Dzisiaj w spo艂eczno艣ci lokalnej jestem "siewc膮 nienawi艣ci"! Mog臋 si臋 spodziewa膰, 偶e mnie ukamienuj膮 - bo boj膮 si臋 mi spojrze膰 w oczy.

Wi臋c spiesz臋 si臋 kocha膰 ludzi i pisa膰 modlitwy. Chocia偶 w艂a艣ciwie uko艅czy艂em ju偶 swoj膮 pie艣艅 pochwaln膮, c贸偶 tu doda膰?
Jeno wyjmij mi z mych oczu szk艂o bolesne - ob艂udnik贸w, faryzeuszy, plemi臋 偶mijowe, gorszycieli - cho膰 si臋 tak nie stanie mi艂o艣ci mojej. Tak to ju偶 jest na tym 艣wiecie. I dlatego, jak mniemam, ka偶dy ma swojego Jedynego Rozm贸wc臋, z kt贸rym w modlitwie o wszystkim rozmawia. Pokornie zmieni艂bym jeden wiersz w Ksi臋dze, ten kt贸ry powiada, 偶e "cz艂owiek si臋 szlifuje drugim cz艂owiekiem". Ja szlifuj臋 si臋 w modlitwie Bogiem, a z lud藕mi mog臋 na staro艣膰 bywa膰 szorstki.
Odk膮d jest Internet - wiele si臋 zmieni艂o. Bo bez niego ludzie musieli z kim艣 w realu gada膰, 偶eby nie zwariowa膰. Mo偶e bardziej potrzebowa艂y tego ich struny g艂osowe i przepona, bo nauka o osobie nie by艂a jeszcze bardzo rozwini臋ta. Dzisiaj zreszt膮 te偶 jest w powijakach. To chyba najtrudniejszy obszar bada艅 naukowych. Najlepiej mu s艂u偶y modlitwa. A rozmowa w Internecie rozwija mi臋艣nie palcowe.

Czego ja chc臋? "呕eby mi niebo odci膮偶y艂o g艂ow臋". Oczywi艣cie, 偶e zawsze chc臋 Ducha 艢wi臋tego. Wezm臋 na swoje sumienie, 偶e nie wyjecha艂em dzisiaj z domu. Samoch贸d by nie wytrzyma艂, musia艂 zosta膰 u mechanik贸w pod ich sprawnymi palcami. Czy i ja nie sta艂em si臋 w ten spos贸b gorszycielem? Bo偶e przebacz grzesznej duszy mojej. Ps.50. Umiemy na pami臋膰 psalm 90, mo偶e i tego si臋 jeszcze nauczy膰? (pokrop mnie Panie hyzopem...).

Mam pe艂n膮 艣wiadomo艣膰 (bezczeln膮), 偶e swoim pisaniem dope艂niam rekolekcji parafialnych. W 艣wiecie warto艣ci osobowych, z pomoc膮 Internetu, jest to dzisiaj mo偶liwo艣膰 niebywa艂a. Katolicy wszystkich kraj贸w - 艂膮czmy si臋 duchowo modlitw膮 i w necie.

Otworzy艂em dopiero teraz Internet, znacie moj膮 technologi臋 偶ycia i pisania. Najpierw si臋 liczy to, co w 偶yciu wewn臋trznym B贸g m贸wi do osoby, lud贸w i narod贸w. Zajrza艂em i mn膮 potrz膮sn臋艂o. Do szpiku ko艣ci, do trzewi贸w. Lucy da艂a na Facebooku link do Watykanu, a tam bracia z Taize s膮 przyjmowani przez Papie偶a Niemca. Jako czwarty podchodzi brat Marek z Poznania. Potrz膮sn臋艂o mn膮 - Taize - ta wizja wspania艂a 艣wiata otwartego na ka偶dego cz艂owieka i Boga, we wszystkich ludach, religiach i narodach 艣wiata. Pami臋tam jak nas - w grupce dzielenia, kt贸ra wybra艂a ten temat - bracia i permanenci uczyli na burgudzkim wzg贸rzu spotka艅 modlitewnych. "Je艣li nie podejdziesz do kogo艣 nieznanego, kt贸ry mo偶e pierwszy raz, a mo偶e przypadkiem przyszed艂 na spotkanie, to si臋 stuknij w g艂ow臋, m贸wi膮c Ojcze Nasz. Bo艣 egoistycznie strasznie nastawiony nawet w 偶yciu religijnym. Fa艂szywy?".
Mo偶e troch臋 inaczej to przekazywali, ale duch ten sam.

Dlatego tak zimne mi si臋 odt膮d wydaj膮 wszystkie nasze parafie i zgromadzenia liturgiczne. Cz艂owiek-cz艂owiekowi bratem, czy wilkiem, nawet w ko艣ciele (naszym)? A w Internecie? W kt贸rym mo偶na pozna膰 prawie ca艂膮 nasz膮 histori臋 (rodzinn膮, osobist膮 i RzN)? Kiedy czasem zerkn臋 na pokaz slajd贸w obok lub sam mi wpadnie po raz kt贸ry艣 w k膮t oka, to si臋 zastanawiam, jak "musi" jest normalny, kto i te obrazy naszej chwalebnej przesz艂o艣ci zniewa偶a s艂owem lub inaczej? Pewnie tak, bo skoro s膮 nawet liderzy, kt贸rzy si臋 boj膮 stan膮膰 twarz膮 w twarz z histori膮 i mnie boj膮 si臋 spojrze膰 w czy! Naciskam, bo wiele od takiej rozmowy zale偶y. Wszystko co najwa偶niejsze w 偶yciu cz艂owieka zaczyna si臋 od dialogu (c贸偶, 偶e czasem trudnego). Bez dialogu nie ma mowy, ludzkiego 艣wiata ani osoby. Dla wierz膮cych - zbawienia.
A ksi臋偶a, kt贸rzy nie chc膮 nawi膮za膰 serdecznych relacji ze swoimi owieczkami s膮 zamrozicielami wsp贸lnoty a nie jej duszpasterzami.

Permanenci, to od francuskiego permanent - sta艂y wsp贸艂pracownik, tak nazywani byli ci, kt贸rzy zostawali w wiosce w Burgundii we wsp贸lnocie na d艂u偶ej (rok, dwa, jak nasz kochany Edward z Belgii, a niekt贸rzy wsi膮kali na 偶ycie).

Zajrza艂em do Internetu i mn膮 pot臋偶nie wstrz膮sn臋艂o dwa razy. Najpierw by艂em na Gra偶yny blogu, ca艂kiem bliziutko bo w T艂uszczu i w lesie. Od razu rozp臋dzi艂em si臋 z d艂ugim komentarzem. No ale ten pod linkiem Lucy przer贸s艂 obj臋to艣ci膮 wszystkie pozosta艂e. Wyszed艂 mi ca艂y post. Jak 呕YCIOWE POST SCRIPTUM.

PS.
A jednak jeszcze co艣 musz臋 dopisa膰. Wstrz膮sn臋艂o mn膮 po raz trzeci. Zajrza艂em do poczty mailowej, a tam czeka艂a przesy艂ka od dyrektorki. Oczywi艣cie, 偶e nie wiedzia艂em. Kto tam j膮 dojdzie, co czyta i co i kiedy rozsy艂a do swojej kochanej kadry nauczycielskiej. Ale tekst nie m贸g艂 zostawi膰 mnie oboj臋tnym. Rozes艂a艂em swoje kr贸tkie przemy艣lenia, oto prosi艂a dyrekcja na ostatniej radzie. Takie jest za艂o偶enie "szko艂y w dialogu". Szkoda tylko, 偶e moja skrzynka mailowa zape艂nia si臋 komunikatami od MAILER-DAEMON@wp.pl - "problem z dostarczeniem Twojej wiadomosci / failure notice". Ale to te偶 wiele m贸wi o Polsce 2012.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz